VIKTIGT: BSK OCH ARMAGEDON MIGRERAR TILL NYA SERVRAR

Startat av mlkr, mars 24, 2015, 12.11

Föregående ämne - Nästa ämne

mlkr

Hej,

Detta inlägg skriver jag utifrån ett beslut taget av 2014 års styrelse. Ett beslut som även styrelsen för år 2015 står bakom.

BAKGRUND OCH LITE TEKNISKA FAKTA
(Ni mer tekniskt kunniga får ursäkta om jag förklarar detta dåligt)

Under 2014 beslutade SVEROK att av ekonomiska skäl sluta erbjuda sina medlemsföreningar hosting av websidor. Denna tjänst har genom åren varit hem för BSK's hemsidor och databaser. Något som nu alltså inte längre är möjligt.

Detta innebär rent praktiskt att BSK.SVEROK.NET inte längre existerar och att vi därför måste migrera allt innehåll till nya servrar.
Idag ligger WWW.ARMAGEDON.SE hos one.com som inte tillåter tillräckligt med databaser. Därför behöver båda föreningens hemsidor flyttas till nytt webhotell som tillåter detta.

BESLUT
2014 års styrelse beslutade att föreningens och BSK's hemsidor i framtiden (av kostnadsskäl samt för enkelhetens skull) ska hostas på samma webhotell.
Föreningen har även beslutat att vi inte längre ska erbjuda lagring av mail för våra medlemmar. Föreningen kommer dock fortfarande erbjuda mailadress.

VAD INNEBÄR DETTA FÖR VÅRA MEDLEMMAR?
Många av våra medlemmar har en @armagedon.se-emailadress.
- För några av dessa hänvisas mail till denna adress vidare till er egentliga email där de sedan lagras. Beslutet om att byta webhotell kommer inte att påverka er alls.

- För andra är denna mailadress er huvudsakliga mail och allt lagras på föreningens server. Denna service kommer enligt beslut inte längre erbjudas.
För de av er som i dagsläget lagrar era mail på föreningens nuvarande server innebär detta följande:

* Ni behöver skaffa en email-adress  som er @armagedon.se-mail i framtiden kan vidarebefordras till.
* Era mail som ligger på föreningens nuvarande server kommer inte flyttas till föreningens nya server. (Tror inte ens det är tekniskt möjligt)

Styrelsen inser att detta kan skapa stora problem för ett fåtal av er som har mycket sparat på våra servrar. En enkel lösning är att vi överlåter nuvarande server och webhotellskostnad på er om detta är önskvärt.
Nuvarande one.com kostar 15kr/månad så det är inga direkt massiva kostnader.

Idag är ännu inget datum satt för när vi avslutar vårt konto hos one.com men vi kommer lämna förvarning i god tid. För de av er som är osäkra vart era mail lagras så har ett mail gått ut med bifogat exceldokument med information.
Hoppas att jag förklarat detta hjälpligt för er och att vi tillsammans kan lösa eventuella bekymmer snabbt och smärtfritt!

Alla frågor ktas vidare till styrelse och jag svarar sedan så fort jag kan.
/Veni Vidi Vicious