ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Citat från: "oscar"Äckligt tufft att spela ryss i början av scenariot. Man får kopiöösa mängder med box. Bra tärningsslag eller dåliga. Spelar ingen roll. Försöker intensivt att hålla vår redan låga moral uppe, förhoppningsvis vänder det så småningom. Men det är tufft, vi har väldigt skickliga motståndare...

Man måste helt enkelt acceptera några saker när man spelar ryss:
- Man kommer förlora terräng. Backa därför istället för att står kvar.
- Man kommer att dö med manskap. Sänk nivån på dödandet genom att försvåra för tysken. T ex bränn ner höga hus, backa in i fabrikerna, högt SAN.
- Man måste skjuta på allt man kan. Ju mer potentiella Pin Task checks desto mer Booby Trap activations.

Kort och gott; Stå inte kvar och tugga bly - retirera långsamt och planerat. Det är generellt ryssens största misstag, att stå kvar och slåss alltså...

Det finns tusen sidor på nätet om kampanjen. Dom innehåller mängder av Sleeziga moves att göra som ryss.... ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ja, det blir att lära sig den hårda vägen  :D Dock känns det bra att det inte finns några avgörande tärningsslag som i KGP när dimman lättade det första som hände - det vill säga det enda som tysken hade som skydd försvann - nema dobro...

En lärdom är att vi har få ledare, vilket innebär att en 8-1 kommer hädanefter få uggla i fabriken oavaktat att han har -1...han skall rallya så det stänker om det...här skall det minsann ledas på ett sovjetiskt sätt typ några hexes inne i en fabrik...

En annan är att MTR RULAR ( ivart fall som jag slår  :lol: ) och mer 50 mm lär det bli - oerhört bra för att locka fram PTC hos den lede facisten!

Mer lärdomar kommer!!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

*mutter-mutter*

Kom på att jag gjorde fel igen i går kväll vid inköp och därmed min set-up...sade innan jag gick att jag var halvklar, men det är alltså fel dessvärre. Dock går det väl förhållandevis fort på tisdagmorgonen då jag förhoppningvis är mer klartänkt!! Tänkte inte riktigt, så det blev en del småfel!!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Var på Geddon under lördagen och har gjort klart min set-up, så det skall väl stämma nu! Tänkte vi skulle få mer spel på tisdagen helt enkelt  :D Ni kan börja set-up...

Hittade en sak tack vare Daniel som jag missat och det är den extra drm på +/- som även gäller för mängden INF...insåg att vi missade att vi kunde köpt extra för någon dag sedan...attans, det hade ju varit kul med tre kompanier  :o

Regel fråga - Om jag ligger HIP inne i fabriken (debris eller rubble) och ni går in i hexen, måste jag då avslöja detta direkt under er move eller kan jag vänta och ta mig ut HIP när jag så önskar under min fas?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

Citat från: "Lindbergh"
Regel fråga - Om jag ligger HIP inne i fabriken (debris eller rubble) och ni går in i hexen, måste jag då avslöja detta direkt under er move eller kan jag vänta och ta mig ut HIP när jag så önskar under min fas?
L

Om du hade varit i en jungel så kunde varit kvar utan att visa dig men eftersom det är RB och östfronten så går detta tyvärr ej.

Så fort som en fiende entrar din hex med din HIP:ade enhet så måste du sätta upp denna i hexen och enheten som gick in "studsar" tillbaka till sin ursprungshex.  :?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Attans, då föll min plan men det får gå ändå  :)

Min förhoppning är att slippa dessa förbaskade 7 turns dagarna  :evil: och kanske få en "1" när man väl behöver det!

Så RB räknas inte som storstadsdjungel då? :lol:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Härligt att höra att du djort färdigt din set up. Då får du sovmorgon imorgon medan Andreas och jag gör set up. Skulle tro att vi tar maximalt en timma på oss, en halvtimma kanske är mer troligt.

Skall bli roligt att lira en heldag!

/F  8)

carlsson

Ändrade planer - vi sätter med 99% sannolikhet upp ikväll. Det innebär att vi är ready to go kl 09 i morgon!

:)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Daniel

Citat från: "Lindbergh"Attans, då föll min plan men det får gå ändå  :)

Min förhoppning är att slippa dessa förbaskade 7 turns dagarna  :evil: och kanske få en "1" när man väl behöver det!

Så RB räknas inte som storstadsdjungel då? :lol:

Hehe... jag är säker på att det är mindre än 1% chans att slå en 1 på en T6 just på dom slagen.  :D

Storstadsjungel?! Man kanske borde skriva till MMP och föreslå. You know here in sweden we have something called big city jungle is this equal to PTO jungle?

Läs ovanstående med swengelsk brytning.

:lol:

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Citat från: "carlsson"Ändrade planer - vi sätter med 99% sannolikhet upp ikväll. Det innebär att vi är ready to go kl 09 i morgon!

Gott, jag kommer hur som helst vid 09:00 zum morgens, det är säkert lite frågor och annat - om inte annat har jag saker som skall göras i skåpet  :D Det skall bli kul och spela en hel dag, vem vet - vi kanske hinner klart hela RB om det går bra för er  :o

Hmm...tror nog att vi kan tillämpa WiF statistik även i ASL, det märktes redan i PB och i KGP...det är nog så att det är högst 1% för ryssen att slå en "1" på D6  :lol: men, jag är förhållandevis nöjd med mina tärningsslag hittills och tack vare det har jag ju hållit mig kvar i fabriken  :)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Ang din setup: Enheter som inte står i Concealment Terrain (House, Rubble, Debris) får inte automatiskt concealment. Således undrar jag om ni har köpt extra Concealment för era Cupolas? Annars är inte dom concealed nämligen...
Vore bra att veta så snart som möjligt.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ja, jag har köpt extra "?" för jag ville inte få dem bortskjutna första Preppen  :wink:

...vill ju ha en shoot-out med din PaK 40  :)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

...shoot-outen fortsätter...lite spännande, inte sant?  :lol:

Måste nog säga att det blev en bra speldag under gårdagen, i vart fall när det var förmiddag och lite lugnt  :D Hade ju räknat med att spela klart dagen och fixa inför nästa, men ack vad jag bedrog mig! Sanslöst vilka strider det har mynnat ut i, när det började så lugnt - ingen sköt nästan något inledningsvis??

Oerhört spännande dag dock, det blev inte alls som jag tänkte och ni har inte följt den planen som jag trodde att ni skulle göra! Dagen kanske har blivit lite väl blodig för oss bägge - har ju tagit ett kompani i förluster i runda slängar  :cry: men  å andra sidan har jag tagit med mig några 5-4-8or  :wink: bästa bytet blev väl den när ni mosade in i närstriden och fick en 1KIA och slog dubbel 2  :lol:

Känner mig sugen på en liknande dag, så jag föreslår lite spontant vår nationaldag eller vad det nu kallas...det vill säga onsdagen den 6/6 mellan 09-22...skall ändå upp och arbeta dagen efter, men har just nu inget inbokat  :o

ZA STALINA!!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Citat från: "Daniel"
Citat från: "Lindbergh"Attans, då föll min plan men det får gå ändå  :)

Min förhoppning är att slippa dessa förbaskade 7 turns dagarna  :evil: och kanske få en "1" när man väl behöver det!

Så RB räknas inte som storstadsdjungel då? :lol:

Hehe... jag är säker på att det är mindre än 1% chans att slå en 1 på en T6 just på dom slagen.  :D

Storstadsjungel?! Man kanske borde skriva till MMP och föreslå. You know here in sweden we have something called big city jungle is this equal to PTO jungle?

Läs ovanstående med swengelsk brytning.

:lol:

// Daniel

Ja, vad säger man? Åter igen en "evighetsrunda"...den vägrar att ta slut på en "1"!!!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Jo, gårdagens spelning var bedrövlig, ur tyska mått mätt. Inte nog med att det ena artilleriet aldrig kom och det andra knappt gjorde nån verkan, vi förlorade ALLDELES för mycket trupp också!! :(

Ni kan gratulera er med att ni lyckades dm:a mig personligen - något som ytterst sällan händer...! :shock: ;)

MEN - det var skoj att spela och även vi hade räknat med att vi skulle blivit helt klara och t o m påbörjat nästa dag! :)
6/6 inbokad. Det är en onsdag, så vi kan ju spela hur långt som heeelst på tisdan... :D

Det vore skönt om vi på nåt sätt kunde eliminera Ewers störmoment. Han har trots allt tinitus och en glad Fredrik är en bra Fredrik! Ska själv försöka dämpa mina sångattacker något....

Vi ses om en vecka och då ska vi ta hand om den envetne bolsjeviken!!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com