40k-introduktion för ev. nybörjare

Startat av Martoow, mars 12, 2008, 12.32

Föregående ämne - Nästa ämne

Utruf

Citat från: "Brain"Nej det räcker med S4 och uppåt ifall du kommer i rätt vinkel.

Det där med logik kan du nästan ta och glömma helt då 40K inte är ett regeltekniskt mästerverk.

Hehe, ok. Funkar Melta's etc bra mot Infanteri då med?(Heavy Inf. etc.
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

RPK

Citat från: "Utruf"
Citat från: "Brain"Nej det räcker med S4 och uppåt ifall du kommer i rätt vinkel.

Det där med logik kan du nästan ta och glömma helt då 40K inte är ett regeltekniskt mästerverk.

Hehe, ok. Funkar Melta's etc bra mot Infanteri då med?(Heavy Inf. etc.
'

Nja, det ignorerar ju de flesta armour saves och har hög strength, så du one-shottar ju de flesta, men man gör ju bara 1 wound per turn, det finns ju effektivare sätt att spendera pointsen.
"Nothing in this world that\'s worth having comes easy."
-Bob Kelso

Utruf

Citat från: "RPK"Nja, det ignorerar ju de flesta armour saves och har hög strength, så du one-shottar ju de flesta, men man gör ju bara 1 wound per turn, det finns ju effektivare sätt att spendera pointsen.

Ok, Har en 'Nade-Launcher och en Flamer som jag kan växla med Melta/Plasman så får väll se vad som är bäst för vilken situation. Får gömma en Warhound Titan bakom en buske ifall det går åt fanders.  :P

Edit: Är Orbital Strikes nått att lägga tid på?
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

Citat från: "Utruf"Edit: Är Orbital Strikes nått att lägga tid på?

Sitter och grubblar på det själv...

Då spelplanen är så liten så är det ju stor chans (risk?) att du träffar någon. Dock är det inte så bra ifall du träffar dina egna trupper :-)

Rekommenderar MeltaStrike ifall man skall ha en  Orbital Strike
Tomas Davidsson

Utruf

När spelar ni Warhammer på föreningen? Funderar på att åka och kolla in hur det funkar när man spelar tabletop, nångång nu i veckan hade varit perfekt.  :D

Förövrigt, vill nån spela Dawn of War så skicka ett PM, har alla expansionerna.
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

CitatNär spelar ni Warhammer på föreningen?

Är ju inget fast datum egentligen, man brukar boka upp en tid med någon och spela.

Vore bra att ha en dag varje/varannan vecka för att spela Combat Patrol. Någon som är intresserad att samordna det ?

Torsdagar är mindre bra då det krockar med brädspelsdagarna
Tomas Davidsson

Utruf

Såfort jag känner att min Armé är presentabel så visst, skulle gärna titta in och kolla lite först så man inte skämmer ut sig totalt när det är dags att spela.

Håller just nu på att exprimentera med mina truppers baser, försöker få det att se ut som gammal upsliten asfalt som det växer ur. Har ni sett I am Legend så är det nått åt det hållet jag försöker med. :D
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Utruf

*Halvbump*

Om nån är lite mer insatt och skulle kunna beskriva lite Heavy Weapons och hur bra respektive dåliga dom är i olika situationer.

Just nu är det följande som jag skulle vilja ha lite info om, Template, Blast, Gets Hot etc. säger mig inte så mycket.

Psycannon
Granade Launcher(Frag/Krak)
Flamethrower
Plasma Gun
Melta Gun
Multilaser/Heavy Bolter(Turret på Chimeran)

och större delen av Dreadnoughtens vapen, ska nog köpa en helt custom från Forgeworld
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

RPK

[EDIT]: Är inte orbital strike Ordnance-vapen? För då är de ju inte tillåtna i Combat Patrol.

Vill inte vara taskig nu men det bästa sättet att lära sig reglerna är utan tvekan, att köpa regelboken(Eller alternativt macragge-boxen).

Heavyvapen kan man inte gå och skjuta med, det borde säga mycket.
Template betyder att flamer-templaten används. Blast betyder att vapnet använder den lilla blast templaten om den träffar. Båda kan ses på denna bild:
http://uk.games-workshop.com/warhammer40000/reference/images/blast-markers.jpg
Gets hot är vapen som kan innebära fara för användaren om man råkar rulla en etta på tärningen.

Regler för Psycannon står i Daemonhunter-codexen, resten av din lista står i stora regelboken. Men jag kan sammanfatta lite.
Flamethrower/Flamer använder templaten, och kan vara riktigt effektiv om man är nära nog.
Plasma Guns är kraftfulla och bra, men en risk då de har Gets hot-regeln.
Melta Guns är extremt effektiva mot vehicles då de har hög strength och blir ännu bättre när man skjuter på just vehicles.
Grenade Launchers är som Missile Launchers fast med sämre slagkraft och mindre range. Som jag har fattat det får man skjuta både Krak och Frag skott med samma Launcher(Gäller både Grenade- och Missile-)
Multilaser har mer Strength än Heavy Bolter, men Heavy Bolter har bättre Armour Piercing än Multilaser.

Ett faktum som du kanske inte är medveten om är att det är olagligt att citera upp regler direkt från regelböckerna då de är copyrightskyddade och dylikt. Därför har jag inte direkt gett några exakta regler.
"Nothing in this world that\'s worth having comes easy."
-Bob Kelso

Utruf

Bad inte om exacta regler, bara lite info om hur dom funkar. Just nu kan jag inte lägga 400 kr på regelboken då jag behöver andra delar först. Jag råkade mejja ner min soptunna idag med så det kostar nog en slant för att få en ny.  :twisted:
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Utruf

Bumpar tråden lite.

Är folk fortfarande intresserade av en nybörjar kurs? Eller spelar alla Blood Bowl/WHFB?  :P
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

Citat från: "Utruf"Är folk fortfarande intresserade av en nybörjar kurs? Eller spelar alla Blood Bowl/WHFB?  :P

Blir ju lätt så när ligor går igång...

Har tyvärr inte tid just nu att dra igång något större men kan preliminärboka
1/6 som en introduktionsdag ifall intresset finns.
Tomas Davidsson

Utruf

Citat från: "Brain"Blir ju lätt så när ligor går igång...

Har tyvärr inte tid just nu att dra igång något större men kan preliminärboka
1/6 som en introduktionsdag ifall intresset finns.

Det är klart att det kan bli så. Nästan så man själv vill inhandla en WHFB armé men skulle behöva sälja min själ för att ha råd med det.  :)

Har endå tillräckligt med jobb att måla det jag redan har.

Vet nån en bra sida som man kan beställa enskilda Bitz från? Letar efter Yxor.  :D

Förövrigt, finns det bara "sten" basen till Space Marine Dreadnougthen och isåfall sitter fötterna fast på basen?
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Utruf

Halv bump med en till fråga.  :D

Hur illa ses det på om man använder vissa modeller som nått annat?

Blivit väldigt sugen på en http://www.forgeworld.co.uk/dsent.htm så om jag sätter dit lite bitz(böcker, purrity seals, byter förare osv) samt sätter dit en missile pod på nått trevligt sätt, kan jag då spela den som t.ex. en Dreadnought med Multi Melta(Eller vad det nu blir) och Missle launcher?

Eller stör sig många spelare på detta?
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

Citat från: "Utruf"
Hur illa ses det på om man använder vissa modeller som nått annat?
[...] Eller stör sig många spelare på detta?

Friendly games skall det väl inte vara något ifall man proxar. I en klubbturnering vet jag inte riktigt. Bara infon går fram till alla borde det gå bra. Större turnering får den antagligen inte vara med.
Tomas Davidsson