Ni datorproffs, titta hit! (ang datorköp)

Startat av jonte, april 10, 2006, 19.58

Föregående ämne - Nästa ämne

jonte

Nu när jag har fått jobb och tjänar okristligt mycket pengar så är en dator nästa investeringsprojekt. Men eftersom jag själv inte har en aning vad som gäller så frågar jag här.

Det jag vill ha är:
*Stationär dator
*Grafikkort som klarar dagens spel men behöver inte vara en värsting, jag spelar ganska lite.
*RAM-minne vill jag ha ganska mycket, det har jag fått för mig är bra.
*200 gb hårddisk ungefär?
*Platt skärm, funderar på 19"?
*Processor har jag inte den blekaste aning om, nåt snabbt bara
*Högtalare, inget speciellt
*Mus och tangentbord, inget speciellt här heller
Men viktigast av allt är att den är TYST. Hellre sämre prestanda och en riktigt tyst dator. Tyst fläkt, tyst hårddisk osv.

Alltså en ganska standarddator men med lite kräm i ändå.
Jag hade tänkt mig typ 10.000-12.000 för allt, är det optimistiskt?

Vart ska man köpa dator? Finns det nåt ställe som jag kan skicka en sån här lista till så bygger de ihop nåt åt mig eller blir det billigare att köpa på Elgiganten?

emil

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180
Jag é iofs ingen nörd på det här, men den här håller nog ett bra tag.

Den Gamle

Emils rekomendation ser ganska vettig ut, men du skall nog byta ut grafikkortet mot ett tystare. Kolla på Geforce 7600-kort.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

jonte

Det var dock ingen skärm med i det paketet så då blev det lite i dyraste laget. Något tips för en klass ner?

emil

Jag kapar tråden, yar! :pirate:

Funderar själv på att köpa ny dator, men med tanke på att det är sommar känns det lite lurigt i magtrakten. Jag antar att priser m.m. står still ute i PC-marknaden i väntan på höstens alla nyheter. Å då har man mer eller mindre slängt ut åtskilliga tusenlappar på prestanda som redan är lastgammal. Eller är mitt resonemang fel?

Det funkar ju så inom många andra områden iaf... :roll:

Clifford

Hur viktigt är tyst? Köp grafikkort med kylfläns, utan fläkt. Köp vattenkylning. Köp fläktlöst nätaggregat. Häng upp DVD och HD i gummisnoddar...TYST SOM FAN, men en aning meckigt.

emil

Tack för rådet, men du undevek frågan ngt... :wink:

Clifford

Citat från: "emil"Tack för rådet, men du undevek frågan ngt... :wink:

nä, jag bara ignorerade dig.

Svarade på Jontes resonemang. Ditt resonemang håller inte, det kommer nya saker hela tiden, har inget med årstider att göra. Köp alltid det näst bästa, det är där man gör kap.

Ett RIKTIGT JÄVLA BRA GRAFIKKORT som är VÄLDIGT PRISVÄRT JUST NU:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320410

för er som vill upgradera, alltså. Jag skulle köpt direkt, om jag behövde ett nytt.

dagle

Jag vet vad jag skulle köpt själv men jag skulle nog skaffat en cool linux :), vilket jag inte tror att du skall göra. Mycket minne är väll ett bra tips (eftersom windows inte vet hur man skall hantera minnet :S ) och gärna 1 gb stickor om du skall ha 2gb då 4 512mb kan göra datorn blir segare i windows.

emil

Äsch! Det får bli till efter sommaren, känns bättre, å då kanske jag fått lghten renoverad ist. Inte ngt ont som inte har ngt gott med sig... Då kanske Oblivion flyter på på max. :wink:

jonte

Jag har redan skaffat mig en dator, grafikkort med kylfläns blev det. men själv cpu-fläkten eller nätaggregatet eller vad det kallas tycker jag låter lite väl mycket, var hittar man ett fläktlöst? Är det dyrt?

Annars var min dator inte så mycket att hurra över tror jag, men eftersom jag mest sitter på google och wikipedia så är inte min krav så höga, hehe.

-Gainward GeForce 6200 256MB DDRII AGP8X Pro 1480 tv/dvi
-Corsair value s PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered, Non-parity 128megx64 CL3
-Corsair value s PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered, Non-parity 128megx64 CL3
-Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775 2MB
-Samsung SpinPoint T133 300GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM
-MSI PM8M3-V, VIA P4M800, Socket 775, m-ATX, SATA, LAN, Sound, VGA, AGP8X

Clifford

Citat från: "jonte"Jag har redan skaffat mig en dator, grafikkort med kylfläns blev det. men själv cpu-fläkten eller nätaggregatet eller vad det kallas tycker jag låter lite väl mycket, var hittar man ett fläktlöst? Är det dyrt?

Annars var min dator inte så mycket att hurra över tror jag, men eftersom jag mest sitter på google och wikipedia så är inte min krav så höga, hehe.

-Gainward GeForce 6200 256MB DDRII AGP8X Pro 1480 tv/dvi
-Corsair value s PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered, Non-parity 128megx64 CL3
-Corsair value s PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered, Non-parity 128megx64 CL3
-Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775 2MB
-Samsung SpinPoint T133 300GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM
-MSI PM8M3-V, VIA P4M800, Socket 775, m-ATX, SATA, LAN, Sound, VGA, AGP8X

Hmm, massor med RAM och sjukt kraftig processor men ett ganska kraftlöst grafikkort. I övrigt bra sammansatt, även om Intel inte är min favorit...(än, men Conroe lär bli...)

Och ang. fläktlöst nätagg, det finns ETT enda och det har fått dåliga recensioner. Bättre då att köpa en med en 12cm´s fläkt i och som är tillverkad för tysthet, gärna med ställbar hastighet direkt på agget.

jonte

Har du något sådant att tipsa om?

emil

Uhm... Om man inte vet vad man har för ngn hårdvara, så går det att kolla upp på ngn flashig hemsida har jag för mig. Är det ngn som vet en länk?

emil

Svarar mig själv: Ett program av lavalys inc, everest...
Min hopplöst "heta" dator. :wink: Antar att det är lika bra att köpa helt ny ist. för att uppgradera... :occasion9:

Moderkort:  
  CPU typ   Intel Pentium 4, 1700 MHz (17 x 100)  
  Moderkortsnamn   Abit TH7II(-RAID) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 4 RIMM, Audio)  
  Moderkortschipset   Intel Tehama i850  
  Systemminne   512 MB (PC800 ECC RDRAM)  
  BIOS typ   Award Modular (10/31/02)  
 
 Bildskärm:  
  Grafikkort   NVIDIA GeForce4 MX 440 (64 MB)  
  3D accelerator   nVIDIA GeForce4 MX 440  
  Bildskärm   LG Flatron L1730S [17" LCD] (1408109233)  
 
 Multimedia:  
  Ljudkort   Intel 82801BA ICH2 - AC'97 Audio Controller [B-4]  
 
 Lagring:  
  IDE Kontroller   Intel(r) 82801BA Bus Master IDE Controller  
  SCSI/RAID Kontroller   D347PRT SCSI Controller  
  Diskettenhet   Diskettenhet  
  Hårddisk   Maxtor 6L200P0 (200 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)  
  Hårddisk   QUANTUM FIREBALLlct10 10 (10 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/66)  
  Optisk enhet   _NEC DVD_RW ND-3540A (DVD+R9:8x, DVD-R9:4x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW)  
  Optisk enhet   Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device  
  SMART Hårddiskstatus   OK