EXCALIBUR-GRUPPEN: diskussion

Startat av Greger, januari 06, 2008, 15.03

Föregående ämne - Nästa ämne

Greger

En grupp "gamla" gobbos som vill bygga ett diorama till nästa konvent.

Diskussion, idéer, ordet är fritt!

Greger

Saxat från mejl-högen:


GREGER SKREV:

Hej!

Det är ju efter ett konvent de flesta idéer om arrangemang väcks... så även denna gång... 

Tänkte bara slänga ut en spontan sådan, en idé alltså, på att bilda en grupp byggare och andra inför nästa konvent. För att vara ute i god tid, för en gångs skull. 

Erfarenhet och mer (eller mindre) lyckade försök har ju visat att vissa nyckel-funktioner/roller är bra att ha och att hålla isär. En-gör-allt funkar på mindre projekt, men eftersom idéerna nu för tiden har en tendens att bli storslagna och den tillgängliga tiden har lyckats krympa, så är ju ett team ett bra koncept.

I ett sådant tänkt team bör finnas:

- Scenariomakare (Vad handlar det om? Vad händer?)
- Spelledare (kanske samma personer som scenariomakarna)
- Byggare
- Mekaniker/problemlösare (typ Myran)
- Figurmålare
- Ljustekniker (typ Robban)
- Ljudtekniker (typ Mekka)
- Dataprogrammerare/animatörer
- Idésprutor och andra hang-arounds
- Pengastinna styrelsemedlemmar/konventsorganisatörer
- Något jag inte har tänkt på...

We want you!!! Vad tycks om att hitta på något till nästa år?
Vill du vara med? Idéer och tankar redan nu?

Bring it on!

Goa hälsningar,
Greger

_______________________________________________________

ROBBAN ÖLUND SKREV:

Jättekul......Jag föreslår en träff..workshop...brainstorming..inom snar framtid.....SF ligger mig varmt om hjärtat...ha det boys...
Robban

_______________________________________________________

IVAR SKREV:

ojojoj...
Jag är ju fett sugen på att göra ett medeltidsdiorama...
vill vara med o göra ritningar o bygga, höra vad det finns för olika ideer för scenarion och hur man kan anpassa efter de ideer som jag har(och ni andra också förståss) för hur man skall bygga o avväga form kontra funktion. Men nu! åter till inventeringen, tjoho!!!

//Ivar
_______________________________________________________

ANDERS BERGSTRÖM SKREV:

En idé som jag, i egenskap av Lvl 19 Creative Director of the 3rd Tier, direkt slås av är:
Battlefield Borås - ett gigantiskt scenario som utspelar sig på flera hotspots runtom i staden (Kvarteret/-n kring sandgärdet på ett bord, Knalleland ett annat etc.). Det skall vara modern warfare i en inte helt avlägsen framtid med en touch av alien invasion/zombie survival. Och så en herrans massa civilister...

Riktigt lurigt att ro iland, men förträffligt som ett återkommande konventsinslag. Har stort potential att bli en snackis även utanför föreningen och, ärligt talat, hur roligt skulle det inte vara att käka studenter och annat löst folk eller öppna upp med en gatling på Allégatan från Hemvärnets APC....

Om något liknande har dryftats tidigare och lagts ned ber jag om ursäkt för spammen! Annars diskuterar jag gärna lösningar i samråd med erfarna dekormakare och skirmish-spelare. Själv har jag inte rört en tennfigur på det här sättet sedan 90-talet.

_______________________________________________________

ANDERS BERSTEN SKREV:

Gött Groggert.

Jag anmäler mig som:

- Scenariomakare (Vad handlar det om? Vad händer?)
- Spelledare (kanske samma personer som scenariomakarna)


Jag har flera idéer till dioramor, några mindre, andra större, here goes:

1) De Sju Samurajerna – efter Akira Kurosawa'a film (jfr Clintan filmen)

2) Vad Ändå In I!!!!??? – novemberhösttrötta människor sitter i en spårvagn på väg hem efter jobbet/skolan/etc. När spårvagnen är på väg ner för Aschebergsgatan ser de hur någon börjar slita i människor längre fram. Blodet sprutar. Det är en zombie i vagnen. Äter sig snabbt bakåt. Spårvagnens förare är köttad. Den åker i ilfart nerför backen. Vad gör du?

3) Norra Finland. Vinter 2007. Finska byggarbetare på väg att slå igen byggprojektarbetsplatsen då en uråldrig finsk skogsmaskin vaknar till liv i sjön invid byggarbetsområdet. Den har fått nog och nu vill den hämnas.

Anders Bersten


_______________________________________________________

GREGER SKREV:


Gött Andurs!

Jag anmäler mig som byggare och idégubbe ;)

Några kommentarer till dina idéer:

1) Om vi ska göra de Sju Samurajerna så måste dioramat och figurerna vara svart/vita, med stark spot från vänster, sådäså! :P

2)  Gillar spårvagnen, men tror inte den funkar så bra som diorama – för trångt/liten yta... bättre som rollspels-event, tror jag

3) Hmmm....? O.o J


Mina idéer:

1) Tung, smutsig SF á la Aliens med inslag av kinesiska (eftersom de tagit över jorden) – mycket skjuta på saker man tror att man anar i mörkret, ingen riktig koll... hög stress och paranoia... lite Brave New World, storebror ser dig...

2) Antika grekiska halvgudar som brickor i gudarnas själviska svartsjukedramor. Tempel och runda bronssköldar. Odyssén uppbackad med bildspel, ljussättning och ljudeffekter... och bra musik, förstås.

Kubolder!
/Greger

Zebulon

Sju Samurajerna är asbra som tema.
Jag fultände på Selectakaffet och kom på följande briljanta hopkok:
CitatTung, smutsig SF á la Aliens med inslag av kinesiska
med 7 Samurajer som tema, förlagt i en rymdoperett med antika grekland som konceptförlaga.
Xena möter Macross: Batteru Gurupu Orympos Nainu! (Battle Group Olympos 9). En blandning av allt!

+ Grälla mech-rustningar i spejstempelmiljö
- Grälla Mech-rustningar i spejstempelmiljö

Eller så sänker man manganivån litet fast behåller settingen och baserar karaktärerna på antikens hjältar.

+ Mech-rustningar i spejstempelmiljö


Å då är det alltså inte fråga om mechwarrior-sized mech-rustning utan mer  åt Terminator-mechigt.
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.