KGP La Grande

Startat av carlsson, december 08, 2010, 22.21

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Samlingstråd för KGP La Grande som vi drar igång i Januari 2011.

Lag
Ödet har via kortdragning lottat fram följande lag:

Amerikaner:
Stefan Land
Anders Ivarsson
Lars-Robert Söderlund
Fredrik Ewers

Tyskar:
Stefan Nilsson
Andreas Carlsson
Lars-Henric Lindbergh
Tomas Davidsson

Det går att lämna sitt veto mot detta om man inte är helt nöjd, eller har funderingar.

Detaljer
Spel sker varje onsdag från 1800 ca.
Spelstart ser ut att landa på onsdagen 12/1. Fram till dess ska vi komma överens om vilka regler vi ska använda, samt bli helt klara med tabeller etc. Vi startar inte förrän allt är i sin preussiska ordning!

Regler
Vi kommer alltså att spela alla tre KGP-kampanjerna samtidigt; Cheneux, Stoumont samt La Gleize.
Det finns ett antal regler som vi måste mecka med för att få detta att gå ihop. Vi har kvar en del anteckningar från förra gången, dessutom gick vi igenom några under kvällen, och det lär dyka upp ett antal innan spelstart. Det viktiga är att vi är överens om vad som gäller, och att vi har det tydligt sammanställt.

Förflyttning mellan kartor:
Vad gäller trupptransporter föreslår jag att man tittar på hur området ser ut. Vi måste bestämma oss för hur historiskt korrekta vi ska vara. Baserat på tidigare erfarenheter, och av speltekniska skäl, tycker jag att vi ruckar på historian för att öka spelbarhet och göra det roligare. Vi ska fortfarande använda dom trupper som finns att tillgå, men vi ska inte vara rädda för att mixa dom mellan kartgrupperna. Detta gör dessutom att Fog of War ökar. Genom regler ska vi tillse hur man transporterar trupp mellan kartorna.
Som jag säkert nämnt så har Paddington Bears (tredjepart) gjort en KGP V, där dom helt sonika räknat ut antal hexes mellan de olika kartgrupperna, och angett vägförhållanden. Vet inte om det är intressant? Ska länka till denna pamflett när jag lagt upp den på hemsidan.

Vinst:
Tydliga regler ska göra gällande vad som gäller för att vinna kampanjen. Jag tycker personligen inte att man kan vinna på enbart en kartgrupp; Det ska vara det stora hela som räknas!

Fortifications
Jag kommer att förse respektive kartgrupp med två stycken svartvita kartor, där man kan notera minor och annat HIP:at entrenchment.
Endast en karta per land och kartgrupp, och där ska ALLA noteringar göras, med symboler och färger som vi fastställer.

Truppinköp
En slags utjämningsfördelning kommer att ske, så man inte medelst osannolik o/tur kan få skev fördelning på truppslagen. Man slår fortfarande, men de olika truppslagen har ett maxantal.
Vet inte om vi ska göra samma sak med Depletion?

Vinst
Byggnader är värda sin fulla poäng oavsett om dom raseras eller brinner upp.
Ska respektiva kampanj hålla på enligt KGP-reglerna eller ska dom kunna hålla på längre/kortare?

Truppförflyttningar
SHIFT-slag?
Bensinslag mellan kartorna?

OBA
Förslag har kommit om att två röda kort inte eliminerar OBA:t. Istället blandar man in röda kort i leken igen när man drar såna. En sund regel känner jag.

Tankar från LHL från förra kampanjen (25/5 2005):
Mina erfarenheter är att när (inte om) jag spelar kampanjen nästa gång är att vi skall ha preussisk koll på listor, tablåer och gearing limits. Det är lätt att missa i villervallan och stressen, precis som i verkliga livet. Jag måste medge att jag tycker att det har varit lite rörigt med olika listor och annat. Skall man spela kampanjen bör det vara en lista och EN "ordermall" som sedan är i två avsnitt med en gemensam köplista, som exempel. Det var först efter ett tag som vi började pricka av gemensamt vad vi hade köpt och först långt efter spelstart fick vi grepp om exempelvis våra FPP eller vad f-n det nu heter. Mindre, färre och enklare papper helt enkelt!

När det gäller victory-poäng och annat bör det ske lite mer löpande, som det gör nu i och med glasen! Det kan dessutom finnas lathundar för beräkningar typ "en PzV G är värd 7" som man kan ha i och med att det inte finns så mycket olika prylar. Den kan man ha i en plastficka eller nått...

Det går inte heller att förbise att de som kan ASL-reglerna bör sannolikt ha ett större taktiskt övertag i och med att taktik IRL förlitar sig på "regler". Därmed sagt inte sagt att strategin kan ha en väsentlig betydelse i och med att vi defacto spelar en längre kampanj. Med det vill jag säga att både taktik och strategi är viktiga i kampanjen och det är viktigt med info till alla och att alla är klara över vad som gäller, även om vissa saker händer "mitt i striden".

Att man får dela för bägge sidorna vet jag inte riktigt vad jag skall säga om? Jag är lite för green (f'låt...conscript) för det, men om jänkarna hade kunnat dela hade de kunnat pulveriserat oss raskt för att sedan kraftsamla på LaGleize som exempel. Den förb... bombardmenten är fett hemsk och möta den varje morgon är ingen höjdare. Att poola ihop den kan innebära att man lägger en'masse på en karta. I verkligheten var amerikanskt understöd i slutet av kriget riktigt hemskt, men samtidigt är det mödosamt att omgruppera och det var inte alltid så lätt att koordinera olika art.bat via radionäten!!

I min fantasi hade det varit kul med spec.regler som att slanga bränsle för att förvara dem i dunk, fältreparationer (betala CPP för att fixa en kass vagn) och annat...en panther har en tank på strax över 700 liter och på det kommer du cirka 10 mil innan du måste tanka, en Pz4H har tre tankar på nästan 500 liter som man kommer cirka 13 mil på och en Kungstiger har en tank på strax över en kubik och tar sig nästan 12 mil på den tanken. Att tysken har fuel-shortage OCH ammo-shortage är inte heller en höjdare, men när en av våra vagnar fick soppatorsk på flatan under anfallet...ja, då fick tre lastbilar slangas på RefitPh utan att knusslas...bränslet för stridsvagnarna ÄR bajs-viktigt!!!! Under den 23:e kommer vi få soppatorsk på DR10, typ...jävla kul...;(

Sedan är dubbelkoll och trippelkoll gamla militära bra rutiner när det kommer till listor. Vissa av de felen som har inträffat är pga att någon missat något och ingen annat har kollat/sagt något. Det handlar om att alla kanske inte vet att det finns vissa kanske begränsningar, spec.regler eller annat! Alla får hjärnsläpp då och då, så är det bara!




Att göra
KGP Cheat Sheets.
Tabeller till Whiteboards.
Lägg upp material på hemsidan:
    - Kartor
    - KGP-reglerna
    - Köptabeller
    - Cheat sheets
    - √ Karta över området
    - Genomskinliga Overlays:
      - Wire
      - Roadblock
      - Rubble
      - Minfält
      - Foxhole

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson


Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

:D

Ja, vid jul ska man vara snäll och Scheissebillig...jag är på, helt klart! Vill dock inte slå dimslaget den 16 december...beklagar att jag inte svarade på telefon men jag hade fullt upp hemma och dessutom passade på att testa vår nya siemens-häll...mycket tyskt blir det...




Männer, starten sie bitte die motoren  :evil5:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Inga problem med telefoneriet, vi antog att du blev nöjd med lite schysst KGP! ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Nu på onsdag kan jag tyvärr inte komma, däremot dyker jag upp nästa onsdag.

Vore super om LRS och TD kunde rensa VOTG:et!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ok, då kommer jag ner nästa onsdag med och bistår i undanplockande och förberedelser  :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

ASL pyssel i dag vid 18??  :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Japp, that's the plan! Är nere redan vid 17.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Om det är nån som har en klisterrulle (till kläder typ) så får man gärna ta med den! (Bra att göra rent bordet med) ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Jag tar med mig en, kan btw rekommendera ikeas klädrulle  :D  :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Brain

VotG nerplockat! Vet inte hur länge jag blir kvar här idag men är nog kvar till 17-18 i alla fall
Tomas Davidsson

carlsson

Sammanfattning av kvällens beslut:

OBA
Vi kör med förslaget. Dvs;
- Röda kort blandas in i leken igen
- Två röda kort eliminerar inte artilleriet.

Retained Units-boxes
Jag tar med ett gäng med Raaco A71:or som vi preparerar med tydliga lappar och fäster på spelborden, för att tydligt klargöra var Retained Units hör hemma.

CPP DR
Vi kör med öppna CPP DR-slag, och dokumenterar dessa på öppen tavla.

Väder
Vi kör med Random Weather enligt  P8.6171.
Inget Weather eller Mist DR runda 1a i respektive Initial CG Scenario.

Förflyttning av trupp mellan kartområdena
Logiska Entry Points (EP) byggs ihop mellan vägarna mellan Lg <-> St-kartan. [LgS1 - StQ57, LgH0 - StJ56, Lg F0 - E57].
EP mellan Ch <-> Lg upprättas. [ChTT5 - LgF0]
Vägområdet sydöst längst ner på St-kartan (vägen som leder mellan Ch-Lg) är inte i spel. Rättelseförslag från mig: Området är i spel, men används inte av de förflyttande trupperna.

- Trupp som lämnar en EP från en karta under pågående spel får starta på samma, eller motstående pil (±4 hexes) nästa CG Scenario.
- Trupp som lämnar en EP från en karta under RePh får starta på samma, eller motstående pil (±4 hexes) nästa CG Scenario. Trupperna kommer in när man slår ett gemensamt dr ≤ turn number. Fråga: Eller ska det vara per trupp/Pluton/Annat (T ex som man gör med Shiftande trupp, dvs man får bygga egna enheter)?
- Flytt av tyskt fordon mellan kartgrupperna kräver ett bränsleslag.
- EP måste ägas av egen sida vid CG Scenario Start för att kunna lämnas.
    drm:
    +2 om flytt sker till/från Ch-kartan.
    +1 om inflyttning sker under CG N scenario.[/list]

    Fördelning av trupp och CPP mellan områdena
    - US kan fritt disponera 50% (FRU) av sina CPP på respektive kartgrupp till annan/andra kartgrupper.
    - Begränsningar av truppslag och CG Max står dock kvar enligt reglerna.
    - Ingen påverkan kan ske på respektive CG Inital scenario.

    OBS! Inget beslut togs om tyskens CPP, då Stefan gärna vill att tysken också ska få göra så här.

    Vinst
    Alla kartgrupper spelar till 23PM.
    LVP ackumuleras enligt befintliga regler.
    US vinner om man uppfyll minst ett av följande kriterier:
      Ackumulerar 646 LVP
      Äger följande Strategiska punkter: St; Kapellet, Kyrkan, Sanatoriet, Ch; Bron, Lg; Alla LVP Locations.

    Vidare bestämdes vilka Fortificationsymboler som ska användas. Dessa kommer stå med på kartorna jag kör ut.

    Kvar att diskutera
    Bränsle
    Ammunition


    Titta även gärna på nerladdningssidan, där jag har lagt upp två stycken sammanställningar med datum, LVP etc. http://www.aslsweden.com/kgp-la-grande/

    Andreas Carlsson, Borås
    ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

    http://www.aslsweden.com

    carlsson

    Det har börjat komma in önskemål på vilka som spelar på respektive karta, här kommer därför ett förslag på vem som spelar var.

    Stoumont 19 AM: Alla spelar (ja, det blir lite knöligt med fyra personer per sida, men jag tror att alla vill vara med i början. Det vill i alla fall jag).

    Stoumont
    German: LHL, TD
    US: AI, SL

    La Gleize
    German: SN, AC
    US: LRS, FE

    Cheneux
    German: AC
    US: FE

    Andreas Carlsson, Borås
    ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

    http://www.aslsweden.com

    Lindbergh

    Jag kan tänka mig att byta med Stefan L och spela jänkare hela kampanjen, mest för att få möjligheten att spela mot combon Stefan/Brain igen  :D

    Jag menar, de kan ju inte slå lika bra igen samtidigt som vi slår dåligt  :roll:

    *famous last words*

    Dock ser jag helst att tänker över hur vi spelar St 19 AM om det är möjligt. Jag har dåliga erfarenheter av att spela fyra detta datum...
    ”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
    "Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
    "Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

    carlsson

    Citat från: "Lindbergh"Jag kan tänka mig att byta med Stefan L och spela jänkare hela kampanjen, mest för att få möjligheten att spela mot combon Stefan/Brain igen  :D  

    Uppfattat. Jag meddelar Stefan Land så kör vi så.

    Dvs, Stoumont:
    German: TD, SL
    US: LHL, AI


    CitatDock ser jag helst att tänker över hur vi spelar St 19 AM om det är möjligt. Jag har dåliga erfarenheter av att spela fyra detta datum...

    Jag förstår vad du menar, men tror att vi fixar det med lite disciplin!

    Jag tycker att en person tar ansvaret på resp karta och sida, och den personen fördelar trupp och order till sina medspelare (Vanlig befälsording helt enkelt, och inget tjafs.). Dvs, man slipper diskutera och tjabbla under spel, något man dock naturligtvis ska göra gemensamt *innan* vi kör igång dock. Det är viktigt att alla får känna sig delaktiga och viktiga.

    Vem som tar ansvaret låter jag respektive sida diskutera fram, men det är nog viktigt att det är en person som ska fortsätta spela på Stoumont (dvs, AI eller LHL respektiv TD eller SL).

    Jag är nöjd så länge jag får vara med! :)

    Andreas Carlsson, Borås
    ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

    http://www.aslsweden.com