Motion: Internet

Startat av carlsson, september 10, 2011, 10.20

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Vad har styrelsen för planer kring internet i nya lokalen?

Hörde att det diskuterades om mobilt nät. Jag önskar att ni omvärderar det beslutet, eftersom min erfarenhet av mobila nät är allt annat än bra. Det är en nödlösning. Om vi dessutom ska ha möjlighet till LAN i framtiden så behöver vi riktiga grejer.

Eftersom vi fortfarande har Telia som telefonileverantör så är det ingen stor kostnad att be dom koppla in abonnemanget. Det handlar bara om vilja, och att be dom möta upp nere i lokalerna.

Tillgång till trådlöst internet har jag sett som en stor fördel på Armagedon, och jag är övertygad att dom flesta känner så. Det vore synd att ta bort denna bonus. Dessutom har jag planer på att installera en nätverksskrivare så att man kan skriva ut sina alster direkt på föreningen.

Vidare diskuteras det om möjligheten till bokning av rummen via internet. Det kräver naturligtvis tillgång till internet i lokalen.


/Andreas Carlsson

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Spiff Rymdspionen

Beslut om internet och telefoni därtill kommer att dröja åtminstonde två veckor ytterligare, under vilken tid vi får klara oss utan. Det ger oss samtidigt en period för att utvärdera nödvändigheten kring de båda tjänsterna.

Tankar kring ett mobilt nät är nog en död fråga då flertalet pekat på skillnaden mellan utlovade hastigheter och reella hastigheter. Resterande detaljer kommer främst att landa kring pris.

Min magkänsla är att vi enbart kommer att ha en telefonitjänst om vi hittar ett oerhört förmånligt avtal, och till det enklare fast bandbredd. Ideér kring LAN har jag hört vädras i ett antal år nu, och skulle det bli en realitet så kan beslut kring hastigheter alltid omvärderas då.

Tankar och synpunkter? Skriv!
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Brain

Då det är en annan hyresvärd i denna delen av huset kanske de har andra kablar dragna?

Ifall de finns en icke-ADSL-lina till huset vore IP telefon bästa lösningen.

Gällande LAN: Mål är att ett LAN skulle ske under hösten. Då renoveringen blev längre och BSK står för dörren ser jag det realistiskt med ett LAN först efter BSK.

Dock faller detta om det inte finns en vettig internetuppkoppling då flera av de nyare spelen man vill spela tillsammans kräver internetuppkoppling (Läs: Starcraft 2, Diablo III, alla MMORPG)

Fotnot
Konceptet "LAN" (Local Area Network) existerar knappt längre i spelväg. Istället har LAN blivit synonymt med att man har datorerna på samma fysiska plats och spelar gentemot en server på internet.
Tomas Davidsson