Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - globetrotter

#736
Brädspel / Brädspelmässan i Essen
juli 18, 2007, 20.46
Mitt favoritalternativ är tisdag kväll (16/10) - söndag fm (21/10):
Båtresa Gbg-Kiel (690+900) ej ombokningsbar        1790:-
Per person i 4-bäddshytt (225+225)                          450:-/person
Bilresa Bs-Gbg (2x8mil) + Kiel-Essen (2x45mil) T/R 1000:-
3 nätter på hotell (upp till 1000:- för dubbelrum)      3000:-/rum
2 x singleinträde mässan (11 euro 2002)                   300:- / person

Summa för 2 personer:  3650 kr/person
Summa för 4 personer:  2950 kr/person

Jag har inte räknat på 3 personer, men det är möjligt ifall någon vill betala ett enkelrum. Hotellkostnaden är ju halva kostnaden och det går kanske att hitta billigare alternativ om man skyndar sig. 5 personer i bilen är inte tänkbart på den sträckan och utöver inköpta spel förväntas alla ha en lätt packning. Jag har inga problem att ta min bil, liksom att köra hela vägen bara jag har en kartläsare sista biten in i Essen. Dock har jag kört där ett par gånger tidigare och hittar hyfsat.

Mat är dyrt på båten och mässan (fast på ditresan kan man ha med mackor eller dylikt).
Räkna med 10-12 euro/måltid.
Dessutom tillkommer kostnad för xxx antal spel. Spel på tyska brukar vara relativt billiga. Mindre upplagor från mindre utgivare kan dock vara dyra. Det är dessutom svårt att fynda bland de begagnade spelen.

Alternativet ger hela torsdagen och fredagen inne på mässan, vilket är minst trångt. Det finns billigare hotell en bit ifrån mässan. 4 kamrater till mig bor en bit bort och jag ska kolla vad de betalar för ett rum. Kan ju vara trevligt att dela hotell med andra brädspelare. Åtminstone en kväll vill jag tillbringa på hotell Jung där många spelkändisar från Internet håller till. Däribland Warfroggänget, som alltid förbokar HELA hotellet inför denna mässan till de som har kontakter med dem. Det brukar vara flitigt spelande där.
/Carl
#737
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juli 18, 2007, 13.01
Jag fixk ett exemplar av "Age of Empires III" (dvs brädspelet) i brevlådan igår, så det blir mitt förstahandsval denna torsdagskvällen. Jag har köpt det utan att testa i förhand, men det är väldigt många "gamers" som gett det ett ganska entydigt gott omdöme.

På fredag kommer jag att plocka upp "The Pillars of the Earth" och "Notre Dame", så då vet ni vad som väntar till nästa vecka...  :P
/Carl
#738
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juli 13, 2007, 22.02
Raja: Palastbau in Indien (Maharaja: Palace Building in India)
Detta är i huvudsak ett logistiskt areadominansspel. Målet är att snabbast bygga 7 palats, där guld är "tie-breaker", dock blir det max 10 rundor. Det finns sju städer på brädet, där man förflyttar sig mellan för att bygga palats och hus för att ha mest inflytande när maharadjan kommer på besök i slutet av varje runda och ger pengar till de bästa byggherrarna i staden. Guvernörspåret håller reda på i vilken ordning de olika städerna kommer att besökas, men se upp för spelarna kan manipulera ordningen. Rundan börjar med att alla spelarna väljer två hemliga handlingar på sin "handlingskompass". Dessa val är ta två hus från stenbrottet till ditt förråd, flytta ett hus på brädet, bygg två hus varav minst ett i en stad (i staden ger de inflytande, men i byarna skapar de en infrastruktur så att andra måste betala dig för att passera genom just din by på väg till någon annan stad). Man kan bara bygga i en stad som arkitekten (dvs spelarens pjäs) befinner sig och man måste gå över vägar där en eller två har byggt ett hus. De byar man själv byggt på är gratis att passera, men övriga betalar man ett guld till ägaren/ägarna för att passera. Man kan flytta ett hus, bygga ett ensamt hus (man kanske inte har tillräckligt med guld eller hus i förrådet), flytta ner en guvernör två steg för att påverka ordningen av maharadjans ankomst till städerna, få två guld, byta karaktärsbricka med en annan spelare eller banken (man får utnyttja båda karaktärernas egenskaper), bygga ett hus och ett palats, endast bygga ett palats. Skulle man inte kunna göra båda handlingarna fullt ut, så får alla övriga spelare 2 guld från banken, så man får vara försiktigt optimistiskt, men även ibland chansa att man får guld innan man står på tur.
När valen är gjorda och gömda, så spelar man i karaktärsordning. Varje karaktär har en egenskap, såsom få 1 guld, yttre palats i staden ger 2 (i st f 1) i inflytande i staden, gratis förflyttning, då banken betalar färdkostnaderna till husägarna, bygga eller flytta ett extra hus, betala 9 i st f 12 guld för att bygga ett palats.
Detta är ett spel som kräver mycket planering och jag hade definitivt en fördel av att ha spelat det innan (fast det var visst bara 2 gånger sedan för 3 år sedan). Jag valde mogulen till första rundan, vilken bara gav mig fördelen av att spela först och rusade in i första staden och byggde ett palats och ett hus och vann lätt första rundans storvinst från Maharadjan och hade en bra start till nästa runda. Till nästa stad hade dock någon annan hunnit först. Ganska många rundor var jag först, vilket inte alltid var en fördel. Sebastian hade tydligt uppfattat att huvudmålet i spelet var att bygga alla 7 palatsen och blev på så sätt den som övriga började slå på. I synnerhet från runda 6 då flera upptäckte fördelen med att flytta om på guvernörsspåret. Jag hade tagit det lugnt och satsade på att bygga upp infrastrukturen och kunde gå överallt gratis utom till två städer dit det kostade ett guld vardera. Dessutom byggde jag palats i några senare städer, så trots att mitt spel såg ut att stagnera, så fick jag in mycket guld på mina vägar. I runda 7 hade både Sebastian och Per byggt 6 palats, men hade inte pengar till det sjunde. Själv hade jag exakt 24 guld, som är det dyra priset för två palats och tog två handlingar till detta och avslutade spelet. Tomas hade satsat väldigt hårt på endast två av städerna och missade inkomst under några rundor, vilket drabbade honom ganska hårt. Det vill till att åtminstone ha närvaro i alla städerna. Jag hade även fördelen att ha lägsta karaktären vid flera tillfällen, vilket gjorde att jag fick bästa inkomsten om jag hade samma dominansvärde i en stad.
Resultat: Carl 7 palats(3 guld), Sebastian 6(14), Per 6(10), Martin 4(14) och Tomas D 3(7). Speltid 1:40. mitt betyg är 9 av 10.

Winds of Plunder
Denna gången försökte jag mig på en med mixad strategi i stället för att satsa så mycket på skatterna, men nådde inte riktigt ända fram. I tredje rundan låg jag sist efter själva seglingen och kunde spela ut ett kort som gav mig en extra segling och jag rusade ikapp ledaren i stället mha av ett par upphittade skatter också. Större delen av spelet hade jag mest vapen, men jag borde ha utnyttjat detta bättre och attackerat motspelare i varje runda. Dessutom hade jag mest besättning nästan halva spelet, vilket ger mest besättning. Segern kan dock tillskrivas att han hade mest proviant nästan hela spelet, vilket troligen gav 7-8 poäng. Tomas spelade för första gången och missade att man måste se till att ha hyfsat mycket vindkuber tillgängliga, även om man inte använder dem, då detta också är ett bra bluffmoment. Martin hamnade bokstavligen i motvind på slutet och var tvungen att använda sina tre handlingspoäng till att flytta till ett vettigt ställe i fler rundor. Över huvud taget blir spelet tuffare och roligare med 5 spelare jämfört med 4 spelare. Dock blir troligen det mer strategiskt på 4 spelare då planeringarna funkar bättre.
Resultat: Per 64, Carl 62, Sebastian 56, Martin 53 och Tomas D 49. Speltid 1:55.

Vi syns nästa torsdag kl 18:00 som vanligt!
/Carl
#739
Brädspel / Brädspelmässan i Essen
juli 12, 2007, 10.30
Citat från: "pannan"klarar man sig på engelska eller behöver man kunna tyska eller vad de nu pratar där?
Min tyska är rudimentär och det har aldrig varit något problem. Det gäller bara att vara lite lagom framfusig och på hugget så löser det sig.
/Carl
#740
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juli 12, 2007, 10.29
Citat från: "pannan"blir troligen elfsborg aik istället så jag hinner nog inte ner tyvärr
Jag hoppas du skämtar!!! Det är ju sport.... hur kan du prioritera det framför brädspel? Om du åtminstone hade sagt att du ville ner och titta på Shirley så kanske du kunde fått LITE förståelse. Svettiga gubbar som kutar runt på en gräsmatta i ösregnet kan väl inte vara något att se. De kunde ju i alla fall ha varsin boll så att de slapp att slåss om en enda... :cry:
/Carl
#741
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juli 11, 2007, 19.50
Här kommer äntligen spelrapport från de tre senaste gångerna. Jag hoppas vi syns i morgon kväll.

2007-06-21
Fire & Axe: A Viking Saga
Anders hade med sig nyutgåvan av Viking Fury, som jag först lärde ut reglerna till. Enda skillnad mot originalspelet är ar att ett antal runkort har lagts till. Dessa händelsekort ökar spelarinteraktionen, men troligen också kaoset. Dessutom är det nya spelet extremt snyggt, i skillnad mot originalet som utspelar sig på en målad "handduk" i A3-format. Alla markörer verkar vara hämtade från ett gammalt krigsspel. Spelet är dock snarare ett "risk managementspel" än ett krigsspel, vilket jag personligen uppskattar. Var spelares runda består av 7 dagar. Varje dag kan man (om man börjar i Skandinavien) lasta ett gods, ta ombord en besättningsman, (om man är i en Skandinavisk hamn) dra ett runkort upp till tre på hand, segla en region (dock finns begränsningar som kostar besättning eller gods beroende på var man befinner sig för tillfället). En gång per runda och hamn kan man göra en av följande saker: Plundra, Handla eller Bosätta sig. Dessutom försöker man att utföra uppdrag i form av "sagakort", vilka ger poäng på slutet. Där handlar det mycket om tajming, då det endast är den som utför sista delen av uppdraget som får kortet. Dessa kan bestå av att ha handlat i tre intilliggande städer, att bosätta sig i tre intilliggande städer eller plundra en viss stad, vilken ofta ligger långt borta. Man får poäng på de olika aktiviteterna man lyckas med, varav bosättningarna och sagakorten endast ger poäng på slutet.
Resultat: Johan L 168p, Sebastian 138p, Per 125p och Anders B 124.

Phoenicia
Jag har ett tag sett fram emot att få testa detta spelet på riktigt efter att ha testat det några gånger online. Det beskrivs som en strömlinjeformad variant av The Sceptre of Zavandor, vilket är en ganska adekvat beskrivning. Man startar med en "bondebricka" med en arbetare, vilken ger 2 inkomst och 1 poäng och en "jaktbricka" som ger 1 inkomst och 1 poäng. Dessutom har man en silo, vilken kan lagra 2 resurskort och 3 mynt och en träningsbricka med en otränad arbetare på. Nya arbetare kan man endast få genom att köpa kort, vilka ger dessa. Startspelaren i rundan (den som har flest poäng från förra rundan) initierar en eller flera auktioner på ett antal utvecklingskort (max lika många som antalet spelare). När denne är nöjd, så kan näste initiera nya auktioner, där startspelaren och övriga före inte får vara med. Varje kort har ett minimibud. Kortet kan ge rabatter till andra kort eller bli rabatterat av ett tidigare inköpt kort. Kortet kan ge poäng, inkomst, arbetare, lagerhus och nya brickor eller uppgradering av tidigare brickor. När man placerar eller flyttar arbetare mellan brickor, så får man justera inkomst och poäng. Efter att man är ute ur auktionsfasen, så kan man träna arbetare, köpa verktyg eller flytta verktyg och därefter se till att man inte har mer mynt än man får plats med.
När alla auktioner är klara och alla har gjort arbetarfasen, så övergår man till nästa fas. Den med flest poäng blir nästa startspelare och man fyller på utvecklingskort upp till antalet spelare. Inkomstfasen går till på så vis att man får ett kort för var 4:e i inkomst och mynt för resten. Går det inte jämnt upp, så kan man köpa till flera kort mha mynten, så detta är något att tänka på när man köper något. Resurskorten är fördelade 20% 4:or, 60% 5:or och 20% 6;or, så det lönar sig alltid att ta så många resurskort som möjligt även om man betalar 4 mynt för dem. Därefter så kollas limiten och man får inte ha fler resurskort på hand än antal lagerhus och inte fler mynt än på silon (det finns en uppgraderad variant av silon, vilken ger dubbelt utrymme). Skulle du ha för många kort, så kastar du de sämsta efter att ha fyllt upp myntförrådet med motsvarande om det finns plats. Därefter börjar nästa runda ifall inte någon har uppnått 32 poäng.
Spelet verkar vara väldigt dynamiskt både beroende på antalet spelare, vilka kort som kommer upp och vilka kort du vinner på auktionerna och ingen gång har varit de andra lika, så spelet har inte visat tendenser att bli repetitivt. Det är mycket att tänka på och ändå är reglerna relativt enkla. Det är helt klart en fördel att veta vilka utvecklingskort som finns. Man måste också fundera på om man ska avstå att köpa kort i auktionerna och antingen spara resurser tills nästa runda för att köpa något dyrare eller att använda resurserna till att köpa verktyg på brickorna i stället, vilket ibland kan vara ett effektivare sätt att få inkomst och poäng. Det verkade inte bara vara jag som gillade spelet.
Resultat: Anders 34 vp (28 inkomst), Carl 33(32), Johan 28(20) och Pierre 25(25).
Speltid var 1:55. Mitt betyg blir 9 av 10 och är hittills mitt Årets Spel 2007.

Caylus Magna Carta
Detta är en kortversion av brädspelet Caylus. Många av de funktioner som gjorde originalspelet komplext har strippats av, men man ser tydligt likheterna i spelen. De är mycket mer lika än t ex Puerto Rico och kortspelet San Juan. Varje runda börjar med att man får inkomst och därefter kan man i tur och ordning tills man passar göra en av följande handlingar: Ta ett kort för 1 denier, Ersätta alla kort på hand för 1 denier, Placera en (av 4) arbetare på en byggnad, Konstruera en byggnad man har på hand som kostar resurser i form av mat (placeras sist i kortraden), sten eller trä (guld är jokerresurs förutom att det används för prestigebyggnaderna), Konstruera en prestigebyggnad. Därefter kan man betala för att flytta fogden ett eller steg åt endera hållet (i passordning). Sedan effektueras varje byggnads funktion i ordning fram till och med kortet som fogden står på. Dessa ger möjlighet att få nya resurser, växla pengar och/eller resurser. Korten har en sekundär funktion, vilken ägaren av kortet får utnyttja, ifall det inte är denne själv som placerat arbetaren där. Därefter köper man poängbrickor genom att bygga på slottet. Den som byggt mest alternativt först får en guldkub. Om ingen bygger försvinner två poängbrickor ut ur spelet och på så sätt rör sig alltid spelet framåt ändå. Rundan avslutas med att fogden flyttas fram två kort ifall det är möjligt. Spelet är slut när den sista poängbrickan på slottet är tagen.

Originalspelet är bra, men personligen tycker jag detta överträffar det med sin strömlinjeformning. Dessutom gör dragandet av de 12 korten i sin privata bygghög det lite mer slumpmässigt, men bara på ett hälsosamt sätt, som gör att originalspelets torrhet blir klart mindre. Favörerna saknar jag inte heller Dessutom tar det kortare tid att spela. Det fiinns en nybörjarversion av reglerna, som tar bort prestigebyggnaderna, lagmannen och kyrkan.
Resultat: Johan E 41vp, Johan L 36vp, Pierre 31vp och Carl 30vp. Speltid 1:50. Mitt betyg blir 8 av 10.


2007-06-28
Phoenicia
På tre spelare var detta riktigt snabbspelat, speciellt som vi alla tre spelat det innan.
Resultat: Björn J 32vp(25 inkomst), Carl 24(20) och Pierre Å 23(20). Speltid 0:45.
Resultat: Carl 36vp(41 inkomst), Björn J 33(33) och Pierre Å 27(20). Speltid 0:50

Caylus Magna Carta
Vid andra bordet spelade de Caylus Magna Carta under ganska exakt samma tid som vi behövde för två omgångar av Phoenicia. Resultatet blev otroligt jämnt.
Resultat: Per 46, Daniel 45 och Johan E 44.

Canal Mania 2nd edition
Jag har ett bra tag sett fram att spela andra utgåvan av Canal Mania och den gjorde mig inte besviken. Spelet flöt på bättre, gav några fler möjligheter och man slapp att en spelare fick en bra 6-poängsloop. Ändringarna i nya utgåvan är följande (beskrivning av originalspelet finns tidigarei den här tråden):
Ett nytt kontrakt från mitten till nordöst delen, där det inte var så många tidigare ersätter ett på den trånga västsidan. Alla har ett s.k. "junction-kontrakt", d.v.s. en valfri sträcka på en eller två kanaldelar. De är bra för att koppla ihop sina övriga kanaler. Detta gör också att 2 spelare funkar bättre, då man t o m får 2 sådana kontrakt vardera. En del städer har fått förändrade färgkodningar, delvis p.g.a. kontraktsändringen. Om man har en loop av endast egna kanaler, så måste man välja den kortaste vägen. På så vis kan man inte få 6 poäng oberoende av var man startar i en slinga. Denna risk ökade med "junction-kontrakten". Man använder 20 gods i stället och får inte ta bort utsatta gods när det inte finns något tillgängligt. Färdiga kontrakt ger poäng direkt och inte på slutet, vilket gör att spelslutsvillkoret har ökats. Övriga regler är samma, men man märkte att ett bra spel faktiskt hade lyckats att bli ännu bättre.
Resultat: Carl 113, Johan E 83 och Pierre Å 65. Speltid 1:25.

2007-07-05
San Juan (x3)
Tomas D, Per och Kari spelade San Juan vid andra bordet och vann varsin gång.

Hermagor
Detta är ett spel som kombinerar ekonomi (det vill till at ha mest pengar på slutet), logistik på kartan, areadomination på marknaden. Spelet har ingen ny mekanik, men det är uppblandat på ett lysande intressant sätt. Dessutom funkar skalbarheten bra, så det är även bra med 3 spelare, fast bäst med 4 eller 5 spelare.
Man börjar med att fylla marknaden med godsbrickor dragna ur en påse, plus ev. några specialbrickor. Denna placering är i princip det enda slumpmomentet i spelet, utöver hur många förflyttningar som sker i respektive runda. I första fasen placerar man en handelsman på eller intill för att få inflytande på de olika brickorna. Ovanpå ger mer inflytande än bredvid, vilket ger mer inflytande än i hörnen. Å andra sidan ger de i omvänd ordning inflytande på fler brickor i stället. Varje placering har ett pris. Denna fasen slutar när man gått runt 4 varv och placerat alla sina handelsmän. Därefter får man tillbaka en del av insatserna på marknaden beroende på hur de har placerats. Den som fått brickan med lägsta värdet på marknaden bestämmer vem som från och med nu är startspelare. Antingen har en bricka ett gods och då kan man välja att öka priset på denna nu eller så motsvarar den två gods, men man får inte göra en prishöjning. I praktiken är det bäst att vara sist på marknaden, men först i förflyttningsfasen. I varje runda har det dragits en bricka som visar att denna fasen spelas 3, 4 eller 5 varv. Under varje varv får respektive spelare flytta sin handelsman på kartan till en by där denne tidigare inte har etablerat en handelsstation. Varje passerad vägsträcka har ett pris som ska betalas, men man måste ha korrekt godsbricka (från marknadsfasen) i byn man flyttar till för att få etablera en handelsstation där. Man får inkomst från godset enligt gällande pris. Skulle den etablerade handelsstationen göra så att en region blir omringad, så får man placera ut en produktionsbyggnad på varans prisskala och få en engångsinkomst. Dessa byggnader ger poäng på slutet, vilket är högre om varans pris är högre. Rundan avslutas med att alla godsbrickor läggs tillbaka i påsen inför nästa dragning. När alla rundor är spelade, så får man också en slutinkomst beroende på placering av produktionsbyggnader, placering utmed huvudvägen och jämn spridning i de tre större regionerna.
Spelet kräver mycket planering, i synnerhet under marknadsfasen, så man vet vad man helst bör ha för gods i den riktning man tänker bege sig. Första varvet brukar man ofta planera hela sträckan, så de övriga dragen ska gå fort. Spelet har relativt enkla och klara regler, men strategin är ganska komplex. Den största nackdelen är att man inte vet vem som leder, men man kan använda en variant där den som deklarerar minst pengar väljer startspelare i stället för den som får en viss bricka på marknaden. Mitt betyg är 8 av 10.
Resultat: Carl 139, Johan L 131 och Johan E 108.
Speltid var 1:50

Phoenicia
Det var dags att frälsa ytterligare några med det nya favoritspelet. Jag hade för första gången problem med att ha hög inkomst, men inte tillräckligt många lagerhus för att få behålla dem. Detta blev mitt fall och Tomas gick förbi mig på slutet. En regel som vi diskuterade har jag fått klarhet i nu. Om man köper en "Smelter", utan att ha en "Mining tile" innan, så får man ändå ta en "advanced mining tile" direkt. Detta är visst skälet till att det är en separat bricka.
Resultat: Tomas D 42 vp (39 inkomst), Carl 35(37), Per 30(27) och Johan E 23(24).
Speltid var 1:30

/Carl
#742
Brädspel / Brädspelmässan i Essen
juli 10, 2007, 21.56
Är det någon/några som skulle vilja åka med mig till Essen på världens största brädspelsmässa 18-21 oktober? Det börjar bli bråttom att hitta boende.

Jag är öppen för resealternativ, där min favorit är bilfärja till Kiel på tisdag (16/10) och 45 mil bilkörning ner till Essen, så man är framme vid 15-tiden på onsdagen. hemåt vid 10-tiden från Essen och färjan är i Gbg söndag förmiddag. Detta ger dessutom speltid på båten åt båda hållen.

Detta ger viss möjlighet att snika in på mässan onsdag em (ej garanterat att det funkar) och hela torsdag+fredag (minst trångt) på själva mässan. Självklart en sväng till hotell Jung någon kväll, där många internationella brädspelskamrater kan hittas (troligen ingen plats kvar där, men jag kan kolla).

Andra alternativ är tåg eller ev bil hela vägen, men det sista alternativet tycker jag är lite väl jobbigt, men dock möjligt. Ytterligare en variant är att ta färjan till Kiel utan bil och därifrån ta tåget. Detta har jag också testat. Blir billigare och bekvämare än bilen på färjan, men man måste ha stort och flexibelt bagage för att fixa detta. Kan säkert övertala min sambo att lämna och hämta oss i Gbg då.

Vill ni veta mer om Essenmässan, så kan ni se mina gamla reserapporter på min hemsida.
/Carl
#743
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juni 29, 2007, 15.01
Overlorden är den som leder på poäng i respektive runda och blir den som FÖRST startar en eller flera auktioner. Oberende om denne passar eller vinner en autktion, så kan denne fortsätta att initiera en ny auktion, så länge som denne har råd med minimibudet på respektive kort. När denne inte vill initiera fler auktioner, så går auktionsinitiativet över till näste spelare och denne kan börja administrera sig genom att köpa verktyg, träna eller flytta arbetare, då man inte får vara med i följande autkioner. I praktiken gör inte detta mycket då man förmodligen inte är intresserad av fler kort.

Igår spelade jag Phoenicia två gånger på raken på 3 spelare och det tog bara ca 45 minuter. Precis som "The Scepter of Zavandor", så är nog tiden skalad efter antal spelare (på kartongen står det 60 minuter). Det växer för varje spel och känns som det kan bli mitt favoritspel för 2007.

Jag spelade också Canal Mania 2nd edition på 3 spelare, där man verkligen har lyckats strömlinjeforma fler regler till det bättre, utan att ta bort det intressanta. Mitt favoritspel 2006 har alltså blivit ännu bättre!

Vid andra bordet spelades det 3-manna Caylus Magna Carta och senare San Juan med de 3 som skulle gå hem "tidigt", dvs vid 22-tiden.

Jag får se om jag kan samla ihop mig till en riktig spelrapport efter helgen. Just nu är jag uppspelt efter att ha varit på min första jobbintervju någonsin (trots 26 år i arbetslivet) idag och väntar nu bara på att skriva på pappren nästa vecka. Dessutom ska jag snart ner till Skåne och Fotevikens vikingamarknad, vilket är den största i sitt slag i Sverige.
/Carl
#744
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juni 27, 2007, 23.22
Hej Karin! Från min del vet du att du alltid är välkommen!

Vi börjar som vanligt att spela 18:00. Jag kommer definitivt ta med mig Caylus Magna Carta, Phoenicia och Canal Mania 2nd edition plus att jag skickat ner lite till i väskan. Jag är ledig på fredag och har inte åtagande förrän kl 10, så jag kan nog spela till midnatt.

Tyvärr har jag inte hunnit skriva rapport. Hade tänkt göra det ikväll, men det är tyvärr för sent nu. Snabbrapporten är:
Fire & Axe: A Viking Saga
Resultat: Johan L 168p, Sebastian 138p, Per 125p och Anders B 124.

Phoenicia
Resultat: Anders 34 vp (28 inkomst), Carl 33(32), Johan 28(20) och Pierre 25(25).
Speltid var 1:55. Mitt betyg blir 9 av 10.

Caylus Magna Carta
Resultat: Johan E 41vp, Johan L 36vp, Pierre 31vp och Carl 30vp. Speltid 1:50. Mitt betyg blir 8 av 10.
/Carl
#745
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juni 19, 2007, 11.24
Jag har tänkt att komma 28/6, liksom preliminärt alla torsdagar fram till åtminstone 20 september (ev 27/9, men vi åker två veckor till Syrien och Jordanien på fredagen där, så det är tveksamt).

Dessutom under oktober är det världens största brädspelsmässa i Essen och jag funderar på att åka dit i år. Finns det fler som funderar på att åka dit?

Det enda som kan hindra en torsdag är dåligt deltagande eller att ingen har någon nyckel till lokalen.
/Carl
#746
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juni 18, 2007, 20.52
Jag har nu fått hem både:
- Caylus Magna Carta (kortspelet "Caylus", som jag tycker verkar bättre än originalet).
- Phoenicia (som beskrivs som en strömlinjeformad "Scepter of Zavandor" - spelmekaniken har vissa likheter, men temat är annorlunda).
Så nu väntar jag bara på att vilken dag som helst få "Canal Mania 2nd edition upgrade kit)

Även om dessa spel blir högprioriterade på torsdag, så spelar jag gärna Fire & Axe också. Då det är ledig dag på fredag har jag inte speciellt bråttom hem..... så vi synes på torsdag kl 18:00.
/Carl
#747
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juni 13, 2007, 21.17
Med "Vikings" menar du då det som i original heter "Wikinger", dvs http://www.boardgamegeek.com/game/27173 ? I så fall avstår jag gärna att spela det. Det kändes extremt kaotiskt, om än med intressant mekanism.

Vad är "Fuedo" för spel? Är det möjligtvis "Feudo" från Z-man Games som du menar?
/Carl
#748
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juni 12, 2007, 09.41
Jag spelar gärna Fire & Axe 21/6 och jag kan reglerna ganska väl.
Men skriv gärna ut playeraid från BGG från Viking Fury, vilket underlättar.

Jag har dessutom fått svenska utgåvan av "Caylus Magna Carta", dvs kortspelet Caylus, vilket verkar vara bättre än originalspelet.

När det gäller "Age of empires III" så har jag bett Azimogames ta hem det, men vet inte ifall de får med det i senaste sändningen nu i veckan. Har frågat, men har inte fått svar ännu.
/Carl
#749
Brädspel / Brädspel på torsdagar
juni 03, 2007, 12.19
Sista torsdagen på några veckor för mig i alla fall. Vi var bara fyra stycken som ville spela idag, vilket var perfekt för en gammal goding, nämligen Goa. Det är ett auktions- och utvecklingsspel med kryddhandel i Indien som tema. Det påstås vara lika bra på 2 eller 3, vilket jag har lite svårt att tro, då auktionsmomentet måtte bli trå¨kigare. Det spelas i två "halvlekar" med fyra ronder i varje. Inför varje runda läggs det ut 25 brickor på ett bräde och startspelaren lägger en startbricka utmed en av kanterna och därefter lägger övriga spelare en markör på en bricka som ligger till en av föregående spelares brickor och sist lägger startspelaren en markör på en vanlig bricka också. Därefter auktioneras brickorna ut i tur och ordning genom ett varv runt bordet. Den som markerat brickan bjuder sist. Om någon av de andra vinner budet, så får han pengarna, men bjuder denne över så betalar denne till banken i stället. Detta innebär t ex om näst sista budet är 7, så måste han betala 8, vilket i praktiken kostar honom 15 dukater. Startbrickan ger dessutom en extra handling. Över hälften av brickorna som auktioneras är plantager, vilka man får tillsammans med 1, 2 eller 3 kryddor av en sort. Därefter gör varje spelare en handling var under tre varv och därefter görs eventuella extrahandlingar (vilket även kan fås på auktionerade brickor). Dessa handlingar är av 6 olika typer. Dra skeppskort enligt denna nivå på spelarbrickan, fyll på kryddor, ta dukater från banken, dra utvecklingskort, försök kolonisera en av 4 olika specialplantager eller öka nivån av en av de 5 övriga handlingarna, vilket gör att man kan få mer av respektive resurs. Ökning av nivån kostar dock skepp och kryddor. Utvecklingskorten används för att tillfälligt få mer resurser eller att bryta någon av övriga regler. Det är lite "race" att få de bästa specialplantagerna för sin egen strategi. När alla 8 rundorna är färdigspelade, så får man poäng enligt en stigande skala (0, 1, 3, 6, 10p) på respektive nivå man har nått på spelarbrickan, antalet specialplantager plus bonus för mest pengar kvar.

Själv fick jag tidigt ett utvecklingskort som gjorde att jag kunde utnyttja tre kort till kolonisation plus några extra kolonisatörer via en bricka och grundade snabbt Calcutta vilket är svårt och ovanligt. Dessutom vann jag brickan som ger ett extra skepp per runda. Dock fångade Tomas in brickorna som ger en krydda respektive 4 dukater extra per runda. Johan var den ende om körde på det vanligtvis populära kortspåret och jag hade känslan av att han skulle vinna då han fick två kolumner i topp. Dock hade han inte hängt med på koloniseringarna, vilket gjorde han kom sist efter Per som kom före med mer dukater. Sista rundan hade en tuff auktion där Tomas en dubbelhandlingsbricka för 18 dukater precis före Per som också hade exakt 18 dukater på hand. Detta var troligen avgörande för att han vann spelet. En del tycker kanske att det är lite solitärt utöver auktionerna, men har man inget emot det så är det ett höjdarspel. Huvudsaken var att alla tyckte det var ett kul spel.
Resultat: Tomas D 41p, Carl 39p, Per 34p+ och Johan 34p. Speltid 2:30.

Nästa vecka tillbringar jag i Rom, men vi får väl tro att det blir ett brädspelsgäng där ändå! Veckan därpå är det städvecka. Jag räknar med spel nästa gång torsdag 21/6, trots att det är dag före midsommarafton. Vad säger ni?
/Carl
#750
Brädspel / Brädspel på torsdagar
maj 28, 2007, 23.55
Du är den enda nära inpå som har Antiquity, så kan jag inte testa det med dig så får det vara. Jag känner några på Belgoludique, som gärna spelar det, men det har fortfarande inte blivit av och det är inte förrän i februari.
/Carl