Politisk korrekthet och "invandrar bakgrund"

Startat av carlsson, november 09, 2010, 09.49

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

*MOD*
Forsättning på en diskussion som började i BSK-tråden. Ta det här istället. /cliff */mod*


Jag har funderat lite på det här med "invandrarbakgrund". Är nämligen väldigt trött på att vi svenskar inte kan uttala ordet "invandrare" utan att klassas som rasister!

Jag undrar hur man ska beskriva en människa på andra sätt, än t ex med hjälp av etnisk bakgrund? "Personen har tunna och smala ögon, liksom lite lutande, ungefär som en... Eh, en person som inte är svensk..." (aj fasiken, där nämnde jag ju ordet svensk och borde således stämplas som patriot, och antagligen främlingsfientlig).
Och framförallt; Var går gränsen mellan ordet "invandrarbakgrund" och "mörk hy"?

I en logg som denna är det väl utomordentligt perfekt att beskriva människor efter dess ursprung? Alla vet vad en asiat är, och alla förstår vad man menar när man säger "invandrarbakgrund". Eller har en person vars föräldrar invandrat till Sverige inte invandrarbakgrund?

Jag är övertygad om att en person med invandrarbakgrund inte har något emot att bli nämnd som just det. Jag känner flera invandrare som är stolta över att vara just invandrare (eller barn till invandrare), och det finns ingen anledning att hymla om det.

Vi är så fruktansvärt rädda att bli stämplade som rasister i vårt avlånga land att det är skrämmande. Släpp sargen och acceptera istället att vi har människor med invandrarbakgrund i vårt land och stad, så blir det lättare för oss alla.


(ursäkta att jag kapade tråden lite, men det är ju här det startade)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Apanpapan

Nu är det ju så att invandrarbakgrund kan vara precis vad som helst i grund och botten. Vi har alla helt olika syn på just invandrarbakgrund. Jag har invandrarbakgrund, ser ni mig i er inre bild snoendes pant? Det är ungefär lika konstruktivt som att skriva "En nerd stal pant" på ett konvent. Eller "En magicspelare", eller whatever.

Sen är det nog du själv Carlsson som stämplar dig själv...

Och att inte vara PK är i min värld en ursäkt för att man är dum och inte orkar tänka längre än näsan räcker...

Asiatiskt dam... jag ser en tant på 60 bast med kimono som smög runt och stal pant...

My two cents.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Apanpapan"

Och att inte vara PK är i min värld en ursäkt för att man är dum och inte orkar tänka längre än näsan räcker...


I min värld är det precis tvärtom.

Go with the herd så kan ingen ifrågasätta dig utan risk att själv ifrågasättas.
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


carlsson

Även jag har invandrarbakgrund, då min mor föddes i Finland. Jag skulle gissa att mer än hälften av Sveriges invånare har "invandrarbakgrund".

Men... Är det verkligen en halvfinne man tänker på när man hör "två grabbar med invandrarbakgrund stal panten"? Jag skulle gissa att alla som läser det här tänker på två killar runt 15 år, med härkomst nånstans mellan Jugoslavien till Irak, som säger "Duuu, kompis, faan"...? Eller har jag fel?

Kan dock hålla med om att beskrivningen Invandrabakgrund är något ospecifik, om det ska användas i en rapport. Lägg till nån form av etniskt ursprung åtminstone så blir det bättre.

Jag vill dock poängtera att man FÅR säga "utlänning" eller "invandrare" utan att mena något negativt, lika mycket som man kan använda ordet "blondin" eller "brunett", eller "kall" eller "varm". Det handlar om att beskriva någon/något, utan att lägga ett politiskt budskap i det hela. Något som vi svenskar är löjligt rädda för.


Jag håller för övrigt med Pasi om kimonotanten och Jonas om Politisk Korrekthet.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

emil

Jag tycker romper stomper är en schysst filmrulle, kan rekommendera american history x också. Kan bero på att jag fått gulsot eller nåt. Sedan så heter det "champion of kulturmak".

carlsson

Typiskt exempel då det hade varit bra att veta lite mer om männen i fråga:
http://www.bt.se/nyheter/boras/polisen-soker-vittne-efter-frack-stold-mot-aldre-kvinna-pa-busshallplats(2250372).gm

Sämre signalement får man leta efter...

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

KOBOLDKUNGEN

Vaddå? En lång och en kort man i 30-35-års åldern. Kan väl inte bli mer exakt!
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


emil

Jag är osäker, men jag tror jag såg draken Blattefagus någonstans i stan i dag. :shock: Jag tyckte det var konstigt, för mig veterligen har jag inte väckt honom, det måste ha varit någon annan...