Lokalgruppen informerar!

Startat av mlkr, april 01, 2019, 18.03

Föregående ämne - Nästa ämne

mlkr

Bästa medlemmar!

Vi har ett år framför oss av iordningställande av våra lokaler, och som en del av den planen ingår att rensa och bygga om våra förråd och förvaringsutrymmen. Exempelvis kommer vi montera nya hyllor i målarhörnan så det blir mer plats att förvara pågående projekt. Vi kommer även se över föreningens samling av spel, terräng & övrigt som samlat damm de senaste åren.

Mycket av detta kommer föreningen avyttra och föreningens medlemmar har förstås första tjing på det som anses värt att spara. Föreningen kommer dock inte längre lagerhålla sådant som inte används någorlunda regelbundet.

Lördag 6/4 från kl. 15:00 kan man därför dyka förbi föreningen och se över om det finns något man vill rädda från försäljning eller i yttersta fall bingen.

Vid eventuella frågor kan man rikta sig till lokalgruppen - Andreas, Tom & Marcus.

Ha det toppen i det fina vårvädret!
/Veni Vidi Vicious

Brain

Lite orolig för en självuppfyllande profetia:
Vissa saker har inte använts pga att de ställts in i förrådet (med grejer framför) och folk inte vetat att de funnits.
Sedan upplever jag att vissa saker ställts in/ställts undan av någon/några som tyckt "detta tycker inte JAG om" utan hänsyn till andra som faktiskt använder dessa.

Sedan vill jag väcka frågan var föreningen/lokalgruppen ställer sig som förvaltare av kulturarv ie att spara och ha framme exemplar av spel som är varför föreningen grundades och som spelats på vägen fram.

Väl mött på lördag, säg till om ni behöver mer händer innan.
Tomas Davidsson

mlkr

Bra funderingar,

Allt ska tas fram och ses över så vi ser vad för spel/terräng/övrigt som finns i föreningens ägor. Jag vet att vi har ett ex av Adv. Civ som jag tror ska vara komplett så det är ju exempelvis något som fortfarande kan komma till användning på föreningen.

Gällande brädspel/rollspel i förrådet - Det mesta av det som står i förrådet har varit orört i minst 6+ år. Förmodligen mycket längre, men det är inget som jag personligen vet med säkerhet. Varför det hamnade där och vilka som ställde dit det vet jag heller inte. Det som flyttats in de närmsta åren vet jag är större delen av det som stod i den bruna bokhyllan när den kastades. Efter att ha checkat med flera långtidsmedlemmar var det tydligt att många av de spelen aldrig eller mycket sällan kom till användning och därför ställdes undan för att göra plats för annat. Vi ställde dem dock synligt inne i förrådet om något skulle saknas och jag tror Blackbeard är det enda jag sett plockats fram på spelhyllan igen?

Angående att förvalta föreningens spelarv så kan intresserade medlemmar definitivt ta upp sina idéer kring detta med styrelsen/ordförande nu på lördag. Man kanske kan ställa fram några gamla spel i ett vitrinskåp? Vill man hålla föreningens spelhistoria levande kan man kanske arrangera återkommande retrospelkvällar?

-----------

Jag planerar att vara på plats från 10:00 för att städa fram allt ur förrådet samt hjälpa Greger köra iväg borgen till Göteborg. Vet inte exakt när det blir men ska vara tillbaka innan 15:00 iallafall.
/Veni Vidi Vicious

Brain

Kan ju inte säga att det varit lättåtkomligt där spelen placerats.

Det jag fick höra gällande brädspelen var att de inte fick plats i lokalen (då skåp flyttades) och skulle vara i förrådet istället. Att de sedan nu skall röjas undan för att de inte spelas är ett klart exempel på en självuppfyllande profetia.

Medlemmar vet inte att spelen står där och följaktligen spelas dom inte.

Ge spelen plats så dom ses så har de de goda chancer att spelas mer än vissa andra spel som står framme.
Tomas Davidsson

carlsson

Jag är ju inte världens mest aktiva brädspelare, men jag kan ju inte påstå att jag någonsin har sett äldre spel plockats fram och spelats, även på den tiden då de var tillgängliga. De har alltid mest stått och samlat damm.
Brädspel verkar spelas med tanken om vad som är modernt för tillfället. Vi har ju spel i hyllan som fortfarande är oöppnade t ex.

Det finns två aspekter på detta, som jag ser det:
1. Man sparar saker för att det används (exempel de nya spelmattorna, ny terräng, porslin i köket, spraybåset). Fine, då ska det absolut sparas.
2. Man sparar saker för att de har ett emotionellt värde, men inte används (t ex TV:n, gamla nummer av Fenix, gamla roll- och brädspel, hockeyspelen, det gamla golvet och taket osv).

Frågan är då: är det vår uppgift att spara allt som någonsin släpats in bakom föreningens dörrar? Hur långt ska denna uppgift sträcka sig?
Vår tanke med att rensa är att göra plats för nya, fräscha grejer som faktiskt används. Vi tycker det känns onödigt att slänga grejer, därför såg vi det som en smidig variant att låta medlemmar ta hem de saker som de tycker om.

/litet snabbt inlägg så här på onsdag-morgonen :)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Brain

Spara allt, nej MEN förfarandet med att gömma undan grejor så de inte syns och sedan göra sig av med dessa för att de inte används är ett vidrigt förfarande. 

Jag är helt med med på att en gallring kan behövas ibland men det vore trevligt om det diskuterades med mer framförhållning till medlemmarna än en vecka.

Det har vart utlyst ett bra tag men inte att det handlade om att avyttra saker på ett eller annat sätt
Tomas Davidsson

mlkr

#6
Citat från: Brain skrivet april 03, 2019, 11.46
Spara allt, nej MEN förfarandet med att gömma undan grejor så de inte syns och sedan göra sig av med dessa för att de inte används är ett vidrigt förfarande.

Spelen gömdes inte undan. Spelen ställdes in på en tom hylla direkt till höger i förrådet. Fullt synligt och tillgängligt. Vi var tydliga med föreningens medlemmar om vart det flyttats. Att det under ca 3 års tid har ställts in fler saker i förrådet har resulterat i att mycket hamnat i skymundan. Men ingen "gömde" några spel. Om något så visar detta på ett faktiskt behov att rensa ut material från föreningen med jämna mellanrum så att vi har ett aktuellt och åtkomligt innehåll.

Spelen användes inte alls eller försvinnande litet innan flytten till förrådet. Detta kollades av med flera olika medlemmar. Bland annat med Ivar och tidigare brädspelsansvarige CG.
Rent logiskt sett borde de spel som sedan saknats av medlemmar plockats fram igen. Så har inte skett förutom med något enstaka exemplar.

När det kommer till ditt klagomål om framförhållning har det varit år(!) av samtal med diverse medlemmar om behovet av att rensa ut saker som bara står och samlar damm. Jag vet med 100% säkerhet att du och jag stått och diskuterat detta inne i förrådet. Det var du som fick mig att vänta med att slänga de hockeyspel som står där inne. Det var du som tyckte vi skulle vänta med att avyttra de 9(?) inkompletta exemplaren av "kampen om citadellet". Bland mycket annat. Den här idén har luftats länge och väl med flertalet engagerade medlemmar och speciellt då med långtida medlemmar exempelvis Ewers, Ivar, CG och Peter.

Men fakta är att hockeyspelen har fortsatt stå och samla damm tillsammans med allt annat som ställdes in + allt det som redan har stått där i jag vet inte hur många år.

Jag känner inte till att någon lyft ett finger för att de här spelen ska komma till användning. Har du exempel på något som gjorts är det awesome work och ska applåderas. Om du exempelvis tänker börja hålla i retrospelkvällar för att levandegöra föreningens historia är det awesome work och ska applåderas.

Det vore ett mycket mer positivt och givande agerande än din oärliga och ohövliga "vidrigt förfarande"-kommentar.


--

På lördag kommer lokalgruppen och intresserade medlemmar tillsammans gå igenom vad som står i förrådet och så ser vi vad som sparas, vad som skänks/säljs och vad som kan kastas. Förhoppningsvis på ett gentemot varandra respektfullt och konstruktivt sätt.
/Veni Vidi Vicious

Brain

Spelen stod tydligt i början men gömdes sedan (frivilligt eller ofrivilligt) undan bakom massa saker som ställdes in i förrådet.

Jag minns inte exakta ord gällande diskussioner längre, hade antagligen argumentet att det inte skadade att ha kvar hockeyspelen då vi hade gott om lagringsplats då. Vad jag minns gällande "Kampen om Citadellet" anförskaffades dessa av Ewers och att man skulle prata med honom.


Kan du definiera "länge och väl" och i vilka sammanhang/forum det diskuterats?
Jag har hört ytliga diskussioner att det skall göras, men inte mer.


Tomas Davidsson

mlkr

Absolut  :)

Citat är saxade från gamla forumposter.

Mars 15, 2016
"Under 2015 diskuterade styrelsen en omfattande renovering och upprustning av Spelföreningen Armagedon's lokaler med målet att göra dem säkrare, fräschare samt öka möjligheterna för en breddad verksamhet. Uppdaterade lokaler sågs som ett viktigt steg för en i framtiden mer aktiv förening med ett större medlemsantal. Förslag att investera 100 000:- för ändamålet lämnades till 2016 års styrelse och detta godtogs under årsmötet av föreningens medlemmar."

Redan under 2015 diskuterades det alltså i stora drag vad dåvarande styrelse och lokalgruppen ville göra för föreningen i framtiden. Uppfräschningar, uppdateringar, förnyelse. Att utvecklas och växa har från början varit det vi som under 5 års tid engagerat oss i för att förnya och föryngra Armagedon. Att skapa den (mycket mer) levande föreningen vi har idag. Om vi specifikt diskuterade spelen ståendes i den bruna hyllan har jag dock inga bevis för.

Juni 20, 2016
"Skarpsynta medlemmar kommer snabbt märka att de små skåpen inte längre står på sina vanliga platser. De små skåpen kommer att omplaceras då vi vill frigöra yta i föreningens lokaler. Ny placering av småskåpen kommer vara i korridoren utanför tryckeriet.
Detta då vi behöver frigöra yta inne i våra ordinarie lokaler. Hissdörren ska vara fri inför framtida återaktivering av denna och ytan vid entrén ska få en hylla med toffelfack. Vi kommer samtidigt passa på att måla om småskåpen i en och samma kulör. - Vi kommer att låsa upp o haka av dörrarna inför detta. Därefter monteras allt ihop igen o allt innehåll lämnas förstås orört."

I samband med flytt av de små skåpen (som hamnade på annan plats än planerat) revs den bruna hyllan och spelen som huserade där flyttades in i förrådet för att frigöra yta vid hissdörren. De medlemmar som närvarade under lokalhelgen var med på att spelen flyttades, vart de flyttades och varför de flyttades. Denna första stora lokalhelgen var mycket väl planerad och att bruna bokhyllan skulle bort var vid det här laget ett väl underbyggt beslut.

Så för att definiera under hur lång tid som diskussioner kring att rensa och gallra bland föreningens material har pågått kan jag ge dig följande:

- I vilka sammanhang
Styrelsemöten, Planeringsmöten lokalgruppen, Lokalhelger, Återkommande diskussioner med medlemmar, Vid faktiska försök att rensa ur förrådet (Jag har vart inne där minst 1 gång per år)

- Hur länge
Bevisligen med start senast den 3/4 2016 med flertalet närvarande under det datumets lokalhelg men definitivt (svårt ge exakt datum) innan dess också.


Utifrån dagens datum (3/4 2019) kan vi dessutom konstatera att så gott som allt av det som ställdes undan idag har stått orört under exakt 3 års tid.

Att du inte hört mer än ytliga diskussioner om detta, trots direkta samtal med mig, är beklagligt.
/Veni Vidi Vicious

Brain

Som jag ser det så tittar vi på det hela från 2 olika håll. Du ser på helheten av förvaring och rensning, jag opponerar mig mot förfarandet runt "Bruna Hyllan" och spelen som stod däri.

Jag opponerar mig inte mot att hyllan flyttades då jag inte inte medverkade på städtillfället den försvann. Väckte frågan varför och fick motsvarande svar du saxat nedan (Vilket jag accepterar till fullo).

Det jag opponerar mig mot är främst detta:
Att spelen blockerades så de inte lätt kundes komma åt.
Att diskussionen om att avyttra spelen kom medlemmarna först till handa genom denna tråd (För kort tid mellan post och avyttring imo).

Jag började med att uttrycka min oro för en självuppfyllande profetia gällande dessa spel.
Jag angriper en procedur och blir bemött med personangrepp. Låt gå för ohövlig då det är väldigt glidande skala men oärlig ser jag mig inte.

Tomas Davidsson

mlkr

Kasta inte sten i glashus.

Du anklagar oss i lokalgruppen för att ha gömt undan spel. Du kallar vårt agerande ett vidrigt förfarande. Du fortsätter att insinuera att vi gömt undan spelen.

Du målar med dessa påståenden upp en osmickrande bild av oss i lokalgruppen som inte är sann men menar att det är du som utsätts för personangrepp när jag tillrättavisar dina påståenden.

Att jag opponerar mig mot DINA anklagelser är inte ett angrepp på DIN person.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Veni Vidi Vicious

Brain

Jag har ingenstans skrivit att jag beskyller lokalgruppen. Att du läser mina inlägg som fan läser bibeln är ditt problem, gör dem inte till mina.

Tomas Davidsson

mlkr

Om jag har missförstått dig och om du tagit illa vid dig så ber jag om ursäkt.

Då jag missförstått dig skulle jag gärna få det förklarat för mig, vem/vilka är det du menar har gömt undan spelen? Vem/Vilka menar du står bakom detta vad du kallar för ett vidrigt förfarande?
/Veni Vidi Vicious

Brain

Jag kritiserar processen och hävdar att den är fel.
Tomas Davidsson

mlkr

/Veni Vidi Vicious