Renovering av toaletterna..

Startat av Heavy, mars 14, 2005, 22.59

Föregående ämne - Nästa ämne

Heavy

Ja, då är det snart förmodligen dags att börja renovera..

Vad jag skulle vilja veta som lokalansvarig är följande;

Som det ser ut nu har vi tänkt att bara renovera ena toaletten, den mot lokalen sett, och göra det riktigt ordentligt med nytt porslin osv..

Ska vi nöja oss med det eller göra samma sak med den andra toaletten när vi ändå håller på ? Det skulle förutom att vi får fina toaletter, att vi skulle bränna alla pengar för lokalrenovering och övriga kulighet-posten i årsbudgeten. Kan ju vara kul att kunna göra lite grejor i höst t.ex.

En variant är förståss att göra en snål-renovering av båda toaletterna, men då skulle standarden inte höjas nämnvärt, och med lite otur så sitter pinklukten kvar i väggarna..

Speak up or be forever silent mofo !
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Clifford

A: Ta en gång för alla reda på om lukten härstämmar från ventilationen eller ej.

B: Renovera endast 1 dass i år. Förhoppningsvis lär vi oss av våra misstag och det blir enklare att fixa dass #2 nästa år. Dessutom är det rimligt med tankepå budget.

C: Betänk att betongen kring trapphus och toalett är s.k. Blåbetong. Den är lätt radioaktiv (a´la radon) och är INTE bra att borra i/arbeta med utan skydd. Det gjordes f.ö. en radon-mätning i byggnaden för ett par år sedan, då det kom fram att värdet är ca. dubbet så högt som tillåtet i bostäder. Bra att veta vid renovering.

Judas

Jag skulle vilja veta vad ni budgeterat för att renovera en toalett och vad som innefattar vid den renoveringen?

Heavy

Lukten kommer med 99% säkerhet från själva toaletten. Ventilationen har varit stängd under det senaste året åtminstone, så det kommer knappast därifrån. Som tillägg kan man säga att båda toaletterna har samma ventilationskanal, och på den andra toan luktar det inte hälften så illa. Vilket det borde göra..

Vi har inte tänkt att borra i nån större utsträckning, men det är bra att veta att det är blåbetong.


Budgeteringen ligger på ca: 4000 kr för en toalett.
Det innefattar en totalrenovering där man river ut ALLT på toan och sätter in nytt porslin, golv, lister, väv och färg på väggarna, måla taket, in med pappershållare, hylla för toapapper och liknande och måla dörren in och utvändigt. Det ingår en del engågnskostnader i den summan som verktyg som behövs osv.
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Judas

Okej ni gör som vanligt ett halvdant jobb och kaklar inte väggarna.
Jag tror dessutom 4 pix är för lågt räknat om ni skall lägga in en vettig plastmatta och kvalitetsporslin typ Gustavsberg eller liknande (ingen skit från Rusta eller silvan).
Om ni går på eran linje och sätter väv på väggarna och målar så kommer det att bli skitet inom en månad. Jag vet av egen erfarenhet.

Skilnaden i pris jämfört med att måla och kakla är inte särskilt stor heller för den delen.

Heavy

Ja, det blir lite "halvdant" om man ser det så..

Skillnaden i pris mellan kakel och väv med våtrumsfärg (=lätt avtorkningsbart) för de ca:16 m2 det gäller blir ca: 1500 kr om man inte ska köpa det absolut billigaste junket med dålig yta.
Linoelummattan är inräknad, men det blir junkporsil a ´la Silvan.. Vi har kört det på jobbet (kundtoalett i affär) med hög användningsgrad under ett par år och det funkar finfint än..

Visst finns varianten att köra en lyxrenovering och lägga ut ca: det dubbla i pengar och få kvalitet rakt igenom, men jag ställer mig ganska frågande till det eftersom med dagens genomsnittliga "jag-bryr-mig-så-jäkla-mycket-gedonit" inte spelar så stor roll hur det ser ut och framför allt hur det sköts.. Kaklet lär behöva torkas av med, och jag tvivlar på att det är nån annan än de som blir tvingade till som gör det.
Blir det dessutom för skitigt på nått år så är det en smal sak att måla på ett lager till, byta ingrodda kakelfogar är det nog få som ger sig på oavlönat..

Pissar man dessutom på golvet spelar det inte så stor roll om det är en silvan eller gustavbergstol framför en ;)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Martin Larsson

Well, själv anser jag att det åtminstånde borde funderas på att slå ut mellanväggen i det "bortre" dasset oxå.
Den är enligt mig det största skälet till att den toan inte används 20% så ofta som den"närmre" eftersom man inte kan sitta å skita där utan att slå huvet å knäna  i dörren 8)

Sen känns det dock, för min del,  som om man antingen gör detta nu eller väntar till efter det tydligen utsatta " nu ska vi ha bestämmt oss för om vi ska va kvar"-datumet...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Judas

Om du lägger 500 sek till så får du kakel i stället och då behöver du inte måla nytt ett halvår senare. Man bytter för övrigt inte fogarna man rengör dem med kakelrengöringsmedel.

Jag förespråkar inte på någotvis en lyxrenovering som du verkar tro. Jag vet bara att kvalite faktist lönar sig i längden. Min hyresvärd satte in en blandare från silvan i mitt kök och den fick de byta ett halvår senare för att den läckte.

Jag vet också att större delen av medlemmarna inte klar av att träffa rätt eller tvätta sig om händer och då är det väl än vktigare att det är lättstädat.

Du vill dessutom sätta golvlister i ett badrum vilket jag tycker låter mycket underligt. Har du några egena erfarenheter av badrumsrenoveringar tidigare eftersom du förespråkar detta?

Jag har ingen koll på hur mycket ni pengar ni la på renoveringen av Rödarummet men jag kan tänka mig att det var några tusen, med soffa färg och allt omkring. Om man sätter det i relation till hur mycket det används så är det inget konstigt. Det konstiga är att ni inte vill lägga lika mycket på en renovering av en toalett, som säkerligen används av fler medlemmar än Rödarummet.

Heavy

Citat från: "Judas"Om du lägger 500 sek till så får du kakel i stället och då behöver du inte måla nytt ett halvår senare. Man bytter för övrigt inte fogarna man rengör dem med kakelrengöringsmedel.

Jag vet också att större delen av medlemmarna inte klar av att träffa rätt eller tvätta sig om händer och då är det väl än viktigare att det är lättstädat.

Du vill dessutom sätta golvlister i ett badrum vilket jag tycker låter mycket underligt. Har du några egena erfarenheter av badrumsrenoveringar tidigare eftersom du förespråkar detta?

Jo, man gör rent det med kakelrengörningsmedel, men vem ska göra det ?? Knappast nån som inte blir tvingad som sagt, och de få av oss som faktiskt gör sånt här frivilligt får en lite jobbigare vägg att torka av.
För egen del tycker jag att det är mer lättstädat med en målad än en kaklad vägg, men det kan ju vara jag som är konstig med ;)

Som det är därinne nu, och förmodligen har varit de senaste 15-20 åren, sitter det golvlister på väggen. Det är främst ett enkelt sätt att slänga upp skiten på, och tar bort extrajobb så mycket som möjligt. Dessutom är det ju inte säkert att man behöver måla om på 10 år heller, beror mest på hurvida det städas någorlunda ordentligt..

Jo, jag har ganska hyfsat mycket byggerfarenheter efter att ha renoverat en och annan kåk i mina dagar, så jag vet att det inte är helt rätt sätt att göra saker och ting, framför allt eftersom det inte är något våtrum vi ska ge oss på nu. Men jag vet vad man kan komma undan med om man vill ha en livslänggd på 10-12 år :)

Jag vet vart du vill komma med din, i mina ögon, helt befogade kritik (skönt med nån jefvel som bryr sig :)) och jag håller i sak med dig. Men om det handlar om att antingen lägga ut såpass mycket mer pengar på en renovering så det är helt slut på lokalens och extra-postens budget så backar jag och gör gärna ett mer halvdant jobb som kommer att fungera inom överskådlig framtid.
Mitt ursprungliga förslag var att behålla porslinet tom. och endast lägga nån tusenlapp totalt och fixa matta och fräscha väggar i båda toaletterna, tror dock det är en bättre investering att byta ut porslinet.

Kontentan av det hela med mitt förslag inbegriper att det inte finns nån golvbrunn i någon av toaletterna. Hade det funnits det så hade kakel, våtrumsmatta och högtryckstvätt varit det absolut självklara valet :D :D :D :D :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Citat från: "Martin Larsson"Well, själv anser jag att det åtminstånde borde funderas på att slå ut mellanväggen i det "bortre" dasset oxå.
Den är enligt mig det största skälet till att den toan inte används 20% så ofta som den"närmre" eftersom man inte kan sitta å skita där utan att slå huvet å knäna  i dörren 8)


Du. Larsson.. Allvarligt, trodde du verkligen att du skulle slippa undan att hjälpa till ?? Klart vi tar ut väggen ;)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Judas

Citat från: "Heavy"
Citat från: "Judas"Om du lägger 500 sek till så får du kakel i stället och då behöver du inte måla nytt ett halvår senare. Man bytter för övrigt inte fogarna man rengör dem med kakelrengöringsmedel.

Jag vet också att större delen av medlemmarna inte klar av att träffa rätt eller tvätta sig om händer och då är det väl än viktigare att det är lättstädat.

Du vill dessutom sätta golvlister i ett badrum vilket jag tycker låter mycket underligt. Har du några egena erfarenheter av badrumsrenoveringar tidigare eftersom du förespråkar detta?

Jo, man gör rent det med kakelrengörningsmedel, men vem ska göra det ?? Knappast nån som inte blir tvingad som sagt, och de få av oss som faktiskt gör sånt här frivilligt får en lite jobbigare vägg att torka av.
För egen del tycker jag att det är mer lättstädat med en målad än en kaklad vägg, men det kan ju vara jag som är konstig med ;)

Som det är därinne nu, och förmodligen har varit de senaste 15-20 åren, sitter det golvlister på väggen. Det är främst ett enkelt sätt att slänga upp skiten på, och tar bort extrajobb så mycket som möjligt. Dessutom är det ju inte säkert att man behöver måla om på 10 år heller, beror mest på hurvida det städas någorlunda ordentligt..

Jo, jag har ganska hyfsat mycket byggerfarenheter efter att ha renoverat en och annan kåk i mina dagar, så jag vet att det inte är helt rätt sätt att göra saker och ting, framför allt eftersom det inte är något våtrum vi ska ge oss på nu. Men jag vet vad man kan komma undan med om man vill ha en livslänggd på 10-12 år :)

Jag vet vart du vill komma med din, i mina ögon, helt befogade kritik (skönt med nån jefvel som bryr sig :)) och jag håller i sak med dig. Men om det handlar om att antingen lägga ut såpass mycket mer pengar på en renovering så det är helt slut på lokalens och extra-postens budget så backar jag och gör gärna ett mer halvdant jobb som kommer att fungera inom överskådlig framtid.
Mitt ursprungliga förslag var att behålla porslinet tom. och endast lägga nån tusenlapp totalt och fixa matta och fräscha väggar i båda toaletterna, tror dock det är en bättre investering att byta ut porslinet.

Kontentan av det hela med mitt förslag inbegriper att det inte finns nån golvbrunn i någon av toaletterna. Hade det funnits det så hade kakel, våtrumsmatta och högtryckstvätt varit det absolut självklara valet :D :D :D :D :D

Nej det har inte sett ut så längre än omkring 6-7 år eftersom jag satt i styrelsen under den perioden då väggen revs och mattan lades in.

Du skriver att det är bara att slänga på lite färg om det behövs men samtidigt orkar du inte rengöra en kaklad vägg, jag förstår faktiskt inte ditt resonemang???
Det finns ju en anledning till att man har kakel i badrum, ovanför spis och diskbänk men det kanske inte gäller hemma hos dig... :wink:

Jag tycker det är att kasta pengarna i sjön om man inte sätter upp lite kakel och anlitar en mattläggare, som lägger in en matta på rätt sätt!

Vem är det som har tänkt att utföra jobbet om man får fråga?

Martin Larsson

Kul och se att det faktiskt finns folk som tycker saker bestämt nån stans på det här forumet :)

Problemet är(enligt mig) att extremt få geddoniter(går att räkna på en hand) har ens en susning på att det kostar ordentligt med pengar att renovera saker. De glatt ovetande uppskattar gärna en siffra som de tycker e ok att bränna på ett nytt dass(eller annat objekt som ska fräschas upp), oavsett om den är verklighetsanknuten eller inte :(

Vidare får enigt samma tankestämning inte jobbet kosta nått när det utförs eftersom detta oxå spräcker budgeten vilket e j*vligt synd.

Detta är inte kritik mot dig Heavy, utan snarare mot den klassiska geddonmentaliteten, för jag håller med Micro. Ska det va så ska det faktiskt va på riktigt :!:
Vore kul att höra vad mer än 2 personer tycker om det hela, men man vet ju inte om man vågar hoppas på att nån tycker något alls :(
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Heavy

Citat från: "Judas"Nej det har inte sett ut så längre än omkring 6-7 år eftersom jag satt i styrelsen under den perioden då väggen revs och mattan lades in.

Du skriver att det är bara att slänga på lite färg om det behövs men samtidigt orkar du inte rengöra en kaklad vägg, jag förstår faktiskt inte ditt resonemang???
Det finns ju en anledning till att man har kakel i badrum, ovanför spis och diskbänk men det kanske inte gäller hema hos dig... :wink:

Jag tycker det är att kasta pengarna i sjön om man inte sätter upp lite kakel och anlitar en mattläggare, som lägger in en matta på rätt sätt!

Vem är det som har tänkt att utföra jobbet om man får fråga?

Ahh, ok, jag hade fått för mig att det var lite äldre än så. Man lär sig nått nytt varje dag :D

Mitt resonemang går ut på att man kan göra en punktinsats varannat år, att få folk att sköta sig en gång i veckan är tydligen svårt i detta sällskap :) Ingen nämd dock eftersom jag brukar hålla mig ute från toaletten när det är andra där, men resultatet veckovis är förjävligt rent ut sagt. Jag brukar svabba av toaletterna varje onsdag när jag finns på klubben, och efter en vecka så ser det lika illa ut igen..

Jo, jag håller som sagt i sak med att det är bättre att få jobbet gjort på "rätt" sätt, men tycker samtidigt inte att föreningen har den ekonomin just nu pga. prioriteringar på "roligare" saker. Det är att slänga pengar i sjön, men som jag ser det finns det egentlgien tre alternativ.

1) renovera enl. mitt förslag, eller ett liknande lika billigt dito. (håller 5-10 år och gör att vi har lite pengar över till annat iår)
2) renovera på "riktigt", anlita hantverkare för golv och helst väggar med. (håller 10-15 år, och dränerar föreningens budget för iår helt)
3) eller helt enkelt skita i det tills vi har råd, vilket betyder att vi får stå ut med toaletterna som dom ser ut tills nästa år.

Faktum är att vi har målade väggar i badrummen hemma, och det fungerar utmärkt trots ivrigt användande av 2 vuxna och två barn.. Eller ja, visst målas det om ett par ggr per decennium. ;)

I mitt förslag är det föreningsmedlemmarna själva som får pynta in arbetskraften, förmodligen med mig själv som påspäkare..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Förresten, styrelsen kommer förmodligen att ta beslut i frågan på måndag.. Andra förslag med budget tas väldigt gärna emot så vi har lite att välja på.. :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Citat från: "Martin Larsson"Kul och se att det faktiskt finns folk som tycker saker bestämt nån stans på det här forumet :)

Problemet är(enligt mig) att extremt få geddoniter(går att räkna på en hand) har ens en susning på att det kostar ordentligt med pengar att renovera saker. De glatt ovetande uppskattar gärna en siffra som de tycker e ok att bränna på ett nytt dass(eller annat objekt som ska fräschas upp), oavsett om den är verklighetsanknuten eller inte :(

Vidare får enigt samma tankestämning inte jobbet kosta nått när det utförs eftersom detta oxå spräcker budgeten vilket e j*vligt synd.

Detta är inte kritik mot dig Heavy, utan snarare mot den klassiska geddonmentaliteten, för jag håller med Micro. Ska det va så ska det faktiskt va på riktigt :!:
Vore kul att höra vad mer än 2 personer tycker om det hela, men man vet ju inte om man vågar hoppas på att nån tycker något alls :(

Ingen offence taken..

Problemet är som vanligt pengar, i helt normal ordning. Vill vi bränna allt vi har, eller vill sprida ut kostnaderna.

Jag tycker vi sprider ut kostnaderna, men som tur är så bestämmer inte jag :)

Budgeten jag satt upp för detta är ganska rejält tilltagen, d.v.s. man åker inte runt och shoppar det billigaste på 5 affärer, utan kan handla hela kittet på ett ställe (budgetbyggmarknad förvisso)och förmodligen få lite cash över..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.