Röda Rummet och spörsmål däromkring?

Startat av Lindbergh, november 13, 2009, 12.33

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Hej!

Pro primo; spelledde i går i Röda Rummet och funderade över att det var riktigt kallt inledningvis - cirka 15 grader när vi började. Således är det egentligen inte lämpligt att vistas i om man ska vara riktigt kinkig. Uppfattade det som att det var drag och golvet var troligtvis ännu kallare. Bör krav för drag är max 0,15 m/s och riktlinjer för bostäder ligger inom intervallet 20-23 grader (SoS) och för inomhusarbetsmiljö i ett liknande spann (AFS 2000:42), så oavsett verksamhet i lokalen så är det inte bra...alls.

Gissningsvis är det fastighetsägaren som är den ansvarige då det inte drivs något arbete i lokalen, så denne ska tillse att inomhusklimatet uppfyller SoS allmänna råd.

Detta måste åtgärdas, då det inte har varit riktigt såhär innan vad jag erfar, även om det har varit uselt.

Pro secundo är det kanske min högst personliga uppfattning, men det är oerhört irriterande att få börja städa INNAN jag ska spelleda. Jag kommer i mån av tid nästa vecka försöka grovstäda och slänga ut lite skit från rummet i syfte att få det mer lättstädat. Det finns ingen anledning att det i ett dussin dussin år ska ligga allmänt krafs i rummet som ingen ändå använder. Därtill funderar jag på om föreningen behöver har någon sorts handhavandemanual för chips, för uppenbarligen fungerar det inte riktigt för vissa att äta dem.

Pro tertio är det detta eviga pillandet med stearin och rinnande, droppande och ständiga eldande. Försök åtminstone att använda underlägg i våra allmänna lokaler och plocka upp efter er.

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Spiff Rymdspionen

Vi gjorde för ett tag sedan en överrenskommelse med hyresvärden; att själva ansvara för eventuella reperationer som behöver göras inom lokalen i utbyte mot sänkt hyra. Om det är fläkten som är trasig och drar in kyla så faller det på oss att fixa det. Om fasaden är defekt, så som att det drar från fönstret så är det tekniskt sett hyresvärden som skall ordna det.

Men, personligen tror jag att vi vunnit alla slag vi kommer att vinna med vår nuvarande hyresvärd, och vi får antingen lappa så gott vi kan, i en förhållandevis i dags dato mycket billig lokal, eller flytta någon annan stans. Har pratat lite med ett par i styrelsen om att köpa in ett värmeelement till det röda rummet för att göra det behagligare. Det har funkar mycket bra, av erfarenhet, när vi testade det tidigare, och om jag får som jag hoppas så skall det vara avhjälpt inom en vecka eller två.

Beträffande städning så är det ju vissa personers minnen selektiva, och det är ju tydligen inte alltid lätt att ta med sig ur rummen vad som förts med in.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

carlsson

Jag tror att det räcker med:
- Nya gummlister till fönstret.
- Täta med Latex runt karmerna.

Jag hinner inte själv detta året, men det kanske finns nån annan som vill. Annars löser jag det januari +/- en månad.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Jag ska kolla Röda Rummet på tisdag för att närmare se vad problemet är, så kan vi se vad det finns för alternativ. I mån av tid kan jag hjälpa till om det är att det bara är lister och fyllnadsmassa. Dock är det i regel fastighetsägaren, lite dumt att de inte bytte fönster där med för att täta till det. Fast nu har vi ju persienner och det är ju inte fy skam.

Fungerar fläkten? Kan inte minnas att den har fungerat på länge? Det kan ju vara så att det är den som har låst sig eller nått så att det kommer in kalluft.

Är lite tveksam till värmeelement för det blir för varmt, men det är mest min personliga uppfattning. Spelade med den i rummet för ett tag sedan och det var på tok för varmt. Röda rummet har ju fördelen att gruppen värmer upp rummet, så minskar vi draget så är hälften av problemet löst...

*Suck* , ja detta med städning är ju i sedvanlig anda ett kapitel för sig. Nu handlar det ju inte om tonåringar som är slappa utan mestadels killar i 25-35 års åldern som uppenbarligen förväntar sig att någon annan ska städa åt dem. Jag får väl börja jaga upp grupperna som missköter sig och gnälla, för det fungerar ju  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Håller på att städa Röda Rummet lite mer grundligt och ordnar klart detta på torsdag. Jag upphör aldrig att förvånas om vad som dyker upp när man städar på föreningen  :lol:

Fläkten fungerar i viss utsträckning, men det finns ingen utluft i rummet. Dock så fungerar den på andra håll i föreningen, men det är inget läckage där. Problemet verkar vara uteslutande i rummet, där det drar från fönstret. Det var ca 16 grader igår.

Håller med carlsson att det räcker med:

- Nya gummlister till fönstret alternativ att vi tvättar rent den gamla som är intakt på flera ställen.
- Täta runt karmarna. Det blåser in en del vilket kan åtgärdas enkelt.

Grundproblemet är troligtvis att det är fönstret som har slagit sig då det stått öppet under perioder vilket i sin tur påverkat dess förmåga att hålla tätt. Fönstret är ju svårt att stänga vilket kan vara pga att det svällt på sina håll?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954