KGP La Grande

Startat av carlsson, december 08, 2010, 22.21

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Då var även Cheneux 21PM avklarat. Efter ett bra och stabilt anfall av Ewers, och inte lika bra försvar av mig, så har jänkarn nu alla punkter utom en på västra sidan om bron! Natten kommer bli intressant...  :o

Jag och Ewers snackade lite om hur intresset är för att fortsätta kampanjen? Är alla trötta på den är det tråkigt att fortsätta.

Utgången är definitivt inte skriven på något sätt, och det ska bli spännande att se vad jänkarn kan göra på La Gleize de tre extra dagarna som uppstår iochmed La Grande-varianten.

Men finns det ingen glöd är det trist, det är bara det. Kommentarer?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

...jag känner mig givetvis lite frustrerad över kvällens konstaterande att våra trupper från Cheneux inte kommer som planerat utan som sagt får smörja in sig i vaselin och klä av sig nakna...men, men en 5-3-6 Green är ändå knektar som gör jobbet och en extra 10-3 är inget man snyter ur näsan  ;)

Å andra sidan så kan det givetvis bli spännande ändå, så jag är med!

Hänger nog inte riktigt med på tre extra dagarna? Eller har vi lagt till dagar?! CGIII är ju den längre kampanjen av de tre?

Förstår dock om folk tappat suget efter år av spelande, jag är öppen för förslag :)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ivar

Jag tycker fortfarande det är jättespännande, så jag tycker vi fortsätter! Förlåt om jag var lite neggig idag men det är mest som en utvärdering av vad vi gjort o vad vi borde ändra till nästa gång o vilka houserules som var bra och inte. Men jag ska skriva ihop lite o posta senare.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

carlsson

Härligt.

Jag och Ewers kör troligen igång nästa onsdag.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Gobbos Spider

I La Gleize väntar fortfarande Stefan Pieper på något motstånd överhuvudtaget. Är dock osäker om jag kan sluta upp Onsdag ety jag skall ut och segla.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Lindbergh

Set-up för jänkaren klar på Stoumont! Vi hoppas på spel redan under fredag om det vill sig väl  :o ? Eller kanske lördag? Jag kan del av lördag som det ser ut i dag! Söndagen kan jag ej, men har luckor nästa vecka!!! Oavsett hur det går för oss i KGP är jag sååå spelsugen så det är löjligt  :D

Ha det gott!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Efter gårdagens Cheneux-spelning har det uppstått en fundering; Ska vi skapa en SSR som tillåter Rafting?

Bakgrunden är den att jänkaren i praktiken kommer att skicka sitt kött till kvarnen som det är nu. Det är ju bra för oss tyskar, men tråkigt för jänkarna...

Rafting-regeln lyder:
"6.41 RAFTING: If SSR allows, any Personnel unit that rolls < its ELR with the colored dr of its swimming TC DR (or that is cited by SSR) is assumed to have found enough material to make sufficient floating platforms to carry its Small Arms (but not its SW) and inherent SW as it swims, provided it enters the water without need of a jump MC (6.1). Such a swimmer is not represented as Unarmed; it retains its normal counter form even though it may not fire (or attempt to place SMOKE) while swimming. The Small Arms represented by an armed swimmer are eliminated with that swimmer if it is eliminated."

Lösa tankar:
1. Finns det någon anledning att Rafting inte är tillåtet från början? Är det av speltekniska anledningar eller för att det inte gick att skrapa fram virke (det är ju nästan minusgrader). Situationen måste ju ha uppkommit under speltestningen (på den tiden när KGP lanserades ägde dessutom Avalon Hill ASL vilket garanterade en gedigen speltestning).

2. Bombar man bron får man skylla sig själv?

3. Om vi beslutar oss för detta, ska vi spela om natten?

Lite (med betoning på lite) info om floden i fråga.
Andra som har funderat över detta (säger inte speciellt mycket).


Vad säger ni?
Personligen lutar jag åt alternativ 2. Om vi vänder på det; Om det hade gått att flytta trupp över floden, så hade vi ju inte ändrat på några regler om jag inte hade läst reglerna korrekt...?
Men jag vet inte, det är en komplicerad fråga och det spelar mig egentligen inte så stor roll. Men det är hopplöst att börja införa massa husregler bara för att få flyt i spelet. Lindbergh nämnde WiF som exempel på just det i går, och ASL har trots allt tydliga regler om vad som gäller, det gäller bara att läsa dom.
Men som sagt, för spelbarhetens skull kan jag tänka mig en lösning. I synnerhet eftersom Fredrik är en så dålig förlorare.  ;D

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Vad jag vill minnas var bron endast av betydelse för tysken IRL och syftet med anfallet var att förhindra att tysken hade bron. Anledningen var väl att KGP fick sin "livlina" genom den bron? Alltså fanns det inget strategiskt syfte för jänkaren att ta sig över till ett visst pris just här (försvarad bro) utan snarare att man i så fall kallar till sig ingenjörer som lägger bro någon annanstans. Nog för det var kallt, men var nog inte det avgörande problemet. Det skulle innebära att det finns inget intresse för jänkaren att ta sig över floden i detta skede och det var troligtvis därför man inte tog SSR rafting i beaktande?

Dock så har de flesta stridande förband en viss kapacitet att ta sig över exvis vattendrag av olika slag. En stridsvagnsbrigad hade exvis tillgång till brobandvagnar såväl som broläggarplutoner från ingenjörsförband. Ett svenskt infanteriförband hade exvis förr i tiden ett antal patrullbåt 51 som var en grön gummibåt för en grupp. Denna användes exvis för enklare uppdrag över vattendrag eller motsvarande. Vet inte om Ivar var med på den tiden men på den gamla goda tiden så övade hemvärnet med dessa under fältövningar till mångas glädje och sorg  :) Det är väl rimligt att typ 82nd Airborne hade gummibåtar att tillgå under denna period (de var ju inte luftlandsatta utan skyndades in som reserver) såväl som att de var förhållandevis erfarna krigare. Med detta menar jag att erfarenheten ökar ju kompetensen för det stridande förbandet i alla avseenden (ergo ELR dr). Tycker att vi i framtiden ska tillåta rafting i KGPLG efter detta speltest, men att ha det nu...njeaeäää är väl min åsikt i det hela.

Det vore lite kärvt att införa rafting regel men mer logiskt vore det i så fall att öka sannolikheten för ammoshortage såväl som fuelshortage för tysken också i KGPLG? Tysken får ju inte förstöra bron i KGP2 har jag för mig, men jänkaren vinner inget på att förstöra den i KGP2?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Jag håller med om att vi inte ändrar reglerna under pågående spel men att vi noterar det inför framtida omspel av kampanjen.

Vill tysken binda upp trupp vid bron är dom välkomna jag har 23 squads, 14 MMG's. 13 60mm mortars och ett tiotal bazookas som säger att de i alla fall INTE kommer ta tillbaka "bron", den enda location som är av vikt ur ett kampanjperspektiv.  ;)

Det är faktiskt så att man får skylla sig själv, lite grann, om man inte tror att det enda (nästan) som ens bombardment kommer göra är att spränga bron. :o

Kram /F

carlsson

21N på Cheneux klar. En av de tråkigaste ASL-upplevelserna i mannaminne.

Resten av Cheneux-kampanjen kommer bli ett frenetiskt tärningsrullande bestående av skjutandet från 1 st M36-vagn, 14 st 60mm GRK och lika många MMG's mot en Panther el dyl.

Jag vet ärligt talat inte om jag vill lägga speciellt mycket fritid på det... :P

Säg till när La Gleize och Stoumont är klara med natten. Jag och Ewers spelar scenarion så länge! :)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Låter ju som en helkväll med kul  :o

Ja, det är ju inte så kul att spendera sina fritidstimmar på det...vi kanske kan hitta en lösning på misären då vi verkligen, verkligen behöver var enda man som kan komma över, även om de är G...ledarna är ännu mer viktiga om vi ska ha en chans att ge tysken en match på La Gleize. Vad gäller MMG och MTR så har vi en del så det räcker och blir över, vi har mycket tyskt och en hel del scroungade LMG och annat gott från våra halvbandvagnar. Har än så länge en tysk INF gun som vi hittade övergiven utanför Stoumont  ;)

Är så löjligt spelsugen  :'(

Ni speltestar väl Festung Budapest lite ;)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ivar

Hur blir det? Är vi on på lördag? o i såfall vilken tid vill ni börja?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Brain

Jag är och så vitt jag vet har Land inget hinder heller.
Tomas Davidsson

Ivar

Så gött! då kör vi! Vilken tid har vi sagt?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Lindbergh

I'm good to go för lördag, har ingen koll på vilken tid dock?! Pratade vi inte om tidig eftermiddag typ?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954