Gryning på Ereb

Startat av Spiff Rymdspionen, november 23, 2005, 17.32

Föregående ämne - Nästa ämne

Getsen

Ju fler spiritister desto bättre :D jag tänkte spelat en usel nekromantiker men spiritism kommer nära nog.. eller en animist... eller en allmän ful, sketen, bitter, skelögd. kobent, enögd, vilsen barbier :D

jag hoppas att alla i min grupp följer parollen "Om våld inte är svaret så förstår inte jag frågan" då de gör sina karaktärer :D
Klurande och plottande är när man ska lista ut hur man rengör sina vapen efteråt.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Spiff Rymdspionen

Tjo

Angående interagering med andar så kommer det att finnas en färdighet som heter Shamanism. Den står redan nedskriven i pärmen som finns på Geddon. Att färdas in i andevärlden och ta kontakt med andarna faller alltså inte under magi och Spiritism, utan under denna färdigheten (ofta i samband med lite kraftiga droger). Shamanism handlar alltså mest om kontakt med andarna, medans spiritism mer berör att kontrollera och skydda sig mot dom.

Det finns en besvärjelse under spiritism som jag tror handlar om att lämna sin kropp och för att färdas genom solida ting. Den är lite missvisande. Med hjälp av den besvärjelsen färdas man alltså inte till andra plan där andar existerar, utan man stannar vid det fysiska planet, och kan med hjälp av den inte interagera med andar.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Heavy

Ah, ok, då köper jag Shamanism med då så är allt löst jue :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Getsen

Fasen grabbar, vem sa att spiritism var meningslöst? Tala med död kan ju användas i kombination med våra tvåhandssvärd :D
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Niklas

Jepp... döda först och fråga sen... =)

Niklas

Har ju en bra fråga... Om man ska springa och veva ett stoooort svärd... hur funkar undvika?

Spiff Rymdspionen

Undvika kommer att ersätta delar av färdigheten akrobatik i denna kampanjen och fungera oberoende av specifika vapen eller rustningar. Även i fall det inte är en B-färdighet så kommer den att inhandlas och höjas som en, så för enkelhets skull  så omnämns den som en B-färdighet. Den kostar 6 och ökar undvika värdet (dvs karaktärens vighets-grupp) med + 1 för B1 och B2, +2 för B3 och B4, samt +3 för B5.

Undvika modifieras med -2 för varje successivt undvika försök i rundan, jämförelsebart med en parads -5.  Likaså modifieras den vidare med -2 för var ny motståndare vars attacker karaktären försöker undvika. En sista modifikation görs utifall motståndaren skulle ha gjort ett 'perfekt' eller bättre angrepp. Denna modifikation är likvärdig med om rollpersonen försökt parera angreppet.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Niklas

Om den nu ersätter akrobatik till viss del... borde inte akrobatik vara billigare då?

Spiff Rymdspionen

Den får nog behålla sin kostnad.

Akrobatik är en ganska bred färdighet trots allt, dessutom låter en kostnad på 8 dyrare än vad det är. Det kan jämföras med en A-färdighet med en kostnad av 2, vilket jag tycker är rimligt.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Alfredsson

Hur menar du oberoende av vapen och rustning? Innebär det att man kan ha vilken rustning som helst?
/Mattias

Be bold and mighty forces will come to your aid.

Spiff Rymdspionen

Några av dom mer exotiska vapnen kommer inte att existera i kampanjen, samt metallrustningar är mycket ovanliga (för att inte tala om dyra), detta beroende på det dåliga järn som spiridits i stadsstaterna.

Vad jag menade var att i tidigare kampanjer har undvika-värdet modifierats beroende på vilken rustning man burit. T.ex en helrustning brukade ge upp till -5 på undvika. Så är alltså inte längre fallet.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Getsen

Nu vet ju inte jag hur många i min grupp som läser på forumet regelbundet, men känner ni (kalle, erik, nisse, heavy, pasi) för att vi ska mötas upp och snacka ihop oss mer? Jag känner att vi behöver en bättre appraoch och mer samlade tankar vad gäller allt från vår gemensamma bakgrund till vår gemensamma framtid. Jag föreslår om möjligt helgen alternativt fredag, men sålänge det inte blir jättesent (efter 20.00) så kan jag i stort sett vilken dag som helst. Jag slutar 16.00 om jag inte jobbar över, så någon dags framförhållning i finnadet av datum uppskattas.

Spontant säger jag; nu på torsdag klockan 18.00 på geddon?

Tankar som cirklar just nu i mitt huvud är om vi skulle försörja oss som någon form av legoknektar eller liknande.. det borde öppna dörrar för scenarion såväl som egna initiativ.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Ewers

Tii Gestsen: Pasi lirar WiF på tisdagar from 18.00 i minst ett år framöver och har ingen möjlighet att ändra detta. Heavy är också med och lirar WiF.

/F  8)

Heavy

Har alltid mina barn tors-lör och tors-sön varannan vecka.. Spelar WiF på tisdagar.. Annars kan jag när som :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Getsen

uuh, nu blev det jobbigt :-) jag postar nån ny smart idé när jag inte är riktigt så trött -_-
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."