Tips på system för samtida agent/detektiv spel

Startat av Den Gamle, november 06, 2011, 01.49

Föregående ämne - Nästa ämne

Den Gamle

Jag skulle vilja ha lite tips på ett regelverk för samtida agent/polis/gangster rollspel. Funderar på att dra igång en löst hållen kampanj som går ut på att man spelar kriminella i ett nutida Göteborg. Jag ser helst att det är ett system som säljs och utvecklas fortfarande.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Greger

hej!

ett spel som verkar kul o lite annorlunda är Fiasco. Har inte spelat det själv, bara läst lite, men kanske kan funka?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiasco_%28role-playing_game%29
http://www.bullypulpitgames.com/games/fiasco/


Den Gamle

Fiasco verkade helt klart kul men är nog mer ett rollspelsliknande brädspel än ett traditionellt rollspel. Jag letar vidare.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Ewers

Finns det inte ett svenske spel som heter Action eller något liknande?

/F

Den Gamle

Kollade lite på Action! men det var inte vad jag letade efter heller.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Torbjörn

#5
Det finns en del system som kanske kan vara intressanta.

Kult har vad jag minns ett helt OK regelsystem om man gör vissa modifikationer och tar bort allt som har med okulta och psykiska saker att göra.

Sen finns ju ett system som heter Noir. Har aldrig spelat det men skulle tänka mig att det skulle kunna fungera.

Du har säkert bra koll på Milleniums End...

Jag började för länge sedan på ett egetkonstruerat system som jag kallade Kodnamn X. Har spelat det två gånger och jag tyckte att det fungerade hyffsat. Det är dock inte helt komplett och chansen/risken att det vidarutvecklas är mycket låg...

Sen finns ju gamla rollspelet Top Secret. Tror att systemet liknar det som Ewers har använt i T2000-kampanj.

Kampanjidén låter intressant. Lätt att få tag i bakgrundsmaterial. Vad är det för typ av regelsystem du vill ha? Snabba? Detaljerade? Realistiska? Coola?

fredrichl

Finns ju en rad saker. Jag leder ju främst "moderna" spel utan övernaturliga element och har testat d20 modern, BRP samt ska nu testa att köra med nya WOD. Det beror ju lite på var fokus ska ligga, strid, rollspel, krunchighet, levelsystem eller ej.

Sen finns det ju lite övriga alternativ också, har inskaffat True20, en förenklad/moderniserad variant av Modern d20. Vill man köra nästan (men inte riktigt) fritt med minimala regler finns ju fudge/fate. Vill man vara retro finns ju WEGs starwarssystem d6 som standalone. Alternativen är oändliga.

Zebulon

TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

fredrichl


Den Gamle

Valet föll på Leverage, ett spel som bygger på Cortex-systemet från Margaret Weiss. Det är baserat på tv-serien Leverage som är en flashig heist-serie med ett gäng superskurkar som blåser rika skurkar och hjälper de behövande (den är inte helt kass faktiskt). Jag får slipa bort flashigheten och göra det mer gritty för att det skall funka för mig. Det jag föll för var de snygga reglerna för samberättande (spelarna är med och driver storyn) och att spelet bygger på intimt samarbete mellan karaktärerna. Reglerna är mycket enkla och nybörjarvänliga.

Jag ska nog slänga ett öga på True20 också, tack för tipset.

Det finns några platser kvar i kampanjen om någon skulle vara intresserad. Spelningarna kommer att vara i Göteborg.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

mr_si

Jag tycker WoD funkar väldigt bra även för spel utan övernaturligheter.