Gryning på Ereb

Startat av Spiff Rymdspionen, november 23, 2005, 17.32

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Det verkar som att rätt många vill spela hellre på söndag än lördag. Jag föreslår att vi byter dag.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Clifford

Citat från: "Apanpapan"Det verkar som att rätt många vill spela hellre på söndag än lördag. Jag föreslår att vi byter dag.

Maxi påminde mig om att måndagen är röd dag och följande spelare skulle hellre spela en långspelning på söndagen: Maxi, PA, Ros, Robin, Sala, jag själv, Pasi.

Hur ser det ut för er andra? Är det tänkbart att flytta spelningen till söndag? Carlos?

Spiff Rymdspionen

Om Marie, Hake, Kari och Dina ger sina okej så kör vi på söndag istället.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

GrandPA

Pratade med Marie tidigare idag och hon tyckte det var ok att flytta spelningen till söndag.
All for one and more for me

Sparvel

jo, jag jobbar dock på måndag men inte föränn kl 15 om jag minns rätt, så det får gå.
va planerar alla för roligt på lördag då? :D
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Spiff Rymdspionen

En liten kort notis om vad som sker i landet. Detta är bara de största händelserna och sådant alla anses veta om efter några timmar i Nyg.


Nyheten når ut nekromantikern Oprius Savann har dött på Stillsamhetens ö. Vad han gjorde på den mest förbannade platsen i landet är oklart, men han fraktades dit av en av konungens fartyg.

Igul Skarde av Ferdis Näs har utropats till ny Ferir av Hallborg. Stormannasamfundet är upplöst och ett sjumannaråd bildas. Det såg ursprungligen ut som om feriren var konungavänlig då Emmer Hallborg valdes in i rådet, men då Igul valde att stödja Kael Förrädaren genom att frakta mat till denne i Babor har hoppets röster tystnats.

Söderifrån har sedan månader tillbaka nyheter kommit från Nargurs Skogar om att stammen Meliora har gått under från svartfolksangrepp. Vägen till Babor och resten av höglandet ligger nu helt öppen. Sköna Ros och dvärgfästet Timra har likaså fallit.

Genom skickligt förhandlande dräps Dogar Visemörk, utsänd från De Sju Eldarnas klan i söder, vilket öppnar väg för en ohelig allians mellan den Behornade Änkans klan i Babor och Kael av Trenne Torn. Konungen uttrycker förskräkthet över Kaels beslut och fråntar denne sin titel som fältmarsalk. Under svartfolkens mörka influenser tågar Kael iväg med delar av konungens arme för att understödja orcerna och sina nya allierade.

Under den senare halvan av året blir brorsonen till Ferir Idelin av Si-Nel mördad tillsammans med sin familj. En grupp halvalver har länge misstänkts arbeta mot kronan och mordet var den sista droppen för kung Kapar. Denne utlyser att samtliga halv-alvers status sänks till alvernas, vilket inte gör dem till mer än slavar. Av de uppskattningsvis 300 halv-alver i riket flyr en stor del mot Hallborg.

I öster når Nyg och dess krigare stora framgångar under prästinnan Anna-Pichel. De utropar Vindtoppsbergen till så gott som fria från svartfolk och att de återerövrat flera järngruvor som inte rörts sedan konfluxen. De utropar dessutom ett dekret om Epanas överhet över de andra gudarnas och angriper på så sätt det fundament som Khemmers Prästerskap byggt sin religion på. Konungen sägs vara mycket imponerad av Nygs framgångar och det viskas att ett religionsbyte kan komma till stånd inom kort.

I höglandet utkämpar nu nomaderna sitt eget krig. Eldafrände, en av de äldsta stammarna som för länge sedan försökte ena höglandet gör ett nytt försök att omkullkasta de äldsta familjerna och bringa in dem i sin egen klan. Ryttarfrände och Shea var de första att göra motstånd, men försvagade av kriget runt Babor verkar det bara vara en tidsfråga innan familjerna faller. Kellendra, Tämjer och Gallador svarar antingen med att rusta till krig eller att böja sig inför Eldafrände. Familjerna inom de östra stammarna står nu splittrade.


Askalanea vandrade fokuserat över det kyliga stengolvet. Manipulerandes komplicerade ekvationer av energier som få människor någonsin skulle få en uppfattning om kände han sig trygg även i detta onaturliga mörker, så djupt nedstigna som de nu var i lejonets gap. Ett hundratal meter nedan templen pågick en annan strid än teologernas, där de flesta av hans mannar redan fallit bland varelser som gripna ur mardrömmar. Hans sista välsignelse och gåva för lång tjänst hade varit att se till att de inte åter skulle vandra på hemsökta platser som odöda. Men tjuten och vågorna av varelser tycktes inte vilja utmattas, trots spåren av död de lämnat bakom sig. Dock var så mycket var väntat.

Det var då en av hans tjänare uppenbarades. En enkel Epin tog form vid hans öra, viskandes om förräderiet annorstädes. För ett ögonblick tvekade Askalanea. Han kunde inte minnas när han gjort det senast. Men sedan svepte hans stav genom luften, öppnades en spricka till den andra sidan. Men ett enkelt kliv var han sedan borta, lämnandes sina knektar och studenter åt sitt eget öde.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Clifford

Citat från: "Spiff Rymdspionen"
Det var då en av hans tjänare uppenbarades. En enkel Epin tog form vid hans öra, viskandes om förräderiet annorstädes. För ett ögonblick tvekade Askalanea. Han kunde inte minnas när han gjort det senast. Men sedan svepte hans stav genom luften, öppnades en spricka till den andra sidan. Men ett enkelt kliv var han sedan borta, lämnandes sina knektar och studenter åt sitt eget öde.[/i]

Jag är glad att jag inte är en av dem.... :roll:
Håhåjaja. Undrar om Askalanea kommer uppenbara sig precis i början av Nygg-spelningen? Ännu en anledning att hålla sig borta...
Det verkar som att den säkraste platsen just nu är Babor. :wink:

Tack Carlos, de här referaten av vad som händer och sker är väldigt uppskattade!

Dina

Vilken tid på söndag?
So long, suckers!

Spiff Rymdspionen

13:00. PA och Marie kan dock trilla in runt 15:00 om de vill eftersom de ligger något senare i tid.

Behöver fortfarande ett go från Hake, men det känns som om söndagen är mer eller mindre spikad.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Clifford

Jag tycker det är exemplariskt bra, 13.00 it is for me!

Nån som har koll vad Oscar säger?

maxi

JAG Igul Ferir över Hallborg åker på Eriksgata genom landet så att ni andra kan personligen visa eran vördnad gentemot mig. Säger att spelningen ska ske på söndag då ska det ske på söndag. :o

.....Jo föresten så är Hake med på att lira söndagen prata med han igår.

Sparvel

Jag dyker nog upp till 13 iaf, bara för att.
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Robin

Hade tänkt att åka hem, få en gratis massage och äta lite påskmat, så jag misstänker att jag inte kommer att komma. Om jag ändrar på mig så kommer jag förhoppningsvis vid 16-17 (dvs om jag spelar finalpass)
Jag vann combat med 13.

GrandPA

Har hört att endast Ros och Salas karaktärer är de enda vettiga i kampanjen utöver min egen. Alla som inte drar in i Nygg är hopplöst urfega grisar som kan ta sitt pick o pack o dra nån annan stans. Värre krukor och morsgrisar får man leta efter.
Tragiskt att använda ett så städat språk. jag hade gärnat kryddat inlägget med nått betydligt mer nedvärderande men man får ju ha lite hyffs. :P  :twisted:
All for one and more for me

Sparvel

Haha, håller med ;D
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07