Firefly/F.O.W.

Startat av Ewers, februari 04, 2008, 15.15

Föregående ämne - Nästa ämne

KOBOLDKUNGEN

Typ 1/100 då. Bra snokat  :)

Vi har ju 1/72 och 1/76 grejer men man kanske får överväga att byta skala då den inte är så poppis nuförtiden.
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Henk

Jonte! Nästa veva du är i Borås, ta med dina ryssar så mina tyskar får lite targetpractice. Har Fow spel abstinens. Efter Gothcon när man såg alla dessa mäktiga armèer blev spelsuget oerhört stort.
All makt åt Tengil. Vår befriare!

Jag tror jag ger upp innan min turn2 Dynejävel hörru!

Greger

Ska vi försöka spika ett datum, alternativt en helg, för att bygga FoW-terräng?

Vore finemangs! :)

Ewers

Vad sägs om sön 25/5 och/eller sön 8/6?

/F 8)

Greger

Jag kan bägge datumen! :)

25/5 är det styrelsemöte, så då är jag garanterat på plats, men kan så klart inte bygga under de två timmarna styrelsemötet är - men det hindrar ju ingen annan :)

Så 25/5 känns bäst för mig!

Ewers

Då bokar vi in den 25/5 till FOW/Firefly-byggande.

Kommer behöva "blå frigolitblock" att tillverka höjder av samt någonting bra att tillverka hus av. Kanske prylar att tillverka häckar av. Väg, åker och bäck kan man tillverka av tyg inledningsvis tycker jag.

Vad tycker du o store byggargugu?

/F 8)

Greger

Citat från: "Ewers"Då bokar vi in den 25/5 till FOW/Firefly-byggande.

Jepp, 25:e it is! :)

Citat från: "Ewers"Kommer behöva "blå frigolitblock" att tillverka höjder av samt någonting bra att tillverka hus av. Kanske prylar att tillverka häckar av. Väg, åker och bäck kan man tillverka av tyg inledningsvis tycker jag.

Vad tycker du o store byggargugu?

/F 8)

Geddon har lite blå frigolitblock, det är dem som ligger på hyllan rakt fram när man kommer in i dioramarummet. (Att skilja från dem som är på golvet eller bordet, som är Ivars privata.)

Ivar har koll på var man köper fler och för hur många pengar! De var ganska dyra, vill jag minnas. Men det lär väl inte behövas så många till den skalan, tror jag?!

Hus föreslår jag att vi gör med en stomme av kaparskiva, sedan ett lager foamboard utanpå. Foamboard är kaparskiva minus pappen, dvs skumplasten innuti, ifall du inte visste :) Sedan kartong/papp och/eller balsaträ till taken.

Foamboard har fördelen att det är lättformat och lättjobbat, dvs ett snabbjobbat material. Nackdelen kan vara att det inte verkar vara väldigt stryktåligt, men jag hoppas att flera lager matt-lack fixar det. Dessutom utsätts husen förhoppningsvis inte för så mycket våld...

Foamboard kan även användas till att göra skorstenar och murar, samt stengrunder på husen.

Går att köpa på Matton i Gbg, rätt ok pris. Borde finnas någonstans i Borås, kanske den där poster och kort-affären på stora torget? Eller en pappershandel. Eller hobbex?

Ska kolla på material till häckar på Hobbycenter här i Götet.

Tyg låter ok till väg, åker och bäck - kanske kan man måla på tyget, så det ser lite bättre ut!?

Kul! :)

Ewers

Scotch gröna disk/städduk á la tjock är lysande häckbyggarmatriel. Tyger kollar jag upp. Kanske skulle man kunna fjäska med Ivar och be om hjälp med inköpet av blå frigolit?

Kram /F 8)

Ivar

det finns på coop bygg!
jag kan stå till tjänst med bil.
problemet är att man måste köpa hel bal inte flak för flak... tjocklekar 50mm och 70mm
circus 700 pistoler.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Greger

Tänkte att kombinationen filttyg till vägar med strössel ovanpå nog kan se rätt schysst ut. Vet inte ännu hur man bäst löser vatten - åar/bäckar - på ett bra sätt. Blått filttyg med silicon på, eller lack???

Jag handlat lite grejor inför terrängbyggandet:

- 2 påsar brunt strössel (att ha till vägar och åkrar): 2x15 = 30 kr
- 2 påsar buskmaterial (att bygga buskar/träd med): 2x64 = 128 kr
- 1 platta hustaksplattor (räcker nog till 4 små hus): 38 kr

Kan köpa fler hustak senare, tänkte testa först hur det blir. Funderar också på att köpa en stor påse granar, men ska nog prata med vår kära kassör först, heh :)

Ewers

Vi har ju en himla massa granar i rätt skala så köp inte mer träd.

/F

Greger

ok, inget mer trädkramande!

Fick tips av PA och Ivar om att använda oh-film istället för tyg när vi gör vägar och vatten. Lät som en bra idé tycker jag. Vi borde experimentera lite. Filmen ligger ju plant mot underlaget och är dessutom böjlig vid behov.

nice!  8)

Greger

Ok, vi behöver göra lite mer inköp före den 25:e.

Ewers har du möjlighet i veckan? (Lättare om någon i Borås köper, så slipper jag släpa för mycket grejor på tåget.) :)

Att köpa:

- 1 ask OH-film (istället för tyg). Är väl typ 100 st i en ask, borde räcka.
- 2 burkar matt svart sprayfärg
- 1 burk matt "jordbrun" vattenbaserad väggfärg
- 1 burk matt svart vattenbaserad väggfärg
- Finkornig sand (om föreningen inte har det redan, plz kolla dioramarummet)
- 1 burk spackel (vattenbaserad)
- 1 rulle dubbelhäftande tejp
- 2 flak 2 mm tjock balsaträ (1 m x 10 cm per styck) till hus och ev broar
- 10 trälister, fyrkantiga 1x1 mm
- penslar i olika storlekar, för måleri och torrborstning (ev finns det redan)

+ något mer som jag glömt?

Vad gäller den blå frigoliten så har ju föreningen ett flak redan, samt jag och Ivar pratade om att skänka lite spillbitar om det behövs. Så jag tror inte att vi behöver köpa in en hel bal till föreningen, iallafall inte för detta.

Jag kan ta med mig balsaträ och trälister, vid behov. Annars finns de på Hobbex.

Jag ska prata med kassören om pengar, lär inte vara några problem. :)

Ewers

Skall kolla med Ivar om vi kan åka och handla ihop kanske. Det är ju roligare att vara två samt enklare att ha bil.

Om inte han kan så kollar jag om jag kan låna mors bil någon dag i veckan.

/F 8)

Ewers

Hej!

Jag föreslår att vi bokar in helgen v.13, dvs 27-29/3 för att lira Firefly i FOW-skala.

Min tanke är att det skall vara upp till 4 spelare på var sida (kompanichef + plutonchefer) samt en eller två SL.

Hidden med ordergivning och radiosamband.

Låter det intressant?

/F