Formatering av gammal dator

Startat av Brain, november 29, 2006, 22.38

Föregående ämne - Nästa ämne

Brain

Försökte hjälpa en kollega med deras extradator som krånglat efter det att de försökt blåsa den och installera ett nytt OS.

Datorn kör win 98 i grund men det verkar ha blivit fel i formateringen alt installationen av win 98 då flera filer har till synes slumpmässiga ASCII-tecken som namn. Hårddisken hade fått ett fint volymnamn med gradtecken etc vilket ledde till flertalet problem när man var tvungen att skriva in detta för att kunna göra om partitionen...och det gottogs ändå inte av Fdisk. Format c: fungerade inte heller.

Som jag ser det så behövs datorn blåsas igen men vet inte hur jag skall gå tillväga. Skulle behöva en CD som nollar hårddisken totalt, är detta möjligt??

En annan slug grej var att a: och b: var kopplade till samma diskettstation, är det nyttigt?

Tacksam ifall någon dataguru kan hjälpa mig
Tomas Davidsson

Clifford

låter inte bra, om inte format C: funkar så är det seriöst struligt. Kanske en boot-cd skulle funka, eller byta namn på c: via dosprompt...

Brain

Citat från: "Clifford"låter inte bra, om inte format C: funkar så är det seriöst struligt. Kanske en boot-cd skulle funka, eller byta namn på c: via dosprompt...

Jag bootar från en installations CD för win 98 och då fungerar inte format c:

Prövade även med label för att byta namn på c: men fick det inte att funka.

Var en väldig nostalgi att jobba i DOS igen  :lol:  :lol:  :lol:
Tomas Davidsson

dagle

testa ett *nix system vet ja? :D, de brukar funka bra till sådan här, pga att den inte bryr sig om labels. Om vi säger hårdisken sitter på första master så blir hårdisken i ett linux system /dev/hda (andra master blir /dev/hdb etc) och första partionen blir /dev/hda1. Så testa att skriv in: cfdisk /dev/hda (om inte cfdisk kan du alltid ta fdisk) och ta bort partionernera du vill ta bort/byta label. Om inte detta funkar så kan du gå på in med hårdhanskarna, genom att skriva nollor till hela partionen, genom detta commandot:
dd if=/dev/zero of=/dev/hda1 .  Om inte det heller skulle lösa biffen kan du ju nollställa hela hårdisken genom att skriva dd if=/dev/zero of=/dev/hda (utan ettan).

Den Gamle

Jag har för mig att det ska gå att formatera från installationsprogrammet till Win98. Typ när den frågar vilken partition du vill installera på och om du verkligen vill skriva över den befintliga installationen.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Den Gamle

Annars är det nog en klassisk boot-diskett med format och eventuellt fdisk som du behöver...
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914