PELBY - en multiplayer vikingakampanj (UPDATED)

Startat av biggabush, maj 18, 2008, 11.28

Föregående ämne - Nästa ämne

biggabush

Regi/GM: Anders Bersten
Regler: Harnmaster III
Campaign Setting: Ivinia
Frekvens: 1 akt/månad
Plats: Hemma hos Anders och på Geddon.
Utförande: Dynamisk Mega Multiplayer Kampanj med PnP, PBEM och diorama/tabletop inslag.

PELBY – EN INTRODUKTION

Pelby är namnet på en storslagen kampanjidé som jag burit på i många år, och som nu, med er medlemmars hjälp, äntligen ska sjösättas. Pelby är också namnet på en stor handelsstad, som kan liknas vid Birka under sin storhetstid, men med flera (sen)medeltida inslag, från 1100-1400-tal. Sammanformulerat handlar det hela om en multiplayer-kampanj som utgörs av många spelare som var och en rollspelar en vikingahövding och dennes ätts väl och ve.

Som spelare agerar man både på individnivå, iklädd rollen som hövding eller som någon av ättens medlemmar, eller på ättnivå, med beslut för hela klanen som en social enhet. Upp och ner i  dessa två nivåer kan man sedan under kampanjens gång växla, när man vill, så att man ena spelningen, eller akterna som spelrundorna i Pelby kallas, rollspelar hövdingen vid tinget, eller hans äldste sons frieri i granngården, för att i nästa akt samla ihop hela släkten för att ge grannen på nöten för kvinnorov. Likt det utmärkta spelet Pendragon spelar man alltså såväl på individnivå, som på släktnivå.

Fördelen, och något av det som gör kampanjen unik, är att man som spelare kan vara både passiv och aktiv, samt pendla mellan olika aktivitetsgrad under kampanjens gång. Kampanjens introduktion, kartor, och grunder kommer läggas upp på detta forum. Och efter att ett antal spelare gjort karaktärer kommer det hela dra igång. I kampanjens inledning kommer vi inte sitta vi d ett bord med en spelgrupp, utan jag kommer ge era respektive hövdingar förutsättningar som ni sedan reagerar på och e-postar mig era drag och handlingar som ni önskar göra.  Det finns alltså ingen fast spelgrupp, utan grupper kommer uppstå dynamiskt under kampanjens gång när någon hövding gör något. T ex kan det gå till så här: Einar, jarl över Karling (spelare 1), har blivit varse att mjölnaren Vidar (spelare 2) under lång tid blandat ut mjölet han sålt, och för detta uslingsdåd har nu Einar bett granngården om hjälp (spelare 3), och dessa beslutar sig för att försöka bränna ner mjölnarens långhus. Efter att detta beslutats, via e-post mellan spelare 1 och 3, och de sagt till mig, kommer jag alltså att kalla spelare 1-3  till speldatum runt spelbordet, antingen på Geddon, eller hemma hos mig.

Kampanjen kommer vara socialt rollspel,  med en hel del inslag av tabletop på det fantastiska diorama som Greger och Ivar i detta nu håller på att färdigställa (kommer vara klart till 15 augusti då IviniaCon går av stapeln - se separat tråd).

Ytterligare coolness är det att era karaktärer, era släkter, vad ni gör, och de kartor ni ritar, de hus ni bygger, och det ni företar er, kommer kunna bli publicerat och officiellt eftersom jag fått delansvar att utveckla och skriva till den värld (Harn) där Pelby och kampanjen utspelar sig.

På ren svenska. Det kommer bli tufft, coolt och kul som fan. Jag förstår om ni som läser det här har frågor, men efter att vi träffats och slagit upp era karaktärer så kommer ni alla med full kraft förstå det ljushuvvemässiga med Pelby.

Spelare - obegränsat antal spelare.
Välj karaktär nedan (1-24) genom att maila eller PM:a mig. Vilken karaktär just du väljer är hemligt så att ingen annan spelare vet vem som spelar vem (till dess att spelare 1-3 i exemplet ovan faktiskt träffas på Geddon för att spela – överraskningsmoment).
Det går också bra att tjura till sig en egen hövding om ingen av nedan skulle passa. Maila mig isf så tar vi en diskussion, och jag berättar mer.

Karaktärer (obegränsat antal karaktärer - jag fyller på listan när vi har 24 spelare.)

1. Korp Gudbrandsen , skeppsbyggare.
2. Glumme Ragnarsson, mjölnare.
3. Gast-Åke, tokfan.
4. Lot Arenbjörn, segelmakare.
5. Jore Gudleifsson, ägare av värdshuset Sovande Vargen.
6. Toril Bagge, skråmäster på sjömännens gillesstuga.
7. Blig "Stornäsa" Vreta, skråmäster på sjöbefälshallen.
8. Grim Olmoding, skinnmakare.
9. Åsfrid Kroding, Pelbys råttfångare.
10. Einar Karlung, handelsman.
11. Vester Berling, örtagårdmäster.
12. Vigdis Grimkäll, gydja (prästinna) och sköldmö.
13. Stybbe Gisslering, färg- och örtmakare.
14. Sveiner Krabbe, träkolsmakare.
15. Ferder Hudding, juvelerare och ockrare.
16. Galte Slö Arnesen, krukmakare.
17. Vilgot Starre, snickare och leksaksmakare.
18. Thulmund Asbjörnsen, sjöfarare och handelsman.
19. Hornleif Vidfaring, hästuppfödare.
20. Skage Ärenborg, gode (präst).
21. Holmstein Skarne, vapensmed.
22. Sigfast Vellman, timmerman.
23. Osk Otkärr, låssmed.
24. Styrnils Ilsefyr, värd på värdshuset Laxen.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

FYI: Spelare som hittills anmält sig är nu 16 till antalet. Vi behöver vara minst ett dussin personer till, men helst ännu fler, allt för att det ska bli så mycket dynamik som möjligt.

Var inte rädda. Bejaka mannen och kvinnan i er. Gula tänder är OK! Mjödmagar är vackra! Järnsärkar är sexiga!

PM:a mig för karaktäsuppslagning.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Greger

Hej!

Har ju redan skäggig gubbe och gumma (minus skägg) sedan förra karraktärsgörarvändan, så bring it on!!!

Kan väl starta med de spelare som finns och lägga till fler efter hand? Bara ett förslag, ofta är det ju lättare att värva folk till något som är igång (och därmed blir av och pratas om).

Bara några tankar!  8)

biggabush

Behöver åtminstone 4-6 spelare till innan det är nån idé. De viktigaste släkterna är inte tillsatta.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)