Armagedon och framtiden

Startat av Clifford, maj 29, 2006, 00.34

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Hej
Dags för en ny tråd tycker jag. Tanken var att starta en diskussion om var Geddon är på väg. Just nu är det mycket som fungerar bra (Games Days, många rollspelskampanjer, Bloodbowl, WiF, ASL, osv), en del som fungerar så där (kiosktillgång, städning, nya medlemmar osv), och en del som knappt fungerar alls (datorsalens existens och intäkter, möblering, motivation och engagemang i stort, m.m.) Sakerna i parentes var bara mina funderingar och inte nödvändigtvis sanna.

Hur som helst vore det kul om nya ideer kom fram istället för att skitsnackstråden fylls med gnäll.

Jag går hårt ut och föreslår att vi säljer 4 datorskärmar att börja med, samt tangentbord och annat tillhörande. För pengarna köper vi en bra spelkonsoll och fyra handkontroller. Varför? Jo, det kräver inte en ansvarig för att fungera och det ger TV:n ett existensberättigande. Lite kuliga spel som Fifa 2006, Tekken, Singstar och Buzz är ju sedan klart givna i sammanhanget. Dyrt? INTE i jämförelse med datorer. Dessutom kan vi famröver kanske frigöra ett rum till genom att skära ner datorverksamheten. Jag tror att elektronisk underhållning bör vara en sekundär verksamhet på Armagedon i framtiden. Dock ska vi behålla bredbandet pga styrelsedatorn och eventuella LAN.

Heavy

Ja, tv-spel istället för datorer känns ganska vettigt i nuläget.. Dels då det inte lär bli nya på ett bra tag, sen är ju faktiskt tv-spelande med rätt sorts spel jäkligt socialt.. Tummen upp för det.. (bara det blir rätt konsol :P )

Sen kanske det skulle vara ganska vettigt att häva ut datorerna ur datasal 2 och bygga om till rollspels/sitta och mysa i-rum.. Det är ju inte direkt som vi saknar varken soffor eller bord för det och rollspel är ju på ganska rejäl frammarsch just nu med flera kampanjer.. Vore ju ganska cool att ha ett av rummen med fantasy-relaterad utsmyckning, och det andra med annat tema, tex. western som är ganska lätt att få till..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

cracked_open

Din idé med konsol är ju inte dum alls  :D Det är som sagt mer socialt än datorerna + att de bästa spelen finns ju faktiskt både till PS och X360  :)
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Clifford

Reaktionerna kring att byta från PC till konsoll har bara varit positiva från andra jag talat med, så det verkar ju genomförbart.

Det i sin tur leder ju in oss på Heavys idé, om att utnyttja ett av datorrummen till annan verksamhet. Det mindre datorrummet duger inte riktigt till rollspel, pga storlek, fönster och VÄRME på sommaren.

Kan vi göra det till ett målar-rum? Idag sprays och målas det mycket, utan någon möjlighet att hindra spraydamm från att lägga sig i HELA lokalen. De som bara målar borde klara sig med ett rum i datorsal 2:s storlek, samtidigt skulle man kunna spraya inne på toalett 2, som ju också är lite av ett döutrymme. På så vis frigörs dioramarummet till mer vettiga ändamål. Då kan man ha ALLT som har med figurspel att göra där inne, och så kan vi göra om Blå rummet till rollspelsrum. Vad vi ska göra med datorsal 1 vete fan, kom med förslag.

Spiff Rymdspionen

Ska försöka att inte vara en allt för stor glädjedödare, men jag har ett bekymmer med iden.

Som det ser ut nu rör sig ofta högljudda kids mellan ytterdörren och datasalen. Ibland glömmer dom att stänga dörren vilket ofta leder till ett bedrövligt oväsen från datasalen. Dom leker, skriker, och är allmänt barn. Alla som varit på Geddon på dagen och försökt få tyst på dom vet ju att det hjälper i cirka fem minuter.

Nu vet jag inte vem som kommer att använda en spelkonsol, kanske är det mest dom äldre medlemmarna, men om det finns en risk att dra ut oväsendet från datasalen till Geddons stora yta där tv'n finns så är jag absolut hundrafemtioelva procent emot det.

Vet inte, kanske skulle det kunna vara möjligt att inreda ett snyggt tv-spelsrum i den gamla datasalen så det är möjligt att lira och dundra på med surroundljud utan att få ut livet till resten av lokalen.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

soulreaper

Jävligt bra förslag det här måste jag säga...Det som Carlos sa ligger det nog faktiskt någonting i men att köpa konsol istället för datorer och fixa iordning ett till rollspelsrum och annat målarrum låter bra enligt mig!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Clifford

Jag förstår Carlos oro men har funderat kring det och anser följande:

A: Kidsen har idag hörlurar och varsin skärm, det kräver att man gapar för att kunna samarbeta. Även de äldre gör det när de spelar.

B: En konsoll innebär en enda ljudkälla samt att kidsen sitter bredvid varann. Redan idag sitter Henke och Sebbe och spelar racingspel utan att någon störs vad jag vet.

C: Onödigt att oroa sig för något som ännu inte är ett problem. Det kan mycket väl fungera bra, gör det inte det så löser vi det då.

Heavy

Diskussionen med att göra datasal 2 till målarrum fanns för ett år sen, och jag var väldigt drivande på den ide´n.. Det var absolut noll som nappade på den, med motiveringen att det skulle vara alldeles för litet.. Jag tror inte det.. :P Ge fan i att dra fram all skit ni har i skåpen så får nog både 5 och 6 pers plats där inne och måla.. De stora fördelarna som jag ser det är att det sk. dioramarummet verkligen skulle kunna göras till ett riktigt förvaringsrum för föreningens junk, man kunde se till att ha en riktig städhöra där alla städartiklar är iordningsställda och lättilgängliga osv ad finitum.. Att sedan kunna ha utsug på spray-skåpet utan att a) lägga en massa pengar på det och b) behöva få nån stackare att göra ett jättejobb med rördragning i hela lokalen, vore ju totalt super..

Som jag ser det finns det en mängd saker man kan göra med datasal 2..

*Rollspelsrum..
Mörkläggningsgardin, ventilationsfläkt och bra inredning skulle det lätt kunna härbärgera en grupp av 5, inte allt för bredarschlade gedoniter. vare sig det sitter och rollspelar, snackar skit, målar, spelar ett mindre brädspel, eller kort..

* Allt i allo rum..
Se ovan..

* Förråd..
In med hyllor längs hela väggarna, tom över väggen där fönstren finns och vi har löst alla förvaringsproblöem vi har i all framtid på ett effektivt sätt.. Deta ger i sin tur massor med mer ytor i både blå rummet om vi river garderoberna och i dioramarummet då det går att ställa iordning och göra det till ett ordentligt "arbetsrum"..

*Städskrubb..
Föll mest på idén att det vore väldigt jobbigt att dra in vatten och avlopp, så det är nog ganska kört.. Det talades sedan om att vi skulle göra om gamla toaletten till städ, men folk ville i gemen ha kvar 2 toaletter för större evenemang och dagar då mer än två gedoniter har rännsketa..

Åh, och om carlos oro.. Datorerna finns idag kvar på samma plats, och den uppfattningen jag har fått av mina få besök på klubben det senaste äratt det är ganska mycket lugnare redan med mindre kids där ? Jag tror också att det främst är en leksak för oss vuxna, kidsen siter nog hemma och spelar konsoll, om dom kommer hit och gör det MÅSTE dom ju vara sociala (hua).. Jag tror dessutom att det kan vara en väldigt bra generationklyfte-bro för de kids som trots allt spelar konsol därnere..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Gunilla Hellén

Härligt att se en diskussion som denna.

Kanske engagerar mig igen. Inte nu men sen. Detta väckte i alla fall nån typ av intresse hos en person som ta sig i kragen och betala årets medlemsavgift på stört.

Gobbos Spider

Låter som en ypperlig ide att köpa  konsol.

Min reservation är som ovan nämnts oljudet. Idag räcker det att fel person sitter vid Tv´n för att det skall höras över hela lokalen.

Inte sällan sitter ingen alls wid Tvn men volymen är ändå på och alldeles för hög.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Apanpapan

Får väl säga till skitungarna att hålla käften... så svårt är det inte.  :twisted:
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Ewers

Tanken är mycket god men håller med om att det i så fall måste fixas så att man kan stänga/skärma av (ljudmässigt) från TVn. Fixa spel först, lös ljudproblem sedan.

/F

sebbe

är det ens möjligt att skärma av tv-hörnan?
det är väl inte aktuellt att flytta in tv'n i nåt rum eller?
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Clifford

Kan vi inte skaffa en våningssäng också?   :tongue:

Vad som verkar behövas är en långsiktig plan för hur vi vill utveckla föreningens lokal. Historiskt sett har det varit som så att varje styrelse försökt komma fram till en ny, bättre, layout.

Jag föreslår att vi intresserade sätter oss ner, för en dabett, spekulerar kring våra behov och gör en behovsmall och karta.

Allt blir hälften så svårt om alla drar åt samma håll och vet vad som ska göras.

För att anknyta till TV:n:
Föreningen vill ha en TV, som inte stör den övriga verksamheten. Vi SKULLE kunna ha TV:n i lilla datarummet. Eller så får den stå kvar och så testar vi om ljudnivån blir för hög.

emil

Om TVn ska vara kvar behövs digitalbox ngn gång i framtiden när dom släcker ned anal-oga nätet. Eller? Så är det värt det?