World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Tror det kan bli spännande att få in lite "nytt blod" och nya idéer i WiFandet! Reglerna är ju alltid som de är och det är strategin och tärningarna som avgör spelet! Några Wiffare är gris-bra helt enkelt, eller hur lyckas man som japan landstiga och invadera Pearl?? Most impressive, det hade jag velat se med egna ögon! Liksom att sopa bort ryssen från europakartan?? Spännande!! Det verkar som Axis börjat vinna allt mer de senaste åren?? Det kanske krävs en operation Umbrella över rumänien igen för att tvinga fram fred i världen? :lol:

Om det är att det fungerar att spela vardagar i lagom tempo, på regelbundna tider och med en god stämning kan det bli förbaskat kul! Tror inte vi behöver någon klocka, eller preussisk ordning, kanske snarare att kommer överens om hur det skall vara och så kör vi! WiF är jävligt kul om alla "committar" sig! :D

...å andra sidan blir spelet fort trist när någon ansvarig hoppar av, dyker inte upp eller kommer jämt sent... :cry:

L

...som nog kan tänka sig att spela vilken MajorPower som helst...fast USA är lite trist i en sådan omgång??
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

På tisdag kommer vi att göra klart skissen på de whiteboardtavlor som skall upp på väggen. Sedan lämnar vi det till carlsson, så ordnar han vinylen. Det kommer att bli två tavlor som sätts upp i hörnet. Tavlorna är enkla i bockad och lackad plåt, så tar vi lite magneter på det...

Hur skall vi göra med kartorna? Som jag ser det finns det olika alternativ där det ena är att helt enkelt tejpa fast dem på bordet eller en skiva (kanske det enklaste). Vi skulle kunna försöka laminera dem, men det kommer att kosta $$...

Hur skall vi göra med alla papper och sådant. En tanke är att ha all produktion på en ruta (den inåt lokalen) och så en smal penna där man kan skriva. Det innebär att alla har lätt tillgång till aktuell produktionsunderrättelse och att vi minimerar risken för papper på villovägar. Vi kan till ett lågt pris ordna vinyl för att göra snygga tablåer...jag är själv kass på att räkna och får man upp listor så kan alla kolla alla och hjälpa varandra från missar. Vad jag kan minnas är det alltid en eller två resurser som man missar då och då av olika anledningar!

Finns det intresse av att någon/några skriver om de olika turnsen? Då kan vi lägga ut det på armagedon.se och vi kan fixa lite bilder? Det fanns en sådan sida för länge sedan, de som spelade WiF i Skåne eller var det nu var...den var kul att läsa i vart fall, med lite politiska vinklar också vad jag kan minnas? :lol:

Skall vi ha "blow-up" kartor? I och med att vissa punkter blir i regel föremål för hårda markstrider med omfattande truppansamlingar så skulle vi kunna fota/kopia upp A4 i färg och laminera upp för att kunna lyfta ut trupperna och flygen eller ha som planeringsmallar (istället för pizza-kartonger menar jag :wink: )

L

...som vill spela WiF typ NU...
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ivar

pizzakartonger är utmärkta...
planen gick ju i lås ju! :?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Clifford

Alla L-H´s förslag låter bra, blow-up kartsektioner är en hit om man gör det rätt, dvs noggrant.

Ska vi laminera själva spelkartorna (det anser jag är värt investeringen) så ska vi ha helt nya kartor. Vore dumt att laminera de slitna kartor vi har...

Lindbergh

...Det blev visst ett WiF-möte under sent på tisdagskvällen :o .

Mötet resulterade i att det kommer att bli WiF i höst på Geddon. Spelet kommer att ske förhållandevis strukturerat och schackklocka kommer att finnas i lokalen. Inga överläggningar med lyckta dörrar, utan vill man fundera gör man det på andra tider än speltiderna. Regelmanifestet är fastställt av mötet och går inte att överklaga. P-A har vad vi kommit överens om. Turnen kommer att bedrivas halv-strukturerat och det innebär att man måste hänga med för att inte missa exempelvis port-attack fasen. Missar man något är huvudregeln att man lär sig till nästa gång.

Speltid kommer preliminärt att bli tisdagar 18-22, med ett högt speltempo. Beräknad spelstart är tidigast i oktober, då ASL skall vara färdigt först. Sedan kommer rummet att inredas.

Det kommer att bli budgivning av de som är huvudansvariga. De huvudansvariga är de som styr den Major Power och fördelar ansvar. De Major powers som man kommer att ge bud på är följande:

CW
USA/CHINA
USSR/FRANCE
JAPAN
GERMANY/ITALY

Budgivning kommer att ske enligt RAW och scenariot Global War eller vad det nu heter...världskrig typ för andra gången  :shock: Budgivningen kommer att ge en politisk dimension till spelet och nu blir det bara en vinnare denna gång :!:

Huvudansvariga är:

Pasi
Lindbergh
Larsson
P-A
Robin

Huvudansvarig innebär att man tar helt sonika hand om sin Major Power, fördelar ut uppgifter/uppdrag till de som man kanske spelar med. Man är också ansvarig för att det finns en spelare för den MP varje tisdag som ett exempel.

Gimp/hangarounds eller nybörjare som visat intresse är:

Charlie
Oscar
Stefan N
Carlsson
Heavy
Dale
Renis
Ewers
Cliff?

Nästa möte kommer att diskutera kring kartor och annat, det vill säga hur vi skall lägga upp det i rummet och få en schysst ordning på saker o ting...Vi pratade också att utse en WiF-senior-ruler-judge som kan avgöra vissa tolkningar om regler, för att slippa utdragna tolkningsfrågor. Andra saker som skall diskuteras är hur vi skall skriva ned produktion och jag har lagt fram förslaget att det skall finnas ett anslag där all produktion förs upp för att man skall kunna hjälpa varandra att ha koll på res/oil/gearing limits...

...to be continued...

L

...som först nu fattar budgivningssystemet...weird  :lol:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Fan, man kanske skulle skita i Ericsson och jobba på CD-on istället....skitliv.
Nåväl, det var ju bra att mötet blev av, synd att jag inte kunde vara där, fast ni verkar ha fattat rätt beslut hursomhelst. Ska bli kul att nästan kunna vara med ibland...

:cry:

Lindbergh

Det finns bara två saker i livet som vi inte kan undvika; att dö och att välja var det någon som sade en gång...

Om detta fungerar med att spela WiF en vardagskväll i veckan med i stort alla regler, schysst struktur, lagom ljudnivå och lite go' anda kommer vi spela "snart" igen tror jag?! :?

Tror det kommer bli gôr-sketa-skôj oavsett vilka som spelar vilket land, nu när italien är exkluderat från budgivningen... :wink:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Citat från: "Lindbergh"
Tror det kommer bli gôr-sketa-skôj oavsett vilka som spelar vilket land, nu när italien är exkluderat från budgivningen... :wink:

L

Öhhh....är det, eller skojar du?

Apanpapan

Det är bara fett störda personer och självspäkare som kan tänkas komma ner till föreningen och utstå häckel och långa rundor samtidigt som man spelar Italien. Jag skulle inte vara med om det fanns en risk att jag var tvungen att sitta med skiten i ett år.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

Tror personligen att budgivningssystemet kommer att fuckas upp rejält om vi bakar in Italien i Tysken rätt av, då deras bid-modifier är 0, dvs man får Tyskland + en massa italienare på köpet.... En revidering på +2 för Italien kanske vore i sin ordning? Tror det finns två röda i Italien i alla fall....  8)
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

Tittar man på hur de har spelat på tävlingar är det ofta de har bakat ihop GE/IT.

Vi "låtsasbjöd" (jag, PA, oscar o charlie) för att få en uppfattning om hur det fungerade och det var först då som poletten trillade ned för min del.

Håller med pasi att det är bättre att lägga ihop GE/IT (10/0) och få folk att vara med, än att hoppas på att det blir kul.

Tänkte vi kör en vända låtsas-bud på tisdag näsrta vecka och går igenom det igen? Man behöver inte revidera det med +2 som jag ser det dock...i vår fejkade budgivning så spekulerade vi vilken strategi som man skulle förvänta sig och då skulle det bli att USA bankade i första hand skiten ur japanen och USSR skulle blir en tacksam hackkyckling för axelmakterna... :wink:

...det var inte heller säkert att USSR skulle kunna förvänta sig något mer entusiastiskt stöd från de västallierade i den fejkade budgivningen...

Kontentan är att det finns en viktig politisk dimension i och med budgivningen. Det innebär kohandel, kompromisser och förhandlingar mellan de allierade i synnerhet. Visst kan man lämna USSR i sticket och se till att de får svårare att vinna som allierade, men samtidigt kan stalin hota med att ta mer mark i mellanöstern och rubba balansen i senaten...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Hej!

Kommer man att kunna vara med på ett för en nybörjare trevligt och begripligt sätt om man bara kan vara med varannan vecka?

/F

Apanpapan

Du... nej.  :wink:
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

GrandPA

Hej hå Roobäään. Det fiffiga med budsystemet är att det går aldeles utmärkt att baka ihop länder. Det hela resulterar i att man helt enkelt får bjuda högre om man anser att det ger vissa fördelar att baka ihop länder och låter man någon komma undan billigt med Ge/It så får man skylla sig själv.
All for one and more for me

Clifford

Vad händer på WiF-fronten på tisdag eftermiddag (30:e aug)?
Då kan jag vara med...