TV

Startat av Niklas, juli 14, 2007, 12.39

Föregående ämne - Nästa ämne

Niklas

Hallå alla teknikfreak...

Vad köpa... Plasma eller LCD? Jag har lite dålig koll... LCD är ju bra om man vill koppla över datorn och plasma ger bättre bild... nackdelar då? inbränning o dyl...

Lindbergh

Såvida inte du skall tok-kolla på TV är plasma helt ok, har ingen längre erfarenhet av stor LCD, men det är en skillnad i bilddjup och färg. Senaste generationen som säljs nu är prisvärda och schysst kvalité, du får 42" för mellan 8-12' med förbaskad bra bild. En nackdel är att ha koll på elräkningen om du köper plasma, för jag kan lova att det syns  :(
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

soulreaper

En ny plasma drar inte lika mycket som en gammal problemet med inbränning är helt borta...Fördelarna med plasma mot lcd är att de finns i större skärmar och man kan få en "svartare" bild med plasma...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Lindbergh

Hmm...ja, idag kan du få en 50" plasma som är HD ready av hyfsad kvalité för cirka 16-17'  :cry: en LCD i samma storleksklass runt 52" kostar mer än det dubbla  :shock: Sony har en schysst för cirka 50'  :wink:

Pixel-shift funktioner gör att det i stort aldrig blir inbränt, inte ens med en äldre plasma...texttv kan "dröja sig kvar" en liten stund, sedan är det borta.

Skillnaden är fortfarande stor vad gäller W...en ny LCD drar cirka hälften så mycket som en ny plasma i samma storleksklass...min plasma drar som en dammsugare ungefär, den ligger på någonstans 5-600 w och har man på den några timmar per dag så märks det på ett år...å andra sidan är det nog värt det när det gäller känslan med stor tv-bild  :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Niklas

tv'n står oftast på hemma vilket då kan göra det lite dyrare utslaget på ett år... Ingen risk att det bränns fast på den?

Svartare bild?

soulreaper

Om jag har förstått saker rätt på forum så är chanserna lika med noll...Det jag menade med svartare bild är att i filmer med mörker och t.om. hel svarta partier så är det mörkare och svartare på en plasma än lcd...Kommer verkligen inte på ordet för det nu men det beror på att jag är trött...Vi har alltid på tvn hemma och där har det iaf inte brännts fast någon bild även om den stått med samma bild på i någon timme...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Niklas

hur ny är din plasma lindbergh?

Niklas

Kollade runt på nätet för att se om jag hittade ngt om energiåtgång och hittade bla detta test som hade gjorts...

El-förbrukningen i kr omräknat på årsbasis:

LG 42-tum LCD = 344
Sony 40-tum LCD = 358
Philips 42-tum LCD = 376
Panasonic 42-tum plasma = 383
Samsung 40-tum LCD = 412

Finns inga egentliga skillnader mellan plasma och LCD utan det har tydligen  med tillverkaren att göra eller tom olika modeller av samma tillverkare

Lindbergh

Min plasma är 2½ år, jag har en 42" Samsung som inte är HD Ready  utan har lägre upplösning. Jag har själv aldrig haft problem med fastbränning, det händer att det "dröjer sig kvar" någon minut för att sedan försvinna och det gäller främst text-tv. Fastbränning var ofta ett problem med de tidigare generationerna och nu finns det inte kvar längre i den utsträckningen. Samsungs nya som släpptes i våras är ena riktiga höjdare sägs det.

Det är numera mindre och mindre skillnader mellan plasma och LCD och det börjar bli mer och mer en smaksak, men jag tror att med datorn inkopplad så är väl LCD bättre?

Anledningen med energiförbrukningen är att om man jämför med en gammal tjock-tv är det en markant skillnad...min gamla tv var mellan typ 50-100 w och stod på jämt och när jag gjorde samma sak med en 42" plasma som drog mer än fem gånger W så mycket blev det en smärre chock  :shock: Fast nu med mer miljötänk i hemmet så är den inte på jämt och jag har en strömbrytare som används över natten.

Ett tips är att inte "fega" med storleken, 42" är ett minimum  :wink: såvida inte det är ett litet vardagsrum!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

soulreaper

jag tror också att lcd kan ge bättre bild via dator men är inte riktigt säker...som sagt var lcdn och plasman jämnas hela tiden ut men i stora storlekar så är det plasma man ska ha...som lindbergh säger så mesa inte med storleken utan anpassa den till hur långt det är till soffan..
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Ivar

plasman är på väg bort, lcd blir bättre o bättre o kommer billigare i stora storlekar också. o lcd ger ju perfekt bild för dator, vad jag har förstått är inte plasma riktigt lika bra som dataskärm.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Niklas

Vad jag förstått av att läsa på nätet om det så är smaken som röven... klöven! Så som jag använder tv'n så blir det inte mkt man kopplar datorn till den och skulle jag vilja koppla den bärbara till en skärm så får det duga med den 22" wide lcd skärm som redan finns.
Plasman ger bättre kontraster utan tvekan så det är så det får bli.

Imorgon blir det nog en 42" plasma som flyttar in hemma. Tack för era tankegångar.

Niklas

Det luriga nu när man har tre modeller att välja på är ju vad de olika bildförbättringssystemen gör. Vad är det för skillnad på movie plus, ultra filter bright och real motion studio? det borde vara stor skillnad med tanke på att några modeller är dyrare men märker man av den? Samma märke på alla tre modellerna och det som skiljer är just bildförbättringen... Hmmm billigare eller dyrare???

soulreaper

Läs recensioner det är det ända jag kan tipsa om...Ang. bildförbättrare vissa förbättrar bilden andra försämrar det har mycket att göra med vart tvn ska stå och ifall du ska ha den till digital tv eller hd-dvd...Kolla ifall man kan ändra alla inställningar när du köper en tv så att du inte får kassa fabriksinställningar som gör att justera lite men inte som man själv vill...Det är en jävligt stor jungel där ute men läs lite recensioner så ska du nog kunna hitta något som passar dig!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

KOBOLDKUNGEN

Blev lite nyfiken och efter en snabb titt såg jag en 52" LCD på 140 W. Det är ungefär som min widescreen bildrörs-tv på 32"
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se