Deathwatch

Startat av Ewers, september 01, 2011, 14.19

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Nu är det nya schemat konsulterat och följande datum vart lediga. Jag gör så att jag bokar det datum där de flesta kan. De som inte var med på förra spelningen kan vara med ändå, det kan ju behövas lite förstärkning...

Fredag 18/11
Kan:

Kan inte:


Lördag19/11
Kan:

Kan inte:


Skulle det vara så att många kan båda datumen skulle det kanske kunna vara så att vi spelar både fredag OCH lördag, men då vet jag ju att alla med flickvän/sambo/hustru går fetbort ena speldagen. Been there, done that ;)


Kari

Fredag 18/11
Kan: Kari

Kan inte:


Lördag19/11
Kan: Kari

Kan inte:

"O divine art of subtlety and secrecy! Through you we learn to be invisible, through you inaudible, and hence we can hold the enemy's fate in our hands."
― Sun Tzu, The Art of War

Martin Larsson

Fredag 18/11
Kan: Kari, Martin

Kan inte:


Lördag19/11
Kan: Kari, Martin

Kan inte:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

bohlin

Fredag 18/11
Kan: Kari, Martin

Kan inte: Bohlin


Lördag19/11
Kan: Kari, Martin, Bohlin

Kan inte:

Niklas

Fredag 18/11
Kan: Kari, Martin, Niklas

Kan inte: Bohlin


Lördag19/11
Kan: Kari, Martin, Bohlin, Niklas

Kan inte:

Ewers

Sitter på jobbet och läser lite regler o errata (questions & answers). Upptäcker då en dundermiss gjord av mig som SL under förra spelningen.

Dodge: Att undvika en skjutvapenattack eller en närstridsattack. I den händelsen att avståndsattacken är en semi- eller automatsalva duckas en träff extra per lyckat tiotal.

Detta innebär att Fitzpatrick, assaultmarine from the Emperor´s Scythes, inte är så tokskadad och inte har blivit av med en arm eftersom han fick en bra degree of success på sin dodge.

Detta innebär att Peter-Patrik är välkommen att vara med på nästa spelning med endast 1 wound kvar vid börjad spelning, vilket lätt helas med användandet av en Fate Point.
Jag ber om ursäkt för bristande regelkunskap men inser att det kommer ta tid innan vi alla kan reglerna riktigt bra.

Jag håller på med en sammanställning av Oaths, vilken Specialty som kan kan ta vilken oath, vad oathen ger för bonus samt vilka Squad Modes som hör till vilken oath (med kort beskrivning av vad varje Squad Mode gör). Detta för att jag har insett att det finns betydligt mer fördelaktigare Oaths att välja då det vankas strid med Genestealers. Kommer därför gå igenom oaths och Squad Modes på början av nästa spelning.


Ewers

Hej igen!
Snart är arbetsnatten över...

Glömde skriva att jag rekryterat en konstnär för att teckna en gruppbild av vårt Kill-team. Därmed ställs lite krav på utseendebeskrivning, både vad avser rustning/vapen/utrustning men även huvud då det naturligtvis blir bild med avtagen hjälm.

Kommer prata mer om detta vid nästa spelning men det är nog bra att fundera lite på karaktärens utseende, vilka (utrustnings)detaljer som man vill skall vara framträdande.

Kram /F 8)

Zebulon

Citat från: Ewers skrivet november 03, 2011, 02.46
Detta innebär att Peter-Patrik är välkommen att vara med på nästa spelning med endast 1 wound kvar vid börjad spelning, vilket lätt helas med användandet av en Fate Point.

Om apotekaren är närvarande så läker han företrädesvis sin 1-HP-heal-vid-heavy-wounded före Fate Point!
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Zebulon

Gideon:
Han har stripigt, svart hår i tonsur (längd: täcker öronen, ca.).
Ögonen är hyfsat stirriga, och förutom bulten i pannan är det mest iögonfallande att hans näsa ser ut ungefär såhär. Utseendemässigt så är just bulten den räddande faktorn avseende 50 Fellowship...

Över sin Mk7-rustning bär han ett slitet Dark Angels-tabard som verkar vara alldeles hysteriskt mäktigt (+23 minst). Utöver standardaccessoarer som följer apotekarspecialisering har han ju också en Diagnostor-hjälm som är minst +1100 i awesome-faktor. Vapenledes är den viktigaste detaljen hans boltpistol.
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Martin Larsson

Citat från: Ewers skrivet november 03, 2011, 02.46Dodge: Att undvika en skjutvapenattack eller en närstridsattack. I den händelsen att avståndsattacken är en semi- eller automatsalva duckas en träff extra per lyckat tiotal....

Jag håller på med en sammanställning av Oaths, vilken Specialty som kan kan ta vilken oath, vad oathen ger för bonus samt vilka Squad Modes som hör till vilken oath (med kort beskrivning av vad varje Squad Mode gör). Detta för att jag har insett att det finns betydligt mer fördelaktigare Oaths att välja då det vankas strid med Genestealers. Kommer därför gå igenom oaths och Squad Modes på början av nästa spelning.

Visst kommer det ta en massa tid innan vi kan reglerna ens dugligt, som vanligt med diverse spel. Bra att se att man med lite tur kan dodgea på riktigt :)

Satt å läste igenom Oaths/Solomode/Squadmode lite tidigare och har kanske nästan börjat fatta hur det fungerar och har även bättre koll på hur mina egna går till. Har kommit till insikten att det hade varit bra om vi hade varit fler från samma chapters :P
Tycker vi valt en skaplig Oath, man får +10 WS/BS om man inte varit extremt kåt på att pusha alla psycic powers man gör oavsett om det behövs eller inte. Det hjälper upp fett mycket när man ska skjuta/hacka ihjäl gnoffs men framförallt även när man ska parrya (eftersom det lär vara oundvikligt att nån av dem kommer fram till en). Sedan ger inte oathen några offensiva squad actions vilket såklart är synd men det är väl så det är. En statisk +10 bonus är värt rätt mycket, (i mina ögen) långt mer än att kunna göra ett charge move och skjuta Bolter nån gång. Dock gissar jag att detta är ett ämne där folk resonerar mycket olika från person till person.

Sedan läste jag även igenom nått som heter Cohersion Damage. I korta drag kan man säga att varje gång någon i gruppen tar mer än 10 skada av vapen som antingen är Accurate(snipers), Exploding(när man kastar frag på sig själv i close combat) eller Devastating(tror jag det va) så måste team leadern slå ett FEL slag. Vid fail tappar gruppen 1 Cohersion point, dock max 1 per runda.
Lär ske lite till å från, så antingen så får chefen se till att ha hög FEL så han lyckas eller så ska vi kanske se till å göra av med dem när det känns bra. Att bara bunkra dem på hög lär mest leda till att vi blir av med våra poäng.
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Kari

Citat från: Martin Larsson skrivet november 03, 2011, 11.19
Lär ske lite till å från, så antingen så får chefen se till att ha hög FEL så han lyckas eller så ska vi kanske se till å göra av med dem när det känns bra. Att bara bunkra dem på hög lär mest leda till att vi blir av med våra poäng.
Rent generellt är defensiva squad modes inte lämpliga att aktivera när gruppen springer runt som ett gäng tjuren Ferdinand efter att han blivit stucken i arslet.
"O divine art of subtlety and secrecy! Through you we learn to be invisible, through you inaudible, and hence we can hold the enemy's fate in our hands."
― Sun Tzu, The Art of War

Martin Larsson

Citat från: Kari skrivet november 03, 2011, 12.26
Citat från: Martin Larsson skrivet november 03, 2011, 11.19
Lär ske lite till å från, så antingen så får chefen se till att ha hög FEL så han lyckas eller så ska vi kanske se till å göra av med dem när det känns bra. Att bara bunkra dem på hög lär mest leda till att vi blir av med våra poäng.
Rent generellt är defensiva squad modes inte lämpliga att aktivera när gruppen springer runt som ett gäng tjuren Ferdinand efter att han blivit stucken i arslet.

Nej självklart inte, för att få nytta av dem så återkommer ju önskemålet om en plan innan vi gör nått ;)
Vad jag framförallt menar är att vi nog inte ska se Cohersion Points som en konstant faktor tills dess att vi vill göra åt dem på "Endboss HoffnGnoffn McHzzzzz" utan nog snarare använda dem om det verkar som ett skapligt läge.
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

cracked_open

Axagoras är ung i jämnförelse med de andra i gruppen. Är väldigt ljus i hyn och har inte längre någon hårväxt på huvudet.
Den fokuserade blicken gör att man snabbt förstår att han är humorbefriad. Han har han även en bionic över sitt vänstra öga. Påminner om den här fast aningen större.  Axagoras är tvingad till att ha en utskärning i hjälmen för att kunna få på sig den.

Axagoras bär en Mark VIII Errant Power Armour men istället för kejsarens örn på bröstet bär han ett bevingat kranium i silver.
Hans vänsterhand är mekanisk och av väldigt fin kvalité med heliga skrifter vid knogarna. båda hans händer är fortfarande silverfärgade.

Han har en standard bolter och bär alltid med sig extra ammunition som han bär i sitt bälte och i en rem som sitter åt runt vänster lår.
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Zebulon

Citat från: Martin Larsson skrivet november 03, 2011, 14.18
Citat från: Kari skrivet november 03, 2011, 12.26
Citat från: Martin Larsson skrivet november 03, 2011, 11.19
Lär ske lite till å från, så antingen så får chefen se till att ha hög FEL så han lyckas eller så ska vi kanske se till å göra av med dem när det känns bra. Att bara bunkra dem på hög lär mest leda till att vi blir av med våra poäng.
Rent generellt är defensiva squad modes inte lämpliga att aktivera när gruppen springer runt som ett gäng tjuren Ferdinand efter att han blivit stucken i arslet.

Nej självklart inte, för att få nytta av dem så återkommer ju önskemålet om en plan innan vi gör nått ;)
Vad jag framförallt menar är att vi nog inte ska se Cohersion Points som en konstant faktor tills dess att vi vill göra åt dem på "Endboss HoffnGnoffn McHzzzzz" utan nog snarare använda dem om det verkar som ett skapligt läge.

Allmänt gäller då, återigen, att man i så stor utsträckning som möjligt vill kunna betala öppningsavgiften för Sustained Modes. Dessa kan ju återaktiveras för 0 cohesion under resten av uppdraget (men det krävs fortfarande minst 1 Cohesion i poolen). Exemplet från första uppdraget var ju att Strong Point (hette den väl) aktiverades. Det var en Sustained Defensive mode, som gav utvald ordergivare möjlighet att peka ut mål med +10 BS så länge ordergivaren inte förflyttade sig. Kom väl till pass i den första försvarsstriden där vi kunde diktera stridsflödet (i.e. fast position vid flaskhals) och tjänade oss mycket väl även vid senare sammanstötning under framryckning.

Sustained=gynnar oss under hela uppdraget
One-shots=gynnar oss i desperata lägen

Vad gäller mängden bröder ur samma chapter så hade det ju varit hysteriskt roligt om alla var Dark Angels, med tanke på deras extremt mosiga Chapter Squad Modes. Men eftersom det är som det är så bör åtminstone Tactical Marines i sällskapet överväga att biffa upp sin Fellowship ur ledarsynpunkt - under förutsättning att de har valt Tactical Expertise som special ability: då kan nämligen Chapter Squad Modes tillämpas av hela gruppen (om än med Command check -20 såhär i low-leveltider.)

Som läget är nu har vi en genomsnittligt Fellowship på typ <40, och det är ganska kärvt. Visserligen påverkar ju även rank, men ändå.

Icke att förglömma i sammanhanget är emellertid att Fate Points kan återställa Cohesion - vilket innebär att vi utan problem rentav skulle kunna ha igång en Sustained Defensive OCH Offensive vardera om en eller fler chippar in Fate Points i potten.


Men, allt detta förändrar ju inte det faktum att en god övergripande plan alltid är halva segern (och hela benet, motsvarande). Men vi kan aldrig räkna med att någon plan någonsin kommer att överleva drop-podnedslaget. Jag är övertygad om att vi kommer att bli allt bättre på att läsa av stridssituationer ju mer vi spelar, och lär känna brödernas olika styrkor/svagheter.

Know your apothecary
Inom 2-3 ranks är han über på Medicae. Dock ingen egentlig combat-prowess att tala om på sikt. Däremot ges gott om utrymme att köpa skills/talents other-than-annihilate, vilket kommer att utnyttjas (läs: pending Wiki Marine). Möjligen att en och annan stat får sig en höjning, men på det stora hela blir han inte så mycket mer awesome än var han var när han smiddes.

Gideons effektivitet som fältskär är omvänt proportionell den grad av motstånd han måste forcera för att nå sin patient. Vill inte på något sätt uppmana till försiktighet av kätterska mått, men ha det i åtanke.

Jag kommer också att bygga ett Wound Sheet med data för varje karaktär i gruppen. Dels är det bra fluff att fältskär anno M41 faktiskt får veta allt om alla sina gossar på en HUD, om det så rör sig om en sträckt vad.Dels borgar det för att lättare kunna en snabb bedömning av vem som skall få vård först/hur många bolts jag måste spara i pistolen...








TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Martin Larsson

Citat från: Zebulon skrivet november 03, 2011, 17.27Gideons effektivitet som fältskär är omvänt proportionell den grad av motstånd han måste forcera för att nå sin patient. Vill inte på något sätt uppmana till försiktighet av kätterska mått, men ha det i åtanke.

Jag kommer också att bygga ett Wound Sheet med data för varje karaktär i gruppen. Dels är det bra fluff att fältskär anno M41 faktiskt får veta allt om alla sina gossar på en HUD, om det så rör sig om en sträckt vad.Dels borgar det för att lättare kunna en snabb bedömning av vem som skall få vård först/hur många bolts jag måste spara i pistolen...

Vi får tvinga på vår medicmarine ett jump pack helt enkelt ;D
Gällande spara+ammo+pistol så är det väl lika bra att skaffa ett helt mag för det syftet så är den delen ok ::)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.