Gryning på Ereb

Startat av Spiff Rymdspionen, november 23, 2005, 17.32

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Ang. Kunskap om Magi - kan Enar skaffa sig typ FV 4 i det nu, för XP? Med tanke på utbildning och ändrade förhållanden...(jag hade aldrig köpt den för 10XP...)

Apanpapan

Du har lika mycket i kunskap om magi som du har i din skola. Men det är inte säkert att Carlos kör det.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Spiff Rymdspionen

Det går bra att köpa ikapp den inom rimliga gränser, så det löser vi i början på följande spelningar.

Angående förhållandet Kunskap om Magi och ett färdighetsvärde i en magiskola; färdigheten KoM täcker upp samtliga skolor, deras historia, formler, samt vidare detaljer som berör magi. Om en karaktär har ett färdighetsvärde i en magiskola, så får hon utan kostnad färdigheten kunskap om <respektive magiskola>, vilket enbart berör magi, historia, etc förknippat med just den skolan.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Clifford

Anledningen till att jag vill att Enar har litegrann (typ 5) i KoM är att han ju läst på skola och bör ha ett hum om magi i allmänhet och inte bara animism.

Spiff Rymdspionen

Då var dom första 19 spelningarna till ända och spelning 20 tar vid nästa helg. Grupperna har än så länge besökt samtliga av de större städerna, Nargurs Skogar, Cerbergen, Edrecht, Habulon-öarna, Nyg samt sniffat runt Vindtoppsbergen, och bara med en kostnad av 4 armar och ben.

2 av grupperna har dessutom träffat varandra utan vetskap om det.

Generellt så har sammanhållingen blivit mycket bättre. En av grupperna fokuserade mycket på detta från början och byggde upp samband mellan karaktärerna, vänskapliga och genom släktskap. Andra valde att bara ha sitt yrke som gemensam nämnare, till mångt och mycket ovetande om vilka de igentligen färdades och slogs tillsammans med. Detta har förståss förändrats, och bara i de två senaste spelningarna riskerade  grupperna liv och lem för att inte lämna någon bakom och rädda fallna kamrater.

Kampanjmässigt så är det inte lika jämnt. Några har definitivt sniffat mer runt kampanjen än andra. Det ska nämnas att jag är betydligt tuffare denna kampanj med information, och saker kommer inte att upprepas från min sida. Därför är det trevligt att se åtmistonne någon per grupp som för anteckningar. Detta märks framför allt i genomgångarna inför varje spelning som oftast varit riktigt bra. Väldigt lite passerar spelarna än så länge.

Om jag ska säga något negativt så är det väl att vissa bör planera sina nästa drag liiiite bättre. Det är ju ett riktigt mirakel att ingen karaktär fallit ännu. Slakten vid vindtoppsbergen var ju ganska pekande.  :)
Vidare så rekommenderar jag att ni håller reda på var ni befinner er i förhållande med varandra, om folk sover, är medvetslösa, någon annanstans. På så sätt behöver konversationer inte påbörjas med någon som inte är där. Det är väl en petitess igentligen, men något att tänka på.
Jag skulle dessutom rekommendera att vissa inte är så tärnings-angelägna. Efter en miljard spelningar så är jag ganska väl insatt i vilka färdigheter som existerar, och det blir bara onödigt när flera  frågar om de får slå ett annat tärningslag som ett substitut när jag ber om ett specifikt slag på någon färdighet de inte har.

Vidare så har någon nämnt att motståndet verkar vara för svårt denna kampanjen. Det är svårt, utan tvivel, kampanjen kommer inte att kunna lösas med svärd i handen. Det är helt och hållet upp till rollpersonerna att vara listiga, vilket oftast inkluderar att ställa rätt frågor till rätt spelledarpersoner, att besöka nya platser och framför allt att ta initiativ. Aldrig någonsin kommer jag att sätta hinder för en grupp för att jag tycker att dom riskerar att skaka om spelvärlden på sätt jag inte planerat. Har ni en plan, go for it.

Men med allt det sagt, så riktigt kul har det varit att lira. Tycker vi har haft några riktigt bra scener bland äventyren, som stått ut även bland samtliga kampanjer inräknade. Hoppas nu på att de nästa 20 spelningarna blir ännu bättre. Skulle dessutom vilja be samtliga grupper om något. Tala sinsimellan och se efter om det finns plats för en eller två spelare till. Trots att en del av kampanjen passerat så återstår kanske fyra femtedelar. Skulle vara kul att få med samtliga spelara som bett om att få vara med innan det är försent, trots att ingen fallit av ännu.


Spiff out.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Getsen

Hejsan hejsan

Jag, the almighty Ros, är tillbaka, och vill spela spel. Finns det plats för mig i kampanjen?
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Spiff Rymdspionen

Tjeeeeeeena Ros.

Jomen, det finns en plats i grupp Klogars Klan. Synd att jag inte läste detta innan dom lirade i dag, men nästa spelning blir om 3 veckor, den 20:de. Gott om tid till karaktärsgörande i alla fall. Vi får väl snackas lite när det ger sig. Hänger du något på Geddon?
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Getsen

Jag jobbar tidigt den här veckan, med bara torsdag och lördag-söndag inbokade, så jag ringer dig när det kliar i karaktärsskapartarmen för du är väl fortfarande sån där "gó och glá, alfakassá"?. Jag rullade lite värden för tusen år sedan, tror du har kvar pappret. Hur många grottor har ni plöjt er igenom så långt? >.>
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Spiff Rymdspionen

Jag jobbat på Corporate igen, så jag är hemma lite efter 15:00. I och för sig så brukar jag dra iväg ganska snart igen, så bästa tiden att nå mej är nog runt 21:00.

Angående dina stats så åt min hund upp dom. Kan nog vara en bra ide att slå fram nya.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Judas

Det var den 11/8 vi skulle spela eller?

Spiff Rymdspionen

Japp, 11/8. Minns inte om vi sa någon tid, men då det är en fredag blir det väl inte tidigare än 16:00 - 17:00.

Dom säger att det kommer att bli varmt igen, så spelning hos Hake låter väldigt bra.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

Skulle hemskt gärna vilja ha en verifiering från grupp Habulon angående fredagens spel, när vi börjar (17:00?) och om det blir hos Hake. Annars kommer jag att anta att Geddon fortfarande gäller.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Judas

Jag räknar med att vi sitter på geddon om det inte är för varmt. Annars kan vi bestämma på fredag efermiddag. Jag skall höra mig för ang tid.

Judas

Vi sitter på Geddon runt 17.00

Getsen

Haha, nu har jag rullat värden. Inget över femton på första given -_-
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."