Eberron 4e

Startat av Den Gamle, augusti 04, 2009, 13.29

Föregående ämne - Nästa ämne

Den Gamle

En fråga, point-buy eller rulla?
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Ewers

Finns fördelar med båda. Om man köper blir det lika för alla men man kan inte "stick ut" mer än någon annan. Jag hatar ju tärningar rent generellt så för mig är nog valet enkelt. Skulle man vara som Nisse så vill man nog hellre rulla tärning.

Inte mycket till svar...

/F

Gobbos Spider

Vilket som funkar för mig.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Niklas

Ehhh... som Fredrik tyckte så skulle jag kunna tänka mig att rulla. Vore dock önskvärt med något minivärde för den som inte slår så bra... ;-)

Tamara

Hej

jag är också intresserad!  8)
Finns platser kvar?

Har inte spelat eberron innan men d and d.

pannan

Kan också tänka mig att vara med om det finns plats kvar.

Den Gamle

Bekräftar att följande personer är anmälda till kampanjen:

Ewers
Stefan Nilsson "spider"
Nisse
Dina
Markus
Patrik Karlsson
Tamara
Pannan
Nättorp
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Den Gamle

Bakgrundsinformation:

Vad skiljer Eberron från andra fantasy-världar?
Stämningen i Eberron är vuxnare och mörkare. Folk man möter har ofta egna agendor och motiv och det är inte alltid man vet vem som egentligen är vän eller fiende.

Eberron har även moderna inslag, luftskepp, järnvägar och telegram är ingenting folk i allmänhet förvånas över. Allt drivs givetvis av magi i olika former.

Det finns också multinationella företag, Dragonmarked Houses, som vart och ett har i stort sett monopol på en viss verksamhet. Deras makt är baserad på speciella symboler (Dragonmarks, ungefär som tatueringar) som de som tillhör en viss familj kan utveckla. Dragonmarks ger den som har turen att få ett stora fördelar inom ett visst yrke, något som med tiden har gett dessa familjer en dominerande ställning inom sin gren.

Drakar spelar också en mycket stor roll i Eberron. Det var tre drakar (Siberys, Eberron och Khyber) som genom strid skapade världen. De flesta drakar bor på kontinenten Argonessen, där de skärmat sig från resten av världen. Några gånger under årtusenden har de tagit en aktiv del i omvärlden. Då tar tusentals drakar gemensamt upp kampen mot det de uppfattar som ett hot och tillintetgör det, något som Xendrik's jättar och Aerenals alver bittert fått erfara. Men för det mesta håller sig drakarna för sig själva och studerar den profetia (The Draconic Prophecy) som förtäljer hur Eberron skall gå under.

Religion:
Den dominerande religionen kallas för The Soverein Host och består av tolv gudar (tänk lite som asa-gudarna eller de grekiska gudarna) som var och en representerar en aspekt av civilisationen. De flesta vördar gudarna som en helhet, med särskilda högtider eller tillfällen
tillägnade enskilda gudar. Vid sidan av The Sovereign Host finns även The Dark six, sex gudar från samma familjeträd som The Host men med mer destruktiva och ondare syften. Katten bland hermelinerna är The Traveller som inget riktigt vet var han kommer från (men han räknas till
The Dark Six). Många offrar då och då till någon av dessa sex gudar för att be om tjänster eller för att skydda sig mot olyckor, även om få kanske skulle erkänna det.

En annan stor religion som dessutom växer är The Silver Flame. Religionen grundades för ungefär 700 år sedan och har sedan dess kompromisslöst bekämpat alla former av ondska. Vissa hävdar att kompromisslösheten ibland gått för långt. The Silver Flame har sedan ett tag tillbaka makten i en av de fem stora nationerna, Thrane, som numera är en teokrati.

I Karrnath är även The Blood of Vol ganska vanligt, en åskådning som fokuserar på självförbättring och att agera i nuet. Blodet som en symbol för livet och den egna kraften spelar också en stor roll.

Eberrons alver dyrkar sin förfäder på olika sätt.

Om Khorvaire:
Kampanjen kommer att fokusera på kontinenten Khorvaire. Khorvaire domineras idag av människor men har tidigare varit härskad av bl a Goblins. Människorna kom som flyktingar från kontinenten Sarlona för flera tusen år sedan och har sedan vuxit i inflytande på bekostnad av de andra raserna. De knuffade snabbt undan det av en demon-invasion försvagade Goblin imperiet Dhakaani och spred ut sig över kontinenten.

Över århundraden skapades fem stora nationer. Aundair, Breland, Cyre, Karrnath och Thrane. För ungefär tusen år sedan lyckades kungen av Karrnath med det som många innan honom misslyckats med. Kung Galifar kunde med politik, våld och list förena de fem kungadömerna till ett imperie sedermera döpt efter honom själv. Det Galifarianska imperiet varade i nästan tusen år och förde med sig välstånd och utveckling till hela Khorvaire.

För hundra år sedan dog kung Jarot utan att ha en tronarvinge i rakt nedstigande led. Drottning Mishann av Cyre förkastas av de andra fyra härskarna och inbördeskrig (The Last War) utbryter. Under hundra år skiftar allianser och fiendeskap mellan de olika nationerna men ingen lyckas få ett definitivt övertag. Det hela tar ett abrupt slut en fruktansvärd dag för sex år sedan när en grå våg av dimma förgör hela Cyre på mindre än en dag. Dimman stannar exakt vid Cyres gränser, ingenting utanför är rört av den. Allting innaför gränserna är ödelagt och ligger kvar än idag som om de föll för en timme sedan. Ingen vet än idag var denna dimma kom ifrån men dagen då det skedde kallas numera för The Mourning. Det som innan hette Cyre heter numera Mournland.

Ingen av de kvarvarande nationerna vågade fortsätta stridigheterna och kung Kaius III av Karrnath tog efter ett år initiativ till fredsförhandlingar. ytterligare ett år senare underteckande alla parter The Treaty of Thronehold och det var äntligen fred. I fredsfördraget erkändes också flera mindre stater som passat på att bryta sig ut under kriget. Ingen tror egentligen att freden kommer att vara speciellt länge...
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Den Gamle

Om Karrnath:
Karrnath ligger i nordöstra delen av Khorvaire med den kalla Karrn Bay norrut, Ironroot Mountains och dvärgariket Mror Holds österut, de barbariska halvlingsstammarna ute på Talenta Plains och det ödesmättade Mournland söderut. Väster om Karrnath, på andra sidan Scions Sound  ligger Thrane och Aundair. Landskapet i Karrnath domineras av jordbruk och boskapsskötsel. Den vidsträckta Karrnwood täcker de norra delarna och den mörka och vilda Nightwood ligger mitt i landet. De västra delarna av landet var flera gånger under kriget utsatta för invasioner och är numera i stort sett ödelagda. Huvudstaden Korth och flera andra av Karrnaths större städer bär tydliga spår av krig och belägring.

Karrnath har en mycket stark militär tradition och var länge kärnan i den Galifarianska krigsmakten. Landet har fortfarande allmän värnplikt, alla måste tjänstgöra i armén eller flottan i minst två år. Khovaires mest prestigefyllda militärakademi ligger fortfarnade i Rekkenmark i västra Karrnath. Denna militära tradition präglar även folk i gemen. De är lojala mot sin kung, disciplinerade och sätter ofta plikten först. De kan vara svåra att lära känna men är sedan ofta vänner för livet. Man klär sig helst i uniformsliknande kläder i framför allt mörka färger.

Karrnath tog stora förluster under kriget och hade svårt att hävda sig mot folkrikare nationer som t ex Breland och cyre. Detta tvingade fram drastiska åtgärder. Karrnath är den enda av de fem nationerna som återanvände sina soldater efter döden och har flera legioner bestående av skelett och zombies. Detta är i stort sett accepterat inom landet men ses med oblida ögon av andra. De dödas legioner är nu i stort sett avvecklade men rykten säger att det finns underjordiska salar med tusen och åter tusen odöda som tyst väntar på order.

Landet har haft svårt att återhämta sig efter kriget och är hårt drabbat av svält och sjukdomar. En allmän befolkningsbrist och det faktum att många gårdar och byar blev brända under kriget gör att man har svårt att försörja sig. Karrnath exporterar kött (något man är vida känd för) och virke och importerar den största delen av sin mat. Det blir sakta med säkert bättre men folk är oroade eftersom de forna fienderna verkar återhämta sig snabbare. Många pratar om att man borde slå till nu innan det är försent men än så länge så har kung Kaius lyckats hålla krigsivrarna stången.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Ewers

Tack SL!
Bra sammanfattning som hjälpte mycket tror jag.

Att världen är mörk och det inte alltid går att lita på folk är ju en trade mark för Erik...  :wink:

Jag tycker det vore bra om alla spelarna funderade på vad de vill spela och att vi sedan träffas i en så stor grupp som vi kan för att göra karaktärer ihop.


Kram /F

Fredrik

Jag skulle nog vilja slå fram ett gäng värden och se vad det kan få för slagsida, därefter forma ett lämpigt yrke utifån det i samråd med SL.
Skulle nog kunna tänka mig någon Karnatisk ödödlover till skillnad från förra karaktären :)
Dvs - slump ger grundvärden och dessa värden har nog format vad jag har för yrke, sen fixar jag ihop en story som funkar med det.
Hur är det på jobbfronten nu? - Kanske någon EM innan nattjobb?
Google got your soul - but its availible and free for everyone.

Den Gamle

Att göra karaktär:

4e bygger väldigt mycket på att gruppen samarbetar och jobbar tillsammans. Man har delat in klasserna i fyra roller och för att gruppen skall fungera behövs det minst en karaktär inom varje roll.

Rollerna är:
Controller: Påverkar och skadar många motståndare samtidigt, oftast offensiv.
Wizards, Druid, Invoker

Defender: Står i frontlinjen och håller tillbaka motståndarna och skyddar de andra.
Fighter, Paladin, Warden

Leader: Hjälper och helar de andra i gruppen och brukar kunna försvara sig själva mot motståndare som kommer för nära. Det är inte troligare att dessa individer är gruppens ledare än någon annan.
Cleric, Warlord, Bard, Shaman, Artificier

Striker: Rör sig fritt i striden och kan göra massiv skada mot en enskild motståndare. Bör inte ställa sig i frontlinjen.
Ranger, Rogue, Warlock, Avenger, Barbarian, Sorcerer

Raser:

I Karrnath är följande raser vanliga:
Människor, Dvärgar, Halvlingar (tänk er nordamerikanska indianer fast mindre). Någon av dessa väcker ingen som helst uppmärksamhet och är helt normalt.

Mindre vanliga raser:
Alv, Halv-alv, Warforged, Gnomes. Ger inte heller någon särskild reaktion men man blir lättare ihågkommen och man kan råka ut för diskriminering.

Ovanliga raser:
Shifters, Changelings, Kalashtar, Eladrin, Tieflings, Dragonborn, Half-orcs, Orcs, Goblinoids. Om man är någon av dessa raser möter man oftast en hel del misstänksamhet och blir nästan alltid diskriminerad på något sätt. Changelings ses som kriminella men har ju goda möjligheter att dölja sitt ursprung.

Jag skulle vilja att ni funderar lite på vilka karaktärer ni vill spela och tillsammans diskuterar hur ni vill dela upp rollerna. Det skulle underlätta mycket om ni hade detta klart när vi väl sätter oss ner och gör karaktärer.

Alla karaktärer kommer att ha en anknytning till Tredje Karrnatiska Livgardesregementet (Kaius Näve), det är det som gör att ni känner varandra. SL och spelaren funderar tillsammans ut hur den enskilda karaktärens koppling till regementet ser ut.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Den Gamle

Vi kommer att slå fram värden men man kommer att få placera ut dem efter eget huvud. Det är med andra ord inte tärningarna som styr valet av klass.

Tar gärna en fika och snackar om vad fan som helst.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Den Gamle

När vill ni göra karaktärer, jag är ledig den här veckan?
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Niklas

Jag kan tänka mig att slå värden och påbörja karaktär på tisdag 1800.