ITG - DDR: Förklaring of the Stuffs

Startat av Sparvel, maj 14, 2007, 13.29

Föregående ämne - Nästa ämne

Sparvel

Tänkte skriva ner en liten ordlista eller motsvarande för konstiga termer o Random facts som vi galna Musikspelare använder:

(långt ifrån klar)


ITG - Är en förkortning för In The Groove. Det är denna maskin som finns på Laserdome Borås (En ITG2), Det finns även en variant på Liseberg. ITG finns även att köpa som spel till PS.

DDR - Är en förkortning för Dance Dance Revolution! Vi är nog 1 av 3 städer i sverige som har en DDR om jag inte minns helt fel..

Stepmania - Används mest av människor som spelar hemma via/på sina datorer. Det finns inte arkader som har Stepmania som grund det går dock att fixa.
---
Timing:
En av sakerna man strävar efter när man spelar ITG är att få bra timing, det är precis vad det låter som. Det handlar om att stampa på pilearna så perfekt enligt takten som möjligt. Det finns en skala för detta:
1. Fantastic
2. Excellent
3. Great
4. Decent
5. Way off
6. Miss

Varje grad här ger dig en liten procent, så om du tex tar alla pilar i hela låten "Fantastic" så får du 100%.

Combo:
Combo är hur många pilar i rad du har tagit utan att missa någon. Din combo bryts om du får sämre än Great på någon pil. och börjar genast byggas upp igen när du träffar någon. Din combo syns hela tiden på skärmen när du spelar.

Speed:
Ja, när man tränar sin speed så tränar man helt enkelt sin snabbhet. Inte mer med det.

Jumps:
Direktöversätt bara till Hopp, alltså när det kommer 2 pilar samtidigt så du måste hoppa lite för att klara dom.

Holds
Holds kallas även Freezes. Det är pilar man måste stå på ett tag/hålla nere ett tag för att man ska klara dom.

Mines:
Minor är saker man inte får kliva på, då tappar men dels % och även liv. Dessa brukar placeras ut på kluriga ställen för att öka svårighetsgraden på låtar.

Hands:
Är vad det låter som, Pilar som det är tänkt ska tas med händerna. Alltså när det kommer fler än två pilar samtidigt. Det finns dock många tekniker för att slippa böjja sig ner och slå med händerna på plattan då detta är energikrävande och svårare att tajma än när du tar pilar med fötterna.

Rolls:
Rolls är lite som Holds. Fast på holds kan du bara stå still på pilen, medans du på en roll måste stå och stampa på den hela tiden så länge den håller i sig.

Flatfoot:
Mycket av ITG spelande handlar om att förbruka så lite energi som möjligt för att man ska orka. Denna teknik går ut på att du står: "Flatfooted" alltså att man står på hela foten och inte bara på framdelen som det annars är lätt att göra. När du flatfootar rör du på dig så lite som möjligt och kliver på innerkanterna av alla fyra pilar, du tar tex bakåtpilen bara med hälen ist för hela foten o.s.v. Denna teknik är grymt dålig för knäna...

Stepchart:
Stepcharten på en låt är pilarna, hur de kommer o.s.v. och har inget med musiken att göra.

BPM:
Förkortning för Beats per Minute, har att göra med hur snabb takt en låt har.

Custom/Edits
Custom songs är när en person plockar en random låt och själv gör Steps till den, man kan alltså ta vilken låt som helst och göra detta.
Edits är när någon tar en låt som redan finns på tex itg och gör om Stepcharten på något vis.

Crossovers:
Ännu en teknik för att ta en viss sorts slinga av pilar, svårt att förklara och ännu svårare att lära sig! att ta Crossovers är något av ett nybörjar problem och inget man måste lära sig, men det förenklar ditt spelande och sparar grymt mycket energi.

Doublestep
haha, ja om du inte använder Crossovers så gör du automatiskt nåt som kallas för Doublestepping. Det är något negativt i det flesta fall och ser förjälvligt ut när du gör det..

Bar
"Baren" är det fina stödet som finns på bakdelen av plattan. Detta kan man hålla i om man bara är trött eller kör svåra låtar där man inte kan lägga ner energi på att hålla balansen. Med eller utan bar? - är en väldigt omtvistad fråga inom Maskindans världen. Då man väldigt ofta ses som sämre om man spelar med bar.

USB
Ja jag hoppas ni vet vad ett USB minne är. Vi använder det för att spara resultat o.s.v. på, för att se om vi förbättras. Man kan även lägga in egna låtar och Edits på sitt usb minne för att kunna spela dessa på arkad. Det är dock inte alla maskiner som har stöd för detta.

Svårighetsgrader:
På DDR finns det svårighetsgrad 1-10
På ITG2 finns det 1-13
Högre svårighetsgrad är oftast = Mer steg och/eller mer Tekniskt krävande. Dock mostvarar inte en 8a på DDR an 8a på ITG. Då dessa två skiljer sig väldigt ifrån varandra.

Double:
När du spelar "vanligt" så spelar du bara på en platta, så när du spelar Dubbel så spelar du alltså på båda. Double har ett helt annat spelsätt an single och du är därför inte automatiskt bra på double om du är bra på vanligt ITG. (kan ta mig själv som exempel som har klarat upp till 12 på singel oh sliter med 7or på Double just nu)

Mods:
Du kan modifiera dina låtar på olika sätt när du spelar (tänker inte gå in på detta då det finns så himmla mycket man kan göra)
Det finns mods som gör det enklare, svårare. Exempelvis kan du lägga till minor på låtar som egentligen inte ska ha det.
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Robin

Crossovers can även kallas "turns", i grund och botten handlar det om att man måste korsa benen, vilket inte känns helt naturligt i början.

Liseberg har en s.k. dedicab vilket är helt enkelt ett spelkabinett som är speciallbyggt för ITG-programmet.

I Borås har vi en DDR-maskin som är uppgraderad med ITG-mjukvara. Skillnaden är att dedicaben har nyare tillverkningsdatum vilket innebär större skärm och bättre plattor.

Vi har även en vanlig DDR-maskin (DDR Extreme). Plattorna på den är dock väldigt gamla, och känns ganska "stumma" dessvärre, vilket gör det lite lurigare att spela.
Jag vann combat med 13.

Sparvel

Hoppas du inser att jag kommer ta bort din post så fort jag orkar och flytta upp det ;>
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Robin

Citat från: "Sparvel"Hoppas du inser att jag kommer ta bort din post så fort jag orkar och flytta upp det ;>

VA? JUDGE!!!!!

Do so.  8)
Jag vann combat med 13.

carlsson

Citat från: "Sparvel"
Hands:
Är vad det låter som, Pilar som det är tänkt ska tas med händerna. Alltså när det kommer fler än två pilar samtidigt. Det finns dock många tekniker för att slippa böjja sig ner och slå med händerna på plattan då detta är energikrävande och svårare att tajma än när du tar pilar med fötterna.

Kan du förklara hur man gör då? För en oinvigd låter det jättekonstigt att kunna slå på tre ställen samtidigt om man bara har två ben...

"Det var i det läget som Sparvel visade sitt rätta jag; Ur byxlynningarna kröp ett antal tentakler, med uppenbara spår från Ddrhulhu..."

:)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Robin

Du har 0,16 sekunder på dig att träffa pilarna, så du kan (om du är snabb) hoppa fram och tillbaka, alternativt kan du ha stora fötter och sätta dem i skarven. Lindén är duktig på det.

EDIT: Sparvel är långsam.  8)
Jag vann combat med 13.

Sparvel

haha :D
du kan:
1. om du har skostorlek 38 eller större hoppa o stampa jävligt hårt i skarven av pilarna så du träffar två med en fot.
2. om du är tillräckligt snabb kan du hoppa mellan två pilar med samma fot och ändå få dom att räknas som samtidigt.
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07