KGP La Grande

Startat av carlsson, december 08, 2010, 22.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Nejdå, fick bilder på prel set-up i går kväll! Vi gjorde en stridsplan på onsdagskvällen och har anfallsmålen klara  :)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ivar

Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

carlsson

Hello gubbs,

jag var nere och kikade lite snabbt på setupen.

Titta på bifogad bild. Förstår inte hur ni kan ha satt upp på andra sidan ån när ni inte hade någon Strategic Location där innan natten?

(Jag kan tänka mig att ni placerade ut dom på eftermiddagen, men det får man inte göra - man får bara placera ut inköp dom dagarna som det blir ett scenario.)

Eller har jag missat nåt?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Raslurbat

I så fall har vi gjort fel
"När fiskmåsarna följer efter trålaren beror det på att de tror att sardiner kommer att kastas ut i havet" - Eric Cantona -

carlsson

Citat från: Raslurbat skrivet augusti 17, 2012, 16.41
I så fall har vi gjort fel

Dubbelkolla reglerna då för säkerhets skull, jag kan ha fel.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ok, då korrigerar vi om det är fel, blir det spel ikväll!? Vill...
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Gobbos Spider

Något foxhole är dessutom i no mans land om jag inte ser fel.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Gobbos Spider

1200 Söndag är definitivt bestämt.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Raslurbat

Kul att Andreas lagt ut bild på där vi har hipade trupper :) det var liksom inte färdigt hehe men bra att eventuella fel korrigeras innan det blir lir på söndag
"När fiskmåsarna följer efter trålaren beror det på att de tror att sardiner kommer att kastas ut i havet" - Eric Cantona -

carlsson

Citat från: Raslurbat skrivet augusti 17, 2012, 23.58
Kul att Andreas lagt ut bild på där vi har hipade trupper :) det var liksom inte färdigt hehe men bra att eventuella fel korrigeras innan det blir lir på söndag


Opus. Visste inte det, Fick uppfattningen att ni var klara.
Ber om ursäkt.  :-\

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Allt är klart nu, jag och Ivar gjorde det sista i går kväll - inga större ändringar från vår massiva stridsplan, dock har vissa utgångsgrupperingar förändrats ;)

Vi gick igenom lite regel och gjorde korrigeringar - regeln säger i stort att du köper fortifications (x antal foxholes, wire och annat) men du sätter inte ut dem om det blir Idle utan först om det blir spel. Det innebär att set-up arean kan inte förändras såvida inte att det blir faktisk strid.

Vi var nödgade att köpa fler "?" då stridsfordon inte får det automatiskt under natten heller såvida inte man står i en sådan terräng...

Klockan 12:00 i morgon, jag ordnar tilltugg till kaffet.

Vi behöver prata om reglerna kring vad som nu konkret händer med trupper från Stoumont efter 21N, detta för att kunna göra en bedömning kring hur vi gör. Grovt sett lyckades tysken med en förstärkt pluton, med understödsvapen, nästla sig ur terrängen, där vi nu stridsspanar med ett förstärkt kompani...vi fick 80% förluster på vårt stridsvagnskompani sammantaget  :'(

Dessutom så har vi tre-fyra immobliserade fordon på Stoumont kartan - förmodar att vi slår för dem under refitPh som vanligt för att få igång dem, men vi ville kolla det med.
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: Lindbergh skrivet augusti 18, 2012, 09.11
Vi var nödgade att köpa fler "?" då stridsfordon inte får det automatiskt under natten heller såvida inte man står i en sådan terräng...

Notera KGP CG11:
CG11. CONCEALMENT: Each Infantry unit (and its possessed Equipment) setting up in Concealment Terrain may set up concealed, regardless of enemy LOS. Each vehicle may begin concealed if it is set up in Concealment Terrain ≥ six hexes from the nearest enemy Setup-Area Location. Such "?" need not be purchased; i.e., each is placed freely. Otherwise, A12.12 applies in the normal manner. The side setting up first may conceal each eligible unit before the opponent views the setup; likewise, the side setting up second may conceal all eligible units before his opponent views that setup. For purposes of "?" placement prior to the start of play, a Location is also considered Concealment Terrain if it is out of the LOS of all opposing Setup Area Locations (including an Initial Scenario's listed setup limits), considering current Mist/NVR visibility limits. "?" purchased in the RePh (8.621) and those received at night (E1.2) are intended mainly for use as Dummies.


CitatVi behöver prata om reglerna kring vad som nu konkret händer med trupper från Stoumont efter 21N, detta för att kunna göra en bedömning kring hur vi gör.

Dom får gå in på La Gleize. Vi funderade på om det behövdes tärningsslag för vilken runda dom kommer in på, eftersom tysken behöver det...?


CitatDessutom så har vi tre-fyra immobliserade fordon på Stoumont kartan - förmodar att vi slår för dem under refitPh som vanligt för att få igång dem, men vi ville kolla det med.

Dom slår ni för för varje RePh som är kvar i kampanjen.

Med lite tur kan jag vara med några timmar i morgon, men inte hela dagen pga jobb. Men kanske 12-15 eller så, vore nog skönt för Nilsson om inte annat.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ahah, då det är NVR 3 så blir det ju allt under "?" i våra fall...kul med mer foxholes  ;D

Ja, jag och Ivar tolkade reglerna så att under 22AM är det tärningsslag och att vi sätter ihop trupperna själva nu (såsom man shiftar och annat och inte enligt vad man köper).

Ja, det vore kul om vi blev fler - från US blir det jag och att Ewers signalerat att han kommer ner efter jobb. Ivar kunde inte och LRS är i Lund!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Jag kommer ner. Jag är ensam syrra på avdelningen så jag kan inte flexa före kvällspersonalen kommer, vilket innebär att jag landar på föreningen ca 15.00.

Jag är grymt sugen på att spela och hoppas få vara med lite. Har dock full förståelse för att Stefan inte vill ha för många spelare mot sig.

/F 8)

Lindbergh

Tjohej!

Tack för en trevlig spelning igår, det var kul!

Nästa KGP La Grande på onsdag den 29/8 18:00 och att påbörja runda 6a i den mörka natten  :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954