"Tyska" brädspel

Startat av globetrotter, november 07, 2005, 20.57

Föregående ämne - Nästa ämne

globetrotter

Först vill jag säga: Tack för ännu ett bra arrangemang! Ur min utomstående synpunkt, så verkar allt ha fungerat väl.

Själv ägnade jag helgen åt s k tyska brädspel under hela helgen, då jag inte är intresserad av rollspel i friform och absolut inte miniatyrspel. Dock sitter jag gärna en hel helg och spelar brädspel. Alla brädspelen var medtagna av personer som var där och helt utanför er organisation.

Detta har skett under de senaste 3 konventen helt och hållet i kafeterian, även om jag dock varit med på något enstaka fast arrangemang tidigare. I år hade vi dock turen att kunna tillbringa nästan hela tiden i sal 210, vilken vi delade med Olof Lundqvist. Vi hade ständigt från torsdag kväll till sen lördag natt igång åtminstone 2 bord med medtagna brädspel. Det var ca 10 personer som enbart var på konventet för detta och dessutom fick vi chansen att missionera för nyfikna som tittade in. Några hoppade dessutom in på något enstaka spel. Det var allt från kortare 20-minutersspel till långa som tog 3-4 timmar.

Jag undrar om möjligheten att ha en sal även nästa år för detta ändamål och speciellt omnämnt i programmet? Jag skulle säkert tillsammans med kamrater vara där och "missionera". Det viktigaste är dock att det bygger på den spontanitet som vi brukar ha i val av spel (då varje spelare tar med sig från sin egen samling). Att ha ett speciellt utrymme, skulle säkert dra flera deltagare. T ex har vi haft ett minikonvent varje halvår (3 gånger nu) och det har dragit runt 20 personer bara i västsverige.

Boråskonventet är speciellt intressant för oss, då det brukar vara 1-2 veckor efter den stora brädsspelsmässan i Essen varje år.
/Carl

Clifford

Helkul läsning!

Alla sådana här synpunkter är guld värda.
Ang. nästa år: Vi får se om det blir nåt BSK nästa år (vore första gången om det inte blev nåt). Skolan ska byggas om och antagligen måste vi byta lokal (vilket också vore "a first")

Kul att se att du är Boråsare, ibland känns Armagedon som de enda som spelar spel i Borås, och det är nyttigt att se att så inte är fallet.

Ang. ert arr så går det utmärkt att göra som du beskriver, det som är avgörande är framförhållning och tydlighet. Ska inte vara några problem vad jag kan se.

globetrotter

Jag har flera kamrater som spelar brädspel. Mest gör vi det hemma hos mig då vi är i Borås. Dock är mina Boråskompisar mer typen som hänger på, medan några av mina Göteborgskamrater har stora eller t o m större brädspelssamlingar än jag har (min är på ca 230 spel).

Jag har faktiskt varit en gång på Armagedon och spelat 1826 tillsammans med Björn Westling och några andra glada grabbar. Dock får jag säga att när man kommit lite till åren såsom jag, så är det mycket bekvämare att vara hemmavid, även om man tränger in 3-4 spelbord i lägenheten.

Vad jag kan se på er hemsida och i forumet så verkar brädspelen, bortsett från krigsspelen, ha en ganska liten del av verksamheten. Men du får gärna upplysa mig om jag har fel...
/Carl

Clifford

Citat från: "globetrotter"Jag har flera kamrater som spelar brädspel. Mest gör vi det hemma hos mig då vi är i Borås. Dock är mina Boråskompisar mer typen som hänger på, medan några av mina Göteborgskamrater har stora eller t o m större brädspelssamlingar än jag har (min är på ca 230 spel).

Jag har faktiskt varit en gång på Armagedon och spelat 1826 tillsammans med Björn Westling och några andra glada grabbar. Dock får jag säga att när man kommit lite till åren såsom jag, så är det mycket bekvämare att vara hemmavid, även om man tränger in 3-4 spelbord i lägenheten.

Vad jag kan se på er hemsida och i forumet så verkar brädspelen, bortsett från krigsspelen, ha en ganska liten del av verksamheten. Men du får gärna upplysa mig om jag har fel...
/Carl

Om de har en liten del av verksamheten så beror det endast på att den övriga verksamheten är ofantligt stor  :wink:

Och du kan ju ändra på det, låter det som... 8)
Vi spelar mycket Settlers, Spank the Monkey, och spel som Axis & Allies.
Formula Dé är också en storfavorit med egen "formulasäsong" och hemmaknåpade erfarenhetsregler för förare.  Populärast just nu bland äldre gamers och brädspelare är nog Advanced Squad Leader och World in Flames som är något i särklass.

Vill du upplysa oss om andra spel vi borde spela så tipsa på, eller föreslå en dag för lite speltestande!

sebbe

vi borde definitivt spela mer star max. eller så bör det bara spelas på konvent. hursomhelst vill jag ha mer =)
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

globetrotter

CitatOch du kan ju ändra på det, låter det som... 8)
Vi spelar mycket Settlers, Spank the Monkey, och spel som Axis & Allies.
Formula Dé är också en storfavorit med egen "formulasäsong" och hemmaknåpade erfarenhetsregler för förare.  Populärast just nu bland äldre gamers och brädspelare är nog Advanced Squad Leader och World in Flames som är något i särklass.

Vill du upplysa oss om andra spel vi borde spela så tipsa på, eller föreslå en dag för lite speltestande!

Settlers och Formula De är båda spel som jag gillar. Spank the Monkey har jag inte ens brytt om att testa och de andra är lite för mycket krigsspel för min smak (de kunde väl åtminstone vara medeltida eller fantasy :-) )

Mina absoluta favoriter är nog Puerto Rico (som jag vet att åtminstone Björn W spelar en del) och Das Zepter von Zavandor (som chansen är liten att ni hört talas om, men inom en månad kommer en engelsk utgåva ut!)

Spelet som just både blivit översatt till svenska och på kuppen blivit årets spel, fastän de knappt nått ut i handlen heter Ticket to Ride (vet inte vad svenska titeln är - kanske samma!??) Trots enkla regler, så är det ett av de bättre spelen under senaste åren... även för en "gamer".

Jag ar två huvudinriktningar på spelsmak:
- Strategiska spel med bra teman (abstrakta spel släng er i väggen). Däribland finns Goa (kryddhandel i Orienten), Power Grid (bygg elnät), Amun-Re (egyptiskt tema), Louis XIV (inflytande i franska hovet), Caylus (senaste favoriten som just kommit ut, resurshantering där man bygger en stad och kan använda varandras byggnader) och Age of Steam (vad är 18xx i jämförelse?).
- Äventyrsspel (som kan vara väldigt kaotiska, men kan ge en del rollspelskänsla: Arkham Horror (skräcktema), Shadows over Camelot (samarbete, men en kanske är förädare), Sagan om Ringen (samarbete).

Kan nog säga att spelen generellt är mer strategiska än konfliktbetonade.

Ovanstående är bara ett urval av de som jag har i min egen samling. Jag ställer mig inte främmande till en speltestdag med ett urval av spelen, fast det får nog bli efter nyår.

Vill ni hänga med i diskussioner av dessa spel, så kolla in det aktiva svenska forumet http://www.pantang.com/
Information om i stort sett "alla" brädspel hittar man på http://www.boardgamegeek.com/

/Carl[/quote]

Clifford

Både Ticket to Ride och Puerto Rico är ju storfavoriter på många föreningar idag (och i förbundsstyrelsen...)

Vi borde äga.

tobias

Jaså var det i sal 210 ni satt och häckade, jag trodde att ni hade dragit hem för jag såg knappt röken av er under konventet. Trist, för jag hade gärna snackat skit med er också. :)
/Tobias
Jag är bara här för maten och drycken.