Armagedon.se

Spel! => Rollspel => Ämnet startat av: Clifford skrivet november 12, 2011, 22.31

Titel: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Clifford skrivet november 12, 2011, 22.31
Hittade en video som fick tyst på vissa kritiker angåpende helrustningens nackdelar. Insåg att det faktiskt finns fler videos som kan användas för att avgöra om krossvapen verkligen är bättre än stickvapen mot helrustning, osv.

Helrustning verkar inte nödvändigtvis hindra ens rörelseförmåga:
http://www.youtube.com/watch?v=WMuNXWFPewg&feature=related

Den killen är rätt skön.
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Clifford skrivet november 12, 2011, 23.24
Lätta armborst vs långbågar, laddningstid:
http://www.youtube.com/watch?v=HagCuGXJgUs&feature=related

Finns ett par jämförelser med både getfotsladdade och hand-laddade armborst, de är rätt snabba, ungefär hälften av en båge.
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Lindbergh skrivet november 13, 2011, 00.20
Det finns nog ett klipp där en lustikurre cyklar med helrustning, sedan ett när en annan simmar i sin ringbrynja  ;D
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: carlsson skrivet november 14, 2011, 10.13
Har jobbat på ett stridssystem i flera år nu. Kanske blir det färdigt nån gång.

Alltid intressant med sådana här jämförelser, sen är frågan vad man ska premiera; Spelglädje eller realism? Går det att kombinera?
För min personliga del vill jag ha strider i rollspel som på film: Det ska vara kul, man ska använda "scenen" och dess rekvisita, och det ska inte vara omöljigt. Detta ställer dock minst lika höga krav på spelarna som på spelledaren.

Läs gärna mer här: http://www.andreascarlsson.com/gelorien/nytt_stridssystem.html


Att simma i ringbrynja verkar.... jobbigt.
:)
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Lindbergh skrivet november 14, 2011, 19.46
Ja, en kombination är alltid det mest optimala för det finns många faktorer som påverkar. Fördelen med de mer moderna systemen är att de har utvecklats till "lagom mycket tärningar" och "realism", detta då modern forskning mångt och mycket har utvecklats. Historierevisionismen har bidragit till att förändra synen på exvis vapenutvecklingen under medeltiden, vilket i sin tur har förändrat synen på vapen och rustningar i vissa typer av spel.

Killen i helrustning som slänger sig av hästen är ett exempel på en myt om att det inte gick att röra sig i rustningen, trots att det inte fanns vetenskapliga belägg för att det har varit så. Slaget vid Agincourt var ju förr i tiden en myt som bidrog till felaktig syn på riddarnas rustningar som mer sentida forskning har krossat...det enda vettiga var ju synen på fransmännens skicklighet att förlora en 5 mot 1 eller om det var 6 mot 1 assault på britten  ;)
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Clifford skrivet november 14, 2011, 23.45
Jag har sett ett klipp från vad jag tror var discovery channel på en långbåge som fullständigt genomborrar en hauberk eller plåtharnesk. Tror rustningen sitter på en mannekin av hö som blir helt genomborrad på runt 40 meters avstånd. Nån som vet vilket klipp jag menar? När jag googlar så hittar jag bara klipp som "bevisar" motsatsen, nämligen att helrustning av plåt är rätt effektivt mot alla typer av bågar på avstånd över 20 meter. Typ det här:
http://www.youtube.com/watch?v=D3997HZuWjk

Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: GrandPA skrivet november 15, 2011, 15.08
Många roliga filmer på youtube men frågan är väl hur rättvisa testen är. De flesta ringbrynjor är ju av uppenbart superdålig kvalitet och jag har mina tvivel angående vissa av plåtrustningarna. De flesta test utförs på väldigt korta avstånd vilket ät totalt ointressant hur en militärhistorisk synvinkel men kan ju vara av intresse för rollspelare då karaktärer tenderar att springa omkring och skjuta på folk från nästan inget avstånd alls. Anledningen till att de flesta test är så dåliga är nog för att dom utförs av privatpersoner som inte vill skjuta sönder en rustning värd rätt många tusenlappar. Den här filmsnutten verkar ha  en bra ringbrynja men jag fattar inte ett ord ukrainska tyvärr.  :)  http://www.youtube.com/watch?v=DCywaYlQxWE
Det är lite kul att se vad dom har under rustningen i många av klippen. I vissa har de ganska mjukt material och även om pilarna penetrerar rustningen går de ofta inte så djupt in fast det blir ju samtidigt en rätt ordentlig smäll så vem vet vilka skador det blir.
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Zebulon skrivet november 21, 2011, 15.40
Systemledes hejar jag på Rolemaster (vilket är en enslig tillvaro).
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Zebulon skrivet november 21, 2011, 17.48
Citat från: GrandPA skrivet november 15, 2011, 15.08
De flesta test utförs på väldigt korta avstånd vilket ät totalt ointressant hur en militärhistorisk synvinkel men kan ju vara av intresse för rollspelare då karaktärer tenderar att springa omkring och skjuta på folk från nästan inget avstånd alls.

...vilket egentligen borde göra pilbågen till ett lågpriovapen i äventyrssammanhang - lämpligt för jakt och förströelse blott. Hood/Tell/Legolas har skadat rollspelshobbyn beyond repair.
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: carlsson skrivet november 21, 2011, 20.27
Citat från: Zebulon skrivet november 21, 2011, 17.48...vilket egentligen borde göra pilbågen till ett lågpriovapen i äventyrssammanhang - lämpligt för jakt och förströelse blott. Hood/Tell/Legolas har skadat rollspelshobbyn beyond repair.

Fast - Frågan är vilket som är bäst; Realism eller skoj?

Det går ju alltid att spela Phoenix Command om man vill ha realism. Och hinna spela en minut på fem timmar.

Jag ser hellre en strid med en sköldglidande alv som lossar av fem pilar på tre sekunder, än en utrist dokumentär om hur det är att slåss.
Titta på ultimate fighting en kväll så förstår man hur kul det är att slåss på riktigt (dvs, inte speciellt mycket action).
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Zebulon skrivet november 22, 2011, 17.44
Citat från: carlsson skrivet november 21, 2011, 20.27
Citat från: Zebulon skrivet november 21, 2011, 17.48...vilket egentligen borde göra pilbågen till ett lågpriovapen i äventyrssammanhang - lämpligt för jakt och förströelse blott. Hood/Tell/Legolas har skadat rollspelshobbyn beyond repair.

Fast - Frågan är vilket som är bäst; Realism eller skoj?

Det går ju alltid att spela Phoenix Command om man vill ha realism. Och hinna spela en minut på fem timmar.

Jag ser hellre en strid med en sköldglidande alv som lossar av fem pilar på tre sekunder, än en utrist dokumentär om hur det är att slåss.
Titta på ultimate fighting en kväll så förstår man hur kul det är att slåss på riktigt (dvs, inte speciellt mycket action).

Nä, realism är inte så sexigt. Rimlighet, däremot, är ju en annan femma ur skojighetssynpunkt. Är det rimligt att en bågskytt inte kan fälla en pansargrisgubbe med en pil, medan magikern bredvid fäller pansargrisgubbar i drivor? Jag reviderar: MAGIKER har förstört rollspelshobbyn beyond repair.  ;D

Skämt åsido så antar jag att du vill komma åt vad som kan beskrivas som Bibelfaktorn; dvs. tillåter systemet att David sänker Goliat?
I det avseendet kommer faktiskt Rolemaster en bra bit på vägen.
Titel: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: nemesiswar skrivet november 22, 2011, 18.33
Jag tycker inte magiker förstör spel det är lätt att nerfa magi som GM så att den inte blir för bra, visst jag tycker den ska vara något kraftfullare än vanliga mundana vapen men som i ditt fall när magikern sänker drivor efter drivor med soldater medans den stackars bågskytten sänker en stackare blir bara fel.
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Torbjörn skrivet november 22, 2011, 21.02
Rimliga regler för medeltida? Beror helt på vad man vill ha när man spelar... Rolemaster (RM) passar bra till fantasy enligt mig. Finns möjligheter att strida på olika sätt och ändå vara framgångsrik. Sen fungerar också strid mot djur och monster bra i RM.

Drakar tycker jag funkar bra i ett mer medeltida system. Enkelt och funktionellt. Tyvärr är det lite statiskt där rustning och sköld primeras starkt.

Eon är ett system som fungerar bra om man inte har lite strider eftersom de tar lång tid att spela och för att Eon är ett mycket dödligt system. Sen kräver Eon att alla spelare lär sig system ordentligt om det skall bli roligt att använda.

Harnmaster minns jag som ett ganska bra system men där infektionsrisken (realismen) gjorde det tråkigt.

Grunden i ett system bör väl vara att det skall vara roligt att spela. Oftast är det roligare om det känns trovärdigt och det går att påverka striden genom att använda olika taktiker och genom att rollspela striderna så att det inte bara blir "bokföring".
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: carlsson skrivet november 22, 2011, 22.43
Citat från: Torbjörn skrivet november 22, 2011, 21.02Grunden i ett system bör väl vara att det skall vara roligt att spela. Oftast är det roligare om det känns trovärdigt och det går att påverka striden genom att använda olika taktiker och genom att rollspela striderna så att det inte bara blir "bokföring".

Word.

:)
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: Clifford skrivet januari 12, 2012, 07.28
http://military.discovery.com/videos/weapon-masters-shorts-chu-ko-nu-chinese-repeating-cr.html

Minns att det ofta diskuterats hur rimligt det är med repeterande armborst. Jag hade ingen aning om hur enkla de faktiskt var och hur snabbt de skjuter.... även om kraften lär vara extremt låg.
Titel: SV: Vad är rimliga regler för medeltida rollspel?
Skrivet av: CharlieCharlieLarsson skrivet februari 01, 2012, 06.01
För att konkretisera vad ett roligt system är...

Egen erfarenhet säger att ett system måste vara enkelt, flexibelt och genomskinligt.

Enkelt - Reglerna får inte vara fler/svårare än att samtliga spelare ska kunna dem utantill. För många variabler gör att strider måste avbrytas för att fråga om saker, mkt avtändande.

Flexibelt - Här är drakar och demoner expert lysande. Allt avgörs av ett enkelt 1T20 slag mot relevant värde, oavsett om du hjular genom djungel, siktar ögat med din lajatang eller duckar armborstpilar. Allt SL behöver göra är att etablera hur svåra respektive manövrar är. Inga extraregler för särskilda manövrar, det kan verka frestande men blir alltid på bekostnad av "flowet" i striderna.

Genomskinligt - Som spelare måste det vara lätt att snabbt göra vettiga riskbedömningar, systemet får inte innehålla överdriven potential för överraskningar. Det är också bra om luckan mellan att förlora en strid och att dö i den är hyfsat stor. Annars blir lätt överdrivet säkerhetstänkande från spelarnas sida en bromskloss för häftig action.

Vad det gäller avtåndsvapens effektivitet tycker jag som spelare som gillar att slåss och lemlästa att de flesta systems svaghet ligger i det svåra att försvara sig mot avståndsvapen. Det är i regel för lätt att dra en pil och skjuta nån jävel som kommer rusande mot dig med yxan i högsta hugg 7 meter bort och ändå ha tid att med en enkel dra vapen eller motsv ha sköld och svärd redo att försvara sig med.