[u]Angående rulla tärning för Stats eller köpa[/u]

Startat av patrikcarlsson, augusti 16, 2009, 14.01

Föregående ämne - Nästa ämne

patrikcarlsson

Angående rulla tärning för Stats eller köpa
Jag tycker det blir mer rättvist om man får köpa.
Man är säker på att man får en balans i gruppen och att ingen blir direkt "dålig" eller "extremt bra"

Med hälsningar
Patrik

Zebulon

Jag vill nog mena att slumpen är lika rättvis. Dessutom främjar den karaktärsutvecling i större utsträckning.
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Martoow

Håller med Zebulon till stor del. (y)
Själv känner jag att det beror på vilket spel man spelar.
I D&D så spelar det inte direkt någon stor roll då man ändå tar sig igenom det mesta utan att behöva ta i med hårdhandskarna. I call of cthulhu dör man ungefär lika lätt oavsett hur mycket hp man har.
Enligt egen åsikt är det bara i Eon som man ibland kan behöva boosta upp karaktären ibland, men då kanske man kan komma fram till något med sin spelledare om man märker att det inte funkar.

Det roliga i rollspelen är att använda det man har för att lösa problemen som ställs framför en. Att köpa/byta poäng känns som att man gör det till lite easymode.

å andra sidan, jag har ganska mycket tur när jag rullar ihop mina karaktärer, så ni får ta det med en nypa salt trots allt.  :roll:
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

Getsen

Kombinera; alla spelare i gruppen slår de tärningar som ska slås och adderar allt till en poängpool som sedan splittas lika mellan spelarna. Så mycket har de att köpa stats/whatever för. Easy as pie :D
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Den Gamle

Eller så kan alla spelare slå fyra d10 var och lägga ihop i en pott, man multiplicerar sedan summan med ett tal som man gemensamt kommer fram till. Därefter turas man om att placera ut poängen på egenskaperna på spelaren till vänsters karaktär.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

carlsson

....eller varför inte få *välja* vilka värden man vill ha? :)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Beast

Vid vissa tillfällen har man fått en karaktärsidé som man inte hade innan, utifrån statsen.

Om man köper så lär detta vara mycket osannolikt.
War is justice,
death to all kinds of humans

Ola

mvh ola
Sir Killalot II for the masses!