Intresse för Constructed-turneringar?

Startat av JElfving, september 06, 2010, 13.34

Föregående ämne - Nästa ämne

JElfving

Vi var några som pratade på GP Göteborg om att det vore kul att dra igång Constructed-turneringar på Geddon.

Jag redogör här för lite av de tankar som dök upp, alltså det är inte bara mina åsikter:

Intresset gällde framförallt Standard, men det fanns också förslag att varva ibland med bl a annat EDH (många har lekar), Pauper (billigt format) och så småningom Extended (så man kan spela längre med sina standard-kort vid rotation).

Många var intresserade, men vissa sa samtidigt att de kände att de inte hade tillräckligt med kort. För att överkomma den barriären kan man dels låna kort tillfälligt för turneringen av de som har kort (såklart frivilligt om man vill låna ut kort, ingen ska titta snett på nån som inte känner för det). Och dels diskuterades olika varianter av att tillåta viss form av proxande, t ex 4 proxar/person (Jace är ett kul kort, men dyrt). För att inte lekbyggande ska ta upp större delen av turneringsdagen bör VAD man ska låna/proxa och av VEM, ha planerats i förväg, via forumet/telefon/under söndagsdraften.

Det är alltid kul att ha nåt att spela om, men insatsen ska vara låg, typ 20 kr som vi köper boosters för av billy eller nån annan som har och sen delar ut till top 2/top 3 beroende på hur många deltagare.

För de som var med på Databutiken-dagarna så minns ni kanske att det fanns en viss poängräkning baserat på hur många deltagare turneringen hade/placeringen man hamnade på som räknades ihop till en rankinglista där top8 i slutet av året/halvåret spelade en finalturnering. Man fick även poäng för att delta så det lönade sig/räckte ofta att dyka upp på många turneringar. Nåt liknande system vore nåt att tänka på att införa även här.

Söndagar är Draftdagar så förslag som dök upp är vardagskväll, tex tisdag eller onsdag, vilket som passar flest.

Jag drar gärna igång och spelar så snart som möjligt (nästa vecka! :)) och kan vara med och organisera det hela, men gärna tillsammans med nån Geddon-räv som Marcus eller Pannan etc..

Jepp, det var en summering av vad som dykt upp i diskussionerna. Skulle vara kul att höra ännu fler åsikter kring detta. :)

Barcus

Jag är helt klart på en tunering eller om man bara träffas och spelar en dag.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

Barcus

Man kan köra att man för proxade kort startar med ett liv mindre.

Jag lånar ut kort så länge folk kan blanda riktigt och kör med plastfickor om jag själv inte vill spela med korten.

Var säger folk om torsdag jag är ledig hela dagen kör grymt gärna en tunering den dagen.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

JElfving

Gött!

vi kan ju snacka om vad som är bästa lösningen för proxade kort. viktigaste är att proxarna är tydliga och folk som spelar kortet vet vad det gör.

jag lånar också gärna ut kort (har inte så mkt som marcus direkt ;)) så länge jag får låna kort om jag skulle behöva.

nu på onsdag funkar bättre för mig men kan tänka mig torsdag också, fast skulle helst se att det inte blev torsdagar framöver. billy nämnde nåt om att det är mycket folk i lokalen på torsdagar också (rätta mig om jag har fel här billy)..

Plutonergy

Citat från: "JElfving"Gött!

vi kan ju snacka om vad som är bästa lösningen för proxade kort. viktigaste är att proxarna är tydliga och folk som spelar kortet vet vad det gör.

jag lånar också gärna ut kort (har inte så mkt som marcus direkt ;)) så länge jag får låna kort om jag skulle behöva.

nu på onsdag funkar bättre för mig men kan tänka mig torsdag också, fast skulle helst se att det inte blev torsdagar framöver. billy nämnde nåt om att det är mycket folk i lokalen på torsdagar också (rätta mig om jag har fel här billy)..

Stämmer bra det, brädspelsdag i lokalen då, massa folk, hög ljudvolym...
Alla andra veckodagar är ganska bra.

Jag är med på constructed turneringar, har inga standardlekar men jag fixar ihop någon lek när den behövs :)
After having sneak looked at gods cards its hard to imagine that he plays dice with the world ...

Barcus

Jag vet bara att det funkar för mig på torsdag denna veckan jag jobbar till 19:00 på onsdag så kommer inte kunna komma in förän 19:30 tidigast.

Onsdagar är kortspels dag massa folk som spelar vampire tisdagar är ALS dag så det kommer var folk i lokalen vilken dag man än väljer det går bra att sitta i blå rummet och spela med eller i nått at rollspels rummen eller så får brädspelarna sitta där.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

Brain

Att ha det på torsdagar motverkar föreningens aktiviteter i mina ögon.
Dumt att ha två arrangemang som konkurrerar både om spelare och plats. Skall det ligga på någon dag så torde det vara onsdagar som ju är kortspelsdag men då konkurrerar om plats.

Minst konkurrerande dagen är tisdagar då ASL spelas i ett av rummen och inte i den stora lokalen.

Jag prioriterar antagligen brädspel på de torsdagar jag kan medverka.
Tomas Davidsson

JElfving

Ok, här kommer ett förslag:

-------------------------------------------------------------------------
Magic-turnering. Onsdag 15 Sep Kl.19

Pris: 30kr eller en M11-booster

Format: Standard (kort från M10, M11, Shards-block, Zendikar-block är legala)

Spelformat: Swiss. 3 rundor.

Prispott: 1 booster per deltagare.

Priser till Top 3. (Beräknat efter Poäng, Plus/minus-statistik, Inbördes)
Ungefärlig prisfördelning: 50%, 33%, 17%

--------------------------------------------------------------------

Ett problem: De personer som går 2-0 kan drawa sig till första- och andraplatsen. För att turneringen ska leva sista omgången bör det medföra någon form av prisavdrag, tex ta bort 1 booster från vinnaren och 1 booster från tvåan, som lottas ut/sparas till nån final. Vid förra söndagsdraften sa vi att de som drawar i fortsättningen får picka 1 kort istället för 2. Det verkade vara en lösning alla var med på. Andra förslag på den punkten angående Constructed-turneringarna?

Jag skrev Onsdag här men visar det sig att många aldrig kan den veckodagen, så är iaf jag öppen för förändring.

-------

Marcus: jag kan träffas och spela lite constructed på torsdag, ledig hela dagen fram till kl 18. säg en tid. om nån mer är på så kom förbi.

Brain

Tror på singel elimination istället för swiss.
Tomas Davidsson

Plutonergy

Jag tror jag kan vara med, återkommer i denna tråden om jag inte har möjlighet.
After having sneak looked at gods cards its hard to imagine that he plays dice with the world ...

JElfving

Brain: Intressant. Finns ju fördelar och nackdelar med både Swiss och SE. Skulle vara kul att höra hur du resonerar.

Barcus

Man kan också se det så att det kanske händer saker nere på Geddon någon dag.
Själv har jag uppfattningen att om fet händer saker nere på föreningen och det är mycket folk kommer det mer folk som kanske inte spelar men snackar lite skit bara kanske smittar av sig och det blir mer folk fler dagar.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

Barcus

Ändrade planer ledig idag jobbar torsdag.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson