Demokratiska principer, sunt förnuft och kalla fakta.

Startat av Heavy, mars 17, 2005, 20.12

Föregående ämne - Nästa ämne

Heavy

Jag tycker att disukssionerna på vissa håll på detta forum och även på klubben börjar spåra ur i lite olyckliga inriktningar i vissa delar, och därför kan det vara bra att tydliggöra en del saker.

En förening som fungerar enligt demokratiska principer är tyvärr inte alltid det bästa stället att driva igenom sina ideér och förlag, det finns ofta andra krafter i föreningen som tycker de förslagen är dåliga.

I frågan om toaletterna t.ex.
En majoritet av medlemmarna av medlemmarna tyckte på årsmötet att det var viktigare att satsa på nyrekrytering och en utbyggnad av datorsektionen. Det betyder att det finns ytterst få medel att göra annat för, och det var de röstande medvetna om.
Det betyder konkret att det finns en väldigt begränsad budget att lägga på övriga sektioner och lokalen.

Styrelsen, som har föreningens förtroende att forfoga över "lokal-" samt "extra rörelsekapitals"-posterna i budgeten väljer således vad som är viktigt att lägga pengarna på.
Är det viktigt i styrelsens ögon att göra en riktig renovering av toaletterna så gör styrelsen det.
Är det i styrelsens ögon viktigt att se till att alla sektioner och aktiviteter har möjligheter att göra "det där lilla extra" som kostar mer än det finns sektionsbudget för, att städveckan ska kunna behålla sin budget, att det ska satsas på punktinsatser i uppfräschning av lokalerna så gör styrelsen det.

Alltdetta i sann demokratisk anda, vilket är vad den här föreningens grundvalar vilar på.
Kan man inte acceptera ett demokratisk förfarande och arbetssätt (tala och argumentera för sin sak utan att gå in på oegentligheter samt försöka övertyga folk om vad man själv tycker på ett vuxet och korrekt sätt), så kanske det är dags att lämna föreningen och skaffa sin egen sandlåda att leka i där man själv kan sätta upp spelreglerna.

Jag blev efter gårdagens diskussioner om toaleter, lokalen och styrelsens arbete i synnerhet både förvånad, besviken och i vissa fall arg över den totala ignorans över det faktum att denna föreningen drivs ideéllt och enligt demokratiska principer. En lika stor förvåning kände jag över det faktum att de mest högljudda förespråkarna av, i deras ögon, bra och sunda förbättringar inte har speciellt stor koll på vad som faktiskt går att spendera på olika projekt.


Det här är ingen extratråd för att diskutera toalettrenonveringens vara eller inte vara, utan ett försök att få folk att vakna upp i allmänhet när det gäller att kritisera hur en förening, och i synnerhet, föreningen Armagedon styrs. Det enda sättat att påverka en demokratisk sammanslutning, vare sig det är samhället i stort eller en liten ankdamm (som vår förening faktiskt är i det stora hela), är att väcka opinion igenom att tala för sin sak och att påverka igenom vad man själv tycker är sunt förnuft. DVS. kom på möten och lägg er röst!
Att kalla folk för dumma i huvudet och mindre vetande i varannan mening är knappast ett bra sätt att bilda opinion annat än mot sig själv och sina egna ideér.


För att tydliggöra ytterligare är detta inlägg mina egna åsikter och i vissa delar rena, kalla, fakta om hur saker och ting faktiskt är och fungerar.  

/Fredrik "Heavy" Haaranen, Vice Orförande
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Apanpapan

¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Martin Larsson

+++Disclamer+++
Jag har inget emot denna tråden, trots att den skyfflar(en kanske välbehövlig) skopa grus på eg. främst bl.a mig. Jag har tagit åt mig av det som jag anser att jag borde träffas av...
+++End Disclamer+++


Det är självklart att styrelsen ska va de som beslutar vad som pengarna ska gå till, det är ju trots allt en av orsakerna till att man har en styrelse för: att ta beslut :!: Och vad än folk må tro så kommer jag foga mig i beslut som är tagna, däremot kommer jag inte vara tyst om idéer jag tycker är dåliga.

Nä visst jag har inte helt full koll på vad man kan göra i årets budget, jag ser bara de siffror som finns i den, och utifrån dem bildar jag mig en åsikt, men dom tänker jag iaf stå för, även om de flesta tycker att jag har fel :shock:

Nu ska jag iofs inte säga vilka pengar jag anser att vi ska göra åt på att renovera vad eftersom planen e att få söka dem på annat konto. Det kommer komma om "Operation skaffa renoveringsbidrag" går i stöpet...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Clifford

Alla som någonsin undrat över varför Armagedon fungerar som det gör och varför vissa av oss ser det som ett andra hem ska läsa Heavys ovanstående inlägg noga. Tre gånger.

Ewers

Mycket bra och välformulerat inlägg Heavy!

Skönt att läsa inlägg som är klara, tydliga och lämnar läsaren utan en massa frågor om vad skribenten egentligen menade.

Eloge!

/F