Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

Beorn

Hej
tänte bara meddela att jag inte dyker upp ikväll. Ska plugga till ett certifieringstest som jag ska göra imorr'n.
Björn

biggabush

Måste också ställ in ikväll - sjuk.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

globetrotter

Sista torsdagen på några veckor för mig i alla fall. Vi var bara fyra stycken som ville spela idag, vilket var perfekt för en gammal goding, nämligen Goa. Det är ett auktions- och utvecklingsspel med kryddhandel i Indien som tema. Det påstås vara lika bra på 2 eller 3, vilket jag har lite svårt att tro, då auktionsmomentet måtte bli trå¨kigare. Det spelas i två "halvlekar" med fyra ronder i varje. Inför varje runda läggs det ut 25 brickor på ett bräde och startspelaren lägger en startbricka utmed en av kanterna och därefter lägger övriga spelare en markör på en bricka som ligger till en av föregående spelares brickor och sist lägger startspelaren en markör på en vanlig bricka också. Därefter auktioneras brickorna ut i tur och ordning genom ett varv runt bordet. Den som markerat brickan bjuder sist. Om någon av de andra vinner budet, så får han pengarna, men bjuder denne över så betalar denne till banken i stället. Detta innebär t ex om näst sista budet är 7, så måste han betala 8, vilket i praktiken kostar honom 15 dukater. Startbrickan ger dessutom en extra handling. Över hälften av brickorna som auktioneras är plantager, vilka man får tillsammans med 1, 2 eller 3 kryddor av en sort. Därefter gör varje spelare en handling var under tre varv och därefter görs eventuella extrahandlingar (vilket även kan fås på auktionerade brickor). Dessa handlingar är av 6 olika typer. Dra skeppskort enligt denna nivå på spelarbrickan, fyll på kryddor, ta dukater från banken, dra utvecklingskort, försök kolonisera en av 4 olika specialplantager eller öka nivån av en av de 5 övriga handlingarna, vilket gör att man kan få mer av respektive resurs. Ökning av nivån kostar dock skepp och kryddor. Utvecklingskorten används för att tillfälligt få mer resurser eller att bryta någon av övriga regler. Det är lite "race" att få de bästa specialplantagerna för sin egen strategi. När alla 8 rundorna är färdigspelade, så får man poäng enligt en stigande skala (0, 1, 3, 6, 10p) på respektive nivå man har nått på spelarbrickan, antalet specialplantager plus bonus för mest pengar kvar.

Själv fick jag tidigt ett utvecklingskort som gjorde att jag kunde utnyttja tre kort till kolonisation plus några extra kolonisatörer via en bricka och grundade snabbt Calcutta vilket är svårt och ovanligt. Dessutom vann jag brickan som ger ett extra skepp per runda. Dock fångade Tomas in brickorna som ger en krydda respektive 4 dukater extra per runda. Johan var den ende om körde på det vanligtvis populära kortspåret och jag hade känslan av att han skulle vinna då han fick två kolumner i topp. Dock hade han inte hängt med på koloniseringarna, vilket gjorde han kom sist efter Per som kom före med mer dukater. Sista rundan hade en tuff auktion där Tomas en dubbelhandlingsbricka för 18 dukater precis före Per som också hade exakt 18 dukater på hand. Detta var troligen avgörande för att han vann spelet. En del tycker kanske att det är lite solitärt utöver auktionerna, men har man inget emot det så är det ett höjdarspel. Huvudsaken var att alla tyckte det var ett kul spel.
Resultat: Tomas D 41p, Carl 39p, Per 34p+ och Johan 34p. Speltid 2:30.

Nästa vecka tillbringar jag i Rom, men vi får väl tro att det blir ett brädspelsgäng där ändå! Veckan därpå är det städvecka. Jag räknar med spel nästa gång torsdag 21/6, trots att det är dag före midsommarafton. Vad säger ni?
/Carl

biggabush

Jag säger: Jag är på 21/6. Vad säger ni om Fire & Axe då (du kan väl det Carl? Fick nya utgåvan häromdan).
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

pannan

spelar gärna nåt idag om det dyker upp nog med folk. Finns ju lite spel även om inte cg dyker upp. kl 18 som vanligt isåfall

/Johan

pannan

Skulle gärna vilja prova caylus när det nu blir av nästa gång också. Age of empires III verkar intressant också, men det verkar inte ha funnit ute så länge.

globetrotter

Jag spelar gärna Fire & Axe 21/6 och jag kan reglerna ganska väl.
Men skriv gärna ut playeraid från BGG från Viking Fury, vilket underlättar.

Jag har dessutom fått svenska utgåvan av "Caylus Magna Carta", dvs kortspelet Caylus, vilket verkar vara bättre än originalspelet.

När det gäller "Age of empires III" så har jag bett Azimogames ta hem det, men vet inte ifall de får med det i senaste sändningen nu i veckan. Har frågat, men har inte fått svar ännu.
/Carl

biggabush

OK. Tar med Fire & Axe. Väntar också på Vikings + Fuedo. Blir nästa gång.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

globetrotter

Med "Vikings" menar du då det som i original heter "Wikinger", dvs http://www.boardgamegeek.com/game/27173 ? I så fall avstår jag gärna att spela det. Det kändes extremt kaotiskt, om än med intressant mekanism.

Vad är "Fuedo" för spel? Är det möjligtvis "Feudo" från Z-man Games som du menar?
/Carl

biggabush

Feudo ja, såklart. Felstavat.

Vikingar - jepp det är det i nyutgåva, men ok, vi skippar det om du inte gillar.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

pannan

blev aldrig något brädspel spelat förra torsdagen, så blir ett lååångt uppehåll nu. Blev en Jyhad (kortspelet) spelad däremot. Har semester nu så om nån är sugen på att spela brädspel nån annan dag innan nästa torsdag så kan jag på ganska många dagar antagligen.

/Johan

globetrotter

Jag har nu fått hem både:
- Caylus Magna Carta (kortspelet "Caylus", som jag tycker verkar bättre än originalet).
- Phoenicia (som beskrivs som en strömlinjeformad "Scepter of Zavandor" - spelmekaniken har vissa likheter, men temat är annorlunda).
Så nu väntar jag bara på att vilken dag som helst få "Canal Mania 2nd edition upgrade kit)

Även om dessa spel blir högprioriterade på torsdag, så spelar jag gärna Fire & Axe också. Då det är ledig dag på fredag har jag inte speciellt bråttom hem..... så vi synes på torsdag kl 18:00.
/Carl

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

jonte

Hur set det ut torsdag den 28:e?

globetrotter

Jag har tänkt att komma 28/6, liksom preliminärt alla torsdagar fram till åtminstone 20 september (ev 27/9, men vi åker två veckor till Syrien och Jordanien på fredagen där, så det är tveksamt).

Dessutom under oktober är det världens största brädspelsmässa i Essen och jag funderar på att åka dit i år. Finns det fler som funderar på att åka dit?

Det enda som kan hindra en torsdag är dåligt deltagande eller att ingen har någon nyckel till lokalen.
/Carl