Dungeons & Dragons 4e tillkännagivet...

Startat av Den Gamle, augusti 17, 2007, 09.43

Föregående ämne - Nästa ämne

Den Gamle

Det vi alla har bävat för har nu hänt, Wizards har gått ut med att 4e kommer sommaren 2008. Finns mer info på //www.enworld.org
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Zebulon

Hahaha. Gött jävla mos; då går andrahandsvärdet ner ännu mer på 3.0/3.5!
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

biggabush

Faktum är att det är förstahandsvärdet på 4th Edition som kommer på skam. Eller mildare uttryckt: 4E är ett riskprojekt.

Common-sense uppfattningen bland aktiva är att OM inte 4th edition är enormt mycket bättre och tillför massor mervärde (inte troligt alls) kommer folk stanna kvar på 3/3.5. Hela 4E är en misskalkyl liksom att de i 4E ska tvinga folk att köpa deras sunkiga plastfiggar genom att dess användning ska integreras i spelmekanismen. Hittills har detta varit frivilligt.

4E e doomed på förhand.
Och, nej, undertecknad GM kommer inte uppdatera sig oavsett. Håller istället på, för fullt, med Harn D20 konvertering. Tidskrävande men skoj.

Här är två seriösa ansedda indie system som alternativ om nån funderar på att dra igång nåt:

EPIC ROLEPLAYING
http://www.epicrpg.com/

(Reviews: http://www.rpg.net/reviews/archive/11/11998.phtml)

THE RIDDLE OF STEEL
http://www.theriddleofsteel.net/

(Reviews: http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_6355.html)

och det bästa mest eleganta systemet av dem alla:
HARNMASTER GOLD
http://www.kelestia.com
(grundaren, upphovsmannen N Robin Crossbys site)
(jag kan dema, pitcha, curata systemet om nån e nyfiken)
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Den Gamle

Jag är nog villig att ge det en chans. 3.0 är massivt mycket bättre än 2ed och 3.5 är ännu lite vassare. Visst, jag är också sunt skeptisk men tror nog ändå att jag kommer att tjacka in på 4e. I vilket fall så kommer jag sluta köpa nya rule-books till 3.5 förutom de som är till Eberron. Hoppas bara att de har bakåtkompabilitet med sina gamla figurer (kommer iofs inte slänga mina gamla för det, men ändå...)
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

biggabush

Det finns alltför mycket som, i min bok, talar för att jag inte kommer gå 4E:

1) Kostnaden (flera tusen kr en gång till)

2) Målgruppanpassningen och den utlovade förenklingen. Man vill åt WoW-generationen, och yngre målgrupper, som kommer vara kunder under flera år. + förenklingen. Spelsystemet är redan enkelt. Bara det att dåliga skribenter tar 100 böcker på sig att säga arketypiska saker.

Men. OM 4E kommer bli elegantare spelmekaniskt, mer realism, *snygga* billiga figgar och bra online support även för vuxna (som de utlovar - med vänsterhanden) så kanske jag omprövar min skepsis.

Skälet till att D&D är störst sitter ju inte i kvaliteten i spelet utan - detta är D&D praktexemplet på - i storleken på budgeten.

Ja ja.

Lite åsikter medelst typsnitt. Bara sådär. Som om vore det viktigt. En fredagkväll 2007 på undergångens forum. Yeah.

(plus moms)
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Den Gamle

Några tusen på ditt spelkonto är ju som en droppe i havet, hehe
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

biggabush

Har lagt ut mycket spel de senaste 18 månaderna. Men nu drar jag i handbromsen för det där figurmålarföretaget i Sri Lanka som jag anlitat målar *kanon* så nu kommer alla slantar gå till dem. Har typ 2000 figgar som ska målas upp. Kommer klå Moberg. He. Allvarligt talat. Supermålade för 42 kr (inklusive frakt). Fånigt billigt och fett schysst. Dessutom e företaget bra arbetsmiljö + villkor (relativt andra därnere) så det gör saken moraliskt hanterbar too.

ja ja. Nu ska jag spela Day of Defeat. Ses på band-of-beavers.com
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

MOB

Figurmålarföretag i Sri Lanka!? 42 spänn per gubbe!? Luktar sweatshop lång väg. För att inte snacka om den miljöpåverkan du åsamkar moder jord genom att frakta dina figs kors och tvärs över planeten. Har du en länk till firman ifråga så man kan se på den utlovade "supermålningen"?

2000 figs renderar dig knappt en andra plats b t w. ;)
..........
MOB

biggabush

Hallå där din gamle figurtjuv!

Du målar säkert bättre än dem, no doubt. Men de målar ungefär lika bra som Emil på föreningen gör i sitt esse. Och det är grymt för de flesta. Och för 42 kr inklusive frakt tur o retur, assembly, varnish, basing, flocking - dessutom. 42 kr gäller för en 25/28 mm infantry/character. Större figgar kostar mer, liksom om man vill ha shield designs målade och/eller om det rör sig om soldater i cammo (dyrare).

De använder samma färger och varnish som vi i väst (Vallejo bland andra). och de använder samma västerländska fraktsätt som vi som brukar använda DHL, UPS, Fedex. Men visst. Man bidrar genom skicket säkert att en orolig holländsk Art Director år 2012  drunknar i en flodvåg tillsammans med alla andra låglänta invånare.

Om man får minus i karma av att skicka figgar till lankeser? I dunno. You tell me. Man får i vart fall definitivt minus i karma av att sno figgar och spelföreningars dioramor.

PS: Jag råkade räkna mina figgar i helgen. 4200. vann jag då?
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

MOB

Minuskarma för att sno? Då vet jag en snubbe som ligger fett på minus!

En räkneövning:

Lisa köper 4200 figurer för i snitt 20 kronor per styck.
Hon låter ett Sri Lankesiskt företag måla upp figurerna för i snitt 50 kronor per styck.
Hur många kronor kräver hon in från varje spelare i spelgruppen hon leder?
..........
MOB

biggabush

Beror på hur Lisa & Co definierat setuppen, och, kanske mest, på hur högt IQ den har som läser om historien.

Och vad gäller att sno figurer och dioramor, det vet jag just inget om. Det är ju ditt område.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)