Spelas det något WWII figurspel på armageddon?

Startat av jonte, mars 11, 2005, 18.20

Föregående ämne - Nästa ämne

Heavy

Jo, det är ju det.. Dom hade ju knappt nått annat än dom små tyska STUG´sen, men dom går nog att få ganska personliga iom att finnarna moddade dom ganska mycket själva med timmerstockar som extra pansar osv :D

Frågan är om det inte var så att dom lootadelite ryska tanks med ? Borde väl kännas ganska historiskt korrekt, även om jag knappast är nån vidare expert på modern historia.. (fråga mig om skandinavisk järnålder så ska du få se på annat dock ;))

Edit:

Och ser man på.. GHQ hade 3 varianter av STUG III och en Stug IV.. Alltid nått att börja med.. Men vilken av varianterna fick finnarna loss ?? Visst var det en III´a ??
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Å numera så äger jag Command Decision :) 30 kr, tradera är fantastiskt..  :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Apanpapan

De hade typ 9 T-34 76 och 4-5 T34 85:or... Inte så mycket annat som man kan med och spela med. Finnarna hade stug III den med lång pipa men utan schurtzen. Det var D eller F eller annan dum bokstav. Men det är coolt att ha finnar till firefly:)
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Heavy

Citat från: "Apanpapan"De hade typ 9 T-34 76 och 4-5 T34 85:or... Inte så mycket annat som man kan med och spela med. Finnarna hade stug III den med lång pipa men utan schurtzen. Det var D eller F eller annan dum bokstav. Men det är coolt att ha finnar till firefly:)

D var det nog nu när jag tänker efter..

Men visst, man kan ju köra mindre armeér då med en liten enhet T-34:or och en liten enhet Stug III: or då..

Det är lösbart :)

Sen kommer nästa fråga, vad kör man för infanterister ?? Dom hade ju inte så mycket i vapenväg heller, så tyskar med mauser torde väl utgöra basen för arméen.. Men tyngre grejor ? Använde dom tysk-import till det med eller hade finnarna något egenproducerat ?

En finn-armé ska det bli iallafall på Gedon då ;)

Och eftersom jag ändå är "Karelryss" (som min mormor blev kallad av de andra barnen när dom flydde) så kan jag med gott samvete skaffa en rysk armé med :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Ivar

vapnen är så små så man inte ser vad de har för bössor,
köp heroicandros figurerna de är snyggast. Men du kanske pratar regler, nu kommer jag börja svamla bäst jag slutar... eller inte, whhhhhaaaaaaaaaaaa....
åå så märkte jag att Lee van kleef von kluff redan skrivit allt,
min tillvaro är meningslös.
Jag hyllar quisling o reser till norge istället
Glad Påsk
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Ivar

gör som han säger nu o Pasi har redan köpt hela finska armens vagnar så jag menade infjanteriet.

Finland består av för mycket skog för vagnsstrid...
(o sjöar)
Jag har bara välgrundade fördomar
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Clifford

Har upphovsmannen till tråden försvunnit, måhända? :(

Heavy

Ja Ivar, du svamlar.. Jag har inte en aning om vad du jiddrar om...    :lol:


Förresten, jag kom att tänka på en sak..

Man kanske ska skaffa en helt annan skala på figurer om man nu börjar köra nått ww2 som inte är just firefly ?

Typ, 1/72, då finns det en JÄVLA massa plastkit i alla möjliga och omöjliga varianter. Eller varför inte 1/82 (eller H0), då finns det ungeför lika mycket grejor, men framför allt civilt material till tågbanor att tillgå..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

deadbolt

testa 28mm.
då kan vi spela easy eights battleground, jag har reglerna och muchos tyskar. om jag inte missminner mej så har flyckt rysskis, han e nog på.
det är ju skoj med figurer som faktiskt ser ut som de ska...
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

jonte

Hej igen,

kul att det finns lite pepp här. Jag är gärna med och spelar det regelsystem då som blir aktuellt.

Jag är dock mitt upp i en Flames of War-beställning (www.flamesofwar.com), spelade det nu i helgen på Gothcon och trivdes bra med det. Ska försöka köpa två nationer, och då inte fullpoängsarméer, utan bara för att testa lite. Så om någon vill spela och prova regler osv säg bara till. Det är femton millimeter. Planen är här att bygga om till finsk armé, början med vinterkrig. Och sedan ett fortsättningskrig. Men vi får se!

Heavy:
Angående dina vapenfunderingar till finnarna, här finns en intelligence briefing för Finland, då i Flames of War-regelsystemet. Men vapentyper och dylikt är ju ändå samma. Först är det historisk genomgång, och längst ner har du länkar till tre PDF-filer som ger detaljerad genomgång för early (39-41), mid (42-43) och late (44-45).
http://www.battlefront.co.nz/Article.asp?ArticleID=574

Och här finns för de svenska frivilliga:
http://www.battlefront.co.nz/Article.asp?ArticleID=175

(Tack för ditt PM förresten, jag försökte mig på att skicka tillbaka ett här, hoppas det kom fram)

Heavy

Tack för sidorna, dom var ju GRYMT informativa :D

Jo, PM´et kom fram, och du har numera fått ett svar på det..

Kom som sagt in på onsdag (imorgon, jag är där från lunch till sen natt typ) så diskuterar vi vidare :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

jonte

heavy> jepp, bra sidor. kul att så många andra är intresserade av att bygga finska arméer. jag tänker själv börja med vinterkriget, inledningsfasen. Men sen hade det vart fint som solen att bygga fortsättningskriget. Tänk er avvärjningsslagen vid Tienhaara och Tali-Ihantala! Ska bli spännande att bygga en finsk cykelpluton också.

Jag är tyvärr upptagen idag, men nästa vecka kanske.

Clifford

Skulle gärna prova Flames of War nån gång men kommer inte ha tid eller lust att måla upp ännu en bunt med figurer, om jag inte har fått lite koll på spelet först.

jonte

clifford:
Jag har figurer på G hem. Det är bara att testa, regelbok har jag redan. Jag har dock aldrig målat figurer innan, så vi får se hur det går!

Heavy

Målninshjälp/tips finns att tillgå hos här hos oss, så det ska nog inte bli några problem..

Men då är det ju helt enkelt så att Hr. Jonte får se till att masa sig till föreningen vid lämplig dag så vi kan kolla in liret :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.