Information mars

Startat av Spiff Rymdspionen, mars 05, 2018, 14.35

Föregående ämne - Nästa ämne

Spiff Rymdspionen

Då har vi tagit det första steget 2018 i vårt rapporterande av Armagedons aktivitet som studiecirklar eller Workshops. Vi har återskapad de äldre cirklarna som fanns under 2017, även i fall de inte är öppnade ännu för cirkelledarna att fylla i.

Nästa steg är att fortsätta att fånga upp all aktivitet som utförs i föreningen regi, för att sätta denna antingen under en ny studiecirkel, en befintlig studiecirkel, eller som en Workshop. I det första steget vill jag gå ut med vad som skiljer de båda åt, och fokusera på Workshops, då det berör de flesta medlemmar. En utförligare beskrivning kommer att komma upp på hemsidan, planerat start senast den 1a april, men i korthet kan man säga att:

En studiecirkel är en återkommande träff med i stort sett samma grupp människor, och samma ledare.
En Workshop är en enskild träff med en varierande grupp människor, vilka kan ha olika ledare för var gång.

Av Armagedons aktivitet så faller till exempel rollspel enkelt under studiecirklar. Annan aktivitet som är kampanj- eller turneringsbaserad, så som i att en grupp medlemmar träffas med målet att under flera tillfällen spela klart ett spel, bör likaså bildas cirkel kring. Spel som påbörjas och tar slut under samma dag faller dock oftast bäst in under Workshops. Det är dock upp till enskild medlem att besluta vad dennes aktivitet passar bäst in som. Jag kommer att fokusera på Workshops i denna post, men om du tycker att din aktivitet faller under studiecirklar så går det bra att pm:a mig så hjälper jag till med information och skapandet av den.

Workshops rapporteras enkelt med blanketter som finns fysiskt i vår lokal. Dessa ligger från och med på torsdag i facken jämte styrelserummet. Om du utför en aktivitet på Armagedon, så som ett figurspel eller ett brädspel, ta en sådan blankett och skicka runt den bland deltagarna för ifyllande. Kontrollera att de fyllt i alla uppgifterna korrekt, och lägg sedan tillbaka pappret i dokumentfacken där du tog den. Någon från styrelsen kommer att samla upp dem månadsvis.

Vem som helst kan vara Workshop- och cirkelledare, men det kräver att man gått en onlineutbildning. Denna tar cirka en kvart. De som har varit cirkelledare redan 2017 behöver inte gå utbildningen, men jag rekommenderar /samtliga/ andra medlemmar att gå den. Länk kommer här;

http://intro.medborgarskolan.se/

Trycka på 'starta kursen' och följ instruktionerna för cirkelledare (ja, även Workshopsledare kallas cirkelledare i programmet).

Efter att du gått utbildningen så kan du sätta dig självt som ledare för en Workshop, när du och andra hänger på Geddon, och passa runt dokumentet. Det är extremt lite jobb för något som ger föreningen väldigt mycket. För cirkelledare – om din aktivitet är cirkelrapporterad, så kan du inte också fylla i samma aktivitet, samma dag, som en Workshop. Det är antingen eller som gäller. Men om din grupp har gästspelare under ett tillfälle, så går det bra att frångå att fylla i den som cirkelverksamhet och istället, under just det tillfället, rapportera aktiviteten som en Workshop istället. Detta gör att du kan ta med även de nya spelarna.

Du kanske undrar vad godkänd aktivitet för Workshops är på Armagedon? Alla former av avancerade spel som inkluderar hjärngympa, strategi eller regeltolkning funkar. Enkelt kan man säga: Fia med knuff, nej. Alla andra spel, ja. Annat som funkar är administrativt planerande, så som för konventet eller andra möten, diskussioner kring film, terrängbyggande, målning, renoveringsarbete, diskussioner kring spel, eller annan spelteori. Det finns inga krav på längd på Workshoppen. Tar ett spel 10 timmar, skriv 10 timmar.

Finns det då inga krav utöver ledarutbildningen? Jo, två stycken. Workshoppen måste bestå av minst 3 deltagare, inklusive ledaren, och minst 3 deltagare inklusive ledaren måste vara över 20 år.

Några sista ord..

Just /du/, och nu skriver jag inte till några andra, utan speciellt endast till just /dig/, kanske tänker att någon annan kommer att göra det, så varför behöver jag komma ihåg att fylla i något dokument? Vi har länge haft problemet med föreningen att, krasst, äldre medlemmar inte bidrar till någonting ekonomiskt (även om många är jätteduktiga på annat). De genererar helt enkelt inga bidrag. Nu är det äntligen ändrat på, och allt som krävs är att du ger ett par minuter när du deltar i aktivitet på Armagedon. Minns tillbaka 3 år hur föreningen såg ut. Titta på hur det ser ut idag. Den förändringen från då till nu har kunnat ske tack vare samarbetet med vårt studieförbund.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."