Hemligheter och Porslin - En L5R kampanj

Startat av Getsen, april 15, 2008, 14.22

Föregående ämne - Nästa ämne

Getsen

"Hemligheter och porslin har en sak gemensamt. Alla kommer att höra om du tappar dem."
– Shinriko´s Små Sanningar

Kejsardömet år 819 har precis börjat lugna sig från chocken då Ki-Rinklanen, numera känd som Enhörningsklanen, återvände från sin nästan 800-åriga resa i Den brännande sandens länder. Återkomsten slog ner som en blixt i det för stunden ganska lugna riket och främlingarna vann snabbt både vänner och fiender bland de etablerade klanerna. Med Tranklanens hjälp fick Enhörningarna tillbaka delar av Shinjo-kamis gamla landområden i de nordöstra delarna av riket och där har de nu med hjälp av Hiruma-familjen från Krabb-klanen rest flertalet fort, borgar och städer. Enhörningarnas barbariska seder både förbluffar och förargar kejsardömet, men nykomlingarna accepteras och diplomater skickas kors och tvärs genom landet för att lära och dela med sig av kulturerna. Många ser det som ett gott tecken att klanerna nu är fulltaliga igen, medan andra ser med misstänksamhet på de nyanlända.    

I söder pågår Krabbklanens eviga krig mot de demoniska horderna från Landet bortom muren och även om det inte förekommit några större anfall de senaste hundra åren har fronten inte rört sig sedan Hirumafamiljens fäste föll till Fu Lengs arméer. Vid det kejserliga hovet arbetar Krabbornas Yasukidiplomater febrilt för att samla stöd från både Kejsaren och de andra klanerna. Röster höjs både för och emot Krabbornas kamp och under det kejserliga vinterhovet 818 bjöd Hida Raiketsu, Daimyo över Krabbklanen, in samtliga som tvivlade på att Krabborna använde sina resurser väl att medfölja på en helgutflykt på den södra sidan muren närhelst de ville. Officiellt har ingen accepterat inbjudan.

Tranklanen var de första som accepterade Enhörningsklanen då nykomlingarna återgav Doji-kamis solfjäder, en gåva Doji-kami sägs ha givit till Shinjo-kami innan hon lämnade Rokugan. Det var också mycket tack vare Tranklanens arbete vid det kejserliga hovet som Enhörningsklanen så snabbt blev accepterad och fick sitt land tillbaka. Vid dags dato så arbetar de för högtryck med att lära sig mer om de nyanlända samt guida dem in i det rokuganska samhället, något som givit ett blandat resultat.

I norr huserar Drakklanen i sina berg och trots att mycket har hänt på slätterna och markerna nedanför så har de gjort förvånansvärt lite väsen av sig. Rykten från kejserliga hovet gör gällande att Drakklanen tagit upp ytterligare ett familjenamn i sina rullar, en ny familj bildad runt en shugenja vid namn Kitsuki. Klanen fick sin första kvinnliga daimyo, Mirumoto Kaijuko, för 15 år sedan och trots motsättningar på grund av hennes då låga ålder så tog hon tronen efter sin far. Det är sällan hon besöker de Rokuganska hoven, men då så sker tycks hon göra en sak av att motarbeta Skorpionernas diplomater. Hennes lågintensiva hovkrig gentemot Skorpionernas första dam, Bayushi Shinoko är vida känt i Rokugans sociala kretsar.  

Lejonklanen var troligtvis den klan som under de senaste fem åren har förlorat mest på Enhörningarnas återkomst. Det var de som hade delar av Shinjos gamla områden som de sedesmera blev av med, och det var de som hade (möjligtvis vid sidan av Krabbklanen) Rokugans och Kejsarens största stående armé.
Lejonen och Enhörningarnas förhållande blandar respekt och förakt i lika doser. Ikoma Shigemori, Daimyo av Ikomafamiljen är en särskilt stark motståndare till nykomlingarna, och flertalet texter och historier om barbarernas ociviliserade vanor har producerats och spridits vid hovet.

Fenixklanen gjorde inte mycket väsen av sig när nykomlingarna kom. De väntade tills den värsta tumulten hade lagt sig och skickade inbjudningar till enhörningarnas shugenjafamiljer, nyfikna på den nya magi som de förde med sig från länderna utanför kejsardömet, dock så tycks något ha gått förlorat då de snart lät skicka hem sina gäster. Klanens officiella ställning gentemot de återvändande är att de först kan bli en del av kejsardömet efter att de lämnat sina barbariska anor bakom sig. Inget aggressivt har dock gjorts för att stoppa Enhörningarna.

Skorpionklanen har officiellt långsamt börjat återhämta sig efter sina förluster mot Enhörningsklanen då de för fem år sedan var den enda klanen (bortsett från Krabbklanen vars led nykomlingarna slog sig igenom på vägen in i landet) som satte upp en väpnad trupp för att möta det nya hotet. Skorpionklanen förlorade stort vid slaget vid De vita strändernas slätter och bad officiellt om ursäkt samt erkände Enhörningsklanen för vilka de hävdade sig vara. Sedan dess har skorpionklanen varit ovanligt tysta på den nationella arenan, möjligtvis för att se hur händelserna utvecklar sig på andra håll.


Kampanjen kommer att ta sin början under ett snöigt vinterhov i Shiro no Soshi runt årsskiftet 819/820. Karaktärerna tjänstgör under Soshi Baisotei Yukisora, en  familjemagistrat med ett obefläckat rykte om att vara en ytterst kompetent och duglig lagman. Yukisora befinner sig på hovet i första hand som gäst, och då karaktärerna tjänar under honom är de också gäster, dock utan personlig inbjudan.

Spelare: Ivar, Marie, PA, Pasi och Robin
Det vore bra om samtliga karaktärer kunda göras klart asap, samt om bakgrunder kunde lämnas in senast vid månadsskiftet. De som vill ha hälp/spelledarens guidande hand i sina historier kan få det över msn eller in the flesh efter överenskommen tid.

Förslag på datum (med viss reservation):
Lör 10/5 (14.00+)

Fre 23/5 (18.00+)

Fre 30/5 (18.00+)
Lör 31/5 (14.00+)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Apanpapan

¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Apanpapan

Ska vi ha en kort presentation av karaktärerna här? Så att vi vet vilka nötter vi hänger med egentligen.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Getsen

Det är ju en toppen idé. Samt att försöka bestämma ett datum dårå. ^_^

lite länkar som kan vara användbar då ni klurar karaktärer :
http://l5r.wikia.com/wiki/Scorpion_Clan
http://l5r.wikia.com/wiki/Samurai
http://l5r.wikia.com/wiki/Bushido

Dock har den gode spelledaren reviderat väl valda delar av klanen; främst ninjascenen och kage yakiin (de som känner till sådant är inblandade i det själva och ingen av karaktärerna är tänkta att vara det från början).
Shinobi är inte lika mycket en skola som det är en plikt eller en syssla som en skorpionsamuraj tilldelas av sin daimyo. Enskilda individer (kanske en av 50 samurajer eller så) får den tveksamma äran att åsidosätta sin egen heder för klanens bästa och använda sig av tveksamma metoder för att nå resultat.

På en mer organiserad nivå förekommer det ett antal vassalfamiljer inom främst shosuro- och soshi-familjerna där hela familjen har plikten att utbilda shinobi, men de som gör sådant är väldigt tysta om det. De ser sig som samurajer, men inte som bushi.
Det förekommer även enskilda individer som agerar mördare/agenter/spioner åt sin lord, men deras skolning spelar i stort sett ingen roll. L5Rs fräckaste ninja genom tiderna tillhörde ju Matsu Berserker-skolan ( http://l5r.wikia.com/wiki/Matsu_Hiroru )
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Apanpapan

ör 10/5 (14.00+) Pasi

Fre 23/5 (18.00+) Pasi

Fre 30/5 (18.00+) Pasi
Lör 31/5 (14.00+) Pasi
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

Lör 10/5 (14.00+) Pasi, Robin

Fre 23/5 (18.00+) Pasi, Robin (vill träna, kan bli sen)

Fre 30/5 (18.00+) Pasi, Robin (vill träna, kan bli sen)
Lör 31/5 (14.00+) Pasi, Robin
Jag vann combat med 13.

Getsen

Ett par (på intet sätt heltäckande) ord om religion i Rokugan:

Det förekommer tre större trosuppfattningar, och dessa har ingenting med underkläder att göra utan delas in i följande kategorier: Förfadersdyrkan, Kami no michi och Shinseism

Förfadersdyrkan
Alla Rokuganer vet att deras förfäder vakar över dem från andra sidan graven och att de har makten att påverka den mänskliga världen, så det är bäst att man håller sig på god fot med familjen även om den tillhör den del som väntar på att reinkarneras. Detta är grunden för en del av hederssystemet; Man bör leva ett hedersvärt liv annars drar man skam över sig själv, sin familj och sin herre och man bör visa tacksamhet till sina förfäder, det är ju ändå deras namn man skall bevisa att man förtjänar att bära samt de som sett till att man finns idag och givit dig chansen att bevisa ditt värde som tjänare.
Alla familjer, samurajer såväl som de lägre klasserna, har en liten (eller stor) helgedom tillägnad familjens förfäder någonstans i sitt hem. Samurajer på resande fot har ofta med sig en s k ihai, en träplatta med förfaderns namn eller mon (ett heraldiskt märke) med vilken man kan be eller prata, eller be den bevittna saker man gör för att man med säkerhet ska veta att ens förfader sett hur duktig man varit. Lejonklanen är kända för sin förfadersdyrkan, vilket präglar en stor del av deras samhälle.

Kami no michi
Inom kami no michi dyrkas Mikokami (fritt översatt "små gudar"). Av dessa finns det större och mindre mikokami. Högst på skalan kommer Solmodern (Amaterasu) och Månfadern (Onnotangu), om vilka det finns en vedertagen uppfattning att det var de som skapade världen och födde de Kami som senare föll till jorden och grundade kejsardömet Rokugan. Solen äras under vissa högtider och det är med hennes gudomliga rätt som kejsaren styr över imperiet. Månen spelade en mörkare roll under imperiets födelse och äras officiellt inte alls.
Under Solen och Månen kommer sju väletablerade mikokami vilka på ett annat språk skulle ha kallats för Fortunes (om någon kommer på en bra översättning av ordet Fortunes så får ni ett xp ;) ) och dyrkan av dessa är vida spridd över Rokugan. De äras och åkallas av allt och alla som känner att de behöver en knuff i rätt riktning.
Benten är mikokami för romantisk kärlek och tillbes och äras ofta runt bröllop. Bishamon, styrkans mikokami dyrkas ofta av bushi och soldater. Daikoku är populär bland de lägre klassernas köpmän då han är rikedomens mikokami, Ebisu vakar över de som utför ett hedersvärt arbete, Fukurukujin är nådens och kunskapens mikokami, Hotei är förnöjsamhetens mikokami och Jurojin mikokami tillber man för ett långt liv.
Under de sju kommer ett otal mindre mikokami, t ex Emma-O, dödens mikokami och Inari, risets mikokami, men de tackas eller åberopas mestadels pga tradition och inte för att man behöver deras hjälp (Inari tackas dagligen då man äter ris t ex, med ett par enkla ord). Och sist men inte minst så kryllar det av lokala mikokami runt om i rokugan... man kan nästan räkna med att varje berg, fält, slagfält, träsk, skog, väg och provins har i alla fall en eller ett par lokala andar, väsen eller människor som sägs ha upphöjts efter sin död.
Vad som är generellt för alla mikokami är att de alla har väldigt mänskliga drag och även ett mänskligt humör. De är nyckfulla och det är allmänt vedertaget att de likaväl kan motarbeta någon som misshagat dem som att hjälpa någon som bett dem om hjälp.
Mikokamidyrkan är vanligast bland de lägre klasserna och inom vissa munkordnar, men förekommer även bland samurajer, dock mindre organiserat.

Spelteknisk detalj; Samtliga karaktärer som har en Blessing of (Fortune X) är uppmärksammade av ett sagda mikokami och förväntas spendera en viss tid i bön, besöka tempel, heliga platser som berör sagda mikokami etc, annars kanske kamin tar tillbaka sin välsignelse.
 
Shinseism
Shinseism är den tredje trosuppfattningen, introducerad av munken Shinsei som då världen var ung hjälpte de sju klanerna att besegra Fu Leng. Shinseismen är Rokugans officiella statsreligion, men den har på ett fiffigt sätt blivit inbakad med Kami no michi-dyrkan, där Shinsei kan anses vara en mikokami. Dock så är det inte shinsei själv som dyrkas. Shinseismen handlar mer om att läsa och meditera över de texter som skrevs ned av shinseis följeslagare imperiet fortfarande var nytt. Det är generellt vedertaget att genom att studera Den lille mästarens texter kommer en människas själ närmare sann upplysthet och till slut kanske hoppa av reinkarnationshjulet. Shinseismen har starkt fäste i så gott som hela samuraj-kastet (utom lejonklanen), men främst inom de mer lärda klanerna, t ex fenix- och tranklanen. I de lägre klasserna dyrkas shinsei mer som vilken mikokami som helst (främst för att freda sig från otur), då bönder generellt inte har kunskap eller tid till att meditera och läsa tao.
Liksom i de flesta organiserade religioner förekommer det en mängd grupper och munkordnar som diskuterar olika tolkningar av Shinseis texter, vissa mer extrema än andra.

Moral of the story? Spelarna bör fnula lite på hur religiösa deras karaktärer är, och på vilket sätt det tar sig uttryck i deras liv.
 

Och nu över till verkligheten:
Lör 10/5 (14.00+) Pasi, Robin, Marie

Fre 23/5 (18.00+) Pasi, Robin (vill träna, kan bli sen), Marie

Fre 30/5 (18.00+) Pasi, Robin (vill träna, kan bli sen)
Lör 31/5 (14.00+) Pasi, Robin, Marie
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Ivar

Lör 10/5 (14.00+) Pasi, Robin, Marie,Ivar

Fre 23/5 (18.00+) Pasi, Robin (vill träna, kan bli sen), Marie, Ivar

Fre 30/5 (18.00+) Pasi, Robin (vill träna, kan bli sen), Ivar
Lör 31/5 (14.00+) Pasi, Robin, Marie, Ivar

Lördagar kommer jag bli sen om det är ok väder Då helger är enda tiden för långturer. men jag kan nog vara tillgänglig för spel vid 5-tiden.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Getsen

Citat från: "Ivar"Lördagar kommer jag bli sen om det är ok väder Då helger är enda tiden för långturer. men jag kan nog vara tillgänglig för spel vid 5-tiden.

Det är ok, första spelningen så borde alla vara på plats från början dock, så vi kan skjuta fram spelstart tills du kommer. Sen ankomst vägs bäst upp med frukt eller glass till hela gruppen för övrigt ;-)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Robin

Fortunes = avgudar kanske? Inte riktigt, men hyfsat...
Jag vann combat med 13.

GrandPA

Lör 10/5 (14.00+) Pasi, Robin, Marie,Ivar, pa

Fre 23/5 (18.00+) Pasi, Robin (vill träna, kan bli sen), Marie, Ivar, pa

Fre 30/5 (18.00+) Pasi, Robin (vill träna, kan bli sen), Ivar, pa
Lör 31/5 (14.00+) Pasi, Robin, Marie, Ivar, pa
All for one and more for me

Getsen

Lör 10/5 (14.00+) Pasi, Robin, Marie,Ivar, pa

Det blir lir den 10/5, stora (bruna?) rummet är bokat från 14.00+, vi sätter igång "på riktigt" så snart Ivar behagar dyka upp. Vi snackar L5R här så jag misstänker att det kommer att finnas oklarheter och regel/etikettfrågor som måste gås igenom innan vi sätter igång. (Vad skiljer maho från "vanlig" magi? hur funkar ett contested roll? vilken är den vassa sidan på katanan? vilken skola är bäst? får jag byta till den? vem har limmat ihop mina tärningar? osv osv)

När vi jämnat ut eventuella oklarheter så kommer spelningen att inledas halvvägs in i ett Vinterhov hållt i Shiro no soshi med delegationer från enhörningsklanen, lejonklanen och tranklanen. Det är inte ett jättestort hov, men många personer av betydelse i området kommer att vara där och det kommer att ges utrymme för att knyta/ha knutit kontakter under vinterns gång.

När Ivar dyker in så tar vi en paus, briefar honom och kör igång. Bakgrunder mottages tacksamt asap, och har ni frågor eller behöver hjälp så hojta till :)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Svärdsetikett
Oavsett vad en samuraj sysslar med och vilka hans plikter är så spelar svärd en central del i hans liv, och troligtvis även i hans död. Traditionellt så bär alla samurajer en wakizashi i bältet (ett kort svärd på 30-60 cm) som dels är ett tecken på att de tillhör samuraj-kastet, dels så representerar wakizashin även samurajens heder. Då en samuraj misslyckats i sina plikter och beordras seppuku (rituellt självmord för att hans vanära ska stanna vid honom och inte svärta hans familj, en slags CTRL-ALT-DLT för samurajer som ska reinkarneras) är det oftast sin egen wakizashi han använder.

Katanan är det längre svärdet (oftast 78-100 cm långt), och även det har mycket av ett symbolvärde bredvid sin verkan som vapen. Det är fritt för alla samurajer att bära en katana, dock så innebär det att man förväntas försvara sin egen heder med det (det är otroligt oärofullt att be någon annan ta ens plats i en duell om man själv bär ett vapen som säger att man kan försvara sig själv t ex.) I vissa bushiskolor, t ex Kakitaskolan, symboliserar katanan en samurajs själ och sanningen anses komma fram genom nyttjandet av svärdet (därav att den som vinner en duell hade "rätt" i frågan), medan andra skolor (t ex Mirumoto inom Drakklanen) har en något mer jordnära syn där en katana är som vilket vapen som helst, gjort för att döda oavsett vilka ord och konster man försöker dölja det bakom. Tillsammans så kallas de två svärden för Daisho, vilket ordagrant kan översättas till "lång-kort".

Etiketten vad gäller daishons svärd är hård. Svärden räknas som en del av samurajen som bär dem och förväntas samma respekt som skall visas dess ägare. Att låta sin egen katanaskida (sin saya) slå emot en annan samurajs saya kallas för "saya-ate" och är en förolämpning värdig en duell. Baksidan av saya-ate är att duktiga, arroganta svärdsmän som inte räds en duell ser till att ta plats genom att sätta sina svärd på ett sätt att de sticker ut nästan rakt bakom dem, och på så sätt måste folk vara noggrannare med att undvika deras saya. (ett historiskt exempel av saya-ate finns att läsa här: http://www.jko.com/portal/forum/forum_posts.asp?TID=36&get=last )
Det är också ytterst ofint att kliva över ett daisho-svärd som ligger på marken, och för att inte förolämpa ägaren så bör man lämpligtvis gå runt den (detta är en sanning med modifikation, då krissituationer av olika slag har en tendens att lätta lite på etiketten.)
Man rör aldrig vid någon annans svärd utan att be om lov, och det är i ägarens rätt att bringa någon som rört deras svärd om livet om de inte tillhör samurajkastet. Samurajer har enligt kejsarens lag "Kirisute gonen", rätten att "hugga ner och gå vidare" en ickesamuraj som förolämpat dem, något som används relativt sällan utanför den egna hemprovinsen, då alla bönder tjänar under en daimyo och det är ofint att bringa någons arbetare om livet om man är gäst i deras provins.
Inte nog med att man ber om lov innan man rör vid en annans samurajs svärd, och man ber även om lov innan man drar det från sayan. Om svärdet är gammalt, fint eller speciellt så är det en fin gest att buga mot det då man mottager det. Då man överlämnar ett svärd gör man det alltid (då möjligheten finns) i en saya, med spetsen uppåt och den eggen åt ditt eget håll. Det är en förolämpning att rikta vapnets spets mot någon utanför en stridssituation (sker det i strid är det en utmaning till personen man pekar på), oavsett om det är draget eller inte, och att rikta det mot sin daimyo eller en samuraj av högre status kan få ödesdigra konsekvenser även om det sker av misstag.
Många samurajer döper sina daisho-svärd, och en katana ärvs traditionellt av den äldste sonen i familjen då fadern dör eller pensionerar sig i ett tempel. Ju fler generationer ett svärd har tjänat samma familj, desto finare anses den vara.

Moral of the story? Fnula lite på vilka vapen era karaktärer har, och vilken betydelse de har för er.. lite knutet till religionen (förfadersdyrkan om det är familjeklenoder t ex).
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Jag bad ju er att fundera lite över frågorna i regelboken. Här kommer de för de som inte har tillgång till dem på annat håll;

CitatWHAT CLAN DOES YOUR CHARACTER BELONG TO?
This is one of the most important questions of your character's
development. Each of the different Clans have a wide range of
philosophies, ideals, and histories that will infl uence how your
character is raised and treated by others. Conversely, it will also
tend to color how your character will approach others. To help
you get an idea of which Clan you may want to join, take a look
at the Clan descriptions on pages XXX-XXX.

HOW WOULD OTHERS DESCRIBE YOUR CHARACTER'S
APPEARANCE?

Start with the most obvious here and work your way to the details.
Go from defi ning your character's gender to mentioning
any sort of scars or facial ticks they might have. Appearance is
an important aspect of Rokugan's social interactions, and most
people tend to rely heavily on outward appearances for fi rst impressions.
Does your character have a warm, inviting smile, or
do his eyes dart around constantly, nervously searching for any
sort of threat? Maybe he dresses as plainly as is acceptable and
makes himself almost completely bland soas not to be noticed.

IS YOUR CHARACTER A BUSHI, SHUGENJA, MONK,
OR COURTIER?

This is an important distinction, as the Empire's rigid social system
advocates that everyone knows their role and acts accordingly. This
is not entirely a straightjacket, however — many bushi are well
known for their scholarly pursuits, and there are tales of courtiers
who maintain great courage under fi re during physical confl icts.

WHAT FAMILY DOES YOUR CHARACTER BELONG TO?
Much like your character's Clan choice, the family he comes
from will have a signifi cant impact on his history and interactions
with others. Where each Clan tends to have very general
traditions and philosophies, each family has unique ones. For
example, the Lion are well known for their martial prowess and
general disdain for the Crane and Scorpion Clans. However, the
Ikoma family is a family of historians and diplomats in a Clan
of warriors, and often works in alliance with the Shosuro family
of the Scorpion Clan. In addition, some families have much
greater standing within the Clan than others. The Moto family
of the Unicorn are the undisputed leaders of the Clan, and
warriors of the family take positions of glory and leadership,
while the Horiuchi toil in obscurity in their small temples. Some
characters are more interesting if they begin from such humble
origins as the Horiuchi, while others seem destined for greatness
from birth.

WHAT IS YOUR CHARACTER'S MAIN MOTIVATION?
Though all samurai are ideally devoted to their lord and their
duty above all else, each individual character may have different
reasons for this — or different goals entirely. For some characters,
this motivation may be as simple as maintaining the honor of
your ancestors by never failing the duty they have performed for
the Clan for generations. Others may be more specifi c, carrying a
heart full of vengeance against another samurai from a different
(or even the same) Clan. Powerful motivations tend to revolve
around revenge, love, honor, pride, or any number of ideals that
will keep your character going when all else seems lost.

WHO IS THE PERSON YOUR CHARACTER TRUSTS MOST?
Samurai should be able to trust another honorable samurai
without hesitation, but there are usually one or more fi gures
that a character knows he can rely upon. This may be a supportive
father, a dedicated sensei, a sibling, or someone completely
unrelated to the character. Determining who the character trusts
is not as important as determining why. What is it exactly that
your character knows about this person that makes them so
trustworthy? What impresses your character in such a fashion
can go a long way to defi ning his psyche.

WHAT IS YOUR CHARACTER'S GREATEST STRENGTH?
GREATEST WEAKNESS?

Others may have an opinion about what is great or fl awed about
your character, but what is truly the worst and best qualities he
carries? It is important to remember that a character's strengths
are the things that he would be looked up to for, while his weaknesses
are there to remind himself and possibly others that he is
still only mortal. These traits don't necessarily have to be epic to
defi ne your character, but they should be aspects that help you
understand your character's limitations and purpose.

WHAT DOES YOUR CHARACTER THINK OF BUSHIDO?
The philosophy of bushido is ideally practiced and observed
by all warriors, and even non-bushi look to bushido for guiding
principles. As with any such code of conduct, there are those
who adhere to it as if it were life itself, those who only fi nd some
of the tenets important, some who see it more as a set of loose
guidelines, and others who believe it is little more than an unrealistic
dream. Characters with a high Honor Rank will most
likely take bushido seriously, but that doesn't necessarily they
believe all parts are of equal importance.

WHAT IS YOUR CHARACTER'S OPINION OF HIS OWN CLAN?
This one is diffi cult. Much like bushido, samurai are expected to
embrace their duty to their Clan without hesitation or question,
but that does not always happen. Does your character believe
completely in the ideals and goals of his Clan, or does he fi nd
fault occasionally with some of their actions? A good example
would be a Daidoji bushi — a steadfast and practical warrior
in a Clan of peacemakers and artisans. Does that Daidoji see
his cousins as self-deluded idealists that need his protection?
Perhaps he understands that it is his place to protect the Crane
so that the other families can lead more peaceful lives.

IS YOUR CHARACTER MARRIED?
This is an important question for a number of reasons. Will
your character have any dependents he will be responsible for?
It's also important to remember that marriage is an arranged
business in Rokugan, and many marriages are made to cement
political ties or treaties and not anything beyond that. Perhaps
your character's spouse is a worthless pain in the neck that
you have to live with in order to maintain your Clan's alliance
with another Clan? Though arranged marriages seldom result in
true love, it's also likely that you and your spouse have come
to respect and understand one another, creating a harmonious
household. In either respect, a marriage can possibly grant you
political ties to the more powerful samurai in your own family,
other families in your Clan, or other Clans entirely. Naturally,
such a tie can easily be a blessing and a curse at once.

DOES YOUR CHARACTER HAVE ANY PREJUDICES?
As mentioned before, your character's family and Clan will
probably pass on their broad views of other Clans on to him. Beyond
that, has he developed any such viewpoints on his own?
Or does he even agree with the ones that are largely accepted
by his kin?

TO WHOM DOES YOUR CHARACTER OWE THE MOST
LOYALTY?

The easy answer would be "The Emperor," but few samurai
have the honor of serving the Son of Heaven directly in their
day to day duties. Think of who your character would show
the most loyalty in his everyday activities. Is he strictly
bound to obey his lord without any other influence? Perhaps
he has a wise sensei that he goes out of his way to
consult and serve even if the sensei has no direct authority
over him. Even trickier would be a samurai with a secret
love that he places above anything else. Every samurai
must be prepared to give their life without hesitation on the
command of their masters, but every samurai would also do
so for someone of their choosing. When the time came, who
would that person be?

WHAT ARE YOUR CHARACTER'S FAVORITE AND LEAST
FAVORITE THINGS?

This is a broad question that is meant to help establish a pattern
of behavior. When answering this, start with the rational and
move to the irrational. Rational dislikes could be explained for
purely logical reasons — such as a fondness for poetry due to
his family being famous writers, or a dislike of fl ower arrangements
because you failed your lessons in ikebana and embarrassed
your father. Irrational dislikes can be much more entertaining
and far less likely to change — a dislike of Noh theatre
actors because your father was shamed for an affair with one,
or being partial to red because you won your fi rst duel while
wearing a red kimono.

DOES YOUR CHARACTER HAVE ANY RECURRING
MANNERISMS?

Since everyone tends to act according to the same protocol and
etiquette, the minor and inoffensive details of behavior tend to
get noticed more. Does your character bite his lip when he's
deep in thought? Perhaps he has a particular phrase he greets
everyone with. When his hands aren't doing anything, what
does he do with them?

WHAT ABOUT YOUR CHARACTER'S EMOTIONS?
Even the most disciplined minds have their weaknesses, not
that your character necessarily has an unusually strong control
of his emotions. Does he have a hard time controlling his
disdain for others he sees as acting improperly? Is there a certain
situation or "button" that always arouses your character's
sympathy? Perhaps it's nearly impossible to get your character
really angry... or sad... or jubilant.

HOW WOULD YOUR CHARACTER HANDLE
A SUBORDINATE'S IMPROPER BEHAVIOR?

This applies to both subordinates from the samurai and lower
classes, though the answer might be different for each. Some
characters might see the fallibility of the peasants as expected,
a result of their low station, but misbehaving samurai are unacceptable
because they should know their place better. On the
reverse, perhaps he thinks peasants must be kept in line with
harsh consequences, while samurai can be reprimanded effectively
with lesser severity.

HOW WOULD YOUR CHARACTER'S PARENTS
DESCRIBE HIM?

A samurai's relationship with his family is important, and his relationship
with his parents even moreso. Filial devotion is expected
from a true samurai, but that doesn't necessarily mean that
there is any real respect between a parent and child. It's entirely
possible that one parent thinks the world of their child while the
other sees him as little more than a failure. A samurai's relationship
with his parents not only speaks volumes about his nature,
but also tends to be used by others as a measure of his worth.

WHAT IS YOUR CHARACTER'S HIGHEST AMBITION?
It's important to note that while desire is a sin, ambition tempered
with duty is perfectly acceptable. Many bushi aspire to be
great leaders or revered teachers, while shugenja tend to yearn
for the life as a respected scholar or advisor. Maybe your character
doesn't have any specifi c goals, and is happy right now
with just serving his lord to the best of his ability. Once you've
discovered your character's goals, take a moment and decide
just how far he's willing to go to achieve them...

HOW RELIGIOUS IS YOUR CHARACTER?
Proof of the supernatural is evident to most samurai, but those
who do not directly deal with the mystic arts don't necessarily
fi nd themselves overly concerned with them. Some believe that
while the Fortunes and kami are all very well and good, in the
end one can only rely on his own abilities. Others spend hours a
day in prayer, constantly attempting to attune themselves to the
rhythm of the universe in search of true enlightenment.

IF YOU COULD, WHAT ADVICE WOULD YOU GIVE YOUR
CHARACTER?

One of the most important aspects of enjoying the role you have
chosen for your character is seeing just how distanced you are
from it. Does your character closely resemble your own attitudes
and mannerisms, leaving little to say? Maybe, upon closer
inspection, you think your character should change a thing or
two? This question isn't intended to fi nd faults in your character
with the intention of fi xing them. Instead, recognize the differences,
if any, between the character and yourself to help keep
you in character once the game starts.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Jag ber om ursäkt för några av de morbida detaljerna i texten nedan, men Rokugan (liksom det medeltida Japan som det hämtat mycket inspiration ifrån) har en viss fascination för döden och ritualer och det finns djupgågna traditioner i allt från dagligt liv till ceremonier av skilda slag. Seppuku, det traditionella självmordet för en samuraj, är en sådan ceremoni.

Seppuku/Hara-kiri
Seppuku och Hara-kiri är två ord för samma sak; då en samuraj misslyckats i sina plikter och vanäran är så stor att den fläcker inte bara honom själv utan även hans lord och hans familj förväntas han erbjuda sig frivilligt att begå rituellt självmord genom att skära upp sin mage, och på så sätt visa att han personligen tar fullt ansvar för sina handlingar. Ritualen sker så att man klär sig i vitt (den traditionella färgen för död och förändring), lindar ett tygstycke kring bladet på sin wakizashi för att enkelt kunna hålla den, läser sin eventuella dödsdikt och sedan med tre snitt skär upp sin egen mage. De flesta lyckas aldrig genomföra samtliga tre snitt (se Kaishakunin nedan). En samurajs liv tillhör hans lord dock, och det är i hans lords händer som hans liv ligger; även då samurajen förväntas erbjuda att ta sitt liv så kommer hans lord (troligtvis) fyra gånger av fem anse att han är värd mer levande. Tillfällen då seppuku dock bör betänkas är då man blivit tillfångatagen eller då ens daimyo dött och ens tjänst inte kan ärvas av hans ättlingar. I de fall då den som förväntas begå seppuku av något skäl inte kan genomföra ritualen själva, men i alla andra fall påvisar den värdighet och mod som förväntas, räcker det med att de istället för att använda en wakizashi gör en symbolisk gest gentemot sin mage med en ihopfälld solfjäder för att deras kaishakunin skall ge dem ett hedersamt och värdigt avslut.

Kanshi
Kanshi är då en samuraj begår seppuku i protest mot sin daimyos agerande; det är ett slutgiltigt val att lämna hans tjänst. Det är troligtvis så att samurajens Lojalitet och Personliga heder (två av Bushidos hörnstenar) kolliderar, och att han till slut inte kan finna sig i att tjäna en herre som han anser vara oärofull. Detta, om det blir känt, kan vara generande för båda parter.  

Kaishakunin
En Kaishakunin är en person vars uppgift är att hugga huvudet av en samuraj som begår seppuku, detta för att förhindra vanära eller att ritualen avbryts av samurajen då det är en mycket smärtsam ritual. En kaishakunin är såleddes en viktig person, då ytterst få klarar av att begå seppuku på egen hand, men det är en post som få samurajer villigt accepterar då det finns lite ära att vinna, men det är en evig vanära om man på något sätt gör fel. Den lilla ära som finns är om en samuraj med lägre status får vara kaishakunin åt någon med högre status. För att allt skall vara perfekt så ska man inte hugga av hela huvudet utan lämna det i en liten skinnflik, samt få kroppen att falla/luta frammåt om den dödes ansiktsuttryck skulle uttrycka något annat än glädje för att ha sonat sitt gångna livs synder.

Jigai
Jigai är en annan form av självmord, och saknar mycket av ritualen och hedern som finns runt seppuku-begreppet. Istället för att skära upp sin mage skär samurajen halsen av sig med en tanto eller annan form av kniv. Jigai förekommer vanligtvis bland hovkvinnor som upplevt eller begått en handling som lett till en skam så stor att de inte kan leva med den. Det är vanligt att en person som begår jigai knyter ihop sina ben för att kroppen inte ska hittas i en ställning opassande en samuraj.    

Moral of the story? Det finns ingen riktig moral of the story för den här, mest ville jag belysa hur absurt det Rokuganska samhället kan vara, i allt sitt tal om Heder och Ära. Se bara till att inte misslyckas alltför grovt när vi väl börjar spela så behöver vi nog inte belysa det här ämnet igen på ett tag ;)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."