Bot-blockning på forumet

Startat av Clifford, november 13, 2006, 16.12

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Idag har vi ungefär 10 automatregistrerade spam-konton PER DAG på forumet. Jag har försökt lite olika knep och minskat det en aning, men jag behöver idéer och förslag på hur man bäst åtgärdar det. Ska vi byta forumtyp? Kräva admin-godkännande av varje konto?

Jag orkar iallafall inte rensa konton 15 minuter varje dag, så kul är det inte...

Ewers

Förstår dig och om enda lösningen är att man måste PMa en admin för att skapa en tråd så är det värt det. Du skall inte behöva ta bort en massa skit varje dag.

Mvh /F

cracked_open

Jag håller med Fredrik om det är vad som krävs för att slippa undan spam och onödiga uppgifter för cliff så gör det.
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

sebbe

kör på det, bara det är tillräcklig passning på godkännandet.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Clifford

Citat från: "Ewers"Förstår dig och om enda lösningen är att man måste PMa en admin för att skapa en tråd så är det värt det. Du skall inte behöva ta bort en massa skit varje dag.

Mvh /F

Visst förtydligande krävs:

Det finns en funktion som gör att varje nytt användarkonto måste godkännas av mig via e-mail. Jag är dock kluven till detta då det antagligen resulterar i en JÄKLA massa mail för mig.

carlsson

Jag är övertygad om att det antingen finns en...
a/ ...nyare version av phpbb där man måste skriva av en bild för att få registrera sig, eller
b/ ...finns en plugin som löser detta.

Använder själv dock Invision Powerboard (med denna underbara funktion) och är därför inte så bevandrad i phpbb. Men så stort som det är, så måste det helt enkelt finnas!

Hata Spam!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Clifford

Citat från: "carlsson"Jag är övertygad om att det antingen finns en...
a/ ...nyare version av phpbb där man måste skriva av en bild för att få registrera sig, eller
b/ ...finns en plugin som löser detta.

Använder själv dock Invision Powerboard (med denna underbara funktion) och är därför inte så bevandrad i phpbb. Men så stort som det är, så måste det helt enkelt finnas!

Hata Spam!


A: Vi använder en bild-registrering redan, men den är så dålig/välanvänd att bottarna kommer runt den.

B: Jo, och det var det jag ville ha hjälp med att hitta, jag har letat lite grann  :wink:

Clifford

Update: Fick tag på denna här lilla grejen, får hoppas den gör vad den säger:

http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=210055


Spambot blocker

Det är tredje jag försöker med, men den här verkar lite lurigare än de tidigare.

dagle

Annars så kan vi byta till punbb :) (känner några av utvecklarna)
Man kan konvertera ett phpbb forum till ett punbb forum utan några större problem. Med dessa sakerna till punbb
-En bra Captcha (skall vara bättre än phpbb's)
-akismet plugin (kolla om medelandet är spam och bannar usern om det är spam, finns dock ett problem med pluginet om folk väljer att svära lite för mycket på engelska...)
-No Guests
-Email notification
Så minskar antalet botar troligtvis en hel del..
-----------------------------------------------------------------------
En sak man skulle kunna göra som jag vet att vissa andra forum gör är att ha ett lösenord på forumet för att regga sig (de har det oftast för att slippa jobbiga personer). På så sätt måste man fråga någon om lösenordet innan man reggar sig...

dagle

Sätter just nu upp en Punbb server med capatcha etc... Skall se hur bra funkar.. (den verkar deleta en massa spam :D )

carlsson

Förslag till lösning:
Sätt några fler som admins (t ex en person per forum) så slipper det bara vara du som tar bort bot:arnas inlägg.

Eller så frågar du Anna.

:D

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Clifford

Jag tror inte att jaga fake-konton är lösningen.Jag tror att det måste finnas mycket effektivare forum och lösningar. Vår image-recognition suger jämfört med andra forumtypers, och det finns ingen möjlighet att blocka vanligt förekommande bot-namn.

Jag börjar mer och mer tycka FETT ILLA om phpbb

sebbe

nae, det måste ju gå att förebygga. antingen genom att fixa en bättre bildfunktion, en botblocker som fungerar eller helt enkelt byta forum
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Clifford

idag verkar det ha blivit mycket värre, bottarna brukar ju nästan aldrig skapa trådar, men idag har jag tagit bort 5 eller 6 nya idiot-tårdar. Det måste gå att fixa. Famfrö allt vill jag att Geddons forum INTE ska vara meta-taggat så att google hittar det!

Vi har femhundraelva googlebots hela tiden, kan nån ändra meta-taggarna i html:en?

(är inte säker på att det hjälper men vad jag förstår är det en bit på vägen?)

soulreaper

Det fungerar nog tyvärr inte att bara uppdatera phpbb...kanske ska göra som på sveroks forum och använda sig av moderatorer som kan nita botar? Det kan ju iaf vara en lösning tills vi hittar en bättre, så att inte du behöver göra allt jobb själv!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun