Noirfilm

Startat av Kalle, juni 26, 2006, 00.12

Föregående ämne - Nästa ämne

Kalle

Är det bara jag som tycker det är underbart med svartvita filmer med långa scener, mer åt 30 sekunder än 3.

Speciellt dom gamla skräckfilmerna.
T.ex Dracula :)

Det känns som om dom aldrig kan bli uttjatade.
Så om det är något jag verkligen tycker ni borde spana in så är det legacy collections på ginza eller cdon.

finns wolfman, frankenstein och dracula :D
helt underbart!
Estoy solo mirando!

emil

Me like Film Noir!  :P  Dom é iofs svartvita, fast jag vet inte riktigt om dina titlar é så representativa för stämningen i en klassisk Noirfilm... :? Var é den cyniska antihjälten, Femme Fatale´n, korrumperade godingar/ondingarna? Voiceover? :wink:  
http://www.filmsite.org/filmnoir.html

Top 50 enligt andra:
http://www.imdb.com/chart/filmnoir

Fast jag hade ju personligen rankat Casablanca å Gilda bra mycket högre, men man har ju inte sett alla så wtf... Det finns moderna Noirfilmer också som kommer emellanåt, Sin City var väl den senaste större filmen, innan dess var det ngn film som Kim Basinger å Russel Crow(eller vad han nu heter) spelade i... Uhm... Kim B spelade lyxprostituerad å Russel snut. (Vad fan hette den? inte svart-vit) Kan fortfarande inte fatta hur Russel Kråka fick en oscar i Gladiator när han som spelar kejsaren var miljoners ggr bättre i filmen.

Förstår vad du menar med långa scener, det é inte ofta moderna filmer kräver en skådespelare längre, speciellt inte i en 3 s-scen. Förr i tiden kunde en blick, min eller en kroppsrörelse berätta/sätta stämningen till en viktig scen, sådant görs inte längre tyvärr.

Men gör som alla andra, skyll på fildelning.  :lol: Jag misstänker/beskyller folk som har svårt att uppskatta att få använda hjärnan lite när dom bara vill vara mottagare av ännu en dussin-film.
8)

I Gbg hade dom i ngns regi på Draken temat Noirfilmer, då vart man lycklig!  \:D/

Kalle

Oh ja!
Casablanca är helt underbar

"Where were you last night?"
"That's so long ago I don't remember"
"Will I see you tonight?"
"I never make plans so far ahead"
8)

Tyckte iof. att herr kråka var rätt cool i Gladiator, men efter att ha sett sönder den på filmkunskapen vet jag varken in eller ut längre  :(
Estoy solo mirando!

sebbe

min brorsa har nån gammal monsterbox med de gamla klassikerna, det är ganska kul när de istället för videovåld har:
"vi måste stoppa honom!"
"nej, han är för stark!"
"ok"

film noir är jag annars inte så bekant med, mitt expertområde är dåliga filmer.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Kalle

ack den tiden då den rosenrasande antagonisten gav Brottsliga Bertil en snyting och denne gick ner för räkning efter ett slag  :roll:  

Det är allt lite charmigt med dom kommentarerna..
sitter och kollar lite på King Kong från 1933 och kontrasterna är underbara

istället för att en snubbe drar tag i första bästa dam och bjuder på en själavandring, hade dom faktiskt lite stil..
eller stil vette fan, men bra är det :D

"Ann.. I... eh... Say.... I guess I love you."
Estoy solo mirando!

Ivar

LA Confidential heter den...
Den är för övrigt hur bra som helst.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

emil

Citat från: "Ivar"LA Confidential heter den...
Den är för övrigt hur bra som helst.

Jaaaa! Så hette den ja... :toothy5: Den é riktigt bra, den fångar den gammaldags Film Noir-känslan på ett bra sätt, trots att den inte é svart-vit och att scenerna/fotot kanske é i underkant oxå. Men karaktärerna é riktigt klassiska Noirs. Russel é nästan Humphrey Bogart med sin sexskjutare, å Kim Basinger é... Kim Basinger... =P~

*edit* E det ngn som vet vart man köper gamla Noir-titlar billigt å bra på nätet?

Brain

Citat från: "emil"
*edit* E det ngn som vet vart man köper gamla Noir-titlar billigt å bra på nätet?

Kolla Tradera (kan ju finnas något man vill ha där ibland :roll: )
Annars så har ju discshop.se stort utbud
Tomas Davidsson