Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

Tamara

Mamma och jag är spelsugen på torsdag. Vad spelar ni?

Usually_Insane

oftast spelar vi CG:s brädspel, men han är på utlandsresa och kommer inte denna torsdag så vi får klara oss med geddons spelhylla och det folk har med sig. Om det låter lockande är ni mer än välkomna :)
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

globetrotter

På torsdag blir det som vanligt och med det menar jag ett nytt spel. I Berlin fick jag tag på "Ruhrschiffart 1769-1890". Detta är det första av Essenspelen som jag fått tag på, men har en order på ingång om cirka två veckor. Ser då främst fram emot att få testa Tzolk'in the Mayan Calender som alla pratar så väl om.
/Carl

Adam P

om du har 7 wounders får du mer än gärna ta med det. kommer antagligen få med 2 nya personer så bra med spel man snabbt kan förklara :)
It's not that I got ADD its more that i go t...OHLOOKASQUIRREL!!

Usually_Insane

hör med Björn, han har 7 wonders  och ledar-expansionen, kommer han kanske han vill ta den med sig.
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

globetrotter

Jag hade ändå tänkt ta med mitt 7 Wonders, då jag har skaffat Cities-expansionen också (utöver leader-expansionen).
/Carl

globetrotter

Vi kör väl som vanligt i morgon. Jag har fått svar på alla regelfrågorna Ruhrschifffahrt och vi spelade rätt utom på en. Man får bygga slussar i Grafschach Markt innan man har tillgång till området. Varje progressbricka får "användas" en gång per turn. Dvs man kan köpa lager i både en koldepå och en stad i samma turn (vilket vi inte gjorde), men man får inte köpa två i endera. Jag är väldigt sugen på att spela det en gång till nu när jag har full koll på reglerna.

Till nästa vecka hoppas jag ha fått en hel del Essenspel i posten från UK. Frågan är bara vilka jag hinner packa upp då.
/Carl

globetrotter

Vi kör på torsdag som vanligt. Tyvärr har jag inte fått de beställda spelen från UK ännu. De skickas troligen i morgon, dvs de är framme tidigast på måndag, Men nästa vecka lär det bli flera nya Essenspel att välja på. De spel som då dyker upp är:
- Terra Mystica
- Snowdonia
- Seasons
- Tzolkin: The Mayan Calendar
- Keyflower
- Merchant of Venus
De tre första har jag redan spelat under BSK-helgen, så de är inga problem att dra regler för. Tzolkin är jag mest sugen på, för det har varit mest hypat av många. Keyflower behöver jag läsa på en gång till. Merchant of Venus är en omarbetat nyutgåva av ett AH-spel. ett stort logistiskt SciFi-spel där man SLIPPER diplomati och krig. Jag är påläst och ser fram emot det, men det får nog bli vid ett längre speltillfälle, då det tar 3-4 timmar plus regelgenomgång.

Vi synes!
/Carl

Thure

Hej! Hur länge kommer ni vara i lokalen på torsdag? Jag skulle behöva komma åt några av warhammer borden som står i ingången runt 22.00

globetrotter

Till kl 22 är vi nästan alltid. Oftast runt 23 innan vi går.
/Carl

Thure

Vad bra, jag chansar på att ni är kvar då! :)

globetrotter

Spelen kom igår och jag har packat upp tre av dem. Jag tar med:
- Terra Mystica
- Snowdonia (relativt enkla regler)
- Seasons (snabbast att lära ut till "ett annat" bord)
- Tzolkin: The Mayan Calendar (vill helst spela detta, då jag inte spelat tidigare)

Kanske tar med Yggdrasil också, då jag också fått expansionen Asgard till den.

Vi syns!
/Carl

Usually_Insane

kommer inte kunna vara med idag då jag måste spela klart ett rollspel, såg fram emot lite nya intressanta spel
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

globetrotter

Det blir nog samma nya spel med i morgon.
Marcus och Mikael ville gärna spela Tzolkin (som vi alla älskade) igen och kan nog ta med ett par andra. Kommer Oskar kan han säkert dra Snowdonia och jag kan ta ett gäng med ett Terra Mystica. Ev är jag inläst på Keyflower i morgon. I så fall följer det med också.
/Carl

globetrotter

Jag är på det i morgon igen!
Jag tar med mig Legends of Andor (samarbetsspel i RPG-stil) och Keyflower också, förutom flertalet av de nya spelen.

Jag undrar ifall det finns intresse att starta mycket tidigare nästa torsdag, då jag är ledig. Kanske redan kl 12. Jag skulle då gärna vilja spela ett långt spel (1h regler + cirka 3-4h spel). Nämnligen Merchant of Venus.

MoV är en kraftigt modifierad nyutgåva av FFG från ett 80-talsspel från Avalon Hill. Åk runt i rymden och upptäck planeter och köp och sälj till den under 30 rundor. På vägen finns ett antal uppdrag att utföras, liksom passagerare att plocka upp och lämna. Självklart lite häftiga uppgraderingar för att utföra jobbet på ett bättre sätt. I grund och botten är det ett logistikspel, där man ska transportera på effektivaste sätt. Absolut inga krig, förutom mot några neutrala pirater, som dyker upp i okända områden.
/Carl