Deathwatch

Startat av Ewers, september 01, 2011, 14.19

Föregående ämne - Nästa ämne

bohlin

Kan köpa med lite kaffebröd påvägen. Blir det samlad tropp ifrån geddon?

Torbjörn

Sergeant Serverus måste tyvärr meddela att han på annat uppdrag (läs familjeliv) blivit angripen av Kaos smitta (läs dagisbaciller som givit feber, hosta och allmän smärta i halsen). För att inte andra medlemmar i Deathwatch skall bli angripna av kaos smitta och för att Sergeant Serverus så snart som möjlig skall bekämpa sin egen smitta från Kaos kan han ej delta nu på lördag. Sergeant Serverus såg annars fram mot uppdraget och i kejsarens namn är det ett högt pris att inte kunna delta i uppdraget.

Ewers

Skulle ingen annan svara Bolihn om lemmeltåg från Geddon så finns jag på telefon för enkel guidning.

/F

Zebulon

Citat från: bohlin skrivet januari 13, 2012, 12.40
Kan köpa med lite kaffebröd påvägen. Blir det samlad tropp ifrån geddon?

Jag kan möta upp kl. 12.45 utanför Geddon, alternativt 12:40 vid Ica Maxis östra ingång (om du har tänkt köpa kaffebrödet där).
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Zebulon

Quick poll

Om 7+ renown så kommer vi att kunna börja rekvirera Force Fields (Combat Shield/Storm Shield). Om jag har förstått saken rätt så kan man lattja med två händer om man har en Combat Shield, medans en Storm Shield tar upp en hand.

Hur många har tänkt att skaffa Combat Shield som signature wargear? (25% chans för att nulla damage).


TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Ewers

#350
Din lilla powergamer där.  :)

Du hade ju inte ens en stormbolter på förra uppdraget...

För övrigt var det i stort sett ofarligt att borda orkskepp, nästan lika ofarligt som att borda Hive-skepp. Dr Snusk fick i alla fall inte klämma osunt på Remulus.  :o

Nu väntar bara datum för nästa spelning då vi får skall undersöka en SPACE HULK (typ)! ;)

/F 8)


Zebulon

Citat från: Ewers skrivet januari 15, 2012, 12.09
Din lilla powergamer där.  :)

Du hade ju inte ens en stormbolter på förra uppdraget...

För övrigt var det i stort sett ofarligt att borda orkskepp, nästan lika ofarligt som att borda Hive-skepp. Dr Snusk fick i alla fall inte klämma osunt på Remulus.  :o

Nu väntar bara datum för nästa spelning då vi får skall undersöka en SPACE HULK (typ)! ;)

/F 8)

Haha. Absolut. Men, jag förutser att 500 Xp för att få en motsvarande Blur-effekt på 25% av all skada är attraktivt för precis alla som går på två ben och älskar Kejsaren. Visserligen är det 10% chans att någon med hyfsat Tech-use behöver slå en -30 för att fixa vid overload. Men ändå.

Anledningen till att jag frågar är att det normalt sett går 1 apotekare per 100 marines (dvs, en per kompani) Nu är vi ett kill team på 10-ish och har som ambition att aldrig spela med mindre än 6 spelare (gud nåde SL när hela squaden är på banan...)

Vi är nu på rank 3 och apotekaren slår sina medicae mot 126 i grund. På rank 5 kommer jag att kunna skaffa Infused Knowledge (ALLA Common och Scholastic Lore räknas som Basic, och de Common/Scholastic Lore jag redan har eller skaffar mig blir automagiskt +10 utöver normal Skill advance). Detta är visserligen inte fy skam. Men.

Frånsett gruppens offensiva kapacitet (som ju indirekt också defensiv effekt) så är blotta antalet nyckelfaktorn: vi klarar de facto förluster utan att direkt tappa kapacitet (läs: 3 librarians, etc :) ) och påvisar därmed varför det alltså endast behövs en apotekare per kompani i vanliga fall - i takt med ökad Rank så är det ju heller ingen som direkt blir sämre på deal/sustain damage. Därtill är vi tillräckligt många för att täcka upp ett brett spektrum av mission critical Skills.

Missförstå mig rätt - det är hysteriskt roligt att rollspela apotekare och ur rollspelsynpunkt är det ju alltid bättre ju färre tärningsslag man behöver slå. Deathwatch fokuserar emellertid på Less Talk-More Bolter. Och om realinsatsen på en spelning definieras som "Undvik att slå fummel 2-4 gånger" så är den faktiska vinsten med en apotekare tveksam för gruppen i allmänhet, och för spelaren i synnerhet.

Då såg jag hellre att gruppen ändrar taktik och istället välkomnar ytterligare en Tactical.
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Ewers

En utsvävning som rent retoriskt bör generera en ansenlig summa bonuserfarenhet till sagda tactical marine!
Har herr Bergström redan ett chapter i åtanke och månne det kanske redan finnas ett utkast på karaktären i fråga?

Apotecharen verkar till synes död, länge leve en tactical marine!!!

/F

Zebulon

#353
Citat från: Ewers skrivet januari 15, 2012, 23.57
En utsvävning som rent retoriskt bör generera en ansenlig summa bonuserfarenhet till sagda tactical marine!
Har herr Bergström redan ett chapter i åtanke och månne det kanske redan finnas ett utkast på karaktären i fråga?

Apotecharen verkar till synes död, länge leve en tactical marine!!!

/F

Tjaa, död vet jag inte. Jag har funderat ett varv till.
Det får ju uppenbara konsekvenser för hur Kill Team "The Terrific 10" kan operera om apotekaren försvinner - till SL:s uppenbara fördel. Och allt som är en fördel för SL är ju en nackdel för teamet. Alltså är det en fördel att ha apotekaren kvar.
Återstår då att omdefiniera fältinsatsen och tänka Chainsword-Man first, Medic second. Värt att notera är dock apotekaren på sin höjd kan bli bättre på att träffa (ökad WS) upp till Rank 7 - då det så smått börjar smyga in vettiga CQB talents.
Även om det alltså kanske är rent kontraproduktivt så kommer jag fr.o.m. nu spela mer offensivt än tidigare.

EDIT: det man får överväga är vad som är tråkigast för SL. Är det
A: Heal-bot som utsätter sig själv för mediumrisker på slagfältet
B: Ingen heal-bot men i gengälld ytterligare en über kill-bot
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Ewers

Det viktigaste är att alla spelare har roligt när dom spelar. Man skall trivas med sin karaktär i första hand, annars har man ju inte roligt.

Det är självklart att apotekaren är en stridande soldat i första hand och en medic i andra hand. Det är helt rätt (ur min symvinkel som tactical marine) att inget plåsterpjosk sker förrän efter ett stridsmoment. Först nedgöra, sedan vårda ;)

Du kan ju lura på det lite mer men det viktigaste är att du har roligt. Det är roligt att medels tärningsrullande nedgöra kejsarens fiender!

/F

Martin Larsson

#355
Har hittat en post serie som heter typ giving apothecarys some love på FFGs forum som diskuterat detta där nån haft lite ideer på hur han själv ska ändra på Apothecaryn för att göra den lite bredare.
Nån annan tar upp att han tycker det är konstigt att dem inte får en andra attack innan rank massvis vilket jag nog kan tycka käns lite konstigt med.

Har inte 100 koll på hur klassen är byggd alls mer än att den, precis som Librarianen, har billiga melee stats och svindyra shooting stats. Detta måste ju imo betyda att dem är mer melee orienterade (vilket även passar svinbra in i tankesättet att dem nog ganska ofta behöver slå sig fram till en fallen broder) vilket gör den extremt sena 2a attacken mycket mycket märklig. Vet inte vad man får i övrigt i talentväg som gynnar strid på levels hit och dit men det låter ju som att svaret är typ mer eller mindre ingenting.

Har sett nån som verkar ta det ungefär såhär: om man köper loss stuff med signature wargear kan man köpa mer götta med requisition som gör en bättre på nått, han pratade om shooting eftersom man kan köpa mer gear men det avhjälper ju inte faktumet att man har svinigt dyra shooting höjningar och förmodligen inga talents.
Någon 3e person har tydligen nån ide om sniper rifles och create toxins (chem-use och trade: chymist) och sedan skjuta coola supergiftiga pilar på folk, det finns också där i nånstans. Det är kanske en ide man ska ta vidare, Astartes Sniper Rifles kan alla använda och är med i nån av expansionsböckerna.  Dessutom är det lättare att sikta med Accurate weapons vilket alla vi "usel 750 xp för +5 BS klasser" kan behöva om vi ska träffa regelbundet. Tror inte det kostar massa req utan man lär lätt ha råd med red-dot sikte på det och nog lätt ha poäng över till annat med, man har nog råd med både en stormbolter å ett sniper rifle skulle jag tro som gör en lite mer all roundig. Storm boltern är ju helt klart Kejsarens mest välsignade vapen eftersom dem är sjukt skitbra.



Som spelare håller jag med om resonemanget Medics pwn arse (dock mer på ett homoerotiskt och grupp dynamiskt sätt än ett stridande) :o! Efter spelningen i lördags var det typ 2 spelare som inte Gideon fick klämma oroväckande på vilket ju tveklöst förklarar hur bra dem är att ha. Utan dem hade det varit ett 2 siffrigt antal fate points använda på att bara hela skador. Detta är ju all fine and dandy so far när alla har 3+ FPs. När man börjar bli tilltuffsade och har bränt ett par var och spelarna har 1-2 var så är det sjukt mycket bättre.
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Zebulon

Så, för att summera. Fyra alternativ. Lika delar power-gaming och underhållning:

Apotekare Gideon Tactical Justus (Dark Angels): Det blir kärvare för alla att klara sig när skiten träffar fläkten - vilket naturligtvis till viss del kan motverkas med taktisk excellens. Det motverkas också i viss mån såtillvida att A) SL får ett mål till att hålla reda på B) Sagda mål utökar teamets slagkraftighet.
+ Mer yxröj för mig
- Fate point-slukare (för ynka 1d10 wounds/styck!). Vi måste vänta in självläkning vid svåra casualties - 1w/dag om light, 1w/vecka om värre. Typ.

Yxröjorienterad Gideon: Förutsätter att Elite Advances är godkänt av SL - eftersom WS alone does not a victor make.
+ Mer yxröj för mig, mer slagkraftigt team, bibehållen medic-funktion
- Apotekaren hamnar i farliga situationer men har ändå hyfsad potential att ge däng

Offensiv Gideon, nuvarande upplägg: Hugg och pangpang efter förmåga UTAN Elite Advances.
+ Mer yxröj för mig, marginellt ökad slagkraft, bibehållen medic-funktion
- Apotekaren kommer att hamna i potentiellt livsfarliga situationer. Men det är lugnt - a sucking chest wound on the apotehcary is just nature's way of telling your team to slow down (han har autosanguine och självläker sålunda litet bättre när han är i vila) :)

Status-Quo Gideon: När larmet lagt sig och striden är slut, liten tomte tittar ut.
+ Biz as usual
- Biz as usual

TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Martin Larsson

När du pratar om "Elite Advances" så är inte jag med riktigt?

Är dem det jag tänker på som Prestige Classes (Honour Guard, Deathwing Termie, whatnot whatnoter), men jag har säkert fel ord för dem, eller vad menar du då?
Vi är väl mer eller mindre nästan framme vid dem klasserna nu tror jag, det är ju lite olika per klass när man kan gå in i den osv, men där borde det ju gå att bredda sin Apothecary ganska svinmycket med nån lämplig klass, eller?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Ewers

Vi är tillbaka på punkt ett, det skall vara roligt att spela. ;)

Vad är det för elit advance du funderar på? Säkerligen något som gör Gidde-Gideon mer slagkraftig i närstrid skulle jag tro.
Är det inget superostigt och fullständigt utanför ramarna tror jag nog att Jerry och Jag kan förbarma oss över Gidde-G.
Dessutom tror jag det står i Codex Astartes att en Apothecary skall vara krigare i första hand och en medic i andra hand, det är sant, jag är säker på att jag hört en chaplain säga att han hört en librarian läsa det högt en gång, på riktigt alltså. Typ.

/F 8)

Zebulon

Elite Advance= köpa en advance som normalt sett inte ingår i repertoaren till presumtivt hutlösa priser (SL avgör, med andra ord). T.ex. Socker-Conny vill som Tactical Marine köpa Medicae på Rank 1. SL överlägger och konstaterar att "OK, men då kostar den 10 000 XP.

Å andra sidan föreligger ju inte att expertis helt saknas på grund av class-fördelningen. Så det är ju egentligen inte motiverat annat än av barmhärtighetsskäl.

Men skitsamma. Återkommer om förslag till herrar SL.
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.