Glorantha - The first war against darkness

Startat av nemesiswar, januari 04, 2013, 22.39

Föregående ämne - Nästa ämne

nemesiswar

Glorantha kampanjen är tillbaka!!!

År 875 i andra tidsåldern
Två år har gått sedan A-laget äventyrade och lämnade Fiesive för att återuppbygga Hersling klanen.
Detta har gått bra och Hersling under kung Anon styre med brodern Averell som general för armen, sin andra broder Anron som högra hand och Shamanen Eaner som religös vägledare, Hersling har nästa tagit tillbaka hälften av allt land som en gång var deras och rest en mindre arme, dock inte utan bekostnad till dem andra klanerna i området som försökt kriga tillbaka men efter en stund och börjat bråka med varandra och kriget är fullt i dem södra delarna av Lankst och klanens Moot talkers som ska hålla freden i Lankst håller sig mystiskt tillbaka.
Det ryktas även att någon form av arme från söder är på väg att invadera Lankst och utkräva hämnd för något några dumma äventyrare gjorde.
Detta är dock långt ifrån dem östra delarna där ett nytt äventyrar gäng har bestämt sig för att ta sig till norra lankst och den berykade skit hålan Fiesive där äventyrare från alla delar av världen samlas för att leta lyckan och Rokers explorers ett tempel till Orlanth Adventurous står för att husera äventyrare.

Ni: ett gäng på 3-5 skatt och äre sugna unga äventyrare.
Vi: ett gäng rollspelare som vill ha roligt.
Vad kan ni förvänta er: Mycket hacknslash och en hel del humor.
Hur länge?: Så länge vi tycker det är roligt.
Hur ofta?: Varannan vecka på lördagar ca 13.00-18.00
Regel system: ADRS ett hemmagjort system

Detta är en fristående fortsättning på den gammla kampanjen som jag körde för något årsen men det finns absolut inga krav på att man ska ha varit med där utan det kommer glida in på det ändå.
Kampanjen är baserad på tanken att rollspel ska vara kul att spela och med en rejäl äventyrar känsla.

Regler:
https://www.dropbox.com/s/1rc9rzebl1nyza2/Basic%20rules.pdf
https://www.dropbox.com/s/5fmcjw812lze5rz/Magic.pdf
https://www.dropbox.com/s/cixdsymin2v16dq/Extended%20rules.pdf

Rollformulär
https://www.dropbox.com/s/7lbey85qavu572h/framrollpapper1.pdf
https://www.dropbox.com/s/9d3dlv4t6nkr2cw/minaxROLLGUBBAR3.pdf
https://www.dropbox.com/s/19x9tm68u5joz0j/ROLLGUBBsida3.pdf
https://www.dropbox.com/s/ihlzq8cugheka0x/ROLLFORMUL%C3%84R4.pdf
https://www.dropbox.com/s/l20tisj61rxbqky/Hexagon.jpg (Hexagon rutor för mass battle)

Saker jag ska ändra i regel systemet:
- Regler för movement.
- Regler för hur saker går sönder i detalj.
- Göra klart Sorceryn i magin.
- Konvertera Solar court cults, Troll cults och Malkioni churches.
- Har mycket att jobba på extended rules med bland annat Battle wits, Hero points, Heroic abilities mm

snoffaz

Ja det är väl dags att damma av sig lite och ge sig ut på äventyr igen, Räkna med mig..

Napprix

Räkna med mig med!! For death and glory haha!!

knallpucko

Nice! Har inte tittat igenom regler och annat än - ska man ge sig på att skissa på en karaktär redan?
Maltiel: In the name of the Emperor I command thee - no more cans labeled "Food"!
Engine room cannibal/shipmate: Alr\'t, sir. \'Ould you like an arm or a leg?
Maltiel: By the Aquila - pass me the can opener!

nemesiswar

#4
Då vart vi 3 st, hade gärna haft med 1 eller 2 till innan vi startar.

Karaktärerna ni kommer spela kommer alla vara Orlanthi barbarer från östra delarna av Lankst.
Att vara Orlanthi innebär att man tycker Orlanth är gudarnas kung men är fri fram att vara med i vilken av dem dem kulter som är beskrivna i Magic.pdf.
Dem flesta äventyrare är med i en eller flera kulter för att utnyttja kulternas fördelar.Ni kommer få vara initierade i 1 kult från början
Barbar kulturen är inte nödvändigt primitiv utan mer liknande vikinga åldern, det finns både handelsmän, bönder, lärda, och krigare.
Städer i området finns inte utan det är mindre "settlements" och samhällen möjligtvis byar.
Ni kommer själv ha fria händer hur ni känner varandra och hur ni begett er ut på äventyr tillsammans, så jag föreslår alla spelare har en träff innan karaktärs historien skrivs ner på papper.
Det finns några saker som är hett i dem östra delarna av Lankst, Givetvis kriget i södra delarna är hett samtals ämne, Likså vargfolket Telmori att vara eller inte var (Vissa hävdar dem är Chaos andra hävdar dem stjäl deras djur och några säger dem är bara missförstådda) dem kommer från nord östra platån, Karia är alltid ett oros moment ett land av bara Chaos där hemska varesler kryper ut ifrån titt som tätt, äventyrande är också alltid hett på tapeten med skatter och berömmelse vissa lyckas andra inte.

En historia som följt er alla sen barns ben

Innan jag börjar tänk på att detta utspelar sig under godtime när tiden inte fanns så ibland kan olika historier flyta ihop

Orlanth var inte den första av gudarna det fanns många innan honom. Umath var Orlanths fader han hade många bröder också några är Urox som även kallas Storm bull,Humakt dödens gud och Valind kölden och isens gud.
Yelm var alla gudars Kejsare och solen själv Orlanth ansåg att han skulle vara en bättre härskare, en riktig kung annat än dem snobbiga Fire tribe. Så varje dag klättra Orlanth upp på det högsta berget och utmana Yelm på en duell det kunde vara att spela luta eller schack eller att slåss med händerna och varje gång vann Yelm.
Humakt Orlanths bror hade hittat en ny kraft i världen under en quest till underjorden denna kraft kallade han döden och formade den till ett svärd han ville testa sin nya kraft och utmanade Grandfather Mortal, Grandfather Mortal var den första att dö. Humakt insåg att denna kraften bör användas med respekt och svor sig till dess guardian.
Orlanth ville låna Humakts svärd för att duellera Yelm med det men Humakt sa konstant nej. Trickstern Eurmal blev utråkad en dag och stal döden från Humakt och lånade ut den till Orlanth för sin egen underhållnings skull, Orlanth gick upp på berget och röt ut till Yelm att komma duellera honom igen Yelm kom och frågade vilken duell Orlanth ville utkämpa idag och Orlanth sa "vapen" där dräpte Orlanth Yelm och solen försvann från världen. Det var dock mindre eld gudar som gav lite ljus till exempel Elmal som svurit sig till Orlanth tidigare efter att ha lämnat the solar court. Under denna tiden så gjorde Orlanth många heroiska questar som till exempel  att rädda sin fru Ernalda från Yelms palats och dräpa draken Zxygor denna tiden kallades storm age när Orlanth var kung över gudarna. En dag kom kaos till världen det var Wakboth the devil och hans oheliga trio Thed mother of rape, Mallia goddess of disease occh Ragnaglar the mad god till en början. Dem började våldta och förstöra världen och dödade Ernalda. Orlanth visste han var tvungen att göra nånting åt det så han startade The lightbringers quest. Han tog emot gåvor från andra gudar Heler regn guden gav honom vapen Elmal gav honom en spegel sköld, Mastakos speeding god gav honom en vagn. Han färdades länge  och mötte vänner som gick med honom i hans quest några av dessa var Lhankor mhy kunskaps guden, han slogs mot hemska monster och sedan träffaChalana arroy helnings gudinnan som helade hans sår, Flesh man och Ginna jar träffade han också och till slut kom Eurmal med också. Efter lång tid hittade dem ner till underjorden och Eurmal visade dem vägen väl där. Där träffade dem Yelm och Orlanth räddade honom genom detta så skapdes The great compromise och Arachne solara skapade tiden. med detta så lämnade gudarna världen och det är därför solen bara lyser halva dagen när Yelm måste spendera halva dagen i underjorden.

nemesiswar

Detta är också en viktig historia om första tidsåldern

The tale of Arkat

Under första tids åldern efter godtime så var världen i ett slitet tillstånd efter kaos inträde i världen och alla krig under "The greater darkness" så alla kulter i världen skickade en kandidat till att skapa "The first council" dem samordnade världen att bygga upp den igen. Man kom även fram till att göra en ny gud när dem gammla gudarna hade lämnat världen det skulle bli Nysalor the bright många lämnade The first council för att dem inte gillade ideen antingen för att det var en ny gud som Malkioni inte gillade eller trollen som inte gillade en ljus gud och The first council splittrades. Efter några år skapades The second council med som ville skapa Nysalor the bright och projektet startades- mycket arbete lades ner på detta och mycket gudomlig magi och det blev ett ägg. Ägget kläcktes och Nysalor the bright föddes men han blev korrumperad av kaos och blev inte Nysalor the bright utan Gbaji the deciever.

Arkat föddes i Seshnela och utgorde många stordåd och skapade en stor arme innan han kom till Ralios och konverterade till Orlanthi han lyckades även få med sig massor av troll för sin sak han stred mot Gbaji´s horder och till slut kom till Dorastor där Gbaji själv fanns och dräpte honom.

nemesiswar

Känner ni er redo kan jag börja ta emot bakrunds historier via email (USERNAME@yahoo.com).

nemesiswar

Uppdateret Basic rules till version 0.10
- Förklaringar på skills
-Regler för att strida med häst och att backa under strid

Glömde också nämna att karaktärerna bör vara mellan 15-18 år. Ja, man är vuxen i Glorantha vid den åldern :)

nemesiswar

Version 0.11 Basic rules
- Tror jag lyckats lösa ihåligheten av levelings systemet

Version 0.1 Extended rules
- Upplagt men innehåller bara regler för Hero points för tillfället

Napprix

Vi spelare kanske skulle ta och träffas en dag nu i veckan så vi kan prata ihop oss lite kanske på onsdag eller torsdag??

nemesiswar

Om detta går i lås och jag får in bakrunder så skulle vi kunna göra karaktärer på Lördag.

snoffaz

Har haft fullt upp idag, ska träffa Benny på onsdag och ge honom alla detaljer, sparka igång honom helt enkelt..


svampen85

hej. Benny anmäler sig. detta blir mitt första rollspel. ska bli spännade..

nemesiswar

Preliminär karaktärs skapande:

27/1

snoffaz

Lite nyfiken om det blir karaktärsskapande på söndag, och när var och hur i sådana fall..