Armagedon.se

Spel! => Brädspel => Ämnet startat av: Daniel skrivet september 22, 2005, 11.56

Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet september 22, 2005, 11.56
Hej,

jag tänkte att jag startar en ny tråd här med lite mindre komplicerade regelfårgor ang. WiF.

Min första fråga lyder:
enligt 2.3.1 så appliceras stacking-limit i slutet av varje step.
Betyder detta att jag får flytta igenom t.ex. landenheter igenom ett
fullstackat område, så länge som jag inte stannar där?

Ursäkta om de här frågorn är triviala och självklara... men ibland tycker jag att de formulerar sig lite underligt i reglerna.

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: KOBOLDKUNGEN skrivet september 22, 2005, 12.21
Utan att kolla i reglerna, kan jag nog säga ja. Och du får stanna i en hex som redan är fullstackad om du senare i landmovestepet flyttar ut andra gluters för att klara stackinglimits.
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: oscar skrivet september 22, 2005, 12.43
Om man är ambitiös och läser reglerna så står det (under 2.3.1):
:D
"Stacking applies at the end of every step and after each retreat and advance after combat (see 11.16.5)."

Man kollar ifall man "har överskridit gränsen" när:
- Förflyttningsfasen är klar och;
- När man har avancerat klart efter strid och;
- Efter varje reträtt

Det betyder att man kan bortse från alla "stacking limits" vid alla andra tillfällen.
Titel: Re: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Lindbergh skrivet september 22, 2005, 12.53
Citat från: "Daniel"Ursäkta om de här frågorn är triviala och självklara... men ibland tycker jag att de formulerar sig lite underligt i reglerna.

// Daniel

Jag förstår definitivt vad du menar, reglerna är ibland märkligt formulerade och ger upphov till tolkningar! Därav att vi alla tolkar vissa saker annorlunda lite beroende på...

Instämmer i de föregåendes talarnas kommentarer, det finns liknande "kollar" man gör i olika sekvenser i spelet, exempelvis supply där man tittar innan varje förflyttning, strid, ärmisshjon etc...

L
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet september 22, 2005, 13.29
Toppen, då var jag rätt ute, det något som fick mig att tveka. Men nu är det solklart.

// Daniel
Titel: Ytterligare en dum fråga!
Skrivet av: Daniel skrivet september 26, 2005, 21.44
Om man tittat WiF utan tilläggen SiF och PiF så finns det ett antal olika typer af flyg... och då har jag sett att det finns LND samt NAV och dessa är bombplan (tror jag)...

Är då så att LND endast kan bomba på land och NAV endast kan bomba enheter i havet/hamn?

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Lindbergh skrivet september 26, 2005, 23.17
Nej, det markbaserade flygstridskrafterna LND & NAV kan göra olika uppdrag beroende på vad som står på "gluten". CVP är lite annorlunda...

Om vi tar ett strålande exempel med den brittiska Wellington Mk I-bombaren som är en LND3 från 1938 (för övrigt ett jä**a skit-plan).

Tittar man på gluten så ser man två olika bomb-faktorer, en längst ned till vänster "flipp-bombning" eller den taktiska (flygunderstöd) bombfaktorn (2). Längst ned till höger hittar du "strat-bombning" eller den strategiska bombfaktorn som den har 3 i. Hittar du ett värde längst upp i högra hörnet (wellington har 1) är det NAV-bombning mot sjöstridskrafter.

Det innebär att den eminenta :wink:  Wellington-bombaren kan användas i flera roller, men är ingen höjdare att använda i port-attacks eller NAV-uppdrag

Tittar på en schysst NAV så har ju britten "Wildebeesten" från 1933 (...skratta lagom, den är hemsk  :shock: ) och då ser vi att gluten har 1 i tac-bombning, en * i stratbombning och hela 2 i NAV. Man kan alltså inte stratbomba med den i och med * och den har 1 i tac-bombning, men hela 2 i NAV. Det innebär att den är helt okey att använda i NAV syfte, men mindre bra i TAC-bombning...

Så svaret är, utan att bläddra i reglerna, nej. Det beror på flyget i sig och vilken roll det tar i striden.

L
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet september 27, 2005, 08.14
Okej... fullt logiskt!  :lol:

Och lite ouppmärksamt av mig att missa detta, trots att jag har studerat Unit description på Amerikakartan!

Tackar!

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Lindbergh skrivet september 27, 2005, 12.26
Under 14.2 hittar du vilka flyg som kan flyga olika missions och det är lättöverskådligt med en tabell!

Den taktiska faktorn är väl kanske det mer "användbara" i alla flygföretag, då det används i två viktiga sekvenser (groundstrike missions eller groundsupport). Groundstrike (läs:flippbombning) är ju en viktig sak för att få mer + vid ett eventuellt markanfall och groundsupport (läs:flyga in poäng) är viktigt för att kunna justera oddsen till sin favör! Sedan finns det vissa LND och NAV som är bra på bägge, exempelvis B-26 Maraudern, B-25 Micthell-bombaren, Vissa Ju88or, Några Mosquitos...

Icke att glömma att det finns några FTR som är bra på både flyga som FB och NAV...

L
Titel: Air Transport, Strategic Bombardment, Ground Strike mm.
Skrivet av: Daniel skrivet september 30, 2005, 09.52
Hej,

Här kommer antagligen ytterligare en självklar fråga.

I vissa punkter så som Air transport, Strategic bombardment, Ground strike osv. så kan ju ena sidan flyga CAP först och då är min fråga måste den adra sida först ange om den tänkter flyga ett t.ex. Ground strike-mission innan den andra sidan gör sina CAP?

// Daniel
Titel: Re: Air Transport, Strategic Bombardment, Ground Strike mm.
Skrivet av: Clifford skrivet september 30, 2005, 10.16
Citat från: "Daniel"Hej,

Här kommer antagligen ytterligare en självklar fråga.

I vissa punkter så som Air transport, Strategic bombardment, Ground strike osv. så kan ju ena sidan flyga CAP först och då är min fråga måste den adra sida först ange om den tänkter flyga ett t.ex. Ground strike-mission innan den andra sidan gör sina CAP?

// Daniel

Mycket bra fråga!
Nej, de måste de inte om jag minns rätt.
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet september 30, 2005, 11.16
Aha... så man kan köra lite psykologiskt spel med det där då!

Tackar!

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: oscar skrivet september 30, 2005, 11.27
Det funkar så att man innan varje fas (strategic bombardment, air transport, groundstrike osv) frågar ifall motståndaren skall flyga CAP. Därefter kör man på, grejen är att motståndaren alltid skall få chansen att flyga CAP innan man inleder fasen.

Självklart blir det psykologiskt:
"-Skall du verkligen inte flyga CAP? Är du säker? 100%? Jag hade nog flugit tror jag. Du ångrar dig inte nu?"
:)
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet oktober 06, 2005, 15.48
Mer frågor...

Har försökt läsa mig till om det är så att man flippar en counter (flyg) efter att man är klar med CAP, Interception och Naval air intgerception och dom?

Jag inte läst att man ska göra det men troligtvis ska man det.

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: GrandPA skrivet oktober 06, 2005, 17.29
Man flippar flyg efter alla sorters missions förutom rebase. När det gäller naval air interception fungerar det ju ungefär som ett naval air mission vilket gör att du inte flippas förän du återvänder från sjöboxen vilket du inte behöver göra innan slutet på rundan då du gör return to base.
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet oktober 06, 2005, 19.23
Okej, då var det som jag kände på mig men jag kunde inte hitta just det stället som specificerar det.

Tackar!

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Lindbergh skrivet oktober 06, 2005, 20.49
Lagrum är 14.2 under tredje rubriken return to base


After the mission is completed, return surviving aircraft units (except
carrier planes) to any friendly controlled hex within their range
(doubled if they were fl ying at extended range). Carrier planes return
to the sea-box section they fl ew from. Turn all units that return from a
mission face-down.
Naval air and naval air interception missions are different - each aircraft stays in the
sea area and keeps its current facing, face-up or face-down.
Rebase missions are also different - you do not turn the rebasing aircraft
unit face-down after the mission is over.


Enda undantaget från regeln verkar vara flygande bomber (14.7) och kamikaze (14.8 ), fast det kanske är uppenbart  :wink:
Titel: Build points
Skrivet av: Daniel skrivet oktober 08, 2005, 08.33
God morgon!

Idag ska det spelas WiF!
Vi ska köra Barbaross-scenariot.

Nu har jag en lite fråga till, efter alla impulser så får man transporter sina resurser till fabriker och där omvandlas dom till buildpoints. Måste jag därefter transportera min buildpoints till städer i hemlandet för att kunna bygga enheter för dom?
Eller gäller detta bara Lend Lease?

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: KOBOLDKUNGEN skrivet oktober 08, 2005, 10.40
Nej, det går bra ändå. Förutom vid lend lease då.
Men fabrikerna gör inte build points.
En fabrik och en resurs gör en production point. Production points blir build points först när man multiplicerat dem med sin production multiple.
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet oktober 08, 2005, 12.25
Ahhh. tackar!

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Lindbergh skrivet oktober 09, 2005, 22.13
Hur gick det att spela Barbarossa-scenariot :?:  

Battlereport pls... :D
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet oktober 09, 2005, 22.31
Spelandet gick bra och till en början mycket segt. Vi försökte så gott det gick att spela enligt reglern men en hel del glömdes bort och allt som hade med bådar och sånt att göra lämnade vi... efter att ha försökt oss på en strid... :)

så efter ca. 12 timmar av spelade så hade kommunisternas röda skynke sänkt sig över farsisternas framfart och tyskarna var på väg ut ut de rödas land!

Vilket toppen spel!!!
Hur kul som helst, både jag och Mats var mycket nöjda med spelets utförande allt var noga avvägt och trotts att vi valde bort en hel del options så kändes det relativt balanserat ändå... nästa gång så kommer att gå bra mycket bättre och förhoppningsvis med lite mer sjöstrider! :)

// Daniel
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: oscar skrivet oktober 10, 2005, 11.29
Säg gärna till om ni vill ha en extra medspelare ngn gång!
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Daniel skrivet oktober 10, 2005, 12.10
Citat från: "oscar"Säg gärna till om ni vill ha en extra medspelare ngn gång!

Visst, det blir nog en omgång relativt snart i alla fall och då kommer vi nog vara på Armagedon!
Titel: Fransk olja...till att baka baguetter med?
Skrivet av: Lindbergh skrivet november 07, 2005, 22.20
God evening!

Sitter och klurar på FRANCE och var f*n de får sin olja ifrån? Utan att bläddra i reglerna så får mig veterligen de bara en OIL från typ Irak. Lägger man därtill att de har en strategisk reserv på vad jag har för mig en OIL som är stackad någonstans bra, har de maximalt 1,4 att flippa upp för?

Är det rätt uppfattat?

FFS, 1,4 är ju nada???? Ett INF-HQ kostar ju 0,4...Inser att två år är en lååång tid i WiF sammanhang...kan inte minnas fransk olja ens?!

L
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Clifford skrivet november 07, 2005, 22.41
Inget från ryssen? De har ju rätt få olje-kostande prylar...
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Lindbergh skrivet november 07, 2005, 23.09
Ryssen har väl ingen agreement med Fransosen? I och för sig är ju fransmännen halvkommunister, men ändå :lol: ?

Dessutom är FRANCE och CW de enda (vettiga :wink: )allierade MP (CHINA räknas  :) inte) som blir aktiva MP när kriget börjar och det är bara aktiva MP som får idka "fritt" handelsutbyte med BP, RES och OIL. Annars regleras det i avtal/pakter som är speciella, precis som Molotov/Ribbentroppakten...

*mummel, mummel* får väl leta fram regel PDFen...
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: oscar skrivet november 08, 2005, 11.13
Jag minns inte heller att fransmannen har någon annan olja. Borde vara ganska viktigt att spara olja i början alltså.... Tyvärr för de allierade är nog ryssen "neutral" en bra bit in i spelet och får alltså inte dynga olja till fransmannen. Iofs hade det nog varit spännande att se ryssen och fransmannen försöka pussla ihop en vettig konvojkedja ;)
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Lindbergh skrivet november 12, 2005, 10.18
Hmm, inser samtidigt att man kanske inte behöver vara alltför generös och ambitiös med att ge CW OIL till fransmannen...jag menar, det är ju inte så att fransmannen lär överleva med dagens spelstilar :(

...Det är väl snarare att fransmannen lär få fett med stryk redan vintern 1939  :shock:

Det innebär att FRANCE kan få typ 1-2 OIL som mest, sedan att man tar några CP och så får de själva ta hem 1 extra OIL från CW. Det bör räcka och ha för att flippa upp två HQ-I och några FTR, LND och MECH. Annars har ju man inte så oljekrävande saker...jag förutsätter givetvis att FRANCE betalar för sig  :wink:

Det är iofs inga problem för USSR att ta olja från Tiflis ner mot Alexandretta i Turkiet och sedan 2 franska CP till Marseilles, hade fungerat om de var allierade...

Kan ITALY göra en search and seizure, eller måste man vara aktiv MP för att få göra det :?:

L
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: oscar skrivet november 13, 2005, 12.14
Tänkte inte på dom där opålitliga turkarna...

Enligt RaW (Rules as Written) så finns det två villkor för att kunna utföra en Search and Seizure:
1. Man får inte vara krig med den man utför handlingen mot
2. Man måste vara i krig med den som resurserna är ämnade för

Betyder indirekt att man måste vara en aktiv MP.
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Lindbergh skrivet november 13, 2005, 13.09
Tack, då vet vi det...det innebär att det är först när ITALY är i krig med någon annan MP som de kan göra en Search and Seizure i exempelvis Europa. Det innebär 70% att USA blir sura, men lika stor chans att de blir "glada" när CW överraskar ITALY med en schysst portattack :wink:

I Asien kan ju med andra ord JAPAN göra en Search and Seizure mot CW/USA konvojer som är ämnade åt CHINA, redan från start i stora drag (USA måste göra någon option först innan vi får ge R & OIL).

Sammanfattningsvis kan man ju säga att chansen för en Search and Seizure i Medelhavet är försvinnande liten, men om man "retar" spagettiätaren med några CWCP får ju jänkaren 20% chans att senaten blir piss-förbannade?? Jag, menar ett entry chit är ju ändå ett entry chit? Har själv erfarenhet som jänkare att lyckas flera gånger få entry genom ondskefulla axelmakter konfiskerar kontraband  :D

L
Titel: Set-up 24.1.6
Skrivet av: Lindbergh skrivet november 21, 2005, 17.45
Tally ho!

Vill bara få det bekräftat att det som står i Scenarios Booklet s.5 och i vänstra spalten, högt upp:

"...If the set up gives you some latitude (e.g. Europe or Burma), you can set up the unit in any hex you or a co-operating major power controls in that place..."

Det tillsammans med det som står i 24.1.6 tolkar jag som att jag, utifrån set up, får sätta upp var jag vill som ex. CW? Det vill säga de rutor jag kontrollerar.

CW reinforces Pacific - Allied land and aircraft units can't enter Hong
Kong or any CW controlled territory on the Pacific map until:
• you have chosen this option; or
• Japan is at war with the Commonwealth; or
• an Axis land unit has entered Hong Kong or any CW Pacific
map territory
.


Tolkningen jag gör av detta är att jag exempelvis kan sätta en garnison på Singapore (tillhör asia map) från start OCH förstärka det NÄR jag vill? Jag behöver inte vänta på någon jä*** senat i US of A för att försvara MITT IMPERIE  :wink:  :wink: mot de onda krafterna? Har helt missat detta innan  :shock: skall försvara Singapore i från min BUNKER  :wink:  :wink:  :wink:

Kan jag sätta upp på Rabaul (pacific map territory) från början, men inte förstärka det efter sept/oct -39? Vet att vi har diskuterat detta mycket med rabaul, men jag har inte spelat CW på tre år  :cry: och Rabaul är en sjuhelsikes strategisk punkt i Stilla Havet...

L

Nära nu... 8)
Titel: Re: Set-up 24.1.6
Skrivet av: Clifford skrivet november 21, 2005, 22.30
Citat från: "Lindbergh"Tally ho!

Vill bara få det bekräftat att det som står i Scenarios Booklet s.5 och i vänstra spalten, högt upp:

"...If the set up gives you some latitude (e.g. Europe or Burma), you can set up the unit in any hex you or a co-operating major power controls in that place..."

Det tillsammans med det som står i 24.1.6 tolkar jag som att jag, utifrån set up, får sätta upp var jag vill som ex. CW? Det vill säga de rutor jag kontrollerar.

CW reinforces Pacific - Allied land and aircraft units can't enter Hong
Kong or any CW controlled territory on the Pacific map until:
• you have chosen this option; or
• Japan is at war with the Commonwealth; or
• an Axis land unit has entered Hong Kong or any CW Pacific
map territory
.


Tolkningen jag gör av detta är att jag exempelvis kan sätta en garnison på Singapore (tillhör asia map) från start OCH förstärka det NÄR jag vill? Jag behöver inte vänta på någon jä*** senat i US of A för att försvara MITT IMPERIE  :wink:  :wink: mot de onda krafterna? Har helt missat detta innan  :shock: skall försvara Singapore i från min BUNKER  :wink:  :wink:  :wink:

Kan jag sätta upp på Rabaul (pacific map territory) från början, men inte förstärka det efter sept/oct -39? Vet att vi har diskuterat detta mycket med rabaul, men jag har inte spelat CW på tre år  :cry: och Rabaul är en sjuhelsikes strategisk punkt i Stilla Havet...

L

Nära nu... 8)

ja du, bra fråga. Jag tror du kan ha rätt baserat på att optionen heter "reinforce Pacific", inte "militarizes Pacific". Det föranleder mig att tro att det finns nån militär på plats från början som ska reinforcas, inte att det helt saknas militär.
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: oscar skrivet november 21, 2005, 23.48
Jag är ute på hal is nu men jag skulle nog sälla mig till tolkningen att CW får sätta upp trupper i Pacific från början, men får inte förstärka med mer trupp förrän tidigare nämnda villkor är uppfyllda.

Tittar man i setup:en för Global War kan man snabbt konstatera att det inte är drösvis med trupper som CW kan sätta upp i Asien från början; en INF som är specifikt designerad samt en INF som CW får sätta upp var som helst. Dvs. CW får sätta upp hur många kårer som helst i Asien från början men kan inte.
Titel: World in Flames (Regler for Dummies!)
Skrivet av: Martin Larsson skrivet november 24, 2005, 20.22
Citat från: "oscar"Jag är ute på hal is nu men jag skulle nog sälla mig till tolkningen att CW får sätta upp trupper i Pacific från början, men får inte förstärka med mer trupp förrän tidigare nämnda villkor är uppfyllda.

Tittar man i setup:en för Global War kan man snabbt konstatera att det inte är drösvis med trupper som CW kan sätta upp i Asien från början; en INF som är specifikt designerad samt en INF som CW får sätta upp var som helst. Dvs. CW får sätta upp hur många kårer som helst i Asien från början men kan inte.


Låter väl som en rimlig tolkning tycker jag, sen är ju frågan vad Winston Lindbergh har tänkt sig iofs...