Games Day 2 - 2007 den 24/3

Startat av lt pain, januari 28, 2007, 12.24

Föregående ämne - Nästa ämne

lt pain

Vi på förra Games Day diskuterade och kom fram till att man vill ha god tid på sig.

Lördagen 24 mars 2007  

Var vi är detta beror på hur många vi blir eller om någon har något önskemål.

M-Wolf´s lokal kan ta 12 st (14 om vi pressar).

Armagedon förmodligen fler.


Games Day 2007

Under året har vi för avsikt att arrangera 6 st Games Day med två månaders mellanrum. Syftet med arrangemanget är att främja hobbyn, öka spelarnas kontaktnät samt att ha en hel skopa kul tillsammans med andra gamers. Har man inte ambitionen att ha roligt tillsammans när man spelar gör man sig icke besvär.

Det kommer upprättas en rankinglista över deltagarna under games day. Denna lista skall ses som ett verktyg för att få jämna förstamatcher under arrangemangen samt som ett mått på hur erfaren man är som spelare i första hand. Prestige och ära kommer i andra hand. Generellt främjas den spelaren som har lägst ranking (om än bara lite) och detta är medvetet gjort då vi vill måna om nya spelares välbefinnande.
Det är ensamt och tufft på toppen... ;0)

Tider
Vid en Games Day spelas tre slag mot olika motståndare på fastställda tider. Rekommenderade tider är:
Slag 1: Samling kl 11.00 Spelstart kl 11.30
Slag 2: Samling kl 15.30 Spelstart kl 16.00
Slag 3: Samling kl 20.00 Spelstart kl 20.30

Man har alltså 4 timmar per slag samt en halvtimme för upp och nerpackning av modeller mm. Skulle man inte hinna klart räknar man resultat på den senast färdigspelade rundan när tiden går ut.

Möteschema
I första slaget för dagen möter man den spelare som ligger närmast i ranking. Denna motståndare kommer alltså att vara känd i förväg (genom anmälningslistan).

Andra och tredje slagets motståndare lottas i början av dagen så att man vet vem man skall möta och därmed kan förbereda sig mentalt. Detta är främst för att underlätta för oerfarna spelare samt att möjliggöra att man kan spela fortlöpande under dagen utan att behöva invänta lottningar.

Missions
Vi använder de fem Standard Missions som finns med i regelboken på nivå Gamma.
Den spelare som har lägst ranking har möjlighet att välja omslag av mission om denne så önskar. Det andra slaget måste dock accepteras.

Val av spelbord
Strävan är att inte behöva spela på samma bord två gånger man skulle situationen uppstå att båda spelarna spelat på de borden som finns tillgängliga väljer den spelaren med lägst ranking.


Margin of Victory
Räkna ut differensen mellan slutpoängen och avläs följande tabell.
Differens Vinnare/förlorare Differens Vinnare/förlorare
0-50 10/10 1801-2150 16/4
51-400 11/9 2151-2500 17/3
401-750 12/8 2501-2850 18/2
751-1100 13/7 2851-3200 19/1
1101-1450 14/6 3201-3500 20/0
1451-1800 15/5 WO 0/0

Rankingen
Ranking fås fram genom att ta totala summan inspelade poäng delat med antal matcher. Rankingen är alltså ett medelvärde på en spelares samtliga matcher.

Rankingen räknas om efter varje avslutad Games Day. Den rankingen man börjar dagen med är den rankingen man har under hela dagen.

Mat, dryck och humör
För att kunna fungera som en trevlig spelare under en hel dag behöver man äta och dricka. Om man inte gör det ökar adrenalinhalten i blodomloppet som en följd av lågt energibehov i kroppen, vilket i sin tur leder till dåligt humör, huvudvärk mm.
Det är alltså viktigt att man ser till att få i sig näring och vätska kontinuerligt under speldagen för både sin egen och motspelarnas skull. Speldagen är trotts allt minst 13 timmar lång.

Har man lätt för att få huvudvärk rekommenderat att ta med huvudvärkstabletter.

Regeltolkningar
Är man osäker på en regel frågar man den för dagen utsedde regelansvarige. Detta ger likformighet i regeltolkningar under hela speldagen.

Äldre spelare rekommenderas starkt att läsa igenom den nya regelboken (inte skumma fram och tillbaka) då mycket är nytt eller ändrat sedan gamla utgåvor. Detta gör att många missförstånd och felaktiga "gamla vanor" kan undvikas

Ewers

Ewers anmäler sig!

Space Marines

/F  8)

cracked_open

If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

lt pain

Patrik anmäler sig.

Orks ...............kanske Space Marines?

Martoow

Wohooo!
En anledning att bygga de nya gubbarna jag har köpt.  :P
90% säker på att jag kan vara med ... och om ingen har några invändningar tar jag min lilla Tau-armé.  :D

Är det fortfarande 1750pts som gäller?
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

cracked_open

If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Lord Black

Kristian - Tyranider

Det blir dagen efter jag får min PS3a men jag får väl slita mig :(
"I hate them not because they hate us but because  they are incapabel of good, honest human hatred"
Inquisitor Angmar on Tyranids

Martoow

Jag kollade i almanackan och såg att jag är hos farsan den helgen... så jag skulle bara kunna vara med om vi är i geddonlokalen. :/
Men om detta gör livet surt för någon annan så stiger jag tillbaka och väntar lydigt tills nästa games-day. :)

Förresten; jag har inte hunnit spela mot 'Shadow Company'(har jag för mig att de hette) än...
...skulle vara kul att får köra mot nästan uteslutande Devastator Squads, hehe. :D
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

Hail Sigmar

WOOT! Jag har förlorat massa duster. Några förbestämda förluster är alltid nästan utslutande i Warmaster: Omöjligt och spöa Olas Chaos och Jerry ,AKA turJerry. Den människan är helt otrolig med sina tärningar eller all otur han smittar av sig på hederliga geddon T6or, speciellt mina. Men som ondingen  säger i inspector Gadget. " I BE BACK GADGET! MUHAHAHAHAHA" Skojja bara Jerry, ser fram emot vår nästa dust vare sig det är 40k eller WFB :)


Mvh

Henk
All makt åt Tengil. Vår befriare!

fia

jag antar att detta är 40k.. finns det inget sånt för wfb? om inte.. går det att fixa? det hade jag tyckt var hur kul som hellst..
ny i stan

jättem jorme

det skulle ju vara äckligt gött tycker jag med, om ni skulle ha games day för fantasy också 8) .  typ varannan månad 40k varannan månad fantasy :D[/quote]

Martoow

Det tycker jag låter som en bra idé då min bror är lite ledsen över att hans WhFB-armé står och dammar i hyllan hemma :P
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

fia

men vad kul att det är fler som känner så..
det finns inget som vill organisera det hela? jag kan hjälpa till, men jag kan inte göra det själv..
ny i stan

Ewers

ni får väldigt gärna dra igång Games Day Fantasy de månaderna det inte är Games day men skapa en ny tråd för den är ni snälla.
Fixar ni iordning det hela kommer jag att vilja vara med om jag har tid.

/F  8)

lt pain

Vi skall ha lite WHFB mini turnering/games day nu på lördag

Är någon intresserad så kan ni höra av er till David D.

bigdave@comhem.se


och vi spelar på M-WOLF.