Rollspelssektion 2006

Startat av Spiff Rymdspionen, februari 06, 2006, 16.38

Föregående ämne - Nästa ämne

Spiff Rymdspionen

Hej alla,

Som ansvarig för rollspelssektionen 2006 så tänkte jag berätta lite om vad jag har för ideer och förhoppningsvis höra vad folk tycker kan göras för att förbättra Geddon för oss rollspelare.

Det väcktes redan på årsmötet problemet med att det röda rummet ofta är bokat och i och med att brädsspelarna tagit över det gröna rummet så lämnar det inte många alternativ. Även om min kreativa ådra saknas när det gäller dekorering så ska jag se över möjlighterna att göra det blå rummet lite mer spelvänligt för oss rollspelare, utan att för den delen trampa på tårna på figurspelarna.

För dom som just stiger in i Geddons lokaler och vänder sig blick åt höger finner ett par hyllor med många underliga tingestar. Dessa brukar skrämma datorspelare och lämna en varm känsla hos bräd och rollspelare. Talar förstås om dom antika spelen som finns kvar sedan Geddons barndom. Själv är jag inte mycket för historia och känner inte tillräcklig nostalgi för motivera att behålla dessa. Jag skulle personligen vilja ta kontakt med brädspelssektionsansvarig och börja sälja av dessa på auktioner. För pengarna kan vi börja köpa in nyare roll och brädspel, även sådana som inte omedelbart kommer att användas, men som ändå öppnar dörrar för dom som vill testa lite nytt. Jag tror dessutom att det kommer att ge ett gott intryck på nya medlemmar. Jag hade tänkt lägga upp alla spel som kommer att säljas av på forumet för att höra om det är något av dem som fortfarande används, i vilket fall de givetvis kommer att lämnas kvar. Jag skulle dessutom vilja höra från folk som tycker att detta är en dålig ide. Skulle mycket väl förstå om någon anser att dom gamla spelen är något av Geddons arv och inte bör säljas.

Utöver detta så kommer jag att se till att förbrukningsvaror såsom ljus (om det behövs i och med dimmern) och dylikt finns tillhanda i det röda rummet. Om det skulle vara något du tycker saknas så posta det gärna eller köp det själv och se till att spara kvittot för kompensering. Allt som inköps behöver inte vara till sektionen som stort, utan jag är helt och hållet för om en grupp tycker att dom behöver ett supplement till ett rollspel eller en påse nötter att knapra på då dom trots allt lirar Squirrel: the Nibbling.

Förslag, ideer och kritik mottages gärna.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Gunilla Hellén

Jag tycker dina idéer låter bra!  :D

Jag kan vara med och hjälpa till att dekorera om någon har några idéer, har själv lite dåligt med såna för tillfället.

emil

Asså, mitt problem rent generellt och någorlunda kärnfullt. Det är ganska tufft att trycka in alla aktiviteter såsom dubbelbokade rollspel, alla brädspel (exklusive WiF) och figurspel i blå rummet. M.a.o, det saknas ett riktigt bra spelrum till med fönster. Det gamla rummet, och det förra brädspelsrummet som nu(temporärt?) är ett, var var för sig inte några riktigt bra spelrum heller.

Att bedriva rollspel i Blå Rummet går, om man är beredd på att ngn sätter på TVn på högsta volym, att bli avbruten pga att deporterade figurspelare i exil vill åt terräng, regler, nyfikna personer m.m. eller så är det uppbokat av ASL:are ändå. Det är en ganska tröstlös situation f.n. Men har ett fåtal ståkuk och tuppkam så blir det som det blir. :wink:

Men det här är nog inte en fråga för rollspelssektionen eg. att lösa. Däremot kan ni påverka genom rollspelssektionen. Tack ska du ha för att du är intresserad av situationen.

Beach

Jag har länge funderat på att förlägga en kampanj till Geddon, men med rummen som de var så har det inte slagit in ännu. Hur ofta är det röda rummet bokat? Hur är det med vardagskvällar, t.ex?
Rasmus Strand
- 40k
- FB
- mycket mycket annat.

Gunilla Hellén

Vardagar brukar inte vara ett problem men fre,lör och sön brukar vara uppbokat oftast. Det gäller att vara tidigt ute speciellt om man vill ha lördagsspelning.

Clifford

Citat från: "emil"Asså, mitt problem rent generellt och någorlunda kärnfullt. Det är ganska tufft att trycka in alla aktiviteter såsom dubbelbokade rollspel, alla brädspel (exklusive WiF) och figurspel i blå rummet. M.a.o, det saknas ett riktigt bra spelrum till med fönster. Det gamla rummet, och det förra brädspelsrummet som nu(temporärt?) är ett, var var för sig inte några riktigt bra spelrum heller.

Att bedriva rollspel i Blå Rummet går, om man är beredd på att ngn sätter på TVn på högsta volym, att bli avbruten pga att deporterade figurspelare i exil vill åt terräng, regler, nyfikna personer m.m. eller så är det uppbokat av ASL:are ändå. Det är en ganska tröstlös situation f.n. Men har ett fåtal ståkuk och tuppkam så blir det som det blir. :wink:

Men det här är nog inte en fråga för rollspelssektionen eg. att lösa. Däremot kan ni påverka genom rollspelssektionen. Tack ska du ha för att du är intresserad av situationen.

Kanske flytta TV:n till lilla datorrummet?

Spiff Rymdspionen

Jag tror inte att det är en så god lösning att flytta in tv'n i ett mindre rum. Det känns väldigt tillslutet, och jag känner personligen att när jag tittar på tv så är det delvis i väntan på något mer socialt. Dvs, jag vill ha koll på vilka som kommer och går, ha folk att snacka med, osv. Jag vill inte sluta in mig från resten av lokalen på samma sätt som när jag spelar rollspel. Vad jag defenitivt skulle kunna göra är att möblera om lite runt sofforna vid tv'n så att den inte står vägg i vägg med det blå rummet. Kanske inte en jättebra lösning, men om ljudnivån sänks för spelare i rummet brevid så är det ju alltid ett steg i rätt riktning.

På tal om det lilla datorrummet så finns ju alternativet att inreda det till ett nytt rollspelsrum. Då det var tal om att köpa in nya datorer till datorsektionen, så antar jag att datorerna som nu inhyses där får plats i det reguljära datorrummet. Min igentligen enda farhåga med det är att det rollspelsintresse som Geddon verkar uppleva nu inte håller i sig, och att det i slutändan blir en utgift som inte betalar sig i användande. Då jag inte har varit på Geddon så mycket det senaste året så är jag lite nyfiken på varför det Gröna rummet, när det existerade, inte användes så mycket så att det i slutändan skrotades. Spelades det för lite, behövdes utrymme till annat, eller var det helt enkelt inte så mysig?
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Clifford

Citat från: "Spiff Rymdspionen"Jag tror inte att det är en så god lösning att flytta in tv'n i ett mindre rum. Det känns väldigt tillslutet, och jag känner personligen att när jag tittar på tv så är det delvis i väntan på något mer socialt. Dvs, jag vill ha koll på vilka som kommer och går, ha folk att snacka med, osv. Jag vill inte sluta in mig från resten av lokalen på samma sätt som när jag spelar rollspel. Vad jag defenitivt skulle kunna göra är att möblera om lite runt sofforna vid tv'n så att den inte står vägg i vägg med det blå rummet. Kanske inte en jättebra lösning, men om ljudnivån sänks för spelare i rummet brevid så är det ju alltid ett steg i rätt riktning.

På tal om det lilla datorrummet så finns ju alternativet att inreda det till ett nytt rollspelsrum. Då det var tal om att köpa in nya datorer till datorsektionen, så antar jag att datorerna som nu inhyses där får plats i det reguljära datorrummet. Min igentligen enda farhåga med det är att det rollspelsintresse som Geddon verkar uppleva nu inte håller i sig, och att det i slutändan blir en utgift som inte betalar sig i användande. Då jag inte har varit på Geddon så mycket det senaste året så är jag lite nyfiken på varför det Gröna rummet, när det existerade, inte användes så mycket så att det i slutändan skrotades. Spelades det för lite, behövdes utrymme till annat, eller var det helt enkelt inte så mysig?

Det var svettigt och VÄLDIGT lyhört.

Lindbergh

Ventilationen var/är mycket dålig i det gröna rummet och ofta en nödlösning då man hade missat att boka rum. Under sommartid så är både Blå och Gröna rummet mycket varma då solen ligger på. Att ha ett antal stearinljus i det Gröna rummet var i stort omöjligt. Det var en dålig lösning. Sedan rökrummen försvann vid första arbetsveckan har den ytan i stort aldrig utnyttjats i en större utsträckning. Närheten till R40 gör att rummen får mycket partiklar från asfalt och avgaser, vilket inte är så kul.

Det hade varit bra att "snygga till" det blå rummet och ha det som reserv-rum. Det är fortfarande ett okey rum att spela i som jag ser det.

TV är inget större problem - vi kan väl ha en TV på väggen (på hylla/stativ) som i mitten på nittiotalet? Vi hade ju trots allt TV hörnan mitt i lokalen? Det var den hylla som nisse för övrigt slog i huvudet i?! Flytta på TV är ju en helt okey lösning?

Tycker att Geddon har blivit mer och mer ett bättre alternativ för att spela rollspel i. Jag är själv inne på tjugonde året som spelledare och tror bestämt att Geddon är ett bra alternativ! Man kan i stora drag spela när som helst, det finns en förhållandvis välfylld kiosk som är öppen nästan hela tiden. Stearinljusen är gratis(!), det finns kaffemaskin och telefon...vad mer kan man begära av en förening för 100 spänn om året!?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

emil

Jaha? Och då ska figurspelare deporteras till Sibirien då när man vill spela i ett enskilt rum i framtiden, tillsammans med övr. brädspelare (som trots allt inte fick plats i  WiF-rummet.) TVn har aldrig direkt varit störande för Figurspelare, vilket är huvudsyftet med Blå Rummet. Liksom Gröna för brädspel, Röda för rollspel.

Nä, det fattas ett schysst större spelrum till, för alla överbokade arrangemang. När/om Carlos och Rasmus rollspelsgrupper vill börja spela på armagedon så kommer det bli akut. I varje fall helger.

Men som sagt, det är nog inte bara en fråga för rollspelssektionen, utan föreningen i sig att lösa.

Clifford

Citat från: "emil"Jaha? Och då ska figurspelare deporteras till Sibirien då när man vill spela i ett enskilt rum i framtiden, tillsammans med övr. brädspelare (som trots allt inte fick plats i  WiF-rummet.) TVn har aldrig direkt varit störande för Figurspelare, vilket är huvudsyftet med Blå Rummet. Liksom Gröna för brädspel, Röda för rollspel.

Nä, det fattas ett schysst större spelrum till, för alla överbokade arrangemang. När/om Carlos och Rasmus rollspelsgrupper vill börja spela på armagedon så kommer det bli akut. I varje fall helger.

Men som sagt, det är nog inte bara en fråga för rollspelssektionen, utan föreningen i sig att lösa.

Jag håller i sak med Emil och Wiffet borde på nåt vis krympas tillräckligt för att göra utrymme för en ASL-karta eller dylikt i samma rum. Nu vet jag att det är svårt, men det var ju faktiskt tanken...

Lindbergh

...Tror inte det är så svårt, sidobordet är bara fyllt med tavlor och lösblad, ingen använder hyllorna verkar det som? Jag kan börja sätta upp tavlorna vid tillfälle i vart fall!

Problemet är kanske ljudnivån i rummet när vi gapar på varandra vilket måste lösas på sikt...Det går att få plats med en liten grupp ASLare i det Gröna Rummet. Vi skulle kunna krympa på bordet också - det blev ju långt större än väntat.

Det jag menade var att Blå rummet är en bra reserv om det kniper för en rollspelsgrupp.

Vem vet, vi kanske får tänka om?

Flytta ut alla datorer i det "allmänna utrymmet" och dra kablaget i taket. Sätta dem mot varandra eller fyra och fyra för att krympa utrymmet till "öar". Det är ju inte så supermycket ljud från spelen och så kan Datarummet bli ett schysst rollspelsrum med lädersoffa för övermogna tonåringar :wink: ...Så kan vi släcka ned delar av lokalen och spara på lysrören lite till förmån för datorerna  :wink:  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Ljudnivån från själva datorerna är inte så hög men ljudvolymen från spelarna är inte att leka med. 4-12 knappt tonåringar som ännu inte nått målbrottet och som skall överösta sina egna samt kompisarnas hörlurar hörs...  :shock:

Men kanske skulle man smälla upp lite väggar för att skapa ett datorrum på den öppna ytan utanför kiosken/datasalen/gröna rummet?
Detta rum skulle ju bli utan fönster vilket ju faktiskt verkar uppskattas av dataspelare.  :D

Mvh /F

oscar

Undrar ifall inte åtminstone en del av geddons lokalproblem består i att det är svårt att utnyttja lokalen på ett effektivt sätt? Det finns väldigt stora ytor som inte lämpar sig för spel.

Känns instinktivt som om att det behövs fler rum.

Kanske man skulle undersöka möjligheten att skapa nya rum på bekostnad av de öppna ytorna i mitten av lokalen?
Men, jag är ju Brekal liksom...