Herr Tatti satte griller i huvudet på mig och jag har till o från grubblat över följande:
Vill flika in att jag tycker det är bra att detta står med, även om jag gärna skulle vilja se det mer definierat; speciellt hälsa- och folkbildningsbiten Jag förstår att det troligtvis är en kvarleva från föreningens födelse, men det känns samtidigt mer och mer relevant ju större föreningen blir. Ju flera medlemmar desto fler viljor som drar åt olika håll, så vad föreningen gör och vilka den är till för skulle i framtiden kunna bli en mycket mer relevant fråga.
Återbesöker denna funderingen då det är en bra fråga som borgar för en riktigt intressant diskussion. Som utgångspunkt tänkte jag det är bra om man läser det som står i följande länk:
http://www.voluntarius.com/Foereningens-aendamaal.htmArmagedon's ändamålsparagraf lyder:
§1.2 Föreningen är en ideell opolitisk organisation vars syfte är att främja spelandet av konfliktsimulerande spel och rollspel, samt verka för att främja hälsa och bildning.
Jag tänker att vi nog inte behöver skriva om eller ändra något i stadgan, men det vore helt klart intressant att det skapas något slags föreningsövergripande konsensus om tolkningen av stadgan.
Jag ser det som att vi då har 3 stora frågor att få fram svar på:
- Vad innebär det att vara en opolitisk organisation? Det är exempelvis inte samma sak som att vara politiskt obunden. Vad svaret blir skulle kunna avgöra hur och var föreningen kan agera och delta.
- Hur/var/när & för vilka ska vi främja "spelandet av..." ? Vad har vi för verktyg & resurser för att göra detta?
- Främja hälsa och bildning. Den kanske luddigaste delen av vår ändamålsparagraf?
Vad för slags hälsa talar vi om? Mental hälsa? Fysisk hälsa? Andlig hälsa? Är det ett allmänt positivt hälsotillstånd vi vill få till? Hur/var/när?
Vad för slags bildning åsyftas? Allmänbildning? Folkbildning? Bildning i specifika ämnen typ krigshistoria, popkultur, föreningensdrift osv?
Vilken eller vilka delar av ändamålsbeskrivningen som ska väga tyngst är också något som bör tas i beaktande.
Det här är förstås ett särdeles torrt ämne med förmodligen få intresserade medlemmar... Men alla har väl lite konstiga böjelser åt det ena eller andra hållet. Det här är en av mina som ni säkert märkt.
Någon som är intresserad av fortsatt utbyte av tankar och idéer?
/Marcus M