Games Day 5 lördag 7/10 på Armagedon

Startat av Ewers, september 06, 2006, 20.30

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Rankinglistan efter senaste games day:

Spelare   Totalpoäng   Antal matcher   Rankingpoäng
Martin Dalevik   0   0   #Division/0!
         
Marcus Axelsson   11   2   5,5
Martin Larsson   51   3   17,0
Robin Fredman   47   3   15,7
Rasmus Strand   53   4   13,3
Anders Forsström   65   5   13,0
Jerry Hammarberg   108   9   12,0
Marcus Hägg   35   3   11,7
Fredrik Ewers   142   12   11,8
Kristian Bergström   139   12   11,6
David Dunberg   91   9   10,1
Henrik Svensson   54   6   9,0
Robert Näsström   26   3   8,7
David Carlén   26   3   8,7
Niklas Hemlin   19   3   6,3
Patrik Thorén   74   9   8,2
Glenn   17   3   5,7
Rick   16   3   5,3
Tomas Davidsson   13   3   4,3
Marcus Clifford   1   1   1,0
Henrik Svensson   34   3   11,3
Daniel Dunberg   31   6   5,2
Åke Andersson   6   1   6,0
Gabriel Dunberg   26   2   13,0

Lägg märke till att spelarna inte kommer i rankingordning, man får utläsa det genom att gämföra resultat.

Eftersom jag varit väldigt sen med att utlysa nästa games day lägger jag den en vecka senare än vad det borde vara, i hopp om att fler spelare kommer att kunna vara med i detta fall.

Man anmäler sig på denna tråden och skriver fullständigt namn samt den armé man troligast kommer spela.

Väl mött på Games Day 5!

/F  8)

Ewers

Fredrik Ewers, Space Marines alt Eldars

Robin

Robin Fredman, Eldar, förhoppningsvis ny bok.

Kommer även att hjälpa till med det organisatoriska & regelfrågor runt denna GD.  8)
Jag vann combat med 13.

Ewers

Toppen robin! Du är ju dessutom högst rankad om inte martin är med...

/F

lt pain

Patrik Thorén

Ork´s

:twisted:  WAAAAAAGH

Martoow

Martin Nilson

Tau

"for the greater good... typ."
:)
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

BigDave


cracked_open

Jag måste dra mig ur pga förhinder. Önskar er andra lycka till och en trevlig dag med spelandet. Må tärningarna vara med er  :cya:
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Lord Black

Kristian Bergström, Tyranider

Behöver låna lite Ripers av dig Ewers dom är så tråkiga att måla att det kommer att dröja en evighet innan jag får mina klara.
"I hate them not because they hate us but because  they are incapabel of good, honest human hatred"
Inquisitor Angmar on Tyranids

Ewers

Det går bra att låna tyranider av mig då mitt hjältemodiga och tappra Space Marine Chapter kommer försvara mänskighetens ädla värderingar under games day 5.

Skulle ju vara roligt om vi blev mer än fem spelare dock...

Några Boråsare som vill vara med?!??

Några andra som vill vara med?!??!??

/F  8)

lt pain

Patrik har ändrat sig och kommer att spela space marines   :evil:

(och fredrik jag får det till 7 st spelare  moha ha ha ha ha)  :?

Ewers

You big honcho, you right!  :D

/F  8)

Martoow

^^
Jag undrar bara vilken tid det är... även om jag antar att det är i geddons ädla fort vid bowlinghallen som vi slåss om universums öde i. :D
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

Ewers

Under året har vi för avsikt att arrangera 6 st Games Day med två månaders mellanrum. Syftet med arrangemanget är att främja hobbyn, öka spelarnas kontaktnät samt att ha en hel skopa kul tillsammans med andra gamers. Har man inte ambitionen att ha roligt tillsammans när man spelar gör man sig icke besvär.

Det kommer upprättas en rankinglista över deltagarna under games day. Denna lista skall ses som ett verktyg för att få jämna förstamatcher under arrangemangen samt som ett mått på hur erfaren man är som spelare i första hand. Prestige och ära kommer i andra hand. Generellt främjas den spelaren som har lägst ranking (om än bara lite) och detta är medvetet gjort då vi vill måna om nya spelares välbefinnande.
Det är ensamt och tufft på toppen... ;0)

Tider
Vid en Games Day spelas tre slag mot olika motståndare på fastställda tider. Rekommenderade tider är:
Slag 1: Samling kl 11.00 Spelstart kl 11.30
Slag 2: Samling kl 15.30 Spelstart kl 16.00
Slag 3: Samling kl 20.00 Spelstart kl 20.30

Man har alltså 4 timmar per slag samt en halvtimme för upp och nerpackning av modeller mm. Skulle man inte hinna klart räknar man resultat på den senast färdigspelade rundan när tiden går ut.

Möteschema
I första slaget för dagen möter man den spelare som ligger närmast i ranking. Denna motståndare kommer alltså att vara känd i förväg (genom anmälningslistan).

Andra och tredje slagets motståndare lottas i början av dagen så att man vet vem man skall möta och därmed kan förbereda sig mentalt. Detta är främst för att underlätta för oerfarna spelare samt att möjliggöra att man kan spela fortlöpande under dagen utan att behöva invänta lottningar.

Missions
Vi använder de fem Standard Missions som finns med i regelboken på nivå Gamma.
Den spelare som har lägst ranking har möjlighet att välja omslag av mission om denne så önskar. Det andra slaget måste dock accepteras.

Val av spelbord
Strävan är att inte behöva spela på samma bord två gånger man skulle situationen uppstå att båda spelarna spelat på de borden som finns tillgängliga väljer den spelaren med lägst ranking.


Margin of Victory
Räkna ut differensen mellan slutpoängen och avläs följande tabell.
Differens Vinnare/förlorare Differens Vinnare/förlorare
0-50 10/10 1801-2150 16/4
51-400 11/9 2151-2500 17/3
401-750 12/8 2501-2850 18/2
751-1100 13/7 2851-3200 19/1
1101-1450 14/6 3201-3500 20/0
1451-1800 15/5 WO 0/0

Rankingen
Ranking fås fram genom att ta totala summan inspelade poäng delat med antal matcher. Rankingen är alltså ett medelvärde på en spelares samtliga matcher.

Rankingen räknas om efter varje avslutad Games Day. Den rankingen man börjar dagen med är den rankingen man har under hela dagen.

Mat, dryck och humör
För att kunna fungera som en trevlig spelare under en hel dag behöver man äta och dricka. Om man inte gör det ökar adrenalinhalten i blodomloppet som en följd av lågt energibehov i kroppen, vilket i sin tur leder till dåligt humör, huvudvärk mm.
Det är alltså viktigt att man ser till att få i sig näring och vätska kontinuerligt under speldagen för både sin egen och motspelarnas skull. Speldagen är trotts allt minst 13 timmar lång.

Har man lätt för att få huvudvärk rekommenderat att ta med huvudvärkstabletter.

Regeltolkningar
Är man osäker på en regel frågar man den för dagen utsedde regelansvarige. Detta ger likformighet i regeltolkningar under hela speldagen.

Äldre spelare rekommenderas starkt att läsa igenom den nya regelboken (inte skumma fram och tillbaka) då mycket är nytt eller ändrat sedan gamla utgåvor. Detta gör att många missförstånd och felaktiga "gamla vanor" kan undvikas.

BigDave

Tyvärr blir jag tvungen att avstå då min onda chef tvingar mig att jobba lördag men jag önskar er alla lycka till iallafall (speciellt MWOLF-Patrik)

Ha D!