WFB Kampanjande ???

Startat av Heavy, januari 11, 2005, 21.49

Föregående ämne - Nästa ämne

Nå, vad tycker ni pöblingar ?

Trädkampanj utan krav..
1 (11.1%)
Kartkampanj med mycket engagemang...
8 (88.9%)
Annat (säg till i forumet)..
0 (0%)

Antal personer som röstat: 9

Omröstningen har avslutats: januari 11, 2005, 21.49

Heavy

Undertecknad har lagt mycken möda och besvär på att plöja igenom div. litteratur om kampanj-varianter och tänkt till lite själv..

Nu är det dags att börja anser jag !

Frågan är då..
Vill vi ha en enkel trädkampanj a´la inget-commitment-utan-kom-när-du-vill, en maffig kartkampanj där det krävs att spelarna lägger ner tid på kampanjandet för att det inte ska dö, eller något mitt emellan..

För egen del är kartkampanjande med moderator/sl det ultimata, och jag tar gärna på mig rollen som icke-spelande moderator som kan sköta själva kampanjen och hoppa in som extraspelare vid speciella kampanjhändelser eller om en spelare blir långtidssjuk osv.

Det känns lite som att en trädkampanj är vettigast i nuläget kanske, men samtidigt är det bara en transportsträcka tills man startar en "riktig" karta el. dylikt..

Koncepten jag tror på är enl följande:

* Trädkampanj..
4-6 rundor, onda mot goda..
Varje speltillfälle (onsdagar?) så slåss man ett slag med valfri motståndare från den "andra" sidan (onda armeér spelar alltså mot goda), alla poäng enl. gängse vp-system läggs samman för att se om den onda eller goda sidan vann och vilken gren man tar sig vidare på i träden.
Fördelarna är att det spelar ingen stor roll vilka spelare som dyker upp på speltillfällena egentlgien, och man behöver inte stenhårt hålla sig fast vid en ras utan kan byta sida om man har ett par armeér att välja på.. Settingen är tänkt att likna Albion-kampanjen och slagen eskalerar i storlek och har olika förutsättningar varje gång.. Ex. runda 1 är en skirmish mellan ett tiotal figg ur varje armé som avgör vem som är attacker i runda 2 osv..

*Kartkampanj
20-30 rundor med ett par victoryconditions som kan få kampanjen att sluta tidigare,4-6 spelar + moderator.. Kräver engagerade spelare som inte tappar sugen bara för att det går lite dåligt.. Tror mig ha hittat ett system som gör att det blir jämna matcher och att alla ska kunna känna att det är kul att spela utan att man äger halva kartan typ. Finns tankar på att lägga till en skirmish-del i kampanjen så de spelare som inte har stora slag att utkämpa given runda kan få spela lite ändå och grottjaga efter magiska föremål eller kunskaper om landet..  Finns det ett WHQ, Hero Quest eller liknande på Gedon?

Well, speak up !


Ps. förresten, det finns egentligen inget krav från min sida om jag ska vara moderator att kapanjandet ska ske på just onsdagar, utan jag är öppen för förslag..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Jag håller som sagt på att lira kartkampanj om intresset finns..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Clifford

Jag tror en kartkampanj vore toppen. Jag ska börja plugga nu och får förhoppningsvis mer fritid.

Patrik

Kartkampanj vore stenkul!

Heavy, vill du vara med och spela så får du göra det. Litar på att du inte missbrukar din ställning som moderator.

Börjar spela den 19e eller?

Eller ska vi samlas nu på lördag (15e)?

För min del spelar det ingen roll då jag kan dyka upp båda dagarna :)
Blood for the blood god.

Heavy

Jag behöver nog lite mer än en vecka på mig att få till alla regler och karta osv.. Jag tänkte att kampanjen ska byggas ganska mycket utefter vilka raser och spelare det är med..

Så, in short... Om ni vill vara med så säg till vad ni ska spela..

Cliff antar jag Råttisar.

Patrik, DL eller VC?

Efter ni bestämt det, så bygg gärna lite historia runt er armé/general.. Om inte annat bara ett namn.. Jag vill att kampanjen ska bli levande, och det blir den inte med att Empirearmen från Altdorf krigar mot nurgles demoner från skogen.. ;)


När det gäller själva WFB-delen av kampanjen så tror jag att vi kommer att lägga oss på 2000pts slag med vissa modifikationer upp och ner i poäng.. Man kommer att få bygga om sin armé inför varje slag (alltså, ett baner är inte en given sammanställning av trupper) baserat på hur mycket poäng man har. Inget proxande av figurer i nån större utsträckning, och alla blir såklart gladast om figurerna som används har lite färg på sig..  
Sieges kommer att spela en ganska stor roll för kamanjen eftersom man kan bunkra in sig i städer och t.om. bygga sina egna försvarverk ute på kartan, så se till att konsultera eran regelbok och lär er lite vad det går ut på.. Visionen är att många av delarna på kartan kommer att ha scenarios istället för pitched battles, så räkna med det med.


För själv kartan behövs lite plats på Gedon, ultimat vore såklart att kunna ha kartan utlagd på ett bord och använda Mighty Empires och Warhamster figurer som blippar på kartan, men mer realistiskt är nog att hogga en ganska stor bit vägg att hänga upp den på och köra med nålsystem. Vart tar vi den väggen ?? Jag gör nog gärna en karta på 1*1 meter eller liknande och plats runt om för book-keeping och regeluppsättande osv.. Tror väl inte det finns så mycket väggyta inne i blå rummet va ?

En viktig grej med kartan såväl som wfb-delen är att det finns ett ganska fastställt system för vad man kan och inte kan göra, men att ni som spelare uppmanas till att hitta på knäppa saker så jag kan utveckla regler under kampanjens gång, lite freeform-rpg´ande med andra ord :) Hitta på egna trupptyper och bygg modellerna så får vi se liksom :)


Jag tackar för förtroendet Patrik, men jag tror ändå att jag vill vara ickespelande.. Jag tror jag kommer att ha mycket roligare då  :twisted: ..
Det behövs ganska mycket jobb runt ikring kampanjen i form av bygga terräng, styra monster/allierade delar i armeer, se till så at alla har roligt osv så jag kommer inte att ha tid tror jag..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Enligt dagens överläggningar på gedon så ser kampanjfolket ut som följer hittills:


Clifford: Råttor
Patrik: VC eller Demoner
Emil: DoW
Dale: Kossor eller HE

Plats finnes för 2 till sugna, säg till asap om du vill vara med, jag börjar att skissa på de första delarna av kampanjen i helgen..

Den som vill (läs måste) kan redan nu börja skissa på lite bakgrundsmaterial till sin armé, eller fluff om ni nu så vill det..
Kampanjen kommer att utspelas i en hyfsat outforskad del av världen (en ö, del av Border Princes el. liknande. Bestäms när det börjar komma in fluff från er), dit ledarfigurer från varje ras har dragit för att karva till sig ett stycke land för att leva länge och prospera i.. Typ...
Fluffet skrivs lämpligast hur din ledare ser på världen och händelserna som lett fram till att han/hon/den har bestämt sig för att slå sig ner här..

Varje spelare/ras kommer att ha en etablerad stad/fästning/grotta/by i området, och det är nu det är dags att börja hogga åt sig resten av området.

Lämpligt fluff till en del raser kan t.ex. vara den yngste sonen i ett grevskap i Imperiet som ger sig av med en del a sina förljeslagare för att grunda en ny koloni, en demonprins som har letat sig ut ur en portal och kallar sina legioner med sig, en ork boss som vägrat att sluta sig till en större waaagh! och försöker hitta lämpligare fiender osv..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Ewers

Hej!

Jag och Nisse har en Bretonianarmé som är under målning (och har varit så under lång tid...). Om det är ok at den är just under målning samtidigt som man är med i kampanjen skulle det vara väldigt roligt att vara med i kampanjen. Jag komer ju bli arbetslös om tre veckor och kommer ha mycket tid över framgent. Kommer bli ett utmärkt tillfälle för Nisse och mig att lära oss spelet av er "Maistros".  :lol:

/F   8)

Heavy

Och så var vi 5 spelare..

Välkommen ombord :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Patrik

Jag kör med mina demoner.

"etablerad stad/fästning/grotta/by" vad är det för diskriminering? Ingen mäktig demonportal? :lol:

Flüff / bakgrund kommer

Varje banner kommer ha en storlek på 2000 poäng alltså. Vore bra om du kunde fixa alla detaljerna nu under helgen så man vet antalet kavallerienheter, war machines osv som man får ha och eventuella bonusar till detta (så man kan förbereda en standardarmé typ.)

PS angående att styra allierade, monster osv så kan du faktiskt ta hjälp av någon inhoppare som vill vara med och spela någon gång (t ex en vampyrarmé som poppar upp och anfaller den mäktigaste spelaren)
Blood for the blood god.

dilba

Jag är gärna med. Jag kan lira ödlor eller råttor. Jag kan inte komma till gedon före halv 9 några onsdagar men alla slag behöver väll inte spelas på samma dag.

Heavy

Citat från: "Patrik"Jag kör med mina demoner.

"etablerad stad/fästning/grotta/by" vad är det för diskriminering? Ingen mäktig demonportal? :lol:

Varje banner kommer ha en storlek på 2000 poäng alltså. Vore bra om du kunde fixa alla detaljerna nu under helgen så man vet antalet kavallerienheter, war machines osv som man får ha och eventuella bonusar till detta (så man kan förbereda en standardarmé typ.)

PS angående att styra allierade, monster osv så kan du faktiskt ta hjälp av någon inhoppare som vill vara med och spela någon gång (t ex en vampyrarmé som poppar upp och anfaller den mäktigaste spelaren)

Ok, demoner it is..

Du ska få en fin portal ;)

2K pts, byggd efter gällande regler.. Dvs. 1 lord, 3 heros, min 3 core, max 4 spec och max 2 rare..
Man kommer som sagt få avdrag och bonusar på dessa 2K pts. Däremot så gäller samma antal trupp-val som vid 2 k poäng.. Detta för att man ska kunna ha en Lord karaktär i sin arme om man vill, det kan vara tufft nog att spela med 300 poäng mindre än motståndaren utan att behöva avvara en lord med.. Däremot blir det en liten nackdel för en del armeér att man måste fortfarande ha sina 3 core.. Men, men..

Jepps, detta är lite av tanken med, att kunna plocka in andra spelare ibland..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Dyne är såklart välkommen :)

Spela det du vill mest, och det du tycker är roligast.. Men, tänk också på att det vore bra om ni spelade varsin variant av rått-listorna du och Cliff om du väljer dom..

Mest för att man skulle kunna köra jäkligt häftiga grottstrider era klaner emellan :)

Att du inte kan vara på klubben före halv 9 ska inte vara något problem..

Order för ens banér/scoutenheter/kartblippar kan lämnas in i veckan till mig via e-mail eller på plats på onsdagarna.. Matcherna kan sen spelas under veckan om man så vill...
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Uppdatering...

Cliff: Råttor..
Patrik: Odividerad demån legion..
Emil: Krigshundarna..
Dale: Kossor eller gayalverna..
Ewers: Kniggets
Dyne: Ödlor eller råttor..

Om jag skulle få ge ett förslag till herrarna Dale och Dyne är att ni pratar med varandra och väljer varsin "god" resp. "ond" ras.. Eller så väljer ni helt enkelt det ni tycker är roligast.. Det finns egentligen inget krav att det ska vara lika många goda som onda eftersom de flesta ändå med lite god vilja kan alliera sig med varandra. Men undantag för Ewers sk. ädla riddare :D


Jag tror dock att jag bestämt att vi kör 3-7 rundor vid första spelmötet för att få igång kartan ordentligt.. Ingen idé att bara köra en förflyttning, erövra ett område på kartan och vänta till nästa vecka innan man får göra desamma :)
Dock, om det skulle hända sig att det under dessa "torr-rundor" att två banér möts på kartan så avgörs striden med ett tärningskast istället för en wfb omgång..

Kartan kommer att funka/se ut som följer:

Uppritad landsända indelad i massa mindre områden. Vissa av dessa områden kommer att ha speciella förutsättningar för de olika arméernas baner/scouter/blippar förflyttning.. (Dvärgar är bra i berg, kossor i skog osv..) Andra kommer att vara speciellt namngivna områden där inte bara terrängen spelar en roll, utan även under vilka förutsättningar man krigar WFB på dem.. Varje spelare kommer att kunna sätta ut sin startplats/by/stad/etc på kartan vid kampanjens början, enligt givna regler som presenteras då ;)

Varje spelare förfogar över ett visst antal banér/scoutenheter/blippar som representerar en wfb armé, som man kan erövra områden med, slåss med osv.. Varje omgång ger man sitt/sina baner en förflyttningsorder via mail/papper till mig och alla förflyttningar sker simultant..

Nåja, jag blir långrandig och det är bättre jag koncentrerar mig på annat nu.. Det jag vill ha sagt är att det kommer att krävas en del blippar/gluters i olika färger och former..

Jag vill att ni bestämmer en eller två färger ni vill ha på era markörer och ev nån liten symbol jag ska kladda dit med.. ASAP, annars bestämmer jag åt er ;)  


Preleminär start onsdag den 26:e Jan..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Patrik

Chaos black och Red gore så klart
Blood for the blood god.

Clifford

Som Skavenspelare vill man ju ha en egen karta med tunnlar....mwohahaha...

Får jag ha mitt Doomwheel? Eller Vermin Lord rentav? Kanske i något scenario?
Vilken ursäkt som helst går bra :)

Doomwheel är ju dessutom rätt medioker...

*edit*
Jag kan göra egna markers på nålar om det går för sig?