Ni datorproffs, titta hit! (ang datorköp)

Startat av jonte, april 10, 2006, 19.58

Föregående ämne - Nästa ämne

jonte

Citat från: "carlsson"
Jag vill visa att Macen är ett fullgott alternativ och jag tror inte att trådskaparen skulle ångra sig om han köpte en Mac

Trådskaparen har redan köpt en dator och det blev en PC! Av gammal vana endast, Mac är säkert ett fullgott alternativ. Kanske till nästa gång? Om typ fem år.

emil

Ni lyckas iaf inte övertyga mig om att iMacen klarar av HDTV-visning/inspelning utan att det hackar, och ska man spela Oblivion på högsta räcker knappt senaste prestandamonstret i PC-väg heller. Men att vänta ett tag till skadar inte mig iaf, jag har annat att bränna pengar på under tiden som har högre prioritet. Men tack för tipsen, jag är inte skeptisk till mac heller. :toothy5:

Niklas

Köpte också en ny dator... redan fått lämna in den två ggr på service med ett trasigt ljudkort... på tre veckor! :shock:

emil

Citat från: "Nisse"Köpte också en ny dator... redan fått lämna in den två ggr på service med ett trasigt ljudkort... på tre veckor! :shock:
Var köpte du det måndagsXet? Låter som osis...

dagle

För de som inte vet:
Mac OSX = freebsd + march 4 + darwin + NEXTSTEP + Quartz.
Så gillar man unix och vill inte ha ett system där man har 20 configfiler som man måste gå igenom innan OS är installerat så är mac det rätta valet..
Någon som vet om pf (openbsds firewall, den bästa :) ) till freebsd funkar eftersom ipfw är standard firewallen i OSX...
Mitt system: Gentoo + 2.6.13-r4 hardend + xorg 7.01 + fvwm2.

carlsson

Citat från: "dagle"
Någon som vet om pf (openbsds firewall, den bästa :) ) till freebsd funkar eftersom ipfw är standard firewallen i OSX...

Den borde gå att byta ut, men jag är inte säker... Är IPFW sämre än PF? Är det av konfigurationsskäl, säkerhetsskäl eller något annat?

CitatMitt system: Gentoo + 2.6.13-r4 hardend + xorg 7.01 + fvwm2.

wtf?  :shock:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

dagle

Citat från: "carlsson"
Citat från: "dagle"
Någon som vet om pf (openbsds firewall, den bästa :) ) till freebsd funkar eftersom ipfw är standard firewallen i OSX...

Den borde gå att byta ut, men jag är inte säker... Är IPFW sämre än PF? Är det av konfigurationsskäl, säkerhetsskäl eller något annat?

Jag gillar PF bättre än IPFW... Jag kör inte grafiskt brandvägg utan kör den i terminalen, och jag gillar pf eftersom att den har mer lättläst syntax, openbsds är bra på säkerhet och att man inte behöver inte måste köra med cisco licenser (RRRP som alla andra OS kör med ägs av cisco..) Tuvär så står inte OS X med på PF hemsida eftersom den behöver en kernelmodul, så tror det är det.. :(
Citat från: "carlsson"
Citat från: "dagle"Mitt system: Gentoo + 2.6.13-r4 hardend + xorg 7.01 + fvwm2.

wtf?  :shock:
Gentoo är ett roligt system, gjort för människor som gillar snabba OS.. Hardened är en version av kernel som är lite säkrare och xorg är det grafiska systemet och fvwm2 är programmet som ritar ut saker på skärmen mha xorg. Tuvär så har de inte haft någon installer till OSet förens ganska nyss och den funkar halvbra..
typ såhär ser det ut: http://fvwm-crystal.org/screenshots/quakeconsole.jpg

Niklas

Citat från: "emil"
Citat från: "Nisse"Köpte också en ny dator... redan fått lämna in den två ggr på service med ett trasigt ljudkort... på tre veckor! :shock:
Var köpte du det måndagsXet? Låter som osis...


Antar att det var mest osis men att de byter ut mammakortet och samma sak händer igen... nog inte osis då?

Köpte det i en butik nära mig... i götet iaf. Ganska nära som tur är

carlsson

CitatAntar att det var mest osis men att de byter ut mammakortet och samma sak händer igen... nog inte osis då?

Köpte det i en butik nära mig... i götet iaf. Ganska nära som tur är

Om du vill så kan du reklamera burken, ta pengarna och köpa en ny (om du har köpt den privat vill säga - vi företagare har inte alls samma rättigheter)....
Lite jävligt kan tyckas, men det är så förbannat tråkigt när sånt händer!! Det är ju inte du som kund som ska lida av att tillverkarna suger, eller hur?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

emil

Citat från: "Nisse"Antar att det var mest osis men att de byter ut mammakortet och samma sak händer igen... nog inte osis då?
Köpte det i en butik nära mig... i götet iaf. Ganska nära som tur är
Låter som att dom försökt att få det gamla moderkortet att funka igen utan att lyckats. Vilken butik? :roll:

dagle

Det kunde vara värre, du kunde köpt en av terrorist laptopsen :) . 2 Dells och 2 macar har sprängs av sig själv :S .

Niklas

INET!

Får se om de löser problemet i veckan. testar väl ett nytt moderkort eller ett ljudkort vid sidan om...

emil

Citat från: "Nisse"INET!

Får se om de löser problemet i veckan. testar väl ett nytt moderkort eller ett ljudkort vid sidan om...
Öh... Var det inte dom som limmade fast alla komponenterna med limpistol, för att inte kunderna skulle pilla med dom? Om limfogarna sedan var brutna så gällde inte garantin... :toothy5: Det var ju X antal år sedan iofs...

Brain

Citat från: "emil"Öh... Var det inte dom som limmade fast alla komponenterna med limpistol, för att inte kunderna skulle pilla med dom?

Låter som ett bra sätt att sabba datakomponenter
Tomas Davidsson

carlsson

I måndags släppte Apple nya stationära Macar, "Mac Pro".
Billigaste varianten landar på runt 20.000,- inkl moms. Dyrt kan tyckas men man får dubbla 2,0 GHz- Intel Xeon-processorer med dubbla kärnor...

Skillnaden mot innan är att den nu är helt konfigurerbar, upp till 3,0 GHz med 16 GB RAM och stöd för fyra skärmar, etc etc...

Själv tycker jag att de kunde gjort en billigare instegsmodell som inte var så fläskig, men det är enligt Apple Mac Mini och iMacen till för.

Nåväl, är man nyfiken hur den ser ut inuti kan man titta här:
http://www.powermax.com/articles_reviews/article.php?id=33

Och lite mer info hittas här:
http://www.apple.com/se/macpro/


Happy Hanukka! :)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com