ÅRSMÖTE Lördagen 18/2 13:00

Startat av Plutonergy, januari 22, 2012, 13.11

Föregående ämne - Nästa ämne

Plutonergy

ALLA MEDLEMAR ÄR KALLADE TILL:
ARMAGEDONS ÅRSMÖTE I ARMAGEDONS LOKAL LÖRDAGEN DEN 18:E FEBRUARI KLOCKAN 13:00

VI SKALL BESTÄMMA:
•   STYRELSE
•   FIRMATECKNARE
•   ANSVARSFRIHET
•   BUDGET

MOTIONER SKALL VARA INLÄMNADE TILL ARMAGEDON NUVARANDE STYRELSE SENAST EN VECKA INNAN ÅRSMÖTET.

Med vänlig hälsning STYRELSEN.
After having sneak looked at gods cards its hard to imagine that he plays dice with the world ...

Spiff Rymdspionen

#1
Dagordning; Årsmöte föreningen Armagedon 2012-02-18


§1 Mötets öppnande

§2 Val av mötesordförande

§3 Val av mötessekreterare

§4 Val av justerare

§5 Mötets behörighet

§6 Styrelsens verksamhetsberättelse

§7 Ekonomisk berättelse

§8 Revisionsberättelse

§9 Fråga om ansvarsfrihet

§10 Inkomna motioner

§11 Budget

§12 Val av styrelse, samt ev. sektionschefer

§13 Val av firmatecknare

§14 Val av revisorer

§15 Val av valberedare

§16 Övriga frågor inkl. tankar om verksamhetsplan

§17 Mötets avslutande

"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

#2
Då det nämnts av tillfrågade medlemmar att de inte har tid att sitta i en styrelse, tänkte jag att det kanske kunde vara intressant för medlemmarna, framför allt de nyare, att få lite mer information om vad som faktiskt sker inom Armagedons styrelse och vad som skulle förväntas av de som tar sig an en styrelsepost. Jag hoppas på så sätt att kunna slå hål på myten att du behöver mycket fritid för att ta kunna sköta styrelsearbete. Utöver de cirka tolv stående mötena anpassas engagemanget och uppdragen helt efter den individuella ledamotens engagemang och tid.

Ordförande: Ordförandes arbete handlar främst om att anskaffa sig en generell förståelse om hur föreningen fungerar. Detta är den enda posten jag personligen inte skulle rekommendera till någon som är ny till föreningen. Ordförandes arbete inkluderar deligerande av arbete, samt att se till att uppdrag utförs. Det behövs en god övergripande bild om vad som skall ske samt när det skall ske. Det händer att utomstående har frågor kring verksamhet och det är bra om medlemmar kan peka mot ordföranden som någon som kan svara på dessa. Ordföranden skriver verksamhetsberättelsen som samlar de viktiga detaljerna och händelserna som under året inträffat i föreningen.

Kassör: Kassörens jobb är att som firmatecknare betala föreningens räkningar, samt att göra utbetalningar och förflyttningar av likvida medel mellan konton när det behövs. Kassören bör regelbundet se över huruvida nya räkningar kommit in, att dessa betalas i tid, samt vara vaksam på om någon av dem skulle saknas. Kassören skriver i slutet på året den ekonomiska berättelsen, samt styrelsens förslag till ny budet för nästkommande år.

Sekreterare: Sekreteraren sköter protokollskrivandet under styrelse- och medlemsmöten. Dessa justeras i efterhand, oftast av styrelsemedlemmar, samt samlas i pärm. God kutym kan vara att lägga upp styrelsemötena på nätet så att alla medlemmar enkelt kan ta del av dem.

Ledamöten och suppleanter: Dessa rycker in där det behövs och tar ofta på sig en ansvarspost eller två.

Just nu (även i fall det kan ändras) finns det ytterligare fem mindre ansvarsposter. Dessa kan tas an av vem som helst inom eller utanför styrelsen, men det är traditionellt de inom styrelsen som sköter dem;

Tre av dessa är bidragsansökningsposter. Information om hur detta arbete går till väga går att finnas hos hemsidor hos borås kommun och landsting, samt de som tidigare skött posterna. Det är ett viktigt uppdrag men inte särskilt krångligt, och tar cirka en timme per månad. Samlar man allt till den absolut sista dagen (vilket ju nästan är tradition) kan det ju förståss kännas lite stressigt.

De sista två ansvarposterna är nyckel- och kioskansvarig. Nyckelansvarig tar emot betalning och deligerar nycklar till de som hyr skåp. Han eller hon för protokoll över vem som hyrt vilket skåp. Kioskansvarig gör en beställning till kiosken ungefär en gång vart annan månad. Han eller hon tar emot varorna och ställer in dem i kiosken, eller ser till att någon annan finns på plats för att sköta det.

Samtliga inom styrelsen kan också sälja medlemskort till medlem och sälja nyttigheter från kiosken. Kostnaden för medlemskort beslutades om, och kommer att beslutas om, i oktober månad under ett medlemsmöte; samt gäller för nästkommande verksamhetsår.

Vid sidan om de reguljära uppdragen dyker det alltid upp ett eller annat problem under året som behöver lösas. Det är en del av arbetet. Men det absolut mest sympatiska med styrelsearbetet är känslan av solidaritet samt att få din röst hörd gentemot mot vad du tycker känns viktigt. Detta kan vara allt ifrån konvent, LAN, filmkvällar, Magic-turneringar eller nya inköp av spel. Förvisso kan medlem göra förfrågningar, men sitter du mitt i smeten har du mycket större möjligheter att rikta föreningen.

         
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."